واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: پرفروشترين كتابهاي هفته گذشتهخالهبازي در ويترين
درباره رمان خالهبازيغزال صادقي- در رمان «خالهبازي» ما شاهد دو راوي اول شخص به نامهاي «ناهيد» و «مسعود» هستيم كه هريك به روايت سرگذشت يا سرنوشت يا سرشت جمعي نسلي سخن ميگويند كه جوانيشان با سالهاي ابتدايي انقلاب مصادف بود؛
سالهايي كه افراد اهل تفكر هر لحظه به سويي كشيده ميشدند و سردرگم سعي ميكردند به آرمانهاي ذهني خويش وفادار بمانند. اما مشكل از اينجا آغاز ميشود كه انتظار داريم نويسنده، حركتي داشته باشد به سوي تفكرات، شكها و رازها و آن پس پشتهاي ذهن كه مخاطب از آن خبر ندارد. هر تكانهاي از عالم بيرون به حركتي در ذهن منتهي ميشود. اگر قرار است راوي اول شخص در يك رمان 250 صفحهاي كاركرد نمايشي داشته باشد و بيشتر اوقات به نقل اتفاقات بيروني بپردازد، پس دليل انتخابش چه بوده است؟
بلقيس سليماني در اين رمان تمركزش بر روي زن است و داستانهاي متعددي حول محور زن در اين رمان شكل گرفتهاند كه البته اين جنبه اجتماعي رمان از نقاط برجسته آن است. شخصيت زن رمان «خالهبازي» از جايگاه روستايي حركت ميكند و تغيير جايگاه و طبقه اجتماعي ميدهد و باز هم اين تداخل طبقات اجتماعي از ديگر نقاط قوت داستان است. داستان اصلي اين رمان براساس زندگي زني نازاست كه در چند مسير عاطفي قرار ميگيرد و نازايي او موجب ميشود پاي زنان ديگري نيز به زندگي همسرش باز شود. ممكن است شبيه به «رمان خاله بازي» را در فيلم ساراي داريوش مهرجويي بيابيم، اما نمونه اين داستان را در ادبيات داستاني نداريم.
با اين تفاوت كه كارگردان فيلم خود را به سرانجام ميرساند و تمام شخصيتهاي داستان كه در آن حضور دارند نقشي اصلي و كليدي را بازي ميكنند و هيچكدام بيدليل وارد داستان يا از آن خارج نميشوند، اما نويسنده خالهبازي در پايان نميتواند از پس شخصيتهاي داستانهاي متعدد خود برآيد و آنها را معلق به حال خود در داستان رها ميكند. از بارزترين اين شخصيتها در اين داستان، كاراكتر حميرا دوست ناهيد است كه عملا در داستان ابتر ميماند. اصلا بود و نبودش فرق نميكند. و اين در حالي است كه يكبار اول روايت داستان به خانه ناهيد ميآيد و 15 صفحه از داستان به شرح حركات و شخصيت داستان ميپردازد. اما كار به همينجا ختم ميشود و ذهن خواننده هميشه درگير نقش و منتظر آمدن حميرا ميماند.
حميرا يكبار هم آخر روايت وارد ميشود و گويي ميخواهد به ناهيد بفهماند كه درگير مسعود شده است. از نگاه ديگر شايد بتوان گفت شخصيتهاي «رمان خاله بازي» از نظر روانشناختي ناقص هستند، چرا كه در طول رمان هرگز براي مخاطب روشن نميشود كه شخصيتها چه روندي را طي كردهاند.
نگاه سوم- «خانم دكتر گفت اين ليلي شما جناب مسعودخان، صحيح و سالم، از اين به بعد هم بيشتر مراقبش باشيد»، دسته گل را به طرفش دراز كردم. روشنك پقي زد زير خنده و خانم دكتر گفت: «چرا مثل مجسمه وايسادي، بشينيد تا روشنك از خنده غش نكرده.»
بلقيس سليماني نويسنده رمان ستوده شده بازي آخر بانو، در رمان خاله بازي نسلي را باز ميخواند كه جهان و بنيانهايش را دگرگون ميخواست، نسلي كه نقشهاي ازلي را ابدي نميخواهد و ...
«اين مرد يك آقاي سنتي به تمام معنا است، تو چه طور متوجه نشدي، چرا فكر كردي اين مرد به پاي تو ميسوزد و ميسازد.»
علاقهمندان به داستانهاي فارسي مانند
دوسه ماه گذشته «خالهبازي» بلقيس سليماني را به عنوان پرفروشترينها معرفي ميكنند. بلقيس سليماني نويسنده رمان ستوده شده «بازي آخر بانو» و مجموعه داستانهاي كوتاه «بازي عروس و داماد» است.
رمان خاله بازي اولين بار در مهر ماه امسال به بازار آمد و بعد از اين مدت كوتاه به خاطر استقبال عمومي به چاپ دوم هم رسيده است.
«كافه پيانو» نيز يكي ديگر از كتابهاي پرفروش در زمينه داستان فارسي طي هفته گذشته بود. «كافه پيانو» فرهاد جعفري، يكي از كتابهايي است كه مورد اقبال عمومي قرار گرفته و نشر چشمه آن را با قيمت 4هزار تومان چاپ كرده است.
در شناسنامه چاپ سيزدهم كافه پيانو چاپ 2500 نسخه درج شده است.
از ديگر پرفروشهاي بازار اين هفته كتاب بايد به «مرگبازي» پدرام رضايي اشاره كرد. اين كتاب حول و حوش مرگ ميگردد، اما نه آن حالوهواي ترسناك يا پر از ترس و پند و اندرز.
«عطر سنبل عطر كاج» نوشته فيروزه جزايري دوما هنوز هم پس از دو سال جزو يكي از پرخوانندهترين رمانهاي فارسي است كه اكنون به چاپ پانزدهم خود رسيده و با قيمت 2500 تومان به بازار ارائه شده است.
اما ريچارد براتيگان نيز از مشهورترين و پرطرفدارترين نويسندگان و شاعران دنيا است كه آثارش در ايران جزو پرطرفدارترينها محسوب ميشود.
«پس باد همه چيز را با خود نخواهد برد» درصدر فروش داستانهاي خارجي است. اين كتاب توسط نشر ني به چاپ رسيده است.
كتاب «زنگبار يا دليل آخر» نوشته آلفرد آندرش با ترجمه سروش حبيبي است كه توسط انتشارات ققنوس به بازار آمده است. در كنار آن ميتوان به دو كتاب «نقشههايت را بسوزان» نوشته رابين جويلف و ترجمه مژده دقيقي و «خانواده پاسكو آل دوآرته» اشاره كرد كه به عنوان پرفروشترين داستانهاي خارجي اين هفته محسوب ميشوند.
«خرده جنايتهاي زنا شوهري» مانوئل اشميت نيز جزو كتابهاي پرفروش بود كه بعد از پخش تله تئاتر آن از تلويزيون با بازي نيكي كريمي و محمدرضا فروتن، فروش بيشتري پيدا كرد. «خرده جنايتهاي زناشوهري» را نشر قطره با قيمت 1200تومان منتشر كرده است.
اما در ژانر تاريخي نيز ميتوان به كتاب دو جلدي «اروپا از دوران ناپلئون» نوشته «ديويد تامسون» با ترجمه خشايار ديهيمي ميتوان اشاره كرد. «طبقات اجتماعي دولت و انقلاب در ايران نيز» از ديگر كتابهاي تاريخي است كه توسط نشر قطره ارائه شده و جزو پرفروشترينهاي هفته گذشته محسوب ميشود. «احمد اشرف» نويسنده كتاب در آن به اصلاحات ارضي ايران و اتفاقات آن دوران اشاره كرده است كه توسط سهيلا ترابي فارساني ترجمه شده است.
علاقهمندان به فيلمنامه و نمايشنامه نيز در هفته گذشته فيلمنامه «سالواتوره جوليانو» نوشته «فرانچسكورزي» و ترجمه «آنتونيا شركا» و «پنج فيلمنامه» از «آندري تاركوفسكي» محبوبترين كارگردان روسي را انتخاب كردند. اين دو فيلمنامه را نشر ني با قيمت 3400 و 6000 تومان منتشر كرده كه نسبت به ديگر فيلمنامهها فروش بهتري داشتهاند.
يکشنبه 10 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]