واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: حبس هنر در نگارخانهها و موزههاي هنري
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: نگاهي به وبلاگها
اتفاقي كه قرار است در گرداگرد موزه هنرهاي معاصر تهران رخ دهد، ميتواند آغازي بر يك فصل جديد در هنرهاي تجسمي ايران باشد. اتفاقي كه ميتواند با جهتگيري صحيح و البته اجراي صحيحتر فصل آشتي مردم با هنر نقاشي نام گيرد.
به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگهاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در وبلاگي به نشاني http://narwan.blogfa.com آمده است: سالهاست كه هنر در نگارخانهها و موزههاي هنري محبوس شده است. اصلا اين را ميتوان از ميزان آشنايي و ارتباط مردم با هنر نقاشي در جامعه امروز ايران سراغ گرفت. چه قدر از مردم ايران ترجيح ميدهند كه روي ديوار خانهاشان يك اثر هنري با اصالت - منظور ارژينال است- باشد و از سوي ديگر چند درصد از هنرمندان نقاش كشورمان به هنر نقاشي به عنوان يك حرفه مينگرند و البته از نقاشي كردنشان درآمد دارند.
قبول كنيم كه بخشي از اين ماجرا متوجه برخي از هنرمندان نقاش است كه سالهاست به دور خود پيلهاي بستهاند و در هياهوي فانتزي پزهاي روشنفكرانه هنر نقاشي را براي عدهاي خاص معنا كردهاند و البته هميشه مردم كوچه و بازار از اين دايره بيرون بودهاند و راهي به نگارخانههايي كه آدمهاي خاص به آنجا ميروند نداشتهاند.
اين اتفاق سالهاست حاشيه بسته بر هنر امروز نقاشي ايران، كه هم هنرمند قبول كرده كه اثرش متعلق به عدهاي خاص است و هم مردم كوچه و بازار. وقتي از كنار يك نگارخانه هنري رد ميشوند فكر ميكنند بايد وروديه بدهند براي بازديد از آثاري كه براي نمايش گذاشته شدهاند. البته اين دوري و دوريگزيني از هنر و هنر شناسي از سوي مردم كوچه و بازار برميگردد به بخشي از سياستهاي هنري كه سالها پيشتر از سوي متوليان امر اجرا و باعث شده است امروز مردم شايد دوران نوزايي ارتباط تصويري را با هنر نقاشي بگذرانند.
اين يعني همان دغدغهاي كه مردم ترجيح ميدهند كارهاي كپي شده نقاشي هنرمندان چيني را كه از حراجيهاي سر كوچهاشان خريدهاند بر ديوار خانه خود بياويزند، اما به هر دليل پا به نگارخانهاي در نزديكي خانهاشان نگذارند كه لابد فكر ميكنند آنجا جاي از ما بهتران است.
اين هفته قرار است بزرگترين رويداد هنري كارگاهي ايران، البته به صورت حرفهاي در گرداگرد موزه هنرهاي معاصر تهران گشايش يابد. اين اتفاق ميتواند فصل جديدي در هنر معاصر نقاشي ايران نام گيرد. اتفاقي كه با برنامهريزي صحيح و اصولي متوليان و ايجاد اشتياق عمومي در آشتي مردم با هنر نقاشي زمينهاي را باعث شود كه آينده هنرهاي تجسمي ايران را تضمين كند. اما اين امر محقق نميشود، مگر آنكه نگاه متوليان برگزاري اين رويداد مهم هنري در تاريخ ايران تنها به برگزاري صرف يك رويداد نمايشگاهي معطوف نباشد و به سمت معناي اين جمله برگردد: هنر براي مردم و هنر نه براي هنر...
انتهاي پيام
يکشنبه|ا|18|ا|اسفند|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 311]