واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: طواف كعبه به روايت راوي مختارنامه
فرهنگي. سينما. مختارنامه
در احمد آباد دكورهاي عظيم يك تاريخ، براي پنجمين بار نمايان ميشوند، مي گويند مختارنامه چيز ديگري ميشود ، متفاوت از آنچه تا به حال شنيده ايم ، از آنچه تا به حال ديدهايم .
در اين سالها كوفه را ديديم، ورود مختار به مدائن، جنگ حرورا و حال، كعبه...
پس از روز واقعه، مختار ابوعبيده ثقفي، از ياران پيشواي چهارم به خونخواهي خون حسين(ع) برمي خيزد، عدهاي با او همراه ميشوند و عدهاي در برابرش... و عدهاي باز هم ميگريزند، گويا -تكرار> قانون تاريخ است.
روايتهاي مختلفي از سيره مختار هست، اما مختار اين مجموعه گويا يك انسان چند وجهي است، اهل منطق و فلسفه و حكمت و عشق... .
بعد از مدائن، بعد از دارالعماره كوفه، از پس پس كوچه ها، دروازه اي خودنمايي ميكند و بعد از آن... مسجدالحرام و خانه كعبه... .
خاندان آل زبير بر سر كارند... عبدالله، مصعب، جعفر، منزر، فرزندان زبير با مختار هم پيمان شده اند، سپاه شام به مكه حمله ميكند، خانه كعبه را با منجنيق به آتش ميكشند، منزر كشته ميشود... و همسر در سوگ از دست دادن شوهر به سوگ مينشيند.
جماعتي سيه چرده، احرام بر تن در حياط مسجدالحرام متفرقند.
چاه زمزم، غرفههايي منظم، ناودان طلا، حجر اسماعيل، كوه، كاخ دارالعماره و خانههايي بر بلندي، يك دست سفيد و سنگهايي بر ديواره كعبه؟ يك دست سياه، مكه است در ۱۴۰۰سال پيش.
مقصود ميرهاشمي مدير تداركات ميگويد: اين سنگها سفيدند، از آاستان قدس رضوي آورديم و سياهشان كرديم.
بهنوش طباطبايي وارد صحنه ميشود. قرار است در فراغ همسر مويه كند.
ميرباقري با وي به گفت وگو مينشيند.
صحنه آماده ميشود، كجاوهاي چوبين بر دوش غلامان، همسر منزر در كجاوه مي نشيند، كجاوه از دروازه مسجدالحرام وارد ميشود و دوربين روي ريل به موازات...
كات
ميرباقري ميگويد: مدتها بود بر داستان سلمان فارسي متمركز بودم تا اينكه اين طرح از طرف سازمان پيشنهاد شد، زندگي مختار سراسر افت و خيز و حادثه است، كار كليد خورد، ۵سال كار مداوم و اكنون پايان، كيفيت ركن اصلي است.
درباره روش تدوين سريال تاكيد ميكند: برش ۵۰درصدي ميزنيم، ۳۴۰۰حلقه نگاتيو به كار بردهايم و همزمان بخشهايي از پست پروداكشن در حال انجام است.
كارگردان -مختارنامه> ادامه ميدهد: ۱۵۰۰هنرور به طور روزانه، ۱۱۰۰ سواركار دهها تن مصالح ساختماني، ۶سال پشتيباني مداوم و ۳ماه ديگر كار به پايان ميرسد.
وي درباره فيلمبرداري اين مجموعه ميگويد: جز صحنه جنگها و آتش سوزي، صحنه تخريب خانه كعبه هم با چند دوربين فيلمبرداري شده است.
ميرباقري با اشاره به ضرورت توجه به نياز مخاطب و جامعه ميافزايد: نياز مخاطب امروز و شرايط روز جامعه مهم و تاثيرگذار است و بايد فاصله ذهني ميان مخاطب و كار تاريخي با ساخت يك اثر منسجم وملموس به حداقل برسد.
وي تاكيد ميكند: روش تاويل و ميزان تخيل، از فاكتورهاي اصلي كاري در اين اندازه است.
شنبه 30 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 266]