تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813101666




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آداب و رسوم كرمانيها در روزهاي عيد قربان و عيد غدير


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: آداب و رسوم كرمانيها در روزهاي عيد قربان و عيد غدير
كارشناس مردمشناسي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كرمان گفت: مردم اين استان در روزهاي عيد قربان و عيد غدير آداب و رسوم خاصي دارند لذا با شروع ماه ذيحجه خود را براي اين اعياد آماده مي كنند.


فاطمه رضاپور روز دوشنبه به ايرنا گفت: مردم استان كرمان در روز عيد قربان براي مردگاني كه از يك تا سه سال از فوت آنها گذشته باشد گوسفند قرباني مي كنند.
وي افزود: مردم اين استان قرباني كردن گوسفند براي كساني كه قبلا به سفر حج تمتع مشرف شده اند را واجب مي دانند و گوشت قرباني را بين مستمندان تقسيم مي كنند.
او اضافه كرد: علاوه بر آن در اين روز رفتن به زيارت اهل قبور مورد توجه مردم استان كرمان قرار دارد.
اين كارشناس مردم شناسي گفت: روغن جوشي، كماچ سن و كلمپه از شيريني جات محلي هستند كه براي فاتحه خواندن بر سر قبر مردگان برده مي شود.
وي گفت: معمولا مرسوم است بر چاقويي كه مي خواهند با آن قرباني را ذبح كنند دعا مي خوانند و بر روي آن مي دمند و برخي نيز گوسفند را حنا مي بندند.
رضاپور در مورد نوع گوسفند قرباني هم گفت: گوسفند قرباني بايد يك ساله باشد، گوش و چشمان آن سالم و شاخ داشته باشد و قبل از طلوع آفتاب قرباني شود.
وي در مورد آداب و رسوم مردم كرمان در روز عيد غدير هم گفت: در اين روز مردم به ديد و بازديد يكديگر رفته و اين روز را تبريك مي گويند.
اين كارشناس مردم شناسي اضافه كرد: ديدار با خانواده سادات از ديگر آيينهاي روز عيد غدير در كرمان است.
او افزود: مردم كرمان با توجه به اينكه در اين روز حضرت محمد(ص )، حضرت علي (ع) را به جانشيني خود معين فرمود به اين روز عيد ولايت مي گويند و كار كردن در اين روز را ناپسند مي دانند.
وي گفت: مردم كرمان روز عيد غدير را روز خوش يمني مي دانند به همين دليل جشنها و مراسم ازدواج در اين روز به اوج خود مي رسد.
اين كارشناس مردم شناسي، دادن شربت و شيريني در معابر عمومي و برپايي جشنهاي مولودي خواني در مساجد و منازل را از ديگر آداب و رسوم كرمانيها در شب و روز عيد غدير برشمرد.
ك/4 657/507/660 شماره 079 ساعت 09:13 تمام
 دوشنبه 18 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 286]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن