تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821184992




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تدابير نظام بانكي براي خدمات پايان سال تشريح شدسرانه اسكناس در ايران به 100برگ كاهش يافت


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: تدابير نظام بانكي براي خدمات پايان سال تشريح شدسرانه اسكناس در ايران به 100برگ كاهش يافت
ليلا اكبرپورعكس: نگار متين‌نيارييس اداره نشر اسكناس و مديران كل چاپخانه و نظام پرداخت بانك مركزي روز گذشته در يك نشست مطبوعاتي به تشريح اقدامات نظام بانكي كشور براي ارائه سرويس مطلوب به مشتريان در پايان سال پرداختند. آمارهاي منتشره حكايت از رشد پرداخت‌هاي الكترونيك و كاهش برگه‌هاي اسكناس البته به خاطر وجود ايران چك‌هاي 50 و 100هزار تومان بانك مركزي دارد.


محمد قدس الهي، رييس اداره نشر اسكناس و خزانه بانك مركزي صحبت‌هاي خود را با يادآوري اين نكته كه انتشار چك پول‌هاي بانك مركزي موجب كنترل و حتي كاهش رشد نقدينگي شد، آغاز كرد.
او كوتاهي صف‌هاي طولاني دريافت و پرداخت در شعب بانك‌ها را مزيت ديگر چك پول‌هاي بانك مركزي عنوان كرد و گفت: اسكناس‌هاي 5 و 10 و 20هزار ريالي به سيستم بانكي برگشت.
قدس الهي سفارش چاپ اسكناس به بانك مركزي در سال 86 را بيش از يك‌ميليارد برگ عنوان كرد و گفت: اين ميزان سفارش در سال 87 به 720ميليون برگ رسيد و پيش‌بيني مي‌شود در سال 88 اين رقم به يك پنجم سفارش چاپ اسكناس در سال 86 برسد كه موجب كاهش هزينه‌ها در سيستم بانكي خواهد شد.
رييس اداره نشر اسكناس خزانه بانك مركزي با يادآوري اين كه مازاد اسكناس‌هاي برگشتي به سيستم بانكي در استان‌ها تحت مديريت ناظر بانك مركزي قرار دارد، ذخاير اسكناس در استان‌ها را 10 برابر سال‌هاي پيش عنوان كرد و خاطرنشان كرد: در بانك مركزي نيز براي مصرف سه سال اسكناس ذخيره شده است و برگه‌هاي ايران چك نيز به اندازه نياز سيستم بانكي وجود دارد.
او در مقابل سوال خبرنگاران مبني بر اين كه بانك مركزي تا كنون چه ميزان ايران چك در سيستم بانكي توزيع كرده است، تنها به اين جمله بسنده كرد: نمي‌توانيم رقم دقيق ايران چك‌ها را بگوييم، فقط بدانيد هيچ نگراني از اين بابت وجود ندارد.
قدس الهي رقم اسكناس منتشره تا سال 86 را معادل 88هزار و 500ميليارد ريال اعلام كرد و افزود: 21ميليارد ريال آن تنها در سال 86 انتشار يافت و آمار اسكناس‌هاي منتشره تا اوايل اسفند ماه امسال به 5هزار ميليارد ريال رسيد.
به گفته وي، در سال جاري 640ميليون برگ اسكناس به ارزش 3هزار و 800 ميليارد ريال امحا شد كه 43درصد آن اسكناس‌هاي 5هزار ريالي و 32درصد آن مربوط به اسكناس‌هاي يك‌هزار ريالي بوده است.
رييس اداره نشر اسكناس و خزانه بانك مركزي قيمت تمام شده چاپ اسكناس در سال 86 را معادل 199 ريال اعلام كرد و گفت: هزينه چاپ اسكناس در سال‌هاي گذشته 241ريال بود.
قدس الهي سرانه اسكناس در ايران را طي سال‌هاي گذشته 114 برگ عنوان كرد و گفت: تمام اقدامات بانك مركزي در راستاي كاهش تقاضا براي داشتن اسكناس باعث شد تا سرانه اسكناس در ايران به 100 برگ كاهش يابد.
وي همچنين از انتشار اسكناس‌هاي جديد 20هزار ريالي از فردا (امروز) خبر داد و گفت: تصوير مسجد امام اصفهان در طرح جديد اسكناس 20هزار ريالي جاي خود را به مسجد اقصي داده و چاپ اسكناس‌هاي قديم 20هزار ريالي ديگر متوقف شد.
رييس اداره نشر و چاپ اسكناس و خزانه بانك مركزي با يادآوري اينكه ارزش ذاتي سكه‌هاي فلزي بيش از ارزش اسمي آنان بود و اين موجب سوءاستفاده سوداگران براي ذوب و تبديل آن به شمش مي‌شد، خاطرنشان كرد: بانك مركزي سكه‌هاي جديد 25 و 50توماني را با تغيير ميزان آلياژ به كار رفته ضرب كرد، به‌طوري كه وزن 5گرمي سكه 25توماني به 8/2 گرم و وزن 35/6 گرمي سكه 50 توماني به 8/3گرم كاهش يافت و سكه 100 توماني نيز با وزن 8/5 گرمي ضرب شد تا انگيزه سوداگران براي ذوب آنان از بين برود.
او در خصوص عرضه سكه‌هاي طلا از طريق شعب بانك‌هاي سپه و تجارت از 16 اسفندماه سال گذشته نيز گفت: بانك مركزي براي حفظ توازن قيمت سكه در بازار از طريق شعب بانك‌هاي سپه و تجارت اقدام به عرضه آن كرد و نوسان قيمت سكه‌هاي طلا در بازار تنها به خاطر نوسان قيمت جهاني هر اونس طلا بود.
به گفته وي قيمت سكه در بازار طي سال گذشته متعادل و حتي برخي از روزها پايين‌تر از قيمت بانك مركزي و سكه‌هاي عرضه شده در شعب بانك‌ها بود.
حراج سكه‌هاي يادبود سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب از امروز
صنيعي، مديركل چاپخانه بانك مركزي نيز تعداد محصولات توليد شده چاپخانه بانك مركزي را در سال 87 بين 300 تا 350ميليون قطعه سكه فلزي رايج عنوان كرد و گفت: توليد سكه‌هاي 25، 50 و 100توماني در زمستان امسال روي خط توليد رفت و بررسي‌ها نشان مي‌دهد بر اساس قيمت جهاني روز فلزات غيرآهني ارزش ذاتي آنها در سكه 100توماني 33 و در سكه‌هاي 50 و 25توماني 40درصد كاهش يافته است.
او با بيان اينكه اسكناس 2، 5 و 20هزار ريالي نيز در اين سال چاپ شد، گفت: اسكناس‌هاي 20هزار ريالي با توجه به نياز سيستم بانكي و با طرح جديد منتشر شد.
صنيعي گفت: سكه‌هاي طلا در ابعاد مختلف ربع، نيم و تمام بهار بر اساس نياز بانك مركزي ضرب شد و از ابتداي سال كار ضرب سكه‌هاي ياد بود در 3طرح دوره‌هاي قبل، هنگام و بعد از پيروزي انقلاب ضرب شد كه از فردا حراج طرح نقره‌اي آن با تعيين قيمت پايه توسط بانك مركزي در بانك كارگشايي آغاز مي‌شود.
او وزن طرح اول را 136/8گرم در قطر 2/22ميلي‌متر به عيار 6/21عنوان كرد و ادامه داد: مجموعه دوم داراي وزن 5/2برابر طرح اول و مجموعه سوم 5 برابر طرح اول به وزن 68/40گرم است.
به گفته صنيعي در سال آينده سكه و اسكناس‌هاي يادبودي با طرح ماهواره اميد تهيه و عرضه خواهد شد.
1300خودپرداز ايران چك 50هزار توماني مي‌دهند
شريفي، مديركل اداره نظام پرداخت بانك مركزي نيز با بيان اينكه هدف اصلي بانك مركزي توسعه بانكداري الكترونيك بدون نياز به اسكناس و رشد تعداد تراكنش‌هاي پايانه‌هاي فروش و خريدهاي فروشگاهي است، خاطرنشان كرد: دستگاه‌هاي POS با 2 تا 3ميليون تراكنش در سال گذشته 3 تا 4درصد كل تراكنش‌هاي انجام شده در سيستم بانكي را به خود اختصاص مي‌دادند كه اين رقم با 10ميليون تراكنش به 10 تا 11درصد كل تراكنش‌ها افزايش يافت.
او به اقدام ديگر بانك مركزي درخصوص عرضه كارت‌هاي اعتباري توسط سيستم بانكي در راستاي ايجاد انگيزه براي استفاده از خدمات كارت اشاره كرد و گفت: اين كارت‌ها تا سقف 600هزار تومان اعتبار به‌صورت قرض‌‌الحسنه به مشتريان اعطا خواهد شد و چنانچه در زمان مقرر توسط مشتري پرداخت نشود، جريمه‌اي تا سقف 30درصد مبلغ در سال خواهد داشت.
شريفي گفت: راه‌حل ديگر بانكداري الكترونيكي سامانه تسويه ناخالص آني (ساتنا) بود كه از آذرماه سال‌جاري به صورت رسمي آغاز و زمينه براي انتقال وجه از يك بانك به بانك ديگر امكان‌پذير شد.
مدير اداره نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي افزود: در آذرماه دستور پرداخت از طريق تراكنش كمتر از هزار مورد در روز بود كه اين رقم اكنون به 3هزار و 500تراكنش در روز رسيده است.
شريفي راه‌اندازي اتاق پاياپاي الكترونيك از نيمه اول 88 را اقدامي ديگر در راستاي سياست‌هاي بانك مركزي عنوان كرد و گفت: برنامه ديگر اتصال كارت‌ها براي خريدهاي روزمره به شبكه شتاب است كه اين آمار در سال گذشته براي تراكنش‌هاي فروشگاهي 2 تا 3ميليون
در ماه بود.
شريفي همچنين بانك‌هاي ملي، صادرات، صنعت‌و‌معدن، پاسارگاد و اقتصاد نوين را جزو بانك‌هاي آماده براي عرضه كارت اعتباري عنوان كرد و گفت: بانك پاسارگاد در سال 87 معادل 12هزار كارت خريد اعتباري عرضه كرده است.
وي درخصوص هدف از ايجاد ساتنا گفت: پول بايد به صورت آني به حساب مقصد واريز شود و در حال حاضر 7 بانك ملي، صادرات، صنعت‌ومعدن، سامان، ملت، تجارت و پارسيان در اين زمينه فعاليت دارند.
به گفته وي، در ساير بانك‌ها اين انتقال ظرف 2 ساعت انجام مي‌شود.

چهارشنبه|ا|14|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 340]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن