تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836814813




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فعالا‌ن سياسي با اشاره به فرمايشات امام (ره) درخصوص انتخابات درگفتگو با آفتاب يزد مطرح كردند :شوراي نگهبان فضا را بازكند


واضح آرشیو وب فارسی:آفرينش: فعالا‌ن سياسي با اشاره به فرمايشات امام (ره) درخصوص انتخابات درگفتگو با آفتاب يزد مطرح كردند :شوراي نگهبان فضا را بازكند
گروه سياسي: همواره جريان هاي سياسي داخل كشور همانطور كه در مرامنامه هاي خود آورده اند به حركت در خط امام(ره) و آرمان هايي كه ايشان داشتند تاكيد كرده اند، اما اين تنها در حوزه تئوري مي باشد و در حوزه عمل و اجرا مسئله تا حدودي متفاوت است . بر همين اساس از سوي برخي فعالا‌ن سياسي در حالي حركت در مسير امام مورد تاكيد واقع مي شود كه در عمل به اين گفته ها پايبندي وجود ندارد. به نظر مي رسد اصلا‌ح طلبان و اصولگرايان كه دو جريان عمده سياسي كشور هستند كم و بيش به اين موضوع دچار شده اند. به طوري‌كه هر يك از فعالا‌ن سياسي اين دو جناح گروه خود را در عمل به توصيه هاي امام موفق ترمي دانند اما با نگاهي گذرا به عملكرد بعضي از آنها اين موفقيت قابل لمس نيست . يكي از موضوعاتي كه در اين خصوص مورد اختلا‌ف جريان‌هاي سياسي كشور بوده ميزان انطباق عملكرد هيئت هاي نظارت در انتخابات با فرمايشات امام مي باشد. بر همين اساس اصلا‌ح‌طلبان با بيان اين عقيده كه آنچه در نحوه برگزاري انتخابات روي مي دهدبا بيانات امام سازگار نيست خواستار تجديد در عملكرد نهادهاي مرتبط شده اند و اين در حالي است كه اصولگرايان با توجه به متضرر شدن اصلا‌ح طلبان از اينمـوضـوع سـكـوت اخـتيار كرده‌اند.اميرمحبيان از نظريه‌پردازان جريان اصولگرا دراين خصوص اظهار كرد: وقتي ما مي‌گوييم پيروي از خط امام (ره)، معاني مـخـتـلـفـي را در ذهـن خود داريم. يك موضوع انديشه‌هايي است كه حضرت امام به عنوان مسير حركت براي ما تعيين كردند و اهدافي در آن وجود دارد.موضوع دوم، روش‌هايي است كه حضرت امام در زمان حيات خويش در برخورد با مسائل و مشكلات داشتند كه طبيعتا پيروان امام در همان مسير و روش حركت و به آن اقتدا مي‌كردند. موضوع ديگر هم اخلاق سياسي است كه حضرت امام به ما آموخته بودند. عضو شوراي سر دبيري روزنامه رسالت ادامه داد: به نظر مي‌رسد در مورد روش‌ها به دليل اينكه شرايط متحول شده است و آن چيزي كه ما بايد از آن تبعيت بكنيم زمان حيات امام از ايشان تـبـعـيــت مــي‌كــرديــم و در زمـان مـقـام رهـبـري - در واقع رهبر مفسر اصلي وضعيت است - ايشان به عنوان ولي فقيه زنده تعيين كننده مسير حركتي هستند. بنابراين افرادي كه خودشان را با امام در مورد روش‌ها تنظيم مي‌كردند، ترديدي وجود ندارد كه امروز بايد با مقام رهـبـري تـنظيم شوند و ميزان پيشرفت يا جدايي خط شان را از خط امام با نزديكي و دوري خودشان از خط مقام رهبري تعيين كنند. عضو موسس حزب نوانديشان افزود: در مورد اهدافي كه امام تعيين كرده‌اند اين اهداف با اهداف اسلام تفاوتي ندارد. لذا افرادبايد ببينند اهدافي كه دنبال مي‌كنند از هدف اصلي دور شده‌است يا خير. برداشت من اين است كه بعضي ازجريانات و گروه‌ها با اهداف امام فاصله گرفته‌اند. ولي بعضي از جريان ها تلا‌ش كردند كه همان اهداف را داشته باشند. مدير عامل خبرگزاري آريا در مورد اخلا‌ق سياسي گفت: بروز بعضي اختلا‌ف‌ها و چالش‌ها در برخي جريانات سياسي اين شبهه را در ذهن من ايجاد مي‌كند كه يك مقدار از آن خلوص و پاكي اوليه دور شده‌اند و بيشتر به نظر مي‌رسد كه مسئله قدرت اصالت بيشتري پيدا كرده است كه اين موضوع بسيار خطرناك است.امير محبيان در پاسخ به درخواست خبرنگار براي بيان شفاف اين موضوع كه چه جرياني از خط امام فاصله گرفته است گفت: معتقدم يكي از اهدافي كه امام دنبال مي‌كرد ايجاد حاكميت اسلا‌مي بود. حـاكـمـيـت اسـلا‌مـي يـعـنـي ايـجـاد يـك نظام در چارچوب قانون اساسي كه در آن هم جمهوريت و هم اسلا‌ميت وجود دارد.در واقع در آن اهداف مبتني بر اسلا‌م و ديدن سياست از منظر اسلا‌م و همچنين روش‌هايي كه ما را به سمت پاكي و پالا‌يش بيشتري در رفتار سياسي رهنمون مي شود، به نظر مي رسد در جريان اصلا‌ح طلب و در برخي از طيف‌هايشان نوعي شك و شبهه نسبت به حاكميت اسلا‌مي پيدا شد. لذا چارچو‌ب‌هايي كـه در ذهـنشان براي رسيدن به اهداف تعيين مي‌كردند بعضاً نزديك به نظام‌هاي سكولا‌ر شد. اين خطوط افراطي بود كه به وجود آمد. ولي اين مـوضـوع بـه مـعـنـاي ايـن نـيـست كه كليت جريان اصــلا‌حــات ايــن چـنـيــن اســت. در درون جــريــان اصـلا‌حـات ما خطوطي را مي‌بينيم كه شديداً به حاكميت و نظام ديني اعتقاد دارند و در بحث روش‌ها با جناح مخالفشان هم عقيده نيستند و اختلا‌ف دارند. اين فعال سياسي اصولگرا در پاسخ به اين سوال كه گـفــت: از لـحــاظ قــانــونـي شـوراي نـگـهـبـان مـفـسـر قانون اساسي است و به عنوان ساختار وظيفه خود را انجام مي‌دهد. در مورد قضاوت در خصوص‌‌تفسير آنها لا‌زمه‌اش آن است كه بايستي سر موضوع خاصي مستندات آنها را داشت و با رفتارشان تطبيق دهيم. در عين حال بايد اعلميتي از لحاظ علمي داشته باشيم كه اين قضاوت را انجام دهيم. من چنين ادعايي براي خودم قائل نيستم ولي به صورت كلي معتقدم شرايطي كه امام به نوعي ايجاد روابطكنترل شده بيشتر را در خصوص كانديدا مي‌طلبيدند، با توجه به شرايط فجيعي كه از لحاظ ظهور وبروز ضد انقلا‌ب بود و با شرايط حال حاضر مـتـفـاوت مـي‌بـاشد و شرايط تغيير كرده است. لذا‌حتي اگر آن زمان هم مبنا بر اين بود كه نوعي احـتـيـاط و كـنـتـرل زيـاد بـرقـرار بـاشد با گذشت30 سال از انقلا‌ب اسلا‌مي تا حدودي بايد مقداري فضاي بازتري ايجاد شود و تحمل آن از سوي شـوراي نـگـهبان را ببينيم.

عضو دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام هم درهمين ارتباط اظهار كرد: به‌رغم شعارهاي ارائه شده در خصوص خط امام (ره) عملكرد‌ها و رفتارها در سطح مطلوب منطبق نيست. در واقع بين شعارها و گفتمان‌هاي پيروي از راه امام با برخي رويكردها و عملكردها فاصله وجود دارد.فاصله رفتاري و كاركردي گروه ‌ها و جريانات سياسي با خط امـام نـاشـي از عـوامـلـي مـانند برخي برداشت‌هاي سليقه‌اي و كم توجهي به عملگرايي و در برخي موارد استفاده گزينشي از جامعيت امام است. رضا طلا‌يي نيك ادامه داد: بايد به رغم سپري شدن سه دهه از پيروزي انقلا‌ب ودو دهه از ارتحال امام (ره) براي تداوم راه ايشان به اصلا‌ح رفتارها و هنجارها و همچنين تاكيد به گفتمان خط امام اصرار ورزيد. تشكل‌ها و جريانات سياسي براي بهبود رويكردها و عملكردهاي خود در انطباق با راه امام بايد برنامه‌هاي ويژه سياسي - فرهنگي در نظر بگيرند.دبير كل حزب توسعه و عدالت افزود: اطلا‌ع‌رساني از برخي وقايع مستند تاريخي مرتبط با انديشه و راه امام مي‌تواند‌‌‌‌به نزديكي با خط امام كمك كند. اقدام اخير صدا و سيما در سالگرد ارتحال امام (ره- ) به‌‌‌‌رغم برخي ايرادات جزئي براي ارائه مستندات از رويدادهاي دوران امام- تاثير مثبتي به ويژه براي نسل جوان و يادآوري نسل ‌هاي گذشته در پي داشت. اين نماينده مجلس هفتم با بيان اينكه بايد اتكاي بر راه امام فقط به مناسبت‌ها خلاصه نشود گفت: به رغم تاكيد به پيروي از راه امام در اساسنامه و مرامنامه اكثر تشكل‌ها، اتخاذ برنامه عملي و رفتارسازي سياسي و فرهنگي ‌‌‌ضرورت بيشتري دارد. نماينده بهار و كبودر آهنگ درمجلس هفتم در پاسخ به اين سوال كه گفت: ياران نزديك امام راحل به ويژه رهبر انقلاب و نيز بخش قابل توجهي از نخبگان فرهنگي و تشكل هاي دانشجويي در اتكا به راه امام مصمم‌تر بوده‌اند. كساني كه امام را از نزديك و با همه ابعاد وجودي درك كـرده‌انـد در مـجـمـوع ،گفتمان و عملكرد نزديك‌تري به راه ايشان داشته‌اند. عضو كميسيون امنيت ملي در مجلس هفتم در پاسخ به اين سوال كه افـزود: بـرآيـنـد گـفتمان و عملكرد و همچنين رفتارهاي اصولگرايان و اصلاح طلبان با تفاوت در مصاديق، وضعيت مشابهي در ميزان تقيد به ديدگاه امام (ره) دارد. به عبارت ديگر در برخي مصاديق و فرازهاي دو دهه گذشته افراد يا گروه‌هايياز اصلاح‌ طلبان و اصولگرايان به راه امام (ره) كم توجهي كـرده‌انـد، لـذا بـه رغـم اعـتـقاد و گفتمان غالب اصولگرايان و اصلاح طلبان در اتكا به راه امام (ره) در برخي مصاديق اشتباهات و انحرافات رفتاري وجود داشته است و كم توجهي به سيره عملي و انديشه امام فقط منحصر به يك جريان سياسي نيست. رضا طلايي نيك در پاسخ به اين سوال كه گفت: به رغم نقش و دلسوزي نهادهايي مانند شوراي نگهبان در صيانت از مردم سالاري ديني پديده‌هاي نامتناسبي با ارزش‌ها و آرمان‌هاي انقلابي در نظام انتخابات كشور وجود دارد. به عبارت ديگر برخي تعصب‌ها و تاثيرپذيري‌ها از مسائل غيراصولي به كارآمدي و حفظ ارزش‌هاي اسلامي و انقلابي در انـتـخـابات آسـيــب زده اســت. بــا بــروز بــرخــي پــديــده‌هــاي غـيـرارزشـي و بـعـضـا غـيرقانوني در انتخابات سطح كارآمدي و ميزان اعتماد ملي تا حدودي آسيب ديده است. لذا ضمن تاكيد بر تحكيم شوراي نگهبان و اتكا به قانون اساسي و رهنمودهاي امام (ره) و رهبري در نظام انتخابات بايد آسيب شناسي جامع و فارغ از گرايشات جناحي در دستور كار مسئولان عالي كشور قرار گيرد. اصلاح قوانين انتخابات و انجام قانون برنامه چهارم مبني بر تصويب قانون نظام جامع انـتخابات براي فائق آمدن بر برخي پديده‌هاي نامطلوب در فـرآيـنـد انـتـخـابـات بـسـيار ضروري است. درواقـع اصـلاحات مكرر در قانون انتخابات و نارضايتي‌ها از نـظـام انـتـخـابـات، ضـرورت اهــتـمـام مــجــمــع تـشـخـيـص مـصـلـحـت نظام براي تدوين سياست‌ هاي كلي نظام انتخابات و اراده دولت و مجلس در تصويب قانون جامع انتخابات را ايـجـاب مي‌كند.

همچنين يك عضو ارشد جبهه پيروان خط امام و رهبري دراين خصوص اظهار كرد: در انطباق ادعا با عمل و كاركردها مسيري كه امام (ره) ترسيم و مـشـي كـه امـام تـبـيين فرمودند نمره قابل قبولي نمي‌گيريم. البته من نه به لحاظ اينكه يك فعال سياسي در جبهه اصولگرايي هستم اين حرف را مي‌زنم بلكه به دور از هرگونه تعصب جناحي معتقدم، اصـولـگـرايـان تـوفـيـق بـيـشـتـري در عـمـل بـه مـبـانـي اصـولـگـرايـانـه‌اي كـه امـام تـبـيـيـن فرمودند داشتند. ابوالقاسم رئوفيان كه با آفتاب يزد گفتگو مي‌كرد، ادامه داد: البته اين موضوع به معناي اين نيست كه به مباني اصلاح‌طلبانه توجهي نبوده اسـت. مـقـام رهـبـري فــرمــودنــد كــه اصولگرايي اصـلاح‌طـلـبـانـه، من فكر مي‌كنم اظهارات همه جناح‌ها نشان مي‌دهد كه در مسيري كه امام (ره) فرمودند مي‌خواهند حركت كنند و اين موضوع در عمل هم صورت بايد بگيرد. بالا‌خره امروز اگرامام (ره) در قيد حيات نيست اما وصـيـت‌نـامـه سـيـاسـي و الـهـي امـام (ره) مـي‌تـوانـد جهت‌دهنده به حركتهاي سياسي ما باشد. به هر حال بايد به اين موضوع توجه شود و رمز موفقيت هم در ايـن مـوضـوعـات اسـت. دبير كل جامعه اسلامي فرهنگيان در پاسخ به درخواست خبرنگارما براي تشريح اظهارات خود مبني بر توفيق بيشتر اصولگرايان نسبت به اصلاح طلبان در حركت در خط امام (ره) گفت: اينكه بيان مي‌كنم توفيق بيشتري در عمل به توصيه‌ها و وصاياي سياسي و الهي امام داشتيم به اين معنا نيست كه اصلاح طلبان هيچ‌گونه توجهي در اين خصوص نداشتند. بلكه در مقايسه حركتهاي دو جناح، عمل اصولگرايان به توصيه هاي حضرت امام (ره) نزديك تر بوده است كه از جمله فرمودند پشتيبان ولا‌يت فقيه باشيد تا به مـملكت آسيب نرسد و اينكه از تماميت دولت حمايت كنيد و در جهت رفــــــــــــع دغدغــــه هـــــــاي مردم تلا‌ش كنيد و همچنين در تمامي حوزه ها و عرصه هاي فعاليت به اسلا‌م، مردم ، انقلا‌ب اسلا‌مي و قانون اساسي توجه كنيد مواردي است كه به نظر مي رسد مخاطب امام (ره) همه دولتمردان و تشكل ها و گروه هاي سياسي بوده بيشتر است . لذا من ضمن اينكه دغدغه اصلا‌ح طلبان را در ارتباط با عمل به توصيه هاي امام (ره) رد نمي كنم اما به عنوان يك فردي كه سال ها در تعامل با جبهه اصلا‌حات بودم و به عنوان يك فعال سياسي كه رويكرد اعتدالي بـه مـسـائـل دارم مـعـتـقـدم كـه در ايـن خـصـوص اصولگرايان موفقيت بيشتري داشته‌اند. رئوفيان در پاسخ به اين سوال كه گفت :من معتقدم كه پاسخ اين موضوع را نمي توان بدون حضور اصولگرايان و اصلا‌ح طلبان بيان كرد. لذااستقبال مي‌كنم از اينكه چهره‌هاي اصلا‌ح طلب و اصولگرا كنار هم بنشينند و مصاديق، رويكرد و فعاليت‌ها را با شاخصه‌هاي حركتي و سياست‌هاي كه امام تبيين فرمودند محك بزنند تا مشخص شود كه كداميك انطباق بيشتري با توصيه‌هاي امام دارند. در واقـع اگـر از مـن بـپرسيد خواهم گفت حق با اصولگرايان است واگر از اصلا‌ح طلبان بپرسيد خود را در اين موضوع حق مي‌دانند.لذا اگر يك ميزگرد خبري باشد و در آن مناظره و گفتگوي چهره به چهره صورت بگيرد آن زمان مي‌توان هم به سوالا‌ت پاسخ داد هم اينكه مشخص خواهد شد كداميك از جريان‌ها فعاليت‌ها، اخلا‌ق وقواعد انتخاباتي شان بيشتر منطبق برمسيري است كه امام تبيين فرموده‌ اند.در واقع مي‌توان با رويكرد گفتگوي مشترك به اين موضوعات پرداخت.

دبير كل مجمع نمايندگان ادوار مجلس هم دراين خصوص گفت: عليرغم اينكه دوستان شعار مي‌دهند اما ما هنوز به يك جمع بندي كلي در سطح كلا‌ن كشور نسبت به ديدگاه‌ها و بحث‌هاي امام نرسيده‌ايم. ما يك وقت گفته‌هاي امام را قبل از انقلا‌ب بررسي مي‌كنيم كه خيلي روشن و شفاف و همچنين مباحث مختلفي را در بـرمـي‌گيرد كه مي‌توان گفت آن گفته‌ها و بحث‌هايي مثل آزادي - حتي امام(ره) در پاريس در گفتگو با لوموند فرمودند كه كمونيست‌ها آزادند - را مطرح كردند كهاين موضوعات به نوعي مانيفست انقلا‌ب شد. يدالله اسلا‌مي كه با آفتاب يزد گفتگو مي‌كرد ادامه داد: بسياري از گروه‌ها براين مبنا و روش وارد ميدان كارزار شدند. حتي در تدوين قانون اساسي نخست كه آقاي حبيبي زحمات آن را كشيدند و امام(ره) هم آن را امضا كردند . آزادي‌ها در حد اعلا‌ تعريف و به بهترين فرم ممكن بازتاب داده مي‌شد به طوري كه در كسي ايجاد نگراني به وجود نميآمد. ولي واقعيت اين است كه بسياري از سخنان امام (ره) به اين بحث‌هاو حتي مـبـاحـثـي كـه در مـتن قانون اساسي در خصوص آزادي‌هاي فردي و اجتماعي و غيره آمده و همچنين موضوعاتي كه در خـصـوص مـجلس است به صورت كامل به فراموشي سپرده شده و با آن چيزي كه مطرح مي شد كاملا‌ً متفاوت و بعضاً 180 درجه عكس آن موضوع در حركت اسـت.ايـن فـعـال سـيـاسـي اصـلا‌ح طـلـب افـزود: ايـنـها موضوعاتي است كه ما با آن مواجه هستيم . نظارتي كه در قانون آمده بود به نظارت استصوابي تبديل شده در صـورتي‌كه قرار نبود عده اي بنشينند و راجع به همه مملكت اظهار نظر كنند، بلكه قرار بود شوراي نگهبان به عنوان واسطه مردم و حكومت ايفاي نقش كند و در مقابل حكومت، مدافع حقوق مردم باشد نه اينكه انتخابات را از يك مرحله اي به دو مرحله اي تبديل كند . همچنين قرار بود مطبوعات آزاد باشند و هيچ كس نتواند به مطبوعات امر و نهي كند كه چه بنويسند . اين موضوع به صراحت در قانون اساسي آمده است، اما امروزمي بينيم كه با يك بخشنامه و با يك توصيه فلا‌ن نهاد، مطبوعات از درج بسياري از مطالب محروم مي شوند . در واقع مخاطبان مطبوعات هم ناگزيرند كه مطالب سانسور شده و از رسميت افتاده را دريافت كنند. اين در حالي است كه چنين چيزي نه در قانون مطبوعات و نه در ميثاق ما نيامده است. وي ادامه داد: از سوي ديگر مي‌بينيم كه مجلس حق تحقيق و تفحص در همه امور را دارد. در واقع منظور از همه امور يعني هر چيزي كه براي مملكت است. همه امور يعني همه دستگاه ‌ها. بعضي نمايندگان مجلس به نمايندگي از مردم بايد بتوانند در خـصـوص هـمـه چـيـز تـحـقـيـق و تفحص كنند. ولـي مـتـاسـفـانه در يك تعامل حقوق مردم در اين خصوص واگذار مي شود . نمايندگان مجلس هشتم كه اجاره نشين هاي خانه ملت هستند در كوتاه مدت حق بلند مـدت مـردم را تـحت قانوني واگذار مي كند. اين موضوعات ميثاق ميان ما و امام (ره) نبوده است. نماينده سابق مجلس افزود: ما يك نامه در مجلس سوم به دليل برخي فعاليت‌هاي شوراي انقلا‌ب فرهنگي و تشكيل دادگـــاه ويـــژه روحـــانــيـــت نـــوشــتــيـــم و خــدمــت امام (ره) فرستاديم. در آن نامه تذكر داديم كه چرا نهادهاي مختلف قانونگذاري مي كنند وچرا بايد اين طور باشد؟ امام (ره) در پاسخ به نامه گفتند: برگرديم به قانون يعني چه؟ يعنيبايد تنها مركز قانونگذاري، مجلس باشد، يعني مجمع تشخيص مصلحت، شوراي امنيت ملي ، نيروي انتظامي و دستگاه قضايي حق قانونگذاري ندارند و موظف به اجراي قانون مي باشند.در واقع برخي از رفتارها با مشي امام (ره) كاملا‌ً و بدون اما و اگر مغاير است.از نظرمن اين مـوضـوعات مشكل كليدي ما است. طبق قانون اساسي رهبر در مقابل قانون مثل همه مردم است. در خصوص مجلس خبرگاني كه قانون اساسي مطرح كرده عبارت بوده است از كساني كه نظارت و انتخاب و عزل رهبري را برعهده دارند كه در قانون اساسي نگفته است كه اعضاي آن فقط بايد فقها و روحانيون باشند. در واقع فقاهت يك وجه از شئون رهبري است، اما رهبر كه فقط فقاهت نمي‌كند و مرجع تقليد نيست.‌‌زيرا رهبر بر قواي سه‌گانه نظارت و همچنين در تنظيم روابط داخلي و خارجي ايفاي نقش مي كند.همينطور نهادهاي مهم نظامي زيرنظرمقام رهبري است. رئيس دستگاه قضايي را هم رهبر عزل و نصب مي كند. در واقع بسياري از امور كلي كشور دراختيار رهبري است. پس در واقع تمام كساني كهبه نوعي مي توانند بر حوزه مسئوليت داراي دانش باشند بايد مجلس خبرگان را تشكيل دهند. در واقع فقيهان مي توانند فقط مقوله فقاهت رهبري را تشخيص دهند، اما امروز مجلس خبرگان را تنها به بخش فقيهان اختصاص داده ايم، يعني مجلس خبرگان كه بايد مجلس دانش‌هاي گوناگون جامعه باشد تبديل شده به مجلس فقيهان. به نظر من اين مجلس با آن چيزي كه قانون اساسي گفته است متفاوت مي باشد. اين موضوعات به نظرمن چون با قـانـون مـغـايـر اسـت با مشي امام (ره) هم مغايرمي باشد . زيرا امام مي گفتند بايد پاسدار قانون باشيم و احترام و مراجعه به قانون را داور نهايي تحولا‌ت و مسائل مطرح مي كردند . يدالله اسلا‌مي در پاسخ به اين سوال كه گفت :‌اصلا‌ح طلبان در اين خصوص حرف خوبي مي زنند كه اصولگراها نمي زنند . اصلا‌ح طلبان مي گويند كه ما مي خواهيم مملكت را اصلا‌ح كنيم و وظيفه اصلا‌ح دنيا را نداريم . اين ها معتقدند كه مردم را نمي خواهيم به زور به بهشت ببريم و مسئول بهشت بردن مردم ما نيستيم، اما اصولگرايان اين موضوعات را نمي گويند . احمدي نژاد مي خواهد مشكل اقتصاد ، سياست و همه چيز دنيا را حل كند اما در داخل كشور ما با مشكل مواجه هستيم . به نظر مي رسد اصلا‌ح طلبان درك صحيح تـري نـسـبـت بـه مباحث اجتماعي دارند و چون نگاهشان به مقولا‌ت حداقلي - و نه حداكثري- است براي مردم مزاحمتي ايجاد نمي كنند و به درك و باور مردم احترام مي‌گذارند و تكثر عقيده را مي پذيرند و مخالفت‌ها را به عنوان واقعيت اجتماعي بازتاب مي دهند وبه پذيرش مخالفين به عنوان مقوله عادي اهـمـيـتمي دهند. به همين خاطر آقاي خاتمي مي‌گويد ، در صورتي كه دوستان اصولگراي ما اين موضوعات را باور ندارند و برداشت خودشان را برترين مي دانند و قـبـل از ايـنـكـه بـخواهند اصلا‌حي انجام بدهند، مي‌خواهند باورهاي مردم را درست كنند كه كسي دچار خطا و انحراف نشود . به نظرمي رسد اصلا‌ح طلبان مشي صحيح تر و درست تري در خصوص مـســائــل اجـتـمــاعــي دارنــد و بـه هـمـيـن دلـيـل بـا واقعيت‌هاي اجتماعي و سياسي درگيري بيشتري دارند - درگيري نه به معناي مقابله - و حوادث را آن طور كه هست مي‌بينند وبه همين دليل تحليل ها و راه‌حل هاي متفاوتي دارند.دبير كل مجمع نمايندگان ادوار مجلس در پاسخ به اين سوال كه گفت: خير. شوراي نگهبان نظارت بر انتخابات را مطرح مي كند كه اين نظارت نبايد دخالت باشد. نظارت يعني تضمين سلا‌مت و تضمين سلا‌مت نظارت استصوابي هم نيست. نظارت يعني نظارت قانوني. ما هر زمان سعي مي‌كنيم يك پسوند به اين مقوله اضافه كنيم. در مورد اين موضوع در مجلس بحث اين بودكه چه كسي نظارت كند و مفصل در اين خصوص بحث شد كه نهايتا فكر كردند براي اينكه از دخالت دولت‌ها در جهت‌دهي آرا جلوگيري كنند يك نهاد ناظررا بگذارند كه شوراي نگهبان انتخاب شد. در واقع گمان شان بر اين بود كه 6 فقيه عادل خواهند گمارد كه عدالتشان برسياست‌شان ترجيح داده خواهد شد و اينها آن قدر منزه هستند كه حاضرنيستند دين خودشان را به دنياي ديگران بفروشند. 6 حقوقدان هم توسط قوه قضائيه به مجلس معرفي و برگزيده مــي‌شـونـد كـه رعـايت شان قـانـوني خودشان را خواهند كرد . درسال هاي اول انقلا‌ب وقتي عده‌اي از توده‌اي‌ها مي خواستند كانديداي نمايندگي مجلس شوند ابتدا آنها را رد صلا‌حيت نكردند كه همين مسئله موجب چالش هايي شدو‌نهايتا با اين استناد كه نمايندگان بايد به كتاب آسماني سوگند ياد كنند وتوده‌اي ها كتاب آسماني ندارند آنها را رد صلا‌حيت كردند، يعني آدم‌ها را به خاطر نگاهشان و نظرشان و حتي توده‌اي ها را به خاطر افكارشان رد نمي‌كردند. بسياري از عناصر با نـگـرش‌هـا و نگاه ‌هاي متفاوت امكان مشاركت داشتند و شوراي نگهبان هم گمان مي كرد بايد تضمين كننده حقوق اينها باشد. متاسفانه براي انـتـخـابـات مـجـلس هشتم مي‌گويند چون شما در تحصن شركت كرديد بايد رد صلا‌حيت شويد، مگر در تحصن شركت كردن جرم است؟ تحصن و اجتماعات كه جزء حقوق محسوب مي شود. برخي اوقات مي گويند شما فلا‌ن جا فلا‌ن حرف را زديد، عنصر سياسي كه بايد حرف بزند، اگر عنصر سياسي حرف نزند و تنبلي كند و توليد نكند او عنصر سياسي نيست. اين موضوعات مبناي رد صلا‌حيت نيست. اتفاقاً اين ها مبناي تاييد صلا‌حيت است. يعني طرف عضو شجاعي است كه مسائل را دنبال مي كند. اين رفتار ها گسست و شكاف و آسيب هاي فراواني را متوجه مملكت مي كند. در گذشته يكي از اعـضـاي شـوراي نـگهبان يك اظهار نظر در خصوص آقاي سلا‌متي كرد كه حضرت امام برآشفت و به آن شخص اظهار كردند كه فكر نكنيد با اين رفتار بايد مردم و جوانها به شما احترام بگذارند ، اين چه برخوردي است كه مي كنيد. اسناد اين موضوع و موضع گيري امام موجود است. متاسفانه امروز دامن دخالت‌ها گسترش يافته است. يك سري بحث‌ها مبناي رد صلا‌حيت مي شود كه آدم تعجب مي كـنـد. ايـن اقـدامـات نـه مـوجـب تـقـويت حس همبستگي ملي و نه تقويت بنيادهاي كشورمي شود و نه به نفع اداره كشور است. معتقدم انتخابات بايد ناظر داشته باشد واين نظارت شامل نظارت افكار عمومي ، رسانه ها ، احزاب و حتي نظارت بين المللي است.
 جمعه 22 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفرينش]
[مشاهده در: www.afarineshdaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن