تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831240405




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بهانه اكران درباره الي در حوزه هنري درباره الي يا درباره سپيد؟!


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: به بهانه اكران درباره الي در حوزه هنري درباره الي يا درباره سپيد؟!
بدون شك، «درباره الي»، ساخته تامل برانگيز اصغر فرهادي، سينمايي ترين فيلم جشنواره امسال فيلم فجر بود، فيلمي با يك كارگرداني استثنايي كه تا امروز و به شايستگي توانسته است دو جايزه كارگرداني بگيرد.
در كنار اين كارگرداني كم نظير، فيلمبرداري حسين جعفريان، تدوين هايده صفي ياري و بازي گلشيفته فراهاني در نقش سپيده، موارديست كه بيش از همه به چشم مي آيد.
تدوين، «درباره الي» را به برشي از يك زندگي رئال تبديل كرده كه مخاطب را درگير و همراه مي كند و البته كوتاه شدن حدود ده تا پانزده دقيقه اي فيلم براي اكران عمومي، مي تواند به همراهي بيشتر مخاطب هم بينجامد.
همچنين بازي گلشيفته فراهاني و سرگشتگي هاي او پس از غرق شدن الي، هنرنمايي حيرتآوريست به ويژه نماي بسته نگران او در كنار آبگرمكن و همين طور نماي بسته او وقتي به دانستن اطلاعاتي بيشتر از الي اعتراف مي كند، محوريت او در اين فيلم تا آن اندازه است كه بهتر بود فيلم، «درباره سپيده» نام مي گرفت و اين در حاليست كه عنوان «درباره الي» ايجاب مي كند شخصيت پردازي كاملي از اين پرسوناژ ببينيم در حالي كه اين اتفاق نمي افتد و كلمه «درباره» در عنوان فيلم، زائد مي نمايد، يعني مي توانست عنوان فيلم «الي» باشد نه «درباره الي».
در مورد فيلمبرداري حسين جعفريان نيز مي توان گفت: دوربين به خوبي و با هدايت كارگردان با بازيگران همراه است اما در نهايت فيلمبرداري روي دست، بيش از حد جلوه مي كند و حتي ممكن است براي مخاطب هم ملال آور شود، همچنين در يكي از نماها كه دوربين در ويلا و از نگاه نامزد الي به اطراف مي نگرد، طبيعي و باورپذير جلوه نمي كند.
جدي ترين آسيب هاي فيلم بايد در فيلمنامه اثر جست وجو شود. در عين حال كه فيلم قضاوتي قطعي ندارد و حتي جسد الي دقيقا شناسايي نمي شود (يادآوري زاويه نگاه دوربين هنگام آشكار شدن صورت جسد) و البته اين قوت فيلمنامه است، اما به نظر مي رسد فرهادي در مسير فيلمسازي خود از رقص در غبار و شهر زيبا گرفته تا چهارشنبه سوري و در باره الي، به نوعي تكرار در محتوا رسيده كه با توجه به نوآوري هاي او در فرم، عجيب مي نمايد.
فيلمنامه داراي ديالوگ هاي اضافي فراواني است كه بي اهميت، دهان به دهان مي چرخد و در منطق داستان كارايي ندارد. اين كار اگرچه به نوعي نيز نوآوري تلقي مي شود(يادآوري سكانس پانتوميم) اما تكرار بيش از حد آن ملا ل آور است.
فيلمنامه بيننده را مجاب مي كند كه الي مرده است و اصولا شواهدي دال بر اين كه او نمرده باشد، كمتر به چشم ميآيد در حالي كه وجود شواهد، مي توانست اثري پخته تر را خلق كند.
همچنين مي توان به ديالوگ كليدي فيلم«به پايان تلخ بهتر»، از يك تلخي بي پايان اشاره كرد كه در عين ظاهر تامل برانگيزش، انبوه پرسش هاي بي پاسخ درباره احمد، الي و نامزدش ايجاد مي كند، پرسش هايي كه زياد شدن بيش از حد آنها، لذت هاي حاصل شده از ديدن فيلم را براي مخاطلب از بين مي برد.
به هر حال حضور غير قابل باور نجات غريق و همين طور نوع همسفر شدن الي با كاروان داستان به عنوان مربي مهد كودك فرزند سپيده، از ديگر نقاط ضعف فيلمنامه است.
فيلمنامه البته پايان خوبي دارد(يادآوري سكانس پاياني كه همگي به رهاندن اتومبيل به ساحل نشسته مي انديشند) و به نظر مي رسد در اكران عمومي و در شهرهاي كوچك تر ايران، چالش برانگيزتر باشد، اكراني كه شنيده مي شد قرار است در نوروز اتفاق بيفتد كه به نظر نمي رسد براي اين فيلم تلخ مناسب باشد.
كوتاه سخن آن كه اصغر فرهادي، كارگردان و فيلمساز هوشمندي است و با رسيدن به اين مرز پختگي، شايد كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري آينده رابه اين فكر بيندازد تا از او براي ساخت فيلم تبليغاتي خود بهره بگيرند.

دوشنبه|ا|19|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن