تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من پيامبر نشده ام كه لعن و نفرين كنم، بلكه مبعوث شده ام تا مايه رحمت باشم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820588397




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پايان جشنواره تجسمي فجر/ديگر نمي‌توان جايگاه هنر ايراني اسلامي تجسمي را ناديده گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پايان جشنواره تجسمي فجر/ديگر نمي‌توان جايگاه هنر ايراني اسلامي تجسمي را ناديده گرفت
وزير ارشاد در مراسم اختتاميه نخستين جشنواره تجسمي فجر ابراز اميدواري كرد هنرمندان عرصه تجسمي بتوانند جاي خالي 30 ساله جشنواره تجسمي فجر را به سرعت پر كنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتاميه نخستين جشنواره بين‌المللي تجسمي فجر عصر امروز با حضور محمدحسين صفار هرندي وزير ارشاد، محمدحسين ايماني خوشخو معاون هنري وي، محمود شالويي مدير كل مركز هنرهاي تجسمي و جمعي از هنرمندان عرصه تجسمي در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتداي اين مراسم شالويي با موفق ارزيابي كردن جشنواره تجسمي فجر گفت: مسيري كه در افق راه جشنواره فجر قرار دارد مسيري رو به رشد و تعالي است و در دوره‌هاي بعد آينده درخشان آن بيشتر ترسيم مي‌شود. ما با ثبت اين جشنواره در تقويم جهاني در دوره‌هاي آتي آن را باشكوهتر با هنرمندان خارجي برگزار خواهيم كرد.

وي افزود: با اتمام اين جشنواره در روزهاي آينده تلاش مي‌كنيم تا شوراي سياستگذاري دومين جشنواره و شرايط تدوين فراخوان را براي هنرمندان ايراني و خارجي مشخص كنيم. در دوره‌هاي آينده اين جشنواره در رشته‌هاي بيشتر و زمان ثابت كه از 12 بهمن تا 12 اسفند است هر چه نيكوتر تداوم خواهيم بخشيد.

در ادامه اين مراسم غلامعلي طاهري دبير كل جشنواره تجسمي فجر گزارشي از فعاليت‌هاي انجام گرفته را ارائه داد و گفت: گرچه امروز اختتاميه جشنواره برگزار مي‌شود، اما يكي از متنوعترين بخش‌هاي آن كه كارگاه آموزشي است به طول سه كيلومتر با حضور 1000 هنرمند روز 15 اسفند برگزار و برگزيدگان آن در مراسمي ديگر معرفي مي‌شود.

اين مراسم با قرائت بيانيه شوراي دبيران و داوران نخستين جشنواره تجسمي فجر ادامه يافت و بخش بعد تجليل از برگزيدگان بود. در بخش نقاشي هريش شيوا برگزيده نخست شد و امتياز اعزام به دوسالانه ونيز را دريافت كرد. در اين بخش راضيه بابايي، طه حيدري و الهام يزدانيان تنديس گرفتند و شيما فريدني جايزه مردمي را از كاظم چليپا، ايرج اسكندي و همايون سليمي گرفت.

در بخش مجسمه نادر قشقايي، محمد ذبيح‌الله‌زاده و حميد شانس جايزه برگزيدگان را اهدا كردند. در اين بخش فرزين هدايت‌زاده برگزيده نخست شد و امتياز اعزام به دوسالانه ونيز را گرفت و آلنا نبي‌الهي، آناهيتا قاسمخاني و نگار مبارك‌زاده تنديس جشنواره را دريافت كردند. همچنين جايزه مردمي به آلنا بني الهي اهدا شد.

عليرضا كريمي صارمي، مسعود زنده روح كرماني و محمدمهدي رحيميان اهداكنندگان بخش عكس بودند. در اين بخش امير رستمي نفر نخست و امتياز اعزام به دوسالانه ونيز را به خود اختصاص داد و حسن غفاري، عليرضا عطارياني و پيمان ملكي مقدم تنديس جشنواره را دريافت كردند. آكو سالمي نيز جايزه مردمي جشنواره را گرفت.

در بخش پوستر برگزيده اعلام نشد و فرزاد اديبي و مصطفي اسدالهي از نفيسه فتح‌الله زاده، حسين جعفري‌نژاد و امير انعامي تقدير كردند. جايزه مردمي اين بخش نيز به محمد عدناني و محمد گلسرخي اهدا شد.

مسعود شجاعي طباطبايي، بهمن عبدي و محمدحسين نيرومند جوايز بخش كاريكاتور را اهدا كردند. در اين بخش محمود آزادنيا برگزيده اول شد و امتياز اعزام به ونيز را از آن خود كرد و محمود مختاري، شهرام رضايي، جابر اسدي، رضا مختاري جوزاني، مجيد اميني و ندا تنهايي مقدم تنديس دريافت كردند. همچنين محمدعلي خلجي جايزه مردمي را به خود اختصاص داد.

در ادامه اين مراسم به 29 هنرمند برجسته هنرهاي تجسمي نشان درجه يك هنري اهدا شد. افشين بختيار، سعيد صادقي، محمد فرنود، مجتبي آقايي، علي رئيس شقاقي، سعيد محمودي ازناوه و كريم عارفي در عكس، محمدعلي مرزي، منوچهر نوح‌سرشت، حميد عجمي، علي فرزانه، مهدي فروزنده، ايرج نعيماني، ناصر نوروزي‌منش، شمس‌الدين عبدالوفاحسيني، اكبر صابونچي، حسن آهنگران، مهدي فلاح و مهدي عطريان در خوشنويسي، يوآف دارش در مجسمه‌سازي، مصطفي اسداللهي، كورش پارسانژاد و ابوالفضل همتي آهويي در گرافيك، غلامعلي لطيفي در كاريكاتور و يعقوب عمامه‌پيچ، صادق تبريزي، سيدجلال شباهنگي، محمدعلي رجبي و حسين خسروجردي در نقاشي نشان درجه يك هنري معادل دكترا را دريافت كردند.

در ادامه صفار هرندي با اشاره به پرمخاطب بودن حوزه هنرهاي تجسمي گفت: رشته‌هاي تجسمي از پرمراجعه‌ترين هنرها هستند. وقتي به ابعاد معنوي اين هنر نگاه مي‌كنيم مي‌بينم وقتي به قرآن مراجعه مي‌كنيم با هنر معنوي و زيبا خوشنويس روبرو مي‌شويم و در بعد عمومي و بصري نيز شاهد زيبايي‌هاي بصري ديگر شاخه‌هاي هنر تجسمي در منظر شهرها هستيم.

وي افزود: اگر امروز همه در اين مكان ميهمانيم به اين خاطر است كه ناديده گرفتن هنر تجسمي ديگر از بين رفته است. معاونت هنري ارشاد به صرافت پر كردن جايگاه مغفول اين شاخه هنر ايراني، اسلامي، ملي و جهاني افتاده است. اميدوارم شما هنرمندان با همين شتاب و سرعت كه در خلق آثار ارزشمند و درخور هستيد بتوانيد فقدان جشنواره فجر را در 30 سال گذشته پر كنيد.

اين مراسم با اهداي نشان عالي تجسمي به هفت هنرمند تاثيرگذار ادامه پيدا كرد. زينت‌السادات امامي نگارگر، احمد اسفندياري نقاش، كيخسرو خروش خوشنويس، حسين پرتوي عكاس، ويكتور دارش مجسمه‌ساز، علي وزيريان گرافيست و سيدمسعود شجاعي طباطبايي كاريكاتوريست هنرمندان برگزيده بودند كه وزير ارشاد هزينه سفر حج عمره را به آنها اهدا كرد.

آيت‌اللهي رئيس افتخاري جشنواره تجسمي فجر هم گفت: جشنواره به معني جشن كوچك است اما جشنواره تجسمي فجر ابعادي بسيار بزرگ داشته كه بهتر است آن را مهرگان تجسمي فجر بناميم. من قرار است اختتام مهرگان را اعلام كنم، اما مي‌گويم بزرگان حوزه انديشه هنر ايران را شعر متجسم و متصور مي‌دانند. بياييم اين شعر را در خود نهادينه كنيم تا با عشق بيشتر سراغ دومين گام اين مهرگان تجسمي برويم.

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن