تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بيچا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816164964




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس دانشگاه علوم و معارف قرآن تاكيد كرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئيس دانشگاه علوم و معارف قرآن تاكيد كرد
خبرگزاري فارس: رئيس دانشگاه علوم و معارف قرآن بر افزايش عطش پژوهش در دانشكده‌هاي علوم قرآني تاكيد كرد و گفت: دانشجويان و استادان بايد نياز پژوهشي را در خود احساس كرده و بر اساس نيازها به فعاليت‌هاي پژوهشي بپردازند.


به گزارش خبرگزاري فارس از قم، حجت‌الاسلام محمدعلي راغبي پيش از ظهر امروز در دومين نشست مديران پژوهشي و شوراي پژوهش دانشگاه علوم و معارف قرآن كه در دانشگاه علوم و معارف قرآن كريم برگزار شد، با اشاره به اهميت علم و آگاهي اظهار كرد: برخي اوقات، پژوهش داراي جنبه عرضي و توسعه‌اي و برخي اوقات داراي جنبه عمقي و تحقيقي است.
وي خاطرنشان كرد: در قرآن در زمينه تعليم و تعلم توصيه‌هاي موكدي وجود دارد و تعليم و تعلم شامل پژوهش، تحقيق و آموزش است.
رئيس دانشگاه علوم و معارف قرآن با اشاره به تعريف پژوهش گفت: پژوهش بخشي از فعاليت‌هاي منظم و قانونمند براي رسيدن به لايه‌هاي كشف حقايق در زمينه توليد علم و نظريه‌پردازي است.
وي خاطرنشان كرد: براي دستيابي به اين فعاليت منظم، هدفمند و قانونمند بايد به همه ابعاد در سه بخش بينش تحقيق، روش تحقيق و اخلاق تحقيق توجه شود و در صورت دستيابي به اين مهم يافته‌ها و نتايج تحقيق و پژوهش مطلوب مي‌شود.
راغبي ادامه داد: روش تحقيق و پژوهش در حوزه علوم و تفسير قرآن ما را به نتايج مطلوب رهنمون مي‌سازد روش تحقيق عبارتست از خط مشي و شيوه‌اي كه بتواند با تكرار و تجربه بيشتر نتيجه دهد.
وي بيان داشت: در مباحث قرآني نبايد از آيين‌نامه‌ها و ادبيات مورد استفاده در حوزه‌هاي ديگر استفاده شود بلكه مي‌توانيم شيوه و روشي را ابداع كنيم كه براي علوم و معارف قرآني موثر باشد.
رئيس دانشگاه علوم و معارف قرآن با اشاره به آيه 39 سوره انعام گفت: قرآن كتابي مبارك است و خير و بركت آن گسترده، دائمي، عميق و قابل تكثير بوده و براي تدبر مومنان و مسلمانان نازل شده است.
وي با اشاره به نظريات مختلف در زمينه فهم آيات قرآن بيان داشت: بر اساس نظريه نخست ما مي‌توانيم به همه مفاهيم و مباحث قرآن بدون نياز به معصومان دست پيدا كنيم و اهل سنت به اين نظريه اعتقاد دارند.
راغبي عنوان كرد: بر‌اساس نظريه‌اي ديگر نمي‌توانيم از قرآن استفاده صحيحي داشته باشيم و بر اساس نظريه سوم همه مي‌توانند از جنبه ظاهري معناي سطحي و ظاهري قرآن را درك كنند و براي فهم بهتر مي‌توانند از متشابهات قرآني استفاده كنند.
وي با اشاره به دلايل نبودن توليد علم و نظريه‌پردازي بر اساس آموزه‌هاي قرآن پس از انقلاب گفت: يكي از دلايل نداشتن توليد علم در زمينه علوم قرآني اين است كه در مباحث مقدماتي مانند فلسفه دين و وحي‌شناسي وارد شده‌ايم اما فرصت براي ورود به مباحث آيات و مفاهيم قرآن به وجود نمي‌آمد، بنابراين توليد علم بر اساس نظريه‌هاي قرآني نداشتيم.
رئيس دانشگاه علوم و معارف قرآن خاطرنشان كرد: اگر اقتصاد‌دانان و جامعه‌شناساني كه به آيات و آموزه‌هاي قرآني آشنا هستند در آيات قرآن ورود پيدا كنند بدون ترديد مي‌توانند نظريه‌هاي قرآني را كشف كنند.
وي بيان داشت: بينش حاكم بر پژوهش از مباحث مهم در امور پژوهشي است، ممكن است كار روشمند باشد ولي بينش حاكم بر آن ناقص باشد و اين امر سبب مي‌شود به نتايج دلخواه نرسيم.
راغبي تاكيد كرد: بدون ترديد براي تقويت بينش قرآني بايد تلاش مضاعفي صورت گيرد و صرف اصطلاح‌پردازي كار درست نمي‌شود بلكه بايد سبك و سياق ادبيات پژوهشي را به كار بگيريم.
وي بيان داشت: پژوهشي كه نتواند به برطرف كردن نيازهاي ما در علوم اجتماعي و رفتاري بپردازد مشكلي را حل نمي‌كند.
رئيس دانشگاه علوم و معارف قرآن از مديران پژوهشي دانشكده‌هاي علوم قرآني خواست تا از نگاه يك جانبه به پژوهش جلوگيري كنند.
وي تاكيد كرد: بايد به اين نكته توجه داشت كه تنها با اضافه كردن يك كلمه قرآن كار حل نمي‌شود بلكه بايد ادبيات و اصطلاح‌ها عوض شده و محتواها بر اساس محتواهاي قرآني باشد تا بتوانيم بگوييم نظريه قرآني داريم.
راغبي ادامه داد: توليد پژوهش اين است كه ادبيات، بينش و روش متناسب با فطرت و نيازهاي ما و جامعه و بر اساس آموزه‌هاي قرآني تعريف شود تا مورد اجرا، مطالعه و استفاده قرار گيرد.
وي با تاكيد بر افزايش عطش پژوهش در دانشكده‌هاي علوم قرآني گفت: دانشجويان و استادان بايد نياز پژوهشي را در خود احساس كنند و امكانات و تجهيزات موجود در اين دانشگاه را در مسير موضوعات قرآني به كار گيرند.
رئيس دانشگاه علوم و معارف قرآن با اشاره به اهميت مطالعات ميان رشته‌اي گفت: مجموعه‌هاي آموزشي، دانشكده‌ها و نهادها مي‌توانند كار مشترك انجام داده و مطالعات ميان‌رشته‌اي داشته باشند.
انتهاي پيام/‌ش10

پنجشنبه|ا|8|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن