تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816997195




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كوفيان؛ خوب يا بد؟


واضح آرشیو وب فارسی:الف: كوفيان؛ خوب يا بد؟
كوفه در فرهنگ ما نامي مترادف با خيانت، سست عنصري و بي وفايي است حال آنكه اين شهر و مردمان آن داراي سوابق و امتيازاتي هستند كه هيچيك از شهرهاي مهم عالم اسلام از آن بهره مند نيستند.

محمدحسين رجبي دواني، استاد دانشگاه و صاحب نظر مسايل تاريخ اسلام در تحليل و بررسي نقش كوفه، در طول تاريخ اسلام به خبرنگار شبستان گفت: كوفه در كنار چهره زشت و پليدي كه به دليل عدم همراهي با امام حسين (ع) خيانت به آن حضرت و كوتاهي در ياري امام علي (ع) و امام حسن مجتبي (ع) داشته است در فرهنگ ما نامي مترادف با خيانت، سست عنصري، بي وفايي و بي اعتمادي دارد حال آنكه اگر جنبه ديگر اين شهر و مردم آن را بنگريم، كوفه و مردمان آن داراي سوابقي درخشان و امتيازاتي هستند كه ساير شهرهاي مهم عالم اسلام از آنها بي بهره بوده اند.

وي در اشاره به تاريخ و نحوه پيدايش كوفه گفت: كوفه در زمان خليفه دوم و در سال ۱۷ هجري در خاك ايران تاسيس شد، به عبارت ديگر اين شهر سابقه پيش از اسلام ندارد و بناي كوفه در دوره اسلامي است. عموم تركيب جمعيتي اين شهر برجستگان عرب و قايل مشهور اعراب يمن و اعراب شمالي هستند كه به سبب اشتغال به جهادهاي پي در پي در اين شهر مقيم شده بودند.

كوفيان بيشترين شناخت را نسبت به اهل بيت داشتند

رجبي تصريح كرد: علاوه بر اين تركيب جمعيتي حجم بسيار زيادي از اصحاب پيامبر (ص) يعني عده اي از اصحاب برجسته رسول گرامي اسلام (ص) از همان آغاز تاسيس كوفه، دراين شهر مقيم شده بودند. لذا به اين مساله نيز مي بايست توجه داشت كه بخش مهمي از مردم كوفه، يمني و اهل يمن بودند و يمن توسط اميرالمومنين (ع) به اسلام روي آورد بنابراين كوفيان بيشترين شناخت را نسبت به اهل بيت (ع) داشتند و اهل بيت (ع) نيز بيشترين علاقه را به اين مردم ابراز مي كردند. لذا حتي پس از فاجعه بزرگ كربلا حضرت امام صادق (ع) با وجود اينكه مي داند كوفه، چه عملكردي نسبت به اجداد طاهرينش داشته است باز مي فرمايند: چشم اميد ما به كوفه است و خوبان ما در كوفه حضور دارند. به بيان ديگر حتي در اعصار بعدي و با وجود چنين سابقه زشتي كه كوفه در تاريخ بر جاي گذاشته است باز مي بينيم امام صادق (ع) چنين ديدگاهي نسبت به اين شهر و مردمان آن دارند اما چرا؟

اين استاد دانشگاه در تبيين و تشريح دليل ديدگاه مثبت ائمه معصومين (ع) از جمله صادق آل محمد (ص) درباره كوفه، خاطرنشان كرد: تحليل اين موضوع نيازمند نگاهي دوباره به تاريخ صدر اسلام است اميرالمومنين (ع) در مدينه به خلافت رسيد و عظمت شخصيت آن حضرت و نقش مهم و بي بديل ايشان در ياري پيامبر (ص) و گسترش اسلام، در مدينه تبلور پيدا كرده بود. اما با توجه به اينكه ايشان ۲۵ سال از خلافت دور بود نسل جديد مدينه آن حضرت را به درستي نمي شناخت چرا كه ايشان به ظاهر در عرصه اجتماعي و سياسي جامعه در طول اين ۲۵ سال حضور ندارد. اما افرادي كه از اصحاب پيامبر (ص) سوابق آن حضرت را به ياد داشتند عموماً در كوفه مستقر هستند.
وي يادآور شد: اين در حالي است كه در آن روزگار در سرزمين شام نيز گروهي از اصحاب بودند و هنگامي كه معاويه تصميم گرفت عده اي از اصحاب را بر عليه اميرالمومنين (ع) بسيج كند، تنها ۵ نفر را موفق شد با خود همراه كند و اين موضوع بيانگر آن است كه كوفه سابقه علي (ع) را به خوبي مي شناسد. در جنگ صفين كه امام به مقابله با معاويه برخاست در سپاه ايشان بيش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از صحابي پيامبر (ص) حضور داشتند.

كوفيان؛ فاتحان جنگهاي بزرگ صدر اسلام

رجبي در ادامه تصريح كرد: امام علي (ع) پس از جنگ جمل كه به مدينه بازنگشتند و كوفه را به عنوان مركز خلافت و حكومت تعيين فرمودند پيش از ورود به اين شهر نامه اي خطاب به مردم كوفه نوشتند و از مردم كوفه به عنوان «قبة الاسلام» و «جمجمة العرب» ياد مي كنند. پيروزي هاي بزرگ مسلمانان بر دولت ساساني توسط كوفيان پديد آمده است به بيان ديگر فاتح جنگ نهاوند كه فتح الفتوح ناميده شد، كوفيان بودند همچنين فاتح مدائن، فاتح جنگ ذات الاثلاثه، جنگ جلولا و ديگر عملياتهاي بزرگ صدر اسلام.

برتري كوفه در معنويت و ديانت

وي با اشاره به ويژگي هاي خاص كوفه در تاريخ اسلام گفت: كوفه در پيشينه تاريخي خود، داراي ويژگي ها و امتيازات خاصي است از جمله دربر گرفتن برجسته ترين قبايل عرب (چه شمالي و چه جنوبي)، در برداشتن بيشترين حجم و بالاترين كيفيت از اصحاب پيامبر (ص) در برداشتن با سابقه ترين و برجسته ترين رزمندگان عالم اسلام، همچنين كوفه از بعد معنوي و ديانت نسبت به ساير شهرهاي مهم عالم اسلام، برتري داشت و اين به سبب وجود اصحاب باسابقه نبي مكرم اسلام (ص) در كوفه بود و شهر كوفه اين موقعيت معنوي، علمي و فرهنگي را در طول دهها سال همچنان با خود داشت.

اين صاحب نظرمسايل تاريخي اسلام يادآور شد: با كمي دقت و تامل در تاريخ مي بينيد كه بسياري از اصحاب ائمه (ع) نيز اهل كوفه هستند بسياري از اصحاب برجسته حضرت صادق (ع) كه چنين سخني را در رابطه با كوفه بيان مي فرمايند، از اهالي كوفه هستند علاوه بر كليه اين امتيازات، شهر كوفه اولين مركز پيدايش تشيع است.

كوفه نخستين مركز پيدايش شيعه

رجبي در رابطه با نخستين مركز پيدايش تشيع در تاريخ اسلام گفت: شيعه در شهر مدينه كه مهد پرورش امامان معصوم (ع) است، موضوعيت ندارد اما در كوفه شيعه حضوري فعال دارد. نخستين مراكز پيدايش شيعه، دو شهر كوفه و مدائن هستند و دليل آن نيز دارا بودن حاكميت دو صحابي بزرگ پيامبر (ص) يعني عمار ياسر و سلمان است عمار ياسر در زمان خليفه اول مدتي، فرمانرواي كوفه بود و سلمان فرمانرواي مدائن، اين دو بزرگوار هر چند از جانب خليفه اول، به فرمانروايي منصوب شدند اما از اين فرصت و موقعيت بهره برده و بذر تشيع را در اين دو شهر بزرگ اسلام كاشتند.

وي درخصوص موقعيت تاريخي شهر مدائن و دليل عدم همساني آن با كوفه در اين زمينه خاطرنشان كرد: اهالي شهر مدائن عموماً ايراني بودند و در زمان خليفه دوم، برخلاف تعاليم اسلام در ميان عرب و عجم، تبعيض هايي پديد آمد و مدائن نتوانست با كوفه برابري كند اما به اين نكته نيز بايد توجه داشت كه عموم مردم كوفه شيعه نبودند بلكه اقليتي از جمعيت كوفه را شيعيان تشكيل مي دادند اما اين اقليت در هيچ جاي ديگري از عالم اسلام وجود نداشت لذا اگر اهل بيت (ع) اميدي به ياري شدن از جانب مردم داشتند در درجه اول اين اميد معطوف به كوفيان بود.

دوشنبه|ا|12|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 201]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن