تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837288955
حضرت آيت الله خامنه اي : اميرمومنان (ع ) بايد شاخص مديريت اسلامي باشد
واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: حضرت آيت الله خامنه اي : اميرمومنان (ع ) بايد شاخص مديريت اسلامي باشد
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي هفته گذشته به مناسبت عيد سعيد غدير در ديدار هزاران نفر از قشرهاي مختلف ملت اهميت مسئله حكومت در اسلام و تبيين الگوي حكومت اسلامي را پيام و درس بزرگ غدير خواندند و افزودند : « شيعه ضمن حفظ عقايد درخشان و مستدل خود درباره واقعه غدير اجازه نخواهد داد اين اعتقاد در جهان اسلام مايه اختلاف و تفرقه شود. »
حضرت آيت الله خامنه اي درك پيام غدير را موجب حركت امت اسلامي در راه صحيح دانستند و افزودند : مسئله بسيار مهم اعلام جانشيني اميرمومنان (ع ) از جانب پيامبر اكرم (ص ) آن هم در اواخر عمر پربركت نبي اسلام در حقيقت نشان دهنده اهميت مسئله حكومت و وحدت دين و سياست در اسلام است و اين درس بزرگ نياز امروز همه امت اسلامي است .
ايشان تبيين الگوي حكومت اسلامي را درس ديگر واقعه عظيم غدير برشمردند و افزودند : معرفي شخصيتي همچون حضرت علي ابن ابيطالب (ع ) به جانشيني پيامبر مكرم اسلام (ص ) نشان مي دهد كه غدير فقط يك خاطره تاريخي مسلمانان نيست بلكه بيان كننده معيارهاي لازم براي اداره جوامع اسلامي و همه جوامع انساني است .
رهبر انقلاب اسلامي دلبستگي به رضاي الهي مجاهدت دشوار و بي وقفه در راه خدا جانفشاني در راه حق و حقيقت صبر و استقامت پولادين در مقابل دشمنان خدا بي اعتنايي به زخارف دنيوي و تواضع و خاكساري در مقابل انسانهاي ضعيف و مظلوم را از جمله خصوصيات اميرمومنان (ع ) دانستند و افزودند : واقعه غدير به امت اسلامي مي آموزد كه مديريت جوامع اسلامي بايد در دست كساني باشد كه اميرمومنان را معيار و شاخص مي دانند و در راه نزديك شدن به اين قله عظيم تلاش مي كنند و اين مهم از جمله پيامهاي نو و پرطراوت اسلام و جمهوري اسلامي به بشر امروز است .
ايشان علي ابن ابيطالب (ع ) را شاگرد برجسته پيامبر اعظم ( ص ( در صبر و مجاهدت و ديگر عرصه هاخواندند و افزودند : فقر بزرگ جامعه بشري امروز فقدان سياستمداراني است كه اسلام در غديرخم نمونه عالي آن را به تاريخ نشان داده است .
متن كامل بيانات رهبري به اين شرح است :
بسم الله الرحمن الرحيم
اولا عيد سعيد غدير را كه بخش عمده اي از شناسنامه ي شيعه ي ائمه ( عليهم السلام ) محسوب ميشود و مرد و زن شيعي در طول ساليان طولاني و قرنهاي متمادي با ياد اين روز و اين حادثه هويت خود را احساس كرده اند به شما حضار عزيز و همه ي مردم مومن كشورمان و به دنياي اسلام تبريك عرض ميكنيم . و به شما برادران و خواهران گرامي ; بخصوص برادران و خواهراني كه از راه هاي دور و شهرهاي گوناگون تشريف آورديد و همچنين به خانواده ي معظم شهيدان خوشامد عرض ميكنيم .
مسئله ي غدير جزو مسائلي است كه در پيرامون آن فكر كردن امروز به جامعه ي اسلامي و بخصوص به مردم و كشور ما خيلي كمك ميكند براي اينكه راه درست حركت را گم نكنند. دو سه نكته را در پيرامون مسئله ي غدير عرض ميكنيم .
يك نكته خود واقعه ي غدير است . دنياي اسلام در زمان پيامبر اكرم كه بالنسبه وسعتي پيدا كرده بود شاهد يك امر بسيار مهمي بودند و آن اعلام جانشيني اميرالمومنين بود. قضيه ي حادثه ي غدير را فقط شيعه نقل نكردند محدثين اهل سنت و بزرگان اهل سنت هم بسياري اين حادثه را نقل كردند ولي فهم آنها از مسئله گاهي متفاوت است ; اما اصل اين حادثه در بين مسلمين جزو مسلمات محسوب ميشود. اين حادثه كه تعيين جانشين براي پيغمبر در ماه هاي آخر زندگي ايشان ـ تقريبا هفتاد روز به پايان زندگي پيغمبر ـ بود رخ داده است و در حقيقت خود نشان دهنده ي اهميت مسئله ي حكومت و سياست و ولايت امر امت اسلامي از نظر اسلام است . اينكه امام بزرگوار ما و پيش از ايشان بسياري از بزرگان فقها بر روي مسئله ي وحدت دين و سياست و اهميت مسئله ي حكومت در دين تكيه ميكردند ريشه اش در تعاليم اسلام و از جمله در درس بزرگ غدير است . اين اهميت موضوع را ميرساند. همه ي مردماني كه از واقعه ي غدير خم اين معنا را ميفهمند ـ يعني ما شيعيان و حتي بسياري از غير شيعه كه همين معنا را احساس كردند يا درك كردند از قضيه ي غدير ـ بايستي در همه ي دورانهاي تاريخ اسلام توجه كنند به اينكه مسئله ي حكومت يك مسئله ي اساسي و مهم و درجه ي اول در اسلام است ; نميشود نسبت به مسئله ي حكومت و حاكميت بي اعتنا و بي تفاوت بود. نقش حكومتها هم در هدايت مردم يا در گمراه كردن مردم امري است كه تجربه ي بشر به آن حكم ميكند. اينكه در نظام جمهوري اسلامي ـ چه در قانون اساسي چه در بقيه ي معارف جمهوري اسلامي ـ اين همه بر روي مسئله ي مديريت كشور اسلامي تكيه ميشود به خاطر همين ريشه ي بسيار عميق و عريقي است كه در اسلام نسبت به اين قضيه هست . اين يك نكته است كه نبايد از نظر دور باشد.
نكته ي ديگر در كنار اين مسئله اين است كه در واقعه ي غدير پيغمبر اسلام اميرالمومنين ; علي بن ابي طالب (عليه الصلات و السلام ) را معرفي كردند. خصوصياتي كه در آن دوران و در دورانهاي بعد زندگي به آن شناخته شد چه بود اينها براي ما معيار است . اميرالمومنين اولين خصوصيتش دلبستگي و پايبندي به رضاي الهي و حركت در مسير صراط مستقيم بود; هر مقداري كه دشواري داشته باشد هرچه مجاهدت بخواهد هرچه گذشت بخواهد. اين مهمترين خصوصيت اميرالمومنين است .
اميرالمومنين كسي است كه براي خدا و در راه خدا از دوران كودكي تا لحظه ي شهادت يك لحظه و در يك قضيه پا عقب نكشيد و دچار ترديد نشد و همه ي وجود خود را در راه خدا به ميدان آورد. آنوقتي كه بايد تبليغ ميكرد تبليغ كرد; آنوقتي كه بايد شمشير ميزد در ركاب پيغمبر شمشير زد و از مرگ نترسيد; آنوقتي كه لازم بود صبر كند صبر كرد; آنوقتي كه لازم بود زمام سياست را به دست بگيرد سياست را به دست گرفت و وارد ميدان سياست شد. و در همه ي اين دورانهاي گوناگون آنچه لازمه ي فداكاري از آن بزرگوار بود بروز و ظهور پيدا كرد. پيغمبر اكرم يك چنين كسي را در راس جامعه ي اسلامي قرار ميدهد. اين شد درس ; اين يك درس براي امت اسلامي است . فقط يك حافظه ي تاريخي و خاطره ي مربوط به قرنهاي گذشته نيست . اين نشان ميدهد كه براي اداره ي جامعه ي اسلامي و جوامع اسلامي و امت اسلامي معيارها اينهاست : خداپرستي در راه رضاي خدا مجاهدت كردن جان و مال را به عرصه آوردن از هيچ سختي و مشكلي روگردان نبودن و از دنيا اعراض كردن . اين قله اميرالمومنين است ; شاخص وجود اميرالمومنين است . اين درس بزرگ غدير است .
نگاه كنيم به دنياي اسلام و حكومتهاي اسلامي و به سطح عالم و مديريتهاي سياسي در دنيا و ببينيد فاصله چقدر است بين آنچه كه اسلام به بشريت ارائه كرد و آنچه امروز در واقعيتها وجود دارد. ضربه اي كه بشريت ميخورد بخش عمده اي از اين ناحيه است . اسلام براي سعادت بشريت مديريتي از نوع مديريت اميرالمومنين را لازم ميداند كه البته اميرالمومنين در اين قسمت شاگرد و پيرو پيغمبر است . خود اميرالمومنين وقتي درباره ي زهد او سخن گفته شد گفت زهد من كجا و زهد پيغمبر! در مجاهدت در صبر و در همه ي اين مراتب اميرالمومنين شاگرد برجسته و ارشد پيامبر خداست . و اين چنين كسي است كه شايسته است . همه ي ما بايد اين را به عنوان الگو در نظر بگيريم ; نه فقط براي كشور خودمان براي دنياي اسلام ; داعيه اين است توقع اين است .
يك چنين انسان والا و بزرگ و بي اعتناي به دنيا به زر و زيورها آماده ي براي جانفشاني در راه حق و حقيقت است كه ميتواند جوامع بزرگ انساني را نجات بدهد. تسليم خواهشهاي نفساني نشود مصلحتهاي حقير شخصي او را مغلوب حوادث بزرگ زندگي نكند. اينكه ما بارها عرض ميكنيم پيام اسلام و پيام جمهوري اسلامي براي دنيا پيام نوئي است يعني اين ; اين يك نمونه ي برجسته ي آن است .
امروز شما نگاه كنيد به سطح زندگي بشريت در دنيا; روساي كشورها مديران امور سياست ملتها را نگاه كنيد; كدامشان حاضرند از منافع شخصي خودشان صرف نظر كنند و بگذرند; آنجائي كه اين منفعت برايشان دم دست است و ميتوانند از آن بهره بگيرند كدامشان حاضرند جان خودشان را در راه مصلحت ملتشان و كشورشان قرباني كنند و فدا كنند كدامشان حاضرند پا روي رودربايستي ها و ملاحظه كاري ها بگذارند امروز فقر بزرگ بشريت از جمله فقرغ همين گونه مردان است كه اسلام نمونه ي عالي آن را به بشريت نشان داده است . البته پيداست رسيدن به آن قله كار افراد عادي بشر نيست ; كسي نميتواند مثل اميرالمومنين زندگي و مشي كند; اين يك آرزوي نشدني است . اما قله جهت را به ما نشان ميدهد. به سمت آن قله بايد حركت كرد به او بايد شبيه و نزديك شد. اين آن نقيصه ي بزرگ و كمبود بزرگ بشريت است . اين نكته اي است كه در ماجراي غدير وجود دارد. اين هم يك مسئله است كه بايد به اين توجه كرد; پيام غدير به دنيا پيام الگوي حكومت اسلامي است .
انساني كه در راه خدا با دشمن با موارد غرض ورزي آنچنان سخت و قاطع برخورد ميكند; اما در مقابل انسانهاي مظلوم انسانهاي ضعيف آنچنان خاكسار است آنچنان بردبار است كه كسي باور نميكند اين اميرالمومنين است . اوائلي كه اميرالمومنين وارد كوفه شده بودند و مردم آن حضرت را نميشناختند رفتار آن حضرت لباس آن حضرت مشي آن حضرت جوري بود كه هيچ كس تو كوچه و بازار كه حضرت راه ميرفت نميفهميد كه اميرالمومنين به آن عظمت همين شخصي است كه دارد به طور معمولي و عادي راه ميرود. در مقابل مردم ضعيف مردم معمولي اين چنين متواضع و بردبار و خاكسار است ; همان كسي كه در مقابل دشمنان غدر دشمنان گردن كلفت آن چنان قاطع مثل كوه مي ايستد; اينها الگوست .
يك نكته ي ديگر هم در باب مسئله ي غدير عرض كنيم . مسئله ي غدير براي ما شيعيان پايه ي عقيده ي شيعي است . ما معتقديم كه بعد از وجود مقدس نبي مكرم اسلام (صلي الله و عليه و اله و سلم ) امام به حق براي امت اسلامي اميرالمومنين بود; اين پايه و مايه ي اصلي عقيده ي شيعه است . معلوم است كه برادران اهل سنت ما اين عقيده را قبول ندارند; جور ديگري نظر ميدهند جور ديگري فكر ميكنند; اين شاخص وجود دارد. لكن همين قضيه ي غدير در يك نقطه وسيله و مايه ي اجتماع امت اسلامي است و او شخصيت اميرالمومنين است . درباره ي شخصيت و عظمت اين انسان بزرگ و والا بين مسلمين اختلافي نيست . اميرالمومنين را همه در همان نقطه ي عالي و سامي (1 ) كه بايد به او در آن نقطه نگريست ـ از لحاظ علم از لحاظ تقوا از لحاظ شجاعت ـ مينگرند و مي بينند; يعني ملتقاي عقيده ي همه ي آحاد امت اسلامي اميرالمومنين است .
آنچه كه ما امروز بايد به آن توجه كنيم اين است كه شيعه اين عقيده را براي خود مثل جان عزيزي در طول قرنهاي متمادي حفظ كرده است ; با وجود دشمني هائي كه شده است ـ كه اين دشمني ها را كم و بيش همه ميدانند; چقدر ظلم كردند چقدر فشار آوردند چقدر اختناق ايجاد كردند ـ شيعه اين عقيده را حفظ كرد; معارف تشيع را گسترش داد; فقه شيعه كلام شيعه فلسفه ي شيعه علوم گوناگون شيعه تمدن شيعي فكر راقي شيعيان بزرگان شيعه و برجستگان شيعه در تاريخ اسلام درخشان است . بنابراين اين عقيده اي است كه شيعه آن را حفظ كرده است و حفظ خواهد كرد; اما توجه بكنيد كه اين اعتقاد مايه ي دعوا و نزاع نبايد بشود. اين آن حرفي است كه ما سالهاست اين را گفتيم و تكرار كرديم باز هم تكرار ميكنيم . و مي بينيم كه دشمن چه نيتي دارد چه قصد خبيثي دارد از ايجاد اختلاف بين آحاد امت اسلامي به عناوين مختلف از جمله با عنوان شيعه و سني . دشمن يعني دشمن اسلام دشمن قرآن دشمن مشتركات دشمن توحيد; نه دشمن غ يك بخشي از اسلام . دشمن سعي اش اين است كه بين امت اسلامي دشمني برقرار كند; ميفهمد كه اتحاد دنياي اسلام چقدر براي او مضر است . دشمن ديد كه وقتي انقلاب اسلامي در ايران پيروز شد عظمت اين انقلاب و تشعشع اين انقلاب چطور در دنياي اسلام و در كشورهاي اسلامي توانست دلها را به خود جذب كند; دلهائي كه شيعه نبودند. ميليونها نفر از برادران اهل سنت در كشورهاي عربي در كشورهاي آفريقائي در كشورهاي آسيائي مجذوب انقلاب شدند و از اين ناحيه دشمن ضربه خورد; از اتحاد دلها از توجه دلها به جمهوري اسلامي ـ دلهاي آحاد مسلمانها ـ دشمن ضربه خورد. ميخواهد اين توجه را از بين ببرد; چه جور با ايجاد دشمني بين شيعه و سني .
الان يكي از بخشهاي مهم سياست استكبار در همين منطقه ي ما ـ علاوه بر دشمني هاي ديگري كه ميكنند ـ اين است كه اين سران بعضي از كشورهاي عربي را با خودشان همراه كنند و آنها را در مقابل ملت ايران قرار بدهند; در مسائل گوناگون ; در مسئله ي هسته اي و غير مسئله ي هسته اي از مسائل مختلف . جلسه ميگذارند مي نشينند معامله ميكنند توطئه ميكنند. آمريكا از بعضي از كشورهاي اسلامي مطالبه ميكند كه شما چه سهمي حاضريد ايفا كنيد در مقابله ي با ايران . سعي شان ايجاد دشمني است . كاري كه دشمن ميتواند در محافل و تصميم گيري هاي سياسي بكند اين است كه سران دولتها را با جمهوري اسلامي وادار به مقابله كند; بيش از اين كاري نميتواند بكند. دشمن دل مردم ـ دل مردم كشورهاي عربي دل مردم كشورهاي اسلامي دل مردم فلسطين دل مردم عراق ـ را نميتواند از جمهوري اسلامي برگرداند; دلها را كه نميتواند; حداكثر كاري كه بكنند اين است كه بتوانند دولتها را در مقابل جمهوري اسلامي قرار بدهند. البته آن دولتها هم هر كدام ملاحظه كاري هاي خودشان را دارند و اين جور هم نيست كه آماده باشند يكجا خودشان را در اختيار صهيونيستها و استكبار در اين قضيه قرار بدهند; اما در دل مردم اثري نميتوانند بكنند. در دل مردم چه اثر ميكند چه چيزي ميتواند دلهاي دنياي اسلام را از جمهوري اسلامي و از ملت ايران جدا كند همين اختلافها و تعصبهاي مذهبي است . اينها ميتواند دلها را از هم جدا كند. از اين بايد ترسيد; از اين بايد ترسيد. همه مسئولند كه مراقبت كنند. اينكه در دنياي تشيع عليه برادران اهل سنت در دنياي تسنن عليه برادران شيعه كتاب بنويسند تهمت بزنند بدگوئي كنند اين نه هيچ شيعه اي را سني خواهد كرد نه هيچ سني اي را شيعه خواهد كرد. آن كساني كه مايلند همه ي مردم دنياي اسلام به محبت اهل بيت و ولايت اهل بيت بگروند بدانند با دعوا راه انداختن و با اهانت كردن و با دشمني كردن هيچ كس را نميتوان شيعه كرد و به ولايت اهل بيت متوجه كرد. دعوا ايجاد كردن جز بغضا و جدائي و دشمني هيچ اثر ديگري ندارد و اين بغضا و دشمني و جدائي همان چيزي است كه امروز آمريكا ميخواهد صهيونيستها ميخواهند و دارند براي آن تلاش ميكنند. در يك كشور اروپائي غير اسلامي دشمن تاريخي و بنيادين با كشورهاي اسلامي شما مي بينيد توي تلويزيون شان مناظره ي شيعه و سني راه مي اندازند. يكي را از شيعه دعوت ميكنند يكي را از سني دعوت ميكنند كه شما بيائيد تو اين تلويزيون با هم مناظره كنيد. مقصودشان چيست يك كشور مسيحي يك كشور استعمارگر با سابقه ي سياه مناظره ي شيعه و سني به چه مقصود راه ميندازد ميخواهد حقيقت معلوم بشود ميخواهد در بين مباحثه و مناظره مستمعين و مخاطبانش حق را بفهمند يا ميخواهد از اين گفتگوها و از آنچه كه در خلال اين گفتگوها ممكن است از كسي سر بزند اين آتش اختلاف را تشديد كند نفت روي اين آتش بريزد اينها بايد ما را بيدار كند. اينها بايد ما را به خود بياورد; بايد هشيار بشويم . شيعه منطق قوي اي دارد; استدلال متكلمين شيعه و علماي شيعه درباره ي مباحث تشيع استدلالهاي پولادين و محكمي است ; اما اين ربطي ندارد به اينكه در دنياي تشيع شروع كنند به مخالفان خودشان بدگوئي كردن و اهانت كردن و ايجاد دشمني كردن آن هم در مقابل همين جور و آتش دعوا درست كنند. ما اطلاع داريم بنده هم امروز اطلاع دارم هم از گذشته اطلاع دارم كه پولها دارد خرج ميشود براي اينكه اينها كتاب فحش و دشنام و تهمت بنويسند عليه آنها آنها كتاب فحش و دشنام و تهمت بنويسند عليه اينها; پول هر دو را هم يك مركز ميدهد; پول هر دو كتاب و نشر هر دو كتاب از يك جيب خارج ميشود. اينها هشداردهنده نيست اينها را بايد توجه كنند.
من امروز به بركت ولايت اميرالمومنين و به نام آن بزرگوار و با استمداد از روح بزرگ اميرالمومنين اين را عرض كردم براي اينكه يك تاكيدي باشد بر آنچه كه در طول ساليان متمادي امام بزرگوار گفتند ماها گفتيم ; همه بدانند اينجور نباشد كه كسي از يك گوشه اي خيال كند دارد از شيعه دفاع ميكند و تصور كند دفاع از شيعه به اين است كه بتواند آتش دشمني ضد شيعه و غير شيعه را برانگيزد. اين دفاع از شيعه نيست ; اين دفاع از ولايت نيست . اگر باطنش را بخواهيد اين دفاع از آمريكاست ; اين دفاع از صهيونيستهاست . استدلال منطقي هيچ اشكالي ندارد; كتابها بنويسند استدلال كنند; علماي ما نوشتند امروز هم مينويسند و بنويسند. ما در فروع در اصول در بسياري از مسائل نظرات مستقل شيعي داريم اينها را استدلال كنند بيان كنند; آنچه كه غير از اينهاست آن را با استدلال منطقي رد كنند; هيچ مانعي ندارد. اما اين غير از اهانت كردن بدگوئي كردن دشمني درست كردن است ; به اين بايد توجه كرد.
پروردگارا! به محمد و آل محمد دلهاي ما را بيدار كن ; دست ما را از دامن اميرالمومنين كوتاه مفرما; همان صبر همان مجاهدت همان اخلاص را در ميان امت اسلامي و در ميان ما مردم تفضل بفرما. پروردگارا ! ما را با ولايت اميرالمومنين زنده بدار; با ولايت اميرالمومنين بميران ; قلب مقدس ولي عصر را از ما راضي و خشنود كن .
والسلام عليكم و رحمت الله و بركاته
انتشار كتابهاي حاوي استدلالهاي مستحكم و منطقي همچنانكه علماي شيعه در طول تاريح انجام داده اند و انجام خواهند داد هيچ مانعي ندارد اما اگركسي تصور مي كند كه با بدگويي و تهمت به اهل تسنن مي تواند از شيعه دفاع كند بداند كه جز برانگيختن آتش دشمني هيچ نتيجه اي نخواهد گرفت و اين كار در واقع دفاع از ولايت نيست بلكه دفاع از آمريكا و صهيونيست هاست
پيام غدير تبيين الگوي حكومت اسلامي است
اعتقاد به امامت اميرمومنان (ع ) پايه اصلي عقيده شيعه است و شيعيان اجازه نمي دهند اعتقاد به غدير مايه تفرقه در جهان اسلام شود
سه شنبه 3 دي 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]
-
گوناگون
پربازدیدترینها