واضح آرشیو وب فارسی:الف: افروغ: شادي در اسلام و قرآن بررسي شود
جامعهشناس و عضو هيئت علمي پژوهشكده علوم انساني و مطالعات فرهنگي با تأكيد بر اينكه حالات معنوي انسان مظهري از شادي و نشاط است گفت: بايد شادي در اسلام از منظر قرآن، سنت، فلسفه و عرفان بررسي و غم و شادي را به مباحث فلسفي و عرفاني پيوند زد.
دكتر عماد افروغ جامعهشناس و عضو هيئت علمي پژوهشكده علوم انساني و مطالعات فرهنگي در گفتگو با مهر با اشاره به اينكه شادي در اسلام مقوله اي كاملا هنجاري است، اظهار داشت: حالات معنوي و عرفاني خود مظهري از شادي است، بايد ببينيم آنهايي كه در اسلام غور كردند به طور ويژه به چه برداشتي از شاد بودن رسيده اند.
وي گفت: نظر من اين است كه هم به گونه اي مستقم تأكيد بر يكسري شاديها شده و هم غيرمستقيم در سكون و آرامش نهفته است، بسياري از شرق شناسان كساني كه قائل به خرد جاودان هستند به اين مسئله معتقد هستند. در پس اين گريه مربوط به مراسم ما شادي خاصي نهفته است.
افروغ يادآور شد: اينك بر روي فعاليتهاي صدا و سيما شوراي سياستگذاري نظارتي ندارد كه بايد باشد كه مي تواند منتخب ولي فقيه باشد.
وي با تأكيد بر اينكه اعضاي اين شورا بايد از بين كارشناسان مختلف و نظريه پردازان حوزوي و دانشگاهي باشد كه درباره مسائل اصلي تحقيق كنند، افزود: اين افراد فقط به تحقيق بسنده نكنند بلكه بايد آن را تبديل به سياست كرده و اجرايي كنند، در مجلس هفتم پيشنهاد داديم و در مجلس هشتم هم هست. اما نوعي ناهماهنگي، نوعي سياست صبر و انتظار در كار وجود دارد، اينكه چه تهيه كننده اي، چه برنامه اي پيشنهاد بدهد و چه كاري از آن در آيد، مهم است.
اين جامعهشناس با بيان اينكه بايد تحقيقي درباره شادي در اسلام صورت گيرد و شادي از منظر قرآن، سنت، فلسفه و عرفان بررسي شود، يادآور شد: زماني در عزاداريها دستها به سينه مي خورد و در شاديها دستها از مقابل به هم مي خورد و تمام. اين برنامه كاري نداشت و نياز به برنامه ريزي هم نداشت و همزمان با مراسمي يا در عزاداريها و يا در شاديها دوربيني مي كاشتند و برنامه را پخش مي كردند. اما اين سطح از برخورد نمي تواند سطح مطلوبي باشد. چرا كه بايد معرفت مردم را در قالبي كه هنرمندان تشخيص مي دهند به شكل خوراك فكري مطلوب در اختيار مردم قرار داد و به گونه اي برخورد نشود كه انگار اسلام برنامه اي، حرفي، حديثي درباره غم و شادي ندارد.
عضو هيئت علمي پژوهشكده علوم انساني و مطالعات فرهنگي در ادامه يادآور شد: هم غم و هم شادي بايد ما را به ياد خدا بيندازد و معرفت ما را ارتقا بخشد و اين معرفت بر روي اخلاق ما تجلي داشته و بايد غم و شادي را به مباحث فلسفي و عرفاني پيوند زند. نوع برخورد ما با غم و شادي از جنس برخوردي باشد كه فارغ از دغدغه و دلمشغولي نباشد كه اينها نياز به تحقيق و تفحص و همچنين مطالعات عميقي دارد.
دوشنبه 25 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 725]