تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):از شوخی (بی مورد) بپرهیز، زیرا که شوخی نور ایمان تو را می برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821215592




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رونق از دوبي رخت بربست دوبي مانند شهر ارواح، خالي از سكنه شده‌است


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: رونق از دوبي رخت بربست دوبي مانند شهر ارواح، خالي از سكنه شده‌است
شايعات وحشتناكي نيز به سرعت درحال گسترش است كه از جمله آنان اين شايعه است كه جزاير مصنوعي «نخل جميره» كه زماني نماد توسعه دبي به شمار مي‌رفت در حال غرق شدن است و از شيرهاي آب هتلهايي كه بر روي اين جزاير ساخته شده است به جاي آب،‌ سوسك حمام خارج مي‌شود.
آفتاب- سرويس بين‌الملل: سوفيا كه يك زن سي و چهار ساله فرانسوي است، سال گذشته به منظور كار در يك شركت تبليغاتي به دبي مهاجرت كرد و آنقدر به اقتصاد در حال رشد اين منطقه اطمينان داشت كه با وامي پانزده ساله، يك آپارتمان سيصد هزار دلاري در دبي خريد.

اما امروز او نيز مانند بسياري از ديگر مهاجران خارجي كه نود درصد جمعيت اين شهر را تشكيل مي‌دهند از كار اخراج شده است و آينده‌اي پيش روي خود مي‌بيند كه بهترين حالت آن اخراج از اين شهر حاشيه خليج فارس است.

سوفيا كه به علت ادامه تلاش براي يافتن كار در دبي خواست نام خانوادگي‌اش فاش نشود مي‌گويد واقعا نگران آينده هستم زيرا در دبي ملك خريده‌ام و به من گفته‌اند اگر نتوانم اقساط آن را بدهم، به علت بدهي به زندان خواهم افتاد.

همزمان با آغاز سقوط آزاد اقتصاد دبي، روزنامه‌ها اخيرا گزارش داده‌اند، خارجي‌هاي فراري بيش از سه هزار خودرو را در پاركينگ فرودگاه دبي به حال خود رها كرده‌اند. صاحبان اين خودورها خارجي‌هاي فراري هستند كه به علت پرداخت نكردن بدهي، ممكن بود زنداني شوند.

برخي از اين افراد، كارت‌هاي اعتباري خود را كه همه موجودي آن را بيرون كشيده شده است داخل خودرو گذاشته و يادداشت عذرخواهي روي شيشه خودرو چسبانده‌اند.

دولت امارات عربي متحده مدعي است آمار واقعي كمتر از اين‌ها است، با اين حال اين گونه رويدادها دست كم گوياي اين حقيقت است كه خارجي‌هايي كه شغل خود را در دبي از دست داده‌اند، پس از پايان رواديد كاريشان بايد ظرف يك ماه امارات را ترك كنند.

اين واقعيت همچنين موجب شده است بخشهايي از دبي كه زماني ابرقدرت اقتصادي منطقه خاورميانه قلمداد مي‌شد، مانند شهر ارواح، خالي از سكنه شود.

هيچكس از عمق فاجعه اقتصادي كه در دبي اتفاق افتاده است، آگاهي كامل ندارد اما واقعيت اين است كه دهها هزار نفر دبي را ترك كرده‌اند، قيمت مسكن در اين شهر به شدت سقوط كرده است و طرح‌هاي عظيم ساختماني متوقف يا به طور كامل لغو شده‌اند.

با توجه به اينكه امير نشين دبي تمايلي به انتشار آمار ندارد شايعات در اين امير نشين جان گرفته است و در حال ضربه زدن به اعتماد عمومي و اقتصاد دبي است.

دولت امارات به جاي حركت به سمت شفاف‌سازي بيشتر، به نظر مي‌رسد در مسيرهاي ديگري حركت مي‌كند. براساس پيش نويس قانون جديد رسانه‌ها، اگر يك رسانه به ابرو يا اقتصاد

” اكنون بسياري از اتباع خارجي به گونه‌اي از دبي صحبت مي‌كنند كه گويي پر زرق و برق جلوه دادن اين منطقه از اول يك كلاه‌برداري بوده است.... “

امارات آسيب بزند تا يك ميليون درهم معادل دويست و هفتاد و دو هزار دلار جريمه خواهد شد. برخي مي‌گويد آثار اين قانون از هم اكنون در پوشش اخبار اين بحران قابل مشاهده است.

ماه گذشته، روزنامه‌هاي محلي به نقل از مسئولاني كه نامشان را فاش نكردند، گزارش دادند روزانه هزار و پانصد رواديد كاري در دبي باطل مي‌شود.

گفتني است، سخنگوي وزارت كار اميرنشين دبي اخيراً در پاسخ به سئوالي درباره اين مسئله گفت: «وي اين آمار را نه رد و نه تاييد مي‌كند» و از اظهار نظر بيشتر در اين باره خودداري كرد. با اين حال برخي مي‌گويند آمار واقعي بسيار بيشتر از اينها است.

«سايمون ويليامز»، كارشناس اقتصادي بانك «HSBC» در دبي مي‌گويد در حال حاضر مي‌توان باور كرد كه اوضاع بسيار بدتر از گزارش‌هاي منتشر شده است و اعمال محدوديت براي ارائه آمار نيز مقابله با شايعات را دشوار كرده است.

برخي مسايل درباره بحران در دبي واقعا آشكار و مسلم است؛ بهاي مسكن كه در شش سال اخير به شدت افزايش يافته بود، طي دو سه ماه اخير دست كم سي درصد كاهش يافته است. موسسه «مودي اينوستر»، ارائه كننده خدمات مشاوره تجاري كه رتبه بندي شركت‌هاي

” بخشهايي از دبي كه زماني ابرقدرت اقتصادي منطقه خاورميانه قلمداد مي‌شد، مانند شهر ارواح، خالي از سكنه شود.... “

تجاري را نيز منتشر مي‌كند، اعلام كرد قصد دارد رتبه شش شركت دولتي دبي را به علت چشم‌انداز اقتصادي ضعيف به شدت كاهش دهد.

همچنين دلالان خودرو اعلام كرده‌اند، بسياري از خودروهاي لوكس دست دوم در دبي به قيمتي كمتر از 40 درصد ارزش دو ماه پيش براي فروش گذاشته شده‌اند و بيشتر خيابان‌هاي دبي كه معمولا در اين موقع سال پر ترافيك بود اكنون بسيار خلوت است.

برخي تحليل‌گران مي‌گويند اين بحران احتمالاً اثري دراز مدت بر كل امارات عربي متحده خواهد داشت.

همچنين، مسئولان دبي غرور گذشته خود را فراموش كرده‌اند و اخيرا به طور آشكار اعلام كرده‌اند كه آماده پذيرش كمك مالي هستند. با اين حال امير نشين ابوظبي كه دولت مركزي امارات عربي متحده در آن مستقر است در حال حاضر تنها به بانك‌هاي خود كمك كرده است.

«كريستوفر ديويدسن»، كه سال گذشته در كتابي موسوم به آسيب پذيري يك موفقيت، بحران جاري در دبي را پيش بيني كرده بود، از اين سياست ابوظبي انتقاد مي‌كند. وي مي‌گويد چرا ابوظبي زماني كه مي‌تواند به دبي كمك مالي كند اجازه مي‌دهد شهرت بين‌المللي دبي آسيب

” احتمالا ابوظبي با اين اقدام و محدود كردن استقلال فعاليت دبي، در تلاش براي مركزيت بخشيدن بيشتر به حكومت امارات عربي متحده، تحت كنترل ابوظبي است.... “

ببيند؟

وي مي‌افزايد: «احتمالا ابوظبي با اين اقدام و محدود كردن استقلال فعاليت دبي، در تلاش براي مركزيت بخشيدن بيشتر به حكومت امارات عربي متحده، تحت كنترل ابوظبي است».

براي بسياري از خارجي‌ها، دبي در ابتدا يك منطقه آرام و به دور از بحران اقتصادي غرب به نظر مي‌رسيد. كشورهاي حاشيه خليج فارس با توجه به منابع سرشار نفت و گاز خود، در برابر اين بحران ايمن مانده‌اند و بسياري كه شغلهاي خود را در نيويورك و لندن از دست داده بودند، براي كار در اين منطقه تقاضاي اقامت كردند.

با اين حال دبي مانند ابوظبي يا كشورهاي همسايه از جمله قطر و عربستان سعودي نيست كه نفت زيادي داشته باشد، اين منطقه شهرت خود را از راه طرح‌هاي عمراني خدمات مالي و گردشگري به‌دست آورده است.

اكنون بسياري از اتباع خارجي به گونه‌اي از دبي صحبت مي‌كنند كه گويي پر زرق و برق جلوه دادن اين منطقه از اول يك كلاه‌برداري بوده است. شايعات وحشتناكي نيز به سرعت درحال گسترش است كه از جمله آنان اين شايعه است كه جزاير مصنوعي «نخل جميره» كه زماني نماد توسعه دبي به شمار مي‌رفت در حال غرق شدن است و از شيرهاي آب هتلهايي كه بر روي اين جزاير ساخته شده است به جاي آب،‌

” خارجي‌هاي فراري بيش از سه هزار خودرو را در پاركينگ فرودگاه دبي به حال خود رها كرده‌اند. صاحبان اين خودورها خارجي‌هاي فراري هستند كه به علت پرداخت نكردن بدهي، ممكن بود زنداني شوند.... “

سوسك حمام خارج مي‌شود.

سوفيا كه هنوز اميدوار است پيش از ابطال رواديدش در دبي شغلي پيدا كند مي‌گويد آنها مي‌گويند اوضاع بهتر مي‌شود اما من ديگر نمي‌توانم به اين گونه حرفها اطمينان كنم.

«حمزه صياب» جوان بيست و هفت ساله عراقي كه در سال 2005 به دبي مهاجرت كرده است مي‌گويد شش ماه پيش كارش را در يك شركت مهندسي از دست داده است و تنها تا پايان ماه جاري ميلادي فرصت دارد كاري پيدا كند و گرنه بايد دبي را ترك كند.

وي مي‌گويد سه ماه است به شدت دنبال كار مي‌گردم اما فقط دو جا مصاحبه شدم.

وي گفت: «پيش از اين، زماني كه روزنامه را باز مي‌كردي دهها فرصت شغلي در آن مشاهده مي‌شد و به يك مهندس عمران با چهار سال سابقه كار ماهانه پانزده هزار درهم حقوق مي‌دادند اما اكنون حداكثر هشت هزار درهم يعني معادل دو هزار دلار حقوق مي‌دهند».

صياب در حالي اين اظهارات را مي‌گويد كه در كافي شاپي در مركز خريد «ابن بطوطه» در ميانه روز در حال نوشيدن قهوه است و اگر نتواند شغلي پيدا كند بايد به اردن كه اكنون خانواده‌اش از عراق به آنجا پناهنده شده‌اند برود. البته صياب مي‌گويد اوضاع در اردن بهتر از دبي نيست.

صياب همچنين مي‌گويد پيش از ترك دبي بايد براي پرداخت باقي اقساط خودرويش دوازده هزار دلار از پدرش قرض بگيرد. دوستان وي نيز كه خودروهايي لوكس‌تر خريده‌اند، اكنون پس از بيكار شدن به شدت در تكاپو براي فروش آن‌ها هستند.

صياب مي‌گويد زماني ما زندگي خوبي در دبي داشتيم اما اكنون تنها اوقات خود را به بيكاري و صرف قهوه و نگراني درباره آينده مي‌گذرانيم.

------------
اين گزارش 11 فوريه 2009 در نيويورك تايمز منتشر شده است.

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن