تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز كليد همه خوبی هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817274485




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با افشين پيرواني، سرمربي پرسپوليس سيستم پرسپوليس تغيير كرد


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: با افشين پيرواني، سرمربي پرسپوليس سيستم پرسپوليس تغيير كرد
جام جم آنلاين: حميد استيلي با وجود دستياري مربياني چون علي پروين، راينر زوبل، آري‌هان، مصطفي دنيزلي و افشين قطبي خيلي دوست داشت سرمربي پرسپوليس شود، اما اين آرزو براي وي عملي نشد تا در مقابل، افشين پيرواني‌ در اولين فصل حضور در كادر فني پرسپوليس، جايگزين همنام و همشهري خود شود و امروز سكانداري پرسپوليس را در اولين تجربه سرمربيگري‌اش در اختيار داشته باشد.


مدافع سال‌هاي نه‌چندان دور پرسپوليس همچنان بر اولين اظهارنظر خود استوار است كه در اولين سال هدايت سرخپوشان به دنبال كسب 3 جام است. خودش هم مي‌پذيرد كه براي در اختيار گرفتن اين پست خيلي جوان است اما مي‌خواهد با موفقيت در پرسپوليس از حيثيت مربيان جوان ليگ دفاع كرده، ثابت كند آنها چيزي از افشين قطبي و مربيان خارجي كم ندارند.

گفتگوي اختصاصي «جام‌جم» با مربي سابق تيم ملي و سرمربي امروز پرسپوليس پيش‌ روي شماست.

پس از رفتن قطبي، پرسپوليس روان و راحت بازي مي‌كند. انگار شما بازيكنان را آزادتر گذاشته‌ايد.

به طور كلي ما در پرسپوليس تغيير سيستم داديم. در سيستم جديد، شعاع حركتي اغلب بازيكنان بيشتر است. در تيم من بازيكنان خلاق اجازه نفوذ بيشتري دارند. فكر مي‌كنم به اين ترتيب بازيكنان هم رضايت بيشتري داشته باشند و در نهايت شرايط تيم بهتر شود.

گل زدن باقري‌ها و سپهر حيدري در بازي‌هاي اخير نشان از پيشروي مدافعان دارد.

به بچه‌ها گفته‌ام هر كس توانايي دارد مي‌تواند جلو برود. روي ضربات آزاد و ايستگاهي برنامه مشخصي داريم. شرح وظايف هر بازيكن معلوم است. پرسپوليس نفرات خوبي در دفاع دارد. آنها خوشفكر هستند و هر وقت احساس كنند تيم به جلو كشيدن آنها نياز دارد خط دفاع را رها مي‌كنند؛ البته به آنها گوشزد كرده‌ايم طوري برنامه‌ريزي كنند كه تيم اسير ضد حملات حريف نشود.

بزرگ‌ترين انتقادي كه به شما وارد مي‌شود اين است كه شما قبلا سرمربي يك تيم ليگي نبوده‌ايد و به نظر مي‌رسد براي هدايت پرسپوليس از تجربه كافي برخوردار نباشيد.

انتقاد كه نمي‌شود گفت، اين يك حقيقت است كه من سرمربي نبوده‌ام، اما تلاش مي‌كنم از آموخته‌هايم در طول اين سال‌ها استفاده كنم و هر آنچه را كه بلد نيستم بياموزم، البته به نظر من لزومي ندارد حتما تجربه سرمربيگري داشته باشم. بالاخره يك روز بايد شروع مي‌كردم. ممكن بود مثل خيلي از مربيان تجربه زيادي هم داشتم، اما در پرسپوليس نتيجه نمي‌گرفتم. خوشبختانه تا اينجاي كار خوب پيش رفته‌ايم و 3 برد و يك تساوي در كارنامه داريم. ان‌شاءالله ثابت مي‌كنم مربيان جوان حرف‌هاي بسياري براي گفتن دارند.

وقتي كمك مربي تيم ملي بوديد نيمكت آن تيم خيلي شلوغ بود، حالا هم قصد داريد از دستياران زياد استفاده كنيد يا...

من همان چيزي را كه عرف است، رعايت مي‌كنم. در يك تيم فوتبال يك سرمربي، 2 مربي، يك مربي دروازه‌بان‌ها، يك بدنساز و چند نفر تحت عنوان گروه مشاوره و آناليز، تيم را همراهي مي‌كنند. اين در تمام دنيا يك اصل است و من هم طبق همين الگو پيش خواهم رفت، بنابراين بزودي يك نفر شايد هم 2 نفر به نيمكت پرسپوليس اضافه شوند.

ملاك شما براي انتخاب دستيار چيست؟ از همدوره‌اي‌هاي فوتبالتان يك نفر را انتخاب مي‌كنيد؟

بله. كسي كه روي نيمكت پرسپوليس مي‌نشيند، بايد بار علمي بالايي داشته باشد و علاوه بر مدرك مربيگري، از نظر اخلاقي هم موجه باشد. چند نفر از همبازي‌هاي خودم در پرسپوليس نامزد هستند، اما فعلا با هيچ‌كس صبحت نكرده‌ام. از طريق آقاي خرد‌بين پيگير اين قضه هستيم.

امسال بازي‌هاي ليگ برتر پرگل‌تر شده‌اند. ايراد از مدافعان است يا...

مولفه‌هاي زيادي روي اين قضيه تاثير دارند. به نظر، تيم‌ها براي گل‌زدن برنامه‌هاي بيشتري دارند و از سوي ديگر مدافعان به دليل انجام بازي‌هاي فشرده خسته مي‌شوند و از ضريب اشتباه بالاتري برخوردار مي‌شوند. از سوي ديگر، سيستم‌هاي جديد نقطه ضعف‌هايي هم دارند كه فورواردهاي پرتلاش و خلاق بخوبي مي‌توانند از اين نقطه ضعف‌ها استفاده كنند و آمار گل‌هاي خود را بالاتر ببرند. گاهي اوقات دروازه‌بان‌ها هم اشتباهات مهلكي دارند.

موافق قانون ممنوعيت استفاده از دروازه‌بان خارجي براي تيم‌هاي ليگ برتري هستيد؟

بله. فكر مي‌كنم مفيد باشد و بخصوص به دروازه‌بان‌هاي ما كمك زيادي كند. در بازي گذشته‌ ما در جام حذفي دروازه‌بان جواني در دروازه تيم سمناني ايستاده بود كه آينده خوبي دارد. بايد به اين جوان‌ها بهاي بيشتري داده شود.

با توجه به خروج معمارزاده از فهرست و مصدوميت واعظي و تزلزل حقيقي، به فكر جذب دروازه‌بان تيم سمناني نيفتاديد؟

در تمام پست‌ها به اندازه كافي نفرات خوب و ايده‌آل داريم و اصلا به فكر اضافه كردن بازيكن به فهرست پرسپوليس نيستيم. حقيقي در بازي‌هاي اخير خيلي خوب كار كرده و بر خلاف شما معتقدم بايد به او اطمينان كرد و او هم بخوبي قدر اين فرصت را مي‌داند. در ضمن ما يك دروازه‌بان جوان به نام الياسي هم روي نيمكت داريم كه گلر خوبي است.

پس از بازي با پيكان در قزوين در يك اظهارنظر احساسي گفتيد اگر باز هم پنالتي مي‌گرفتيد به نيكبخت مي‌داديد. هنوز هم سر حرف خود هستيد؟

فوتبال كه قابل پيش‌بيني نيست. اگر پنالتي دوم را بازيكن ديگري مي‌زد و گل نمي‌شد، چه؟! من در يك لحظه تصميم مي‌گيرم. تصميم آن لحظه من اين بود كه نيكبخت بزند و اگر باز هم پنالتي مي‌شد احتمالا همين تصميم را مي‌گرفتم. روز پس از آن مسابقه، تمرين پنالتي كرديم كه باز هم نيكبخت جزو بهترين‌ها بود. كماكان معتقدم عليرضا پنالتي زن خوبي است. اصولا تصميمي نمي‌گيرم كه بعد پشيمان شوم.

اما در آن مقطع به دليل اتفاقات تيم ملي، او در وضعيت روحي مناسبي قرار نداشت. به اين موضوع هم فكر كرده بوديد؟

كادر فني پرسپوليس روي تمام موضوعات تمركز دارد. در جريان اتخاذ يك تصميم، تمام جوانب در نظر گرفته مي‌شود. مي‌دانستيم روحيه نيكبخت خوب نيست، اما مي‌خواستيم او با زدن گل احيا شودكه نشد. فوتبال مثل رياضي نيست كه 100 درصد همان اتفاقي بيفتد كه انتظارش را داري. به نظر من در آن لحظه بهترين تصميم گرفته شد؛ البته اگر آن پنالتي گل مي‌شد همه از تصميم فوق‌العاده افشين پيرواني صحبت مي‌كردند. جذابيت فوتبال هم به همين اتفاقات است.

حالا شما و برادرانتان سرمربي 3 تيم ليگ برتري هستيد. ممكن است آقا غلام يا اميرحسين براي قهرماني پرسپوليس به شما راه بدهند؟!

در فصل اول ليگ حرفه‌اي هم اتفاق مشابهي افتاد، اما همه ديديد كه خبري از تباني نبود. همه ما را در اين فوتبال مي‌شناسند و مي‌دانند اهل اين حرف‌ها نيستيم و چنين كاري نمي‌‌كنيم. در ورزش بيشتر از قهرماني و كسب افتخار، داشتن وجدان و شرافت براي ما مهم است.

در اولين اظهارنظر، پس از سرمربي شدن گفتيد امسال با پرسپوليس 3 جام را فتح مي‌كنيد. اما به نظر مي‌رسد اگر چنين اتفاقي بيفتد سال بعد انگيزه‌اي براي كار در پرسپوليس نداشته باشيد!

پرسپوليس را به اندازه خانواده‌ام دوست دارم و براي قهرماني در هر سه جام هم تلاش مي‌كنم. شما دعا كنيد اين اتفاق بيفتد، نگران نباشيد سال‌هاي آينده هم به اندازه كافي انگيزه خواهم داشت و خالي نخواهم شد.

وقتي براي ادامه فوتبال به تهران آمديد برعكس خيلي‌هاي ديگر از نظر مالي مشكلي نداشتيد، حتي مي‌گفتند از همان ابتدا براي شما يك حجره در بازار فرش‌فروش‌ها گرفته‌اند.

خوب است كه با اين شايعه‌ها ما را پولدار نشان دهند؛ البته هيچ وقت احتياج مالي نداشتم و برعكس خيلي از فوتباليست‌ها، فوتبال را نه به خاطر پول كه به خاطر عشقم به آن، دنبال كردم و در بازار هم حجره نداشتم. گرچه هيچ گاه مشكل مالي نداشتم، اما هميشه براي درآمدزايي بيشتر تلاش كرده‌ام. از قديم گفته‌اند هر كه بامش بيش برفش بيشتر!

شما تقريبا 14 سال در پرسپوليس بازي كرديد، اما در فوتبال امروز معمولا يك فوتباليست بيشتر از يكي دو سال در يك باشگاه دوام نمي‌آورد. علت چيست؟

من به بازي در پرسپوليس افتخار مي‌كردم. سالم زندگي كردن علت اصلي تداوم حضور من در اين تيم بود. اهل بازارگرمي نبودم، اما در 2 مقطع 2 پيشنهاد خوب داشتم. يكي سال 75 پس از بازگشت از قطر كه البته باشگاه به من رضايت‌نامه نداد و يكي هم سال 78 از يك تيم شهرستاني پيشنهاد نجومي داشتم. حالا هم از اين كه اين همه سال در پرسپوليس بازي كرده‌ام، پشيمان نيستم.

در مورد تيم ملي چه نظري داريد؟

تيم ملي شرايط خوبي دارد. كسب 5 امتياز از 3 بازي خارج از خانه براي اين تيم يك موفقيت است. آرزو دارم تيم ملي با علي دايي موفق شود و به جام جهاني صعود كند. علاوه بر اين كه او يك مربي جوان و ايراني و دوست خوب من است.

با توجه به اين كه با دايي از بانك تجارت تا حالا همبازي و دوست هستيد، اما وقتي او سرمربي تيم ملي شد شما را كنار خود حفظ نكرد.

اتفاقا چند روز پيش با علي دايي ناهار خورديم. او رفيق خوب من است. براي او آرزوي موفقيت دارم و هر سرمربي اختيار تام دارد كه از كادر خودش استفاده كند. فعلا هم كه در پرسپوليس هستم و وظيفه دارم به اين تيم خدمت كنم.

به عنوان پرسش آخر، در زمان بلاژويچ شما در پست غيرتخصصي دفاع ياركوب بازي كرديد. به تغييرات بازيكنان تيم اعتقاد داريد؟

بازيكني كه از سطح تيم ملي و باشگاه‌هاي بزرگ است نبايد خود را محدود به پست خاصي كند. فوتباليست بايد فوتبال بازي كند، حالا 10 متر اين طرف‌تر يا آن طرف‌تر! الان هم در پرسپوليس همين است. به هر بازيكني هر جا كه بگويم بايد بازي كند.

اميرحسين متقي
 سه شنبه 26 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن