تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837056719
گزارش پاياني از نشست سازندگان سريال «يوسف پيامبر(ع)» سلحشور: سينما و تلويزيون اصلا معيارم نيست بازيگري براي نقش«يوسف(ع)»انتخاب كردم كه از خدا پس گردني نخورم
واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: گزارش پاياني از نشست سازندگان سريال «يوسف پيامبر(ع)» سلحشور: سينما و تلويزيون اصلا معيارم نيست بازيگري براي نقش«يوسف(ع)»انتخاب كردم كه از خدا پس گردني نخورم
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تلويزيون و راديو
فرجالله سلحشور در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا دربارهي ذكر شدن «هشت سال» به عنوان مدت زندانيشدن حضرت يوسف(ع) در قسمت بيستودوم و«بيش از 10 سال » در قسمت بيستوپنجم و كمتر از 10 سال در قسمت اخير گفت: اين «اشتباه زماني» رخ داد؛ البته استخراج مدتزمان صحيح زندانيبودن حضرت يوسف (ع) ممكن نبود.
به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، اين كارگردان اضافه كرد: در قرآن كريم آمده است كه همزمان با حضرت يوسف(ع) دو تن به زندان افتادند. در آيه بعد خواب ديدن آنان مطرح ميشود. البته ما هم كمتر از 10 سال را در سريال آورديم و هم 10 سال را كه جواب براي دادن داشته باشيم.
***
او دربارهي عزلت گزيدن حضرت يعقوب (ع) و پرداخت كم اين سريال به اين پيامبر بزرگ گفت: در اين سريال ميبينيم حضرت يعقوب مانند انسانهاي ديگر زحمت ميكشد و كارگري ميكند. علاوه بر آن او براي مردم جلساتي در منزل خود تشكيل ميدهد. در بيرون از خانه نيز با مردم هست و مشكل آنان را حل ميكند. بنابراين اينگونه نيست كه حضور اين پيامبر را در اجتماع نميبينيم.
او ادامه داد: ما در اين زمينه مقصر نيستيم. قرآن نيز به حضرت يعقوب(ع) زياد نپرداخته است. همين اندازه نيز كه ما در سريال به اين شخصيت پرداختهايم در قرآن دربارهي ايشان صحبت نشده است. البته قرآن كريم عاقلتر از ماست. اگر خداوند به اين پيامبر نپرداخته حتما حكمتي داشته است. البته منابع تاريخي نيز چندان به حضرت يعقوب نپرداختند و تنها به رفتن ايشان به فدان، ازدواج و داراي فرزندشدن ايشان پرداخته است. البته در منابع اسرائيلي مطالبي دربارهي حضرت يعقوب (ع) وجود داشت، ولي براي ما قابل اتكا نبود.
***
همانگونه كه قول داده بودم 30 ماهه توليد سريال را به پايان رساندم و با همان شش ميلياردي كه برآورد كرده بوديم كار ساخته شد. علاوه بر آن هيچ اختلافي بين گروه سازنده به وجود نيامد. اين درحالي است كه معمولا پس از گذشت سه چهار ماه از آغاز توليد يك سريال اختلاف، درگيري بين عوامل آغاز ميشود. البته با برخي افراد اختلافاتي داشتيم و كساني را بيرون كرديم.
او ادامه داد: از ديدگاه نويسندگي نيز بايد به اين نكته توجه كرد كه آيا مردم از اين سريال استقبال نكردند؟ چرا ديدگاه مردم براي بقيه سريالها معيار است؟ اما براي «يوسف پيامبر(ع)» معيار محسوب نميشود؟
سلحشور اظهار كرد: من كاري با تلويزيون نداشتم. براي مسوولان سيما شرط گذاشتم كه در صورت محولكردن اين سه مسووليت به من ساخت سريال «يوسف پيامبر (ع)» را ميپذيرم. آنان نيز اين شرط را قبول كردند.
***
به گزارش ايسنا، محمد صادق آذين در ادامه اين نشست دربارهي باورپذيربودن جلوههاي ويژه اين سريال به ويژه خواب «آمن هوتپ» اظهار كرد: در اين زمينه در ايران چندان غني نيستيم. اروپا و غرب در اين زمينه بسيار پيشرفت كرده است. دكتر معتمدي طراح جلوههاي ويژه اين سريال حدود پنج سال است كه كار خود را در اين زمينه شروع كرده است.
او با بيان اينكه سريال «يوسف پيامبر (ع)» دو سه نكته مثبت داشت گفت: در اين سريال براي اولينبار مجسمههاي قابل حمل در ابعاد بزرگ ساخته شد. به گونهاي كه طول برخي از آنها به 9 و 14 متر ميرسيد تجربيات كسبشده در اين زمينه باعث افزوده شدن به دانش فني سينما شده است.
مدير توليد سريال «يوسف پيامبر (ع)» ادامه داد: معتمدي با وسواس زيادي جلوههاي ويژه اين سريال را طراحي كرد و تلاش كرد كه كاري باورپذير ارايه دهد.
سلحشور نيز در اين زمينه گفت: براي ساخت صحنهي مربوط به خواب «آمن هوتپ» برخي صحنهها زنده تصويربرداري شد تا جايي كه گاوها از زير زمين يا زير آب بيرون ميآيند، با تمهيداتي زنده ساخته شد. در ادامه خورده شدن گاوهاي فربه به وسيله رايانه ساخته شد كه كار سختي بود و آزمون و خطاي زيادي انجام داديم.
***
فرجالله سلحشور در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه آيا نشاندادن چهرهي حضرت يوسف (ع) براي به تصوير كشيدن معياري زيباشناسانه بود گفت: براساس روايات شيعي نشاندادن چهرههاي معصومان اشكال دارد. ولي انبياء نه. شايد پيامبران همتراز علماي ما هستند نه ائمه ما.
كارگردان سريال «يوسف پيامبر (ع)» اضافه كرد: قهرماني كه چهرهاش ديده نشود جذاب نيست برخي از اهالي سنت و وهابيت معتقدند چهره پيامبران نبايد به تصوير كشيده شود اين درحالي است كه توليدات غربي سعي در زدودن قداست از پيامبران دارند، بنابراين ما نبايد با اين ترفندها همراهي كنيم.
او ادامه داد: زيبايي معيار خاصي دارد برخي از نقاشان ما شمايلي از معصومان تصور و نقش كردند كه در روايات ما هم به آنان اشاره شده است. ما هم با پيروي از همان فرهنگ سعي كرديم نقش يوسف(ع) را انتخاب كنيم.
***
ميرفخرايي در ادامه با اشاره به نسخههاي مختلف ساخته شده از زندگي حضرت مسيح(ع) اظهار كرد: از روسيليني و پازوليني گرفته تا اسكورسيزي، زيفيرلي و مل گيبسون هركدام مسيح(ع) را با حال و هوايي خاص به تصوير كشيدند. حتي در تئاتري در لندن نقش مسيح(ع) را يك سياهپوست ايفا ميكرد، حضرت يوسف(ع) را سلحشور اينگونه ديده است. اگر او اين شخصيت را به گونهاي ديگر ميساخت هم دربارهي چرايي آن پرسش ميشد.
***
سلحشور در ادامه اين نشست درباره بازيگران سريال «يوسف پيامبر (ع)» گفت: معمولا من، شورجه، سلمانيان و نجاريان بازيگران را انتخاب ميكرديم و به جز انتخاب نقش حضرت يوسف(ع) ديكتاتوري در كار نبود اصرار داشتم كه بازيگر نقش يوسف(ع) چهره بكري داشته باشد و زليخا هم همينطور. ولي براي نقش زليخا چنين فردي را پيدا نكردم. زيبايي، مومن بودن بازيگر نقش حضرت يوسف (ع) يا دستكم بيگانه نبودن اين به مذهب از جمله معيارهاي بازيگر اين نقش بود.
او ادامه داد: سينما و تلويزيون اصلا برايم معيار نيست و قضاوت آنها برايم ارزش نيست. درست انجام دادن تكاليف خود نسبت به خدا، مذهب و بندگان برايم اهميت دارد.
كارگردان سريال «يوسف پيامبر (ع)» ادامه داد: بايد فردي را براي نقش حضرت يوسف(ع) انتخاب ميكردم كه وقتي پيش خدا رفتم به من پسگردني نزند كه تو براي من كار ميكني يا براي خودت فيلم ميسازي.
او تأكيد كرد: من براي اين سينما خيلي احترام قايل نيستم و براي آن كار نميكنم. سينما مطلوب من نيست. خود را آدمي مجرد ميدانم كه از اين ابزار استفاده ميبرم.
سلحشور با اشاره به معيارهاي انتخاب بازيگران اظهار كرد: تلاش كردم افرادي را انتخاب كنم كه دستكم اگر پيشاني آنان با مهر آشنا نيست، اهل فساد نباشند. علاوه بر آن از تجربه لازم برخوردار باشند و چهرهي آنان با نقش تناسب داشته باشد.
او ادامه داد: اوايل بازيگران ديگري را براي نقش حضرت يوسف (ع) مناسب تشخيص داده ميشد، اما با ادامه پخش سريال به نظر ميرسد مردم بازي مصطفي زماني را در اين نقش پسنديدهاند.
***
تهيهكننده سريال «يوسف پيامبر (ع)» دربارهي تغييرنكردن چهره بازيگران برخي از نقشها با گذشت زمان گفت: چهرهي برخي كارگران عوض نشده است، ولي دو جواني كه مسووليت غذا و كتابخانه را برعهده داشتند پير شدند. سن نديمه زليخا نيز بسيار بالا رفته است. البته زليخا به علت فراق بيش از ديگران چهرهاش در هم شكست.
سلحشور اذعان كرد: برخي ايرادها را در چهرهپردازي قبول دارم. البته خوشحالم كه براي جواني مانند سعيد ملكان اين فرصت را فراهم كردم كه طراحي چهرهپردازي سريال «يوسف پيامبر (ع)» برعهده بگيرند. البته چنين اقداماتي تبعاتي دارد كه بايد آنها را بپذيريم در مجموع از گريم ناراضي نيستم.
او دربارهي تفاوت ميزان پاكيزگي لباس حضرت يوسف (ع) در زندان نسبت به ساير زندانيان عليرغم انجام كارهاي دشوار گفت: افرادي مانند حضرت يوسف (ع) به نظافت خود بيش از ساير مردم اهميت ميدهند، بنابراين ظاهر او حتي در زندان تميزتر از زندانيان بود.
كارگردان سريال «يوسف پيامبر (ع)» اضافه كرد: ايناروس هم زماني كه در زندان بود نسبت به زمان آزادي سناش بيشتر نشان ميداد، چون به نظافت خود توجهي نداشت. در هر حال مو يكي از شاخصهاي پيركردن شخصيتهاست. اما ما براي بسياري از نقشها امكان استفاده از اين عضو را به منظور افزايش سن آنان نداشتيم.
***
سلحشور دربارهي فيلمنامهي سريال «يوسف پيامبر (ع)» اظهار كرد: در نگارش فيلمنامه تقلب كردم، اما نه از روي دست آدمها، بلكه از دست خدا تقلب كردم. من متقلب خوبي هستم.
البته آقاي طاهري ادعا كرده است كه من در نگارش فيلمنامه از نوشته او تقلب كردم. او حتي نوشته خود را به بيت رهبري ارايه داده بود. من نيز سناريو را فرستادم، مقايسه كردند و به طاهري جواب رد دادند. او حتي سناريوي خود را كه جامعه مدرسي و مركز تحقيقات اسلامي در قم ارايه داد، من نيز سناريو را به آنان ارايه كردم.
او تأكيد كرد: من فقط يك قسمت از سناريوي طاهري را ديدم. آقاي شورجه نيز شاهد من است من نوشته را به طاهري پس دادم و به او گفتم آنچه نوشتهاي سناريو نيست. او از كتابي به نام ژوزف استفاده كرده بود، ما هم در قسمت توضيحات مربوط به مصر از آن كتاب استفاده كرديم.
سلحشور اضافه كرد: من سناريوي طاهري را نخواندم. او از كتاب ژوزف كپي كرده بود و نوشتهاش به همهچيز شباهت داشت الي سناريو.
***
اين كارگردان دربارهي بودجه سريال حضرت يوسف (ع) گفت: روحالله برادري، حبيبالله كاسهساز، محسن علياكبري و ايراننژاد چهارنفري بودند كه بودجه ساخت اين مجموعه را 6 ميليارد و 200 ميليون تومان تا 6 ميلياردونيم تومان برآورد كردند. اما تلويزيون اين برآورد را نپذيرفت. متأسفانه سنت غلطي در سيما حاكم است كه بر مبناي آن براي يك اثر برآوردهاي مختلفي صورت ميگيرد. شايد اين كار به علت برخي سوءاستفادهها يا كامل نبودن سناريو انجام ميشود.
سلحشور تأكيد كرد: سريال «يوسف پيامبر (ع)» تنها مجموعهاي بود كه سناريوي صحافيشده و تصويبشده داشت. در ابتدا دوونيم ميليارد تومان بودجه در نظر گرفته شد. بقيه آن را تلاش كرديم با كمكگرفتن از نهادهاي مختلف تأمين كنيم. اما اين كمكها چه به صورت نقدي و چه غيرنقدي به بيش از 600 ميليون تومان نرسيد.
***
به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست محمد صادق آذين با اشاره به دكورهاي اين سريال گفت: 38 هزار متر دكور داشتيم و براي اينكار مجسمههاي زيادي به علاوه دو كشتي ساخته شد و تمام تلاش خود را كرديم تا تمدن چهارهزار ساله مصر را به خوبي تصوير كنيم.
اين مدير توليد اضافه كرد: اكنون زحمتهاي زيادي كه براي ساخت اين سريال كشيده شده است تحتتأثير پول قرار گرفته است. اين درحالي است كه دستمزد مجيد ميرفخرايي مدير هنري اين سريال به اندازه دستمزد طراح صحنه درجه دو بود علاوه بر آن 2500 حلقه نگاتيو براي فيلمبرداري اين سريال خريديم.
مدير توليد سريال «يوسف پيامبر (ع)» تأكيد كرد: به عنوان نمونه بودجه در سال 83 برآورد ميشود اما تورم ساليانه محاسبه نميشود.
سلحشور در بخش ديگري از صحبتهاي خود اظهار كرد: عواملي كه وارد عرصه سينما و تلويزيون ميشود يا بايد شرايط آن را كاملا قبول كنند يا نابود شوند. اين يك اصل تعريف شده است. متأسفانه مطبوعات هنري و برخي نشريههاي جناحي تلاش ميكنند كه سلحشور يا بايد تابع سينما و تلويزيون باشد يا بايد برود؛ براي اينكار هم بهانههاي مختلفي مانند بودجه بسيارزياد اين سريال تراشيده ميشود.
كارگردان سريال حضرت يوسف (ع) دربارهي دستمزد مصطفي زماني بازيگر نقش حضرت يوسف (ع) گفت: فردي كه به عنوان يك بازيگر تازهكار براي چنين نقشي حاضر به بازي ميشود حتي حاضر است رايگان نيز كار كند. زماني از ما دستمزدي نخواست. اما ما به او مبلغي را پرداخت ميكرديم كه البته دستمزد نبود درواقع زماني رايگان در اين سريال بازي ميكرد.
سلحشور دربارهي وضعيت سربازي مصطفي زماني اظهار كرد: با توجه به آنكه او دو تا سه سال از زماني كه مصادف با سربازي او بود را در سريال بازي ميكرد صحبتهايي با مقامهاي مسوول كردهايم كه او را از سربازي معاف كنند ظاهرا موافقتهايي نيز صورت گرفته است.
***
به گزارش ايسنا، در ادامه ميرفخرايي با بيان اينكه رنگهاي اصلي سريال آنگونه نيست كه ميبينيم تأكيد كرد: رنگها در تبديل نسخه سينمايي به تلويزيوني بسيار تغيير كرده است.
در پايان سلحشور گفت: اي كاش تبديل از نسخه پازيتيو به ويديو را در خارج از كشور انجام ميداديم، من زماني كه سريال را از تلويزيون تماشا ميكنم عصبي ميشوم. البته قصد داريم سريال حضرت يوسف(ع) را به نسخهاي ديجيتال تبديل كنيم.
او در ادامه گفت: ايرادگرفتن به متن يك سريال مذهبي مشكل نيست. حتي يك بچه هم ميتواند با ورقزدن كتابهايي ايراداتي را بيابد. براي ما مهم بود كه اين سريال با قرآن و تفاسير شيعي همخواني داشته باشد. وگرنه پيداكردن اختلاف زياد است.
در حاشيه:
سلحشور در اين نشست با اشاره به پيگيري شكايت خود از رضا استادي مدير سابق روابط عمومي سريال يوسف پيامبر (ع) و روزنامهنگار درحاليكه او در اين مراسم حاضر بود اظهار كرد: او از زماني كه اخراج شد همهجا مطرح كرد كه براي اين ساخت اين سريال بسيار خرج شده است و علاوه بر شش ميليارد تومان گرفته شده از تلويزيون معادل همين مقدار نيز از جاهاي ديگر كمك دريافت كرده است، اما دستمزد محمود پاكنيت بازيگر نقش حضرت يعقوب (ع) يكونيم ميليون تومان و كتايون رياحي سهونيم ميليون تومان بود.
اين درحالي است كه بازيگر نقش اصلي يكي از سريالهاي تاريخي درحال ساخت بسيار بيش از اين مبلغ ماهانه حقوق دريافت ميكنند.
سلحشور تأكيد كرد: كمترين دستمزدها به بازيگران را ما پرداخت كرديم. هرچند كه عوامل ميگفتند كه همين مقدار پول بركت ميكند.
او اضافه كرد: شكايت خود از استادي را جدي پيگيري ميكنم تا مشخص شود كه من از چه نهادهايي شش ميليارد تومان كمك گرفتهام. اين تهمتها بايد جواب داده شود. چون سريال حضرت يوسف (ع) كمترين بودجه را در بين سريالهاي مشابه خود داشت و در كمترين زمان ساخته شد.
استادي نيز اظهار كرد: من از پروژه يوسف (ع) اخراج نشدم. آقاي سلحشور به من گفتند كه اين سريال را خداوند راهبري ميكند بنابراين نياز به تبليغات ندارند.
در اين هنگام سلحشور گفت: استادي همزمان در دو تا سه سريال مسووليت قبول كرده بود. من سه چهار بار با او صحبت كردم. چراكه اتفاق افتاده بود كه مهماناني سر صحنه بيايند، ولي او حضور نداشته باشد. زماني كه استادي تعلل كرد من عذر او را خواستم.
انتهاي پيام
شنبه 30 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]
-
گوناگون
پربازدیدترینها