واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: همايش نگارگري مكتب شيراز پايان يافت
فرهنگي. مكتب شيراز. نگارگري
شيراز - همايش نگارگري كه در قالب گردهمايي بينالمللي مكتب شيراز در تالارهاي متعدد اين شهر برگزار شده بود، روز يكشنبه با حضور صاحب نظران اين رشته، پايان يافت.
به گزارش خبرنگار ايرنا ، دراين همايش مقالهاي كه با عنوان بررسي پوشش زنان در مكتب نگارگري شيراز (در عهد ايلخانيان و تيموريان) توسط نسرين قره داغي ونجاني در اين همايش بيان شد،آمده است: نسخههاي مصور گشته در ادوار تاريخي، خود تاريخ مصوري هستند، كه در متن خويش بخشي از فرهنگ، اعتقادات و علائق و باورهاي آن دوران را ثبت و ضبط نموده اند. به دليل مصور بودن و رنگي بودنشان به خوبي امكان بررسي و دقت كافي و لازم بر روي دوخت و طراحي جامگان ميسر ميشود.
در اين نوشتار سعي بر آن شده است انواع پوششهاي زنان را در مكتب نگارگري شيراز دورههاي ايلخانان و تيموريان بررسي نمود.
در مقالهاي كه توسط عليرضا شيخي و محمد تقي آشوري با عنوان تقابل خير و شر در سه نگاره از خاوران نامه ارائه شد،چنين آمده است: تقابل دو نيروي خير و شر مفهوم اساسي بسياري از نگارههاي ايراني است. خاوران نامه يكي از كتابهاي حماسي- مذهبي، در قرن ۹ه. ق است كه به زندگي حضرت علي (ع) پرداخته و در آن از جنگها وحماسه آفرينيهاي آن حضرت سخن رانده است.
تصاوير اين كتاب كه نتيجه ي كار نقاشان شيراز است،اين وقايع را به تصوير كشيده و به آنها ارزش هنري داده است.
در ادامه اين مقاله آمده است: پيروزي نيروي خير در قالب انساني كامل، بر نيروي شر، كه در قالب موجودي اسطورهاي از منظر ايراني پديدار گشته است، به كمك عناصر نشانهاي و همراهي عناصر تجسمي، اثبات شده، به ظهور اين امر اشاره دارند. در اين مقاله به اين موضوع پرداخته خواهد شد.
در مقاله ي امين سليماني هم با عنوان بررسي عدم قرينگي در نقوش تذهيب مكتب شيراز و تاثيرآن بر نقوش تذهيب و كاشي دوره ي صفوي آمده است: از جمله ويژگيهاي بارز در هنر ايراني- اسلامي، ميتوان به -قرينه نگاري> در آن اشاره كرد. اين ويژگي در هنر ايران قبل از اسلام نيز به مراتب مشاهده مي شود. ولي جايگاهي را كه در دوره ي اسلامي به آن داده شده، نداشته است.
در ادامه ي اين مقاله چنين بيان شده است:تذهيب يكي از شاخههاي مهم هنري در دوره ي مكتب شيراز است كه اوجگيري خود را در اين دوره آغاز كرد و در دورههاي بعدي مانند: هرات و اصفهان به ثمر نشست. با نگاهي ساده به نقوش تذهيب نسخ مصوري كه در مكتب شيراز كار شده است، به نظر ميرسد كه نقوش كاملا قرينه نگاشته شدهاند . ولي اگر با دقت بيش تري بنگريم متوجه تفاوت هايي در فرم و شكل نقوشي كه قرينه يكديگرند خواهيم شد. اين تفاوتها جداي از اشتباه و يا خط خوردگي، دست نقاش تذهيب كار است.
در مقالهاي با عنوان بررسي تطبيقي خوان هفتم شاهنامه در ادبيات و نگارگري مكاتب شيراز و تبريز كه توسط الهام حاج اسماعيلي ارائه شد، هم آمده است: نقاشي ايراني در قرون متمادي پيوستگياش را با ادبيات فارسي حفظ كرده است. درحقيقت بين اين دو هنر نوعي همخواني ذاتي و دروني وجود دارد كه اين ويژگي مدلول جهان بيني مشابه هنرمندان و سخنوران مسلمان ايران زمين بوده است. شاهنامه، اثر جاودان حكيم ابوالقاسم فردوسي در پايان سده ي چهارم هجري نگاشته شد. داستانهاي موجود در اين اثر بلندآوازه ي حماسي ايران شايد به دليل ويژگي قوي تصويري ابيات، همواره از طرف حاميان هنر و هنرمندان به عنوان متني مقبول و مناسب براي نگارگري شناخته شده است؟ به طوري كه فقط در شيراز تا به امروز هفت شاهنامه ي مصور شناسايي شده اند.
در ادامه اين مقاله چنين آمده است: هدف از اين نوشتار بررسي تطبيقي چند نگاره از مكاتب شيراز و تبريز در قرون ۹و ۱۰ه .ق و سنجش ميزان هماهنگي هر يك از آنها با متون ادبي است. براي اين منظور همان طور كه اشاره شد چهار نگاره از صحنه "نبرد رستم و ديو سفيد" كه از قرون ۹و ۱۰ه ق در اين مكاتب مصور شدهاند انتخاب شده، با متن شاهنامه تطبيق داده ميشوند.
همچنين در مقالهاي كه با عنوان بازخواني معماري در نگارگري مكتب شيراز- سدههاي هفتم، هشتم و نهم هجري قمري> توسط مريم دوروديان ارائه شد، آمده است: در بررسي آثار باقي مانده از گذشته ي تمدن ايراني، نكته ي مهمي كه آشكار است، تلاش براي دريافت، حفظ و انتقال هويتي است كه امروزه هويت ايراني ميناميم. هويتي سيال كه در هر زمان و مكان به زبان و بيان آن دوره نمايان ميشود. در دوران تاخت و تاز مغولان كه موجب مهجور ماندن انديشمندان و هنرمندان بسياري شد و جامعه ي آن روز را دچار كاستي كرد، شيراز كه از معدود شهرهاي امن سدههاي هفتم تا نهم هجري بود، مكان مناسبي براي گردهم آمدن جامعه ي علمي، فرهنگي و هنري آن روز گشت كه در تلفيق با پيشينه ي فرهنگي و هنري خود مكتبي را بر پا نمود كه امروزه مكتب شيراز مي ناميم.
در ادامه ي اين مقاله چنين بيان شده است: در اين مقاله براي بررسي اصول و معيارهاي معماري اين دوران به مطالعه ي نگارگري مكتب شيراز پرداخته شده است. چرا كه بر طبق تئوري رويكرد بازتاب در جامعه شناسي هنر و با توجه به تكنيك نگارگري اين مكتب، ميتوان اين منابع تصويري را حاوي اطلاعات مفيدي از معماري و اصول فكري اين دوران دانست.
همايش بينالمللي مكتب شيرازدر برگيرنده هشت همايش زيرگروه در موضوعهاي نگارگري، خوشنويسي، هنرهاي صناعي، موسيقي، معماري و شهرسازي، حكمت و عرفان هنري ، ادبيات و زبانشناسي و نسخه شناسي است ميكوشد تا درهاي درهاي جديد از حوزه انديشه در اين موضوعها با بهرهگيري از حضور انديشمندان بگشايد.
اين همايش كه طي روزهاي ۱۶و ۱۷آذرماه در شيراز برگزار شد فصل جديد در چشم انداز توسعه فرهنگ فارس و فرصتي براي تبيين توانمنديها و قابليتهاي تاريخ و تمدن اين سرزمين است
يکشنبه 17 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]