واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ماه محرم و عزاداري سالار شهيدان در پاكستان (( ۳
دين. پاكستان. ماه محرم. عزاداري شيعيان
- زن پاكستاني و محرم:
زن شيعه از روز اول محرم تا نهم ماه ربيع الاول مانند مردها عزادار مي باشد. از آرايش حتي شانه كردن سر، پرهيز كرده گاهي بر سرخويش خاك مي ريزند، لباس سياه پوشيده و در مراسم عزاداري امام حسين(ع) شركت ميكند.
اكثر خانوادههاي شيعه مذهب از چهارم تا دهم ماه محرم براي پخت و پز، آتش روشن نميكنند و صرفا از غذاهايي كه به عنوان تبرك، بين شيعيان توزيع مي شود تناول مينمايند.
براي حفظ حالت سوگواري و اعلام همدردي با اهل بيت(ع)، بعضي در روز عاشورا غذا نميخورند، بعضي ديگر كه غذا ميپزند از مصرف مواد گوشتي خود داري نموده و فقط لپه يا عدس ميخورند.
از اول تا دهم محرم (عاشورا) براي استراحت از رختخواب استفاده نميكنند و بر زمين ميخوابند. در روز عاشورا از احوالپرسي نيز پرهيز ميكنند، بسياري از شيعيان به نماز و واجبات ديگر اهميت نميدهند، لكن حتما در مراسم عزاداري شركت ميكنند. حضورشان در مراسم را از اداي واجبات مهمتر مي دانند.
لذا هرجا سوگواري و انجام واجبي در تضاد باشند به راحتي از پرداختن به واجبات خودداري ميكنند. برخي بطور كلي براي نظافت از آب استفاده نمي كنند حتي اگر براي غسل كردن باشد، چرا كه آنرا خلاف حالت سوگوار بودن مي دانند. حتي از آب استفاده نمينمايند.
در ايام ماه محرم تلويزيون تماشا نميكنند. زن در طول اين ايام عملا خدمت به خانواده را كنار ميگذارد. لازم به ذكر است در سالهاي اخير اين آداب و رسوم در اثر نفوذ فرهنگ بيگانگان رنگ باخته و زنان شيعه مذهب در اكثر شهرهاي بزرگ اين رسوم را كنار گذاشته اند.
- اهل سنت و ماه محرم:
الف: بريلويها
مسلمانان اهل سنت (بريلويها كه اكثريت جمعيت كشور پاكستان را تشكيل مي دهند) در ايام ماه محرم عزاداري ميكنند و در مراسم عزاداري و مجالسي كه به مناسبت شهادت امام حسين(ع) برگزار ميشود شركت مينمايند.
براي اعلام همدردي به عزاداران و مردم آب ميدهند. علماء اهل سنت در مورد واقعه كربلا سخنراني ميكنند و هنگام برگزاري مراسم عزاداري به شيعيان كمك مينمايند.
آنها در بعضي از شهرهاي پاكستان از جمله كراچي، لاهور و ديره اسماعيل خان، براي سيد الشهدا مراسم برگزار كرده و تعزيه درست ميكنند و حتي هيات سينه زني نيز دارند.
ب: سپاه صحابه و ماه محرم
انجمن وهابي سپاه صحابه كه يك دهه از شكلگيري آن ميگذرد؟ مخالف اهل بيت طاهرين(ع) و مراسم عزاداري ماه محرم است. پيروان اين فرقه؟ ايام ماه محرم در كليه شهرهاي پاكستان عليه شيعيان تبليغ كرده وسعي مينمايند از برگزاري مراسم عزاداري جلوگيري كنند.
براي شيعيان مزاحمت ايجاد كرده و در خيابانهاي شهر، با نوشتن شعارهايي از قبيل كافر كافر، شيعه كافر و يزيد زنده باد باعث جريحه دار شدن احساسات مذهبي شيعيان ميشوند. گاهي اوقات با حمله مسلحانه به صفوف عزاداران اخلالگري ميكنند. سپاه صحابه شركت در اينگونه مراسم را بدعت و حرام مي دانند.
مبلغين سپاه صحابه در مجالس و محافل خود، عليه مذهب شيعه و پيروانش سخنراني ميكنند. يك شاخه از انجمن سپاه صحابه كه به گروه شاه بليغالدين معروف است، روز عاشورا به مناسبت پيروزي يزيد بر امام حسين(ع) جشن مي گيرند و با زدن طبل و نواختن موسيقي در خيابانها خوشحالي خويش را اظهار مي دارند.
اين گروه؟ مراسم ازدواج خود را در روز عاشورا ترتيب ميدهند.
سپاه صحابه در سخنرانيهاي خويش از حكومت معاويه و يزيد به عنوان حكومتي قانوني و مشروع ياد ميكنند و هر حركتي عليه آنها را؟ اخلالگري و آشوبگري عليه حكومت اسلامي ميدانند. بر اين اساس از حكومت آنها حمايت كرده و جهت دفاع از آنها مراسم برپا ميكنند. در نوشته هايشان يزيد را بر حق دانسته و خود را سپاه يزيد و معاويه ميدانند. در اين راستا سپاه صحابه، دولت را تحت فشار قرار داده تا به جاي تعطيلات تاسوعا و عاشورا، روز وفات خلفا را تعطيل رسمي اعلام نمايد.
ذاكرين:
لفظ ذاكر در عرف عامه (در شبه قاره) به كسي اطلاق ميشود كه در ماه محرم، حادثه كربلا را (ذكر) يادآوري كند و درباره حضرت محمد (ص) و اهل بيت(ع) ذكري به ميان آورد. تذكر و يادآوري شيوههاي گوناگوني دارد. گاهي به صورت نظم يا نثر و اگر ذاكر دركار خود مهارت داشته باشد، از هر دو روش بهره مي گيرد. نوحه خواني و مرثيه خواني و ذاكري در زبان پنجابي، بسيار دل انگيز است.
ذاكر نيز با مقتضيات زمان، فن و مهارت ذاكري را تغيير ميدهد. معروف است ملكه نورجهان همسر جهانگير (از پادشاهان مغول) كه زني شيعه مذهب و مرثيه خوان و شاعر بود، هنگام ماه محرم، مردم را به كاخ خود دعوت ميكرد و در مدح و ذكر پيامبر اكرم (ص) و اهل بيت طاهرين(ع) مسابقه مرثيه خواني و شعر برگزار ميكرد و به شعرا و مرثيه خوانان ممتاز، هدايا و جوايز ارزنده اي ميداد.
با اين شيوه، عده زيادي از مردم شبه قاره به فقه شيعه گرويدند. از قديم الايام، ذاكرين، ايام محرم به مناطق مختلف هند رفته و براي مردم مصائب سيد الشهداء را يادآوري ميكردند و مردم نيز تحت تاثير آنان قرار ميگرفتند.
ذاكرين بين شيعيان پاك و هند نفوذ زيادي داشتند و به هر نحوي كه ميشد، واقعه كربلا را براي مردم بيان ميكردند. ذاكر هر چه بيشتر مردم را مي گرياند، از احترام بيشتري برخوردار است و هنگام ذكر مصيبت، مردم به او پول بيشتري ميدهند.
اين عمل به تدريج به صورت حرفه و شغل مناسبي درآمده و كار ذاكرين فقط ذكر مصيبت در دهه عاشورا، ولادت و شهادت ائمه معصومين(ع) است. ذاكرين حرفه اي براي تربيت ذاكر در مناطق مختلف، آموزشگاههايي داير كردند كه امروزه نيز اين مراكز فعال هستند.
هيات برگزاري مراسم عزاداري سيدالشهداء(ع) در هر منطقه، قبل از شروع ماه محرم با ذاكرين تماس ميگيرد و آنها را براي شركت در مجالس دعوت ميكند.
ذاكرين حرفهاي در بين مردم از محبوبيت فوقالعادهاي برخوردار هستند. در گذشته مردم مسايل شرعي خود را از ذاكرين ميپرسيدند و آنها آنچه مي دانستند پاسخ ميدادند. اين حركت باعث شد كه ذاكرين به عنوان عالم و فاضل نيز شناخته شوند.
آنها به دليل مهارتهاي هنري و عشق مردم به اهل بيت(ع) جايگاه ويژه اي يافتند و بعضي از اين نفوذ مردمي، سوء استفاده ميكردند و عليه علماء و روحانيون تبليغ ميكردند. با اين شيوه، اذهان توده مردم را نسبت به علماء مخدوش مينمودند. بعضي از ذاكرين، ذكر مصيبت را مهمتر از نماز ميدانند، و استدلال ميكنند كه حضرت حسين(ع) امام است و مقام امامت جزء اصول دين بوده در حاليكه نماز از فروع دين است. يا استناد ميكنند: روزي پيامبر اكرم (ص) نماز ميخواند، موقعي كه به سجده رفت، امام حسين(ع) بردوش مبارك حضرت رسول (ص) سوار شدند. بلافاصله به حضرت وحي شد،اي پيامبر تا موقعي كه حسين(ع) پايين نيايند، سر از سجده برندار. پيامبر (ص) سجده را طولاني كرد. تا اينكه امام حسين(ع) پايين آمدند و رسول خدا (ص) سر از سجده برداشتند. بنابر اين قرب و منزلت امام حسين(ع) نزد خدا را از نماز بيشتر مي دانند.
به همين دليل، هنگام عزاداري به نماز و واجبات ديگر كمتر اهميت ميدهند.
قصد اصلي ذاكرين گرياندن مردم است. آنها به علم و فلسفه شهادت كاري ندارند و مردم را اين طور توجيه ميكنند كه طبق حديث، كسيكه بر مصائب امام حسين(ع) و اصحابش گريه كند و اشك بريزد؟ بهشت بر او واجب ميشود.
در اين كشور دو نوع ذاكر وجود دارد:
.۱ذاكري كه ذاكري را به عنوان شغل انتخاب كرده است.
.۲ذاكري كه موقتا مدت ۱۰روز و يا ايام ويژه ديگر ذكر مصيبت ميخواند.
در اين راستا، بعضي از ذاكرين ماهر ذاكري را به عنوان شغل انتخاب كرده و از اين طريق؟ امرار معاش ميكنند و در طول سال، در مجالس مردمي شركت كرده و براي ذكر مصيبت در يك مجلس يك ساعته از سه تا ده هزار روپيه حقوق مي گيرند. عدهاي ديگر از ذاكرين فقط اول تا دهم محرم ذكر مصيبت ميخوانند و ۳۰تا ۱۲۰هزار روپيه در آمد دارند. در ايام ديگر؟ از طريق مشاغلي چون موسيقي، هنرپيشگي، خوانندگي يا تجارت؟ امرار معاش مينمايند.
ادامه دارد ....
يکشنبه 8 دي 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]