تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 2 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شمار قطره هاى آبها و ستارگان آسمان و ذرات گردوغبار پراكنده در هوا وحركت مورچه برسنگ ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817753493




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري/يوزپلنگ آسيايي در توران شاهرود/ افزايش چهار تا پنج درصدي يوزپلنگ


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري/يوزپلنگ آسيايي در توران شاهرود/ افزايش چهار تا پنج درصدي يوزپلنگ
يوزپلنگ آسيايي در توران شاهرود/ افزايش چهار تا پنج درصدي يوزپلنگ
شاهرود - خبرگزاري مهر: گونه نادر يوزپلنگ آسيايي هم اكنون در استانهاي سمنان، يزد، خراسان شمالي، كرمان و اصفهان مشاهده شده است كه تعداد آنها به صد قلاده مي رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به اينكه 20 قلاده از اين يوزپلنگها در استان سمنان زندگي مي كنند مناطق حفاظت شده پارك ملي كوير گرمسار و توران شاهرود در اين استان از مهمترين زيستگاه هاي يوزپلنگ آسيايي هستند.

پروژه بين المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي از سال 1380 با حمايت مالي سازمان ملل متحد و سازمان حفاظت محيط زيست آغاز شد.

يوزپلنگ آسيايي دست و پاهاي بلند، بدنى باريك و كشيده، سينه فراخ و شكم بالاي او شبيه تازي است ولي بر خلاف سگ سانان سر كوچك و گرد، پوزه اي كوتاه و گوش هايي كوچك و گرد دارد، به طور كلي مي توان آن را به" سگي با كله گربه" تشبيه نمود؛ رنگ پشت زردكمرنگ تا زرد متمايل به قرمز و زير بدن سفيد است و خالهايى گرد، سياه و توپر و موهايى زبر و نسبتا كوتاه دارد.

در يوزپلنگ هاي بالغ خال هاي روي دم تدريجا در نيمه انتهايي به حلقه هايي بدل مي شود كه سياه رنگند و آخرين حلقه پهن تر است.

افزايش طعمه هاي يوزپلنگ در زيستگاهها ي دهگانه كشور

مدير پروژه بين المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي، از افزايش 50 درصدي طعمه هاي يوزپلنگ خبر داد.

عليرضا جورابچيان با اعلام اين خبرگفت: جمعيت يوزپلنگ هاي آسيايي در كشور چهار تا پنج درصد افزايش يافته است.

وي طعمه هاي يوزپلنگ را به ترتيب قوچ و ميش، كل و بز ،جبيرو آهو عنوان كرد و گفت:

براساس برآوردي كه در سال 1387 در 10 زيستگاه يوزپلنگ انجام شد، تعداد طعمه هاي يوز حدود 16 هزار راس بوده در حالي كه تعداد اين حيوانات هم اكنون به بيش از 24 هزار راس رسيده است.

جورابچيان برآورد جمعيت گوشتخواران را سخت دانست و گفت: با توجه به روند افزايشي تعداد طعمه ها در زيستگاه ها بدون شك تعداد جمعيت يوزها نيز افزايش يافته است.

جمعيت يوزپلنگ آسيايي هم اكنون از مرز 100 قلاده گذشته است

مدير پروژه بين المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي با اشاره به اينكه سه سال پيش جمعيت يوزپلنگ ها در زيستگاه ها بين 70 تا 100 قلاده برآورد شده بود، اظهار داشت: با احتساب افزايش 50 درصدي طعمه و برآورد علمي از آن، اين جمعيت بايد هم اكنون از مرز 100 قلاده گذشته باشد .

جورابچيان افزود: پارك ملي كوير استان سمنان، پارك ملي پناهگاه حيات وحش و ذخيره‌گاه زيست گاه خارتوران شاهرود، پناهگاه حيات وحش نايبندان طبس شمال شرقي استان يزد، منطقه حفاظت شده بافق استان يزد و منطقه شكار ممنوع دره انجير استان يزد برخي از زيستگاه هاي يوزپلنگ آسيايي هستند.

وي با بيان اينكه با برگزاري كارگاه آموزشي با حضور پنج استان خراسان شمالي، يزد، اصفهان، سمنان و كرمان افزود: جمع‌ بندي و تدوين عملكرد در درون زيستگاه هاي يوزپلنگ آسيايي و ارائه آن به مجامع ملي و بين‌ المللي پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي، انعكاس گسترده تلاش ها و فعاليت هاي سازمان حفاظت محيط زيست صرف نظر از اعتبارات بين‌المللي با استفاده از امكانات و اعتبارات ملي به ويژه استاني در راه دستيابي به اهداف و جلوگيري از انقراض اين گونه از مهمترين اهداف برپايي اين كارگاه آموزشي است.

طرح حفاظت از يوز پلنگ آسيايي مهم است

معاون محيط زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان محيط زيست كشور نيز در اين گفتگو گفت: اين پروژه بيشتر توجه خود را به زيستگاه هاي بومي اين گونه معطوف داشته است.

اصغر محمدي فاضل افزود: در اين پروژه به زيستگاه هاي خاصي كه مركز زاد آوري اين گونه ها بوده، توجه خاصي شده است.

محمدي فاضل طرح حفاظت از يوز پلنگ آسيايي را مهم دانست وگفت: در طول زمان مهاجرت اين گونه ها و تداخل جمعيتي آنها، افزايش جمعيت طعمه و كاهش تداخل بين دام اهلي و اين گونه هاي وحشي، باعث شده پروژه در مسير خود حركت موفقي داشته باشد.

وي با اشاره به اينكه به نسبت آمار 15 سال گذشته جمعيت يوزپلنگ 200 درصد افزايش داشته است اظهارداشت: به دليل عرصه بسيار وسيع اين گونه، پايش جمعيت آن بسيار سخت و در واقع سرشماري دقيق در مورد اين گونه وجود ندارد.

محمدي فاضل با اظهار تاسف از انقراض گونه ببر مازندران در حال حاضر گفت: درصدد وارد كردن نزديكترين نمونه به گونه ببر مازندران هستيم كه در اين زمينه مذاكراتي براي وارد كردن چهار قلاده از سيبري انجام شده است كه به زودي برنامه تبادل آنها صورت مي گيرد.

اصغر محمدي فاضل در خصوص شرايط دادن مجوز شكار در كشور اظهار تاسف كرد و افزود: مجوز دادن براي شكار فرايند ساده‌اي داردو خيلي راحت مجوز شكار داده مي‌شود ضمن اينكه هر كس كه مجوز حمل اسلحه داشته باشد و سوء سابقه نيز نداشته باشد، مي‌تواند پروانه شكار دريافت كند.

افزايش جمعيت گونه نادر يوزپلنگ آسيايي در استان سمنان

مديركل حفاظت محيط زيست استان سمنان نيز از افزايش جمعيت نادر يوزپلنگ آسيايي در استان سمنان خبر داد و گفت: به صورت هفتگي بين دو تا چهار قلاده يوزپلنگ در منطقه توران استان سمنان مشاهده مي‌شود.

حميد ظهرابي، استان سمنان را يكي از مهمترين زيست گاه هاي يوزپلنگ آسيايي در كشور عنوان كردوگفت: در چند روز اخير چهار قلاده اين گونه به طور يكجا در منطقه ذخيره گاه زيست كاه توران مشاهده شده كه بيانگر شرايط بسيار مطلوب احياي اين گونه است.

وي با بيان اينكه اكنون در 4 يا 5 استان مركزي كشور يوزپلنگ آسيايي ديده مي‌شود، خاطر نشان كرد: اين باعث مي‌شود كه فشار بر اين گونه جانوري براي انقراض بسيار زياد باشد و به همين دليل مديريت و حفاظت از آن داراي حساسيت ويژه‌اي است و در همين راستا سازمان حفاظت محيط زيست، يك پروژه و برنامه‌اي را با مشاركت سازمانهاي بين‌المللي تحت عنوان حفاظت از يوزپلنگ آسيايي تعريف كرد و اين چند استان كشور را تحت پوشش خود قرار داد و سعي كرد تا با تزريق امكاناتي از قبيل نيرو و دانش فني به اين استان‌ها بتواند از انقراض اين گونه حيواني جلوگيري كند.

حفاظت از يوزپلنگ آسيايي يكي از پروژه‌هاي موفق بوده است

مديركل حفاظت محيط زيست استان سمنان با اشاره به اينكه پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي يكي از پروژه‌هاي موفق سازمان حفاظت محيط زيست در سطح جهاني بوده است، تصريح كرد: بخش عمده‌اي از فعاليت‌هاي اين پروژه در مناطق حفاظت شده استان سمنان انجام شده است.

ظهرابي با بيان اينكه خار توران و دشت‌هاي دامغان، شمال شاهرود و منطقه خوش ييلاق از زيستگاه‌هاي يوزپلنگ آسيايي در استان سمنان بوده است، افزود: در حال حاضر زيستگاه اين گونه جانوري به نيمه جنوبي استان يعني از منطقه خارتوران تا منطقه كوير مركزي گرمسار متمركز شده است.

وي همچنين تصريح كرد: يوز پلنگ آسيايي در منطقه خارتوران دامغان از مناطق ديگر كشور بيشتر ديده شده است.

وي وجود گونه‌هاي با ارزش نظير يوزپلنگ آسيايي، گورخر آسيايي و پرنده در معرض خطر انقراض هوبره را در استان سمنان با اهميت خواند و افزود: ايجاد شرايط مناسب براي رشد و توسعه اين گونه‌ها از برنامه‌هاي اداره كل حفاظت محيط زيست استان سمنان است.

وي تامين غذا براي اين گونه نادر را از عوامل مهم در احياي و افزايش جمعيت يوزپلنگ آسيايي دانست و افزود: قوچ، ميش، كل، بز، آهو و جبير از موارد تغذيه‌اي يوزپلنگ است كه نسل اين گونه‌ها نيز در استان سمنان در سالهاي اخير رشد بسيار خوبي داشته است.

به گفته وي كمبود محيط بان با توجه به وسعت مناطق تحت حفاظت را در استان سمنان از مشكلات عنوان كردو گفت: همكنون‪۱۲۰نفر عوامل اجرايي در عرصه‌هاي تحت حفاظت فعاليت دارند كه اين تعداد بايد به ‪۲۵۰نفر برسد تا كمبود رفع شود.

‪ظهرابي با اشاره به اينكه ۲۵درصد از وسعت استان سمنان را مناطق حفاظت شده تشكيل مي‌دهد، اظهار داشت: حدود 20درصد از مناطق حفاظت شده كشور به استان سمنان تعلق دارد.

..................................

گزارش: عصمت سالار

© 2003 Mehr News Agency .

دوشنبه|ا|12|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 482]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن