تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826691535




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فيلم ملي در سالن خالي /سينماي ملي با رونق فيلمفارسي نوين محقق نمي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: فيلم ملي در سالن خالي /سينماي ملي با رونق "فيلمفارسي نوين" محقق نمي‌شود
"آتش سبز" با داشتن پلاك طلايي نگاه ملي جشنواره فيلم فجر در حالي در سالن‌هاي خالي از تماشاگر روي پرده رفته كه اين روزها فيلم‌هاي كمدي و وحشت گروههاي سينمايي را قبضه كرده و روي دور "فروش" افتاده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، مرور فيلم‌هاي گروههاي پنجگانه سينمايي اكران دوم پائيز معنا و مفهومي جديد از "سينماي ملي" ارائه مي‌دهد. به ويژه كه اين روزها فيلم سينمايي "آتش سبز" ساخته محمدرضا اصلاني به عنوان نمونه اين گونه در حال نمايش است.

پس از خلق عناوين جديد سينماي دفاع مقدس و فيلم‌هاي معناگرا در سينماي ايران كه البته دو نمونه كاملاً متفاوت از كاركرد اين مفاهيم ابداعي است، اين روزها حضور واژه سينماي ملي در اين فهرست خودنمايي مي‌كند.

آتش سبز

هر چند سينماي دفاع مقدس به واسطه تفاوت‌هاي ذاتي جنگ هشت ساله ايران با ساير جنگ‌ها، توانست هويتي به اين گونه تازه متولد شده (حتي نسبت به فيلم‌هاي جنگي جهان) بدهد، اما سينماي معناگرا نتوانست اعتباري ويژه براي خود كسب كند.

به خصوص كه با نامحدود بودن مولفه‌هاي اين گونه سينمايي به نوعي هويت به دست نيامده فيلم‌هاي معناگرا به چند وجه كليدي محدود و به اين ترتيب سينماي معناگرا در آغاز راه به تعبير برخي به جرياني انحرافي در سينماي ايران بدل شد.

اين سابقه نه چندان خوش طبيعتاً گارد سينما و سينماگران ايراني را براي خلق واژه‌ها و عناوين جديد بسته نگه داشت و زماني كه از گونه سينماي ملي حرف به ميان آمد، اولين و اساسي‌ترين پرسش همگان معيار سنجش ملي بودن يك اثر بود.

در شرايطي كه سينماي ملي مثل سينماي معناگرا در آستانه تبديل شدن به يك واژه ويتريني بود، بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر با اهداي پلاك طلايي نگاه ملي به "آتش سبز" اصلاني به اين عنوان يك عينيتي بخشيد.

اما فيلم اصلاني بازخوردي در خور اعتبار جايزه نداشت. در واقع جنجال‌هاي نشست مطبوعاتي فيلم در جشنواره و راه يافتن آن به مطبوعات فضايي بدون حاشيه براي قضاوت كردن درباره كاري كه اصلاني تلاش كرده در اين فيلم انجام دهد فراهم نكرد.

اما نكته عجيب در نوع برخورد كساني است كه از طرفي نشان طلايي نگاه ملي را به اين فيلم اهدا مي‌كنند ولي در زمان اكران "آتش سبز" را در گروه فرهنگي با هفت سينما تنها مي‌گذارند؛ فيلمي كه مشخص بود مخاطب عام را به سينماها نمي‌كشاند.

واقعيت اين است كه نمونه سينماي ملي در چند سينماي محدود براي مخاطبي كه وجود ندارد نمايش داده مي‌شود تا مخاطب عام بدون دغدغه به تماشاي "دلداده"، "خواستگار محترم"، "چارچنگولي"، "دلشكسته" و "احضارشدگان" بنشيند.

سه فيلم اول كمدي‌هايي گيشه‌پسند هستند كه در سطح روابط و مسائل حركت مي‌كنند و با تكيه بر جذابيت بازيگران طنز كه در گيشه جواب داده‌اند، كپي از فيلم موفق "خواستگاري"، شوخي‌هاي تكراري و سخيف و... مخاطب را به سالن‌ها مي‌كشانند.

دلداده

"دلشكسته" فيلمي شعاري درباره ارزش‌‌ها و ضد ارزش‌هاست كه ضد اهداف اوليه خود حركت مي‌كند و همه چيز را زير سئوال مي‌برد. "احضارشدگان" هم مخاطب را با ترس و هيجان كاذب روي صندلي نگه مي‌دارد تا به هر قيمت آن را تا پايان تاب بياورد.

اما چند پرسش كوتاه: اگر تعريف مسئولان و خالقان عنوان سينماي ملي رسيدن به آثاري مشابه "آتش سبز" است بايد پرسيد چرا به انتخاب خود بها نداده و در كوران رقابت اكران پائيز اين فيلم را براي مخاطب خاص به نمايش مي‌گذارند؟

اگر قرار است سينماي ملي به مفهومي كاربردي بدل شود و در تغيير ذائقه مخاطب تأثيرگذار باشد، چرا تلاش نشده پل ارتباطي شكسته فيلم با مخاطبانش ترميم شود؟ آيا بايد پذيرفت سينماي ملي به گونه‌اي از پيش تعيين شده با مخاطب نسبت عكس دارد؟
 يکشنبه 1 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن