واضح آرشیو وب فارسی:آفرينش: مهوش شيخالاسلامي: كمبود منابع مالي باعث از دست دادن فرصت هاي فيلمسازان مي شود
مهوش شيخ الاسلامي مستند ساز گفت: بـارها و بارها درباره موضوعات مربوط به سينماي كوتاه و مستند به صحبت پرداختهام، اما هيچگاه توجهي به اين حرفها نشده و اين صـحـبـتهـا هـمـواره بـيتـاثـير بوده است. او همچنين عنوان كرد: درحال حاضر شرايط جشنوارههاي كوتاه و مستند بهگونهاي شده كه در آنها هرسال چندين فيلم خاص بهطور دائم تكرار ميشوند. اين درحـالـي اسـت كه دراين عرصه، كارگردان ميتواند همهساله دو الي سه اثر توليد كند، اما در حال حاضر مشكلات مالي موجب شده كه اين فيلمسازان درطول سال نتوانند بيش از يك فيلم بسازند و اين مسئله، تكرار و مرور اين فيلمها در جشنوارههاي مختلف را در بر داشتهاست. شيخالاسلامي در ادامه، به نقش موثر جشنواره ها اشاره كرد و گفت: قطعا داشـتن چندين جشنواره مختلف امر مثبتي است، اما بايد توجه داشت كه لازم است براي اين جشنوارهها فيلم هم توليد شود. البته تاكنون با ورود ديجيتال به عـرصـه هـنـر، بـسـيـاري از افـراد مـيتـوانـنـد با دوربـيـنهـاي سـاده فـيـلـم بـسـازند و خود را كارگردان بدانند، اما از نظر من جاي تمام اين فيلمها در جشنواره نيست و اگر فيلمي براي نـمـايـش در جـشـنـوارهاي انـتخاب نميشود، احتمالا به نوعي نقص دچار است و كارگردان آن بايد معلومات و مطالعات خود را افزايش دهد تـا سـطـح كـارهـاي بـعـدي خـود را به سطح جشنوارهها برساند. كارگردان "به كجا تعلق دارم؟" درادامه به سالهاي گذشته اشاره كرد و افزود: در دورهاي كه ما فيلمسازي را شروع كــــرديـــم، تــمـــامـــي فــيــلـــمهـــا بـــا دوربــيــنهـاي 35 ميليمتري ساخته ميشدند و هزينه بالاي اين نوع فيلمبرداري موجب ميشد كارگردان روي لحظهلحظه فيلم خود مدتها تفكر كند، اما فيلمهاي فعلي معمولا با سرمايهاي كوچك و اندك ساخته ميشوند و شايد اين مسئله يكي از دلايل افت كيفي برخي آثار محسوب شود. او در گفتگو با ايسنا ادامه داد: گاه درميان فيلمهاي ارسالي براي جشنوارهها شاهد آثاري هستيم كه حالت مطالعه نشده دارند. گاه فيلمسازان جوان فكر ميكنند فيلمسازي همان چيزي است كه آنها انجام ميدهند، اما اين افراد هنگامي كه چندين بار با شكست مواجه شدند، متوجه ميشوند كه فيلمسازي به اين سادگي نيست. كـارگـردان مستند "خانه دوم" همچنين تعدد جشنوارهها را راهكار مناسبي دانست كه باعث ميشود برخي فيلمهاي ديده نشده نيز به نمايش درآيند. از نقطه نظر او ،اصولا جشنواره محلي براي بحث و گفتگو، تبادل فرهنگ و آشنايي فيلمسازان با يكديگر به شمار ميرود و اين مـوقـعـيـت در ايـن ابعاد به سادگي به دست نـمــيآيــد. او در ادامــه اظـهــار كـرد: در كـل، جشنوارهها محلي هستند كه به نمايش فيلمهاي مطرح و خوب اين حوزهها ميپردازند. من نيز همواره سعي ميكنم تمام فيلمهاي جشنوارهها را ببينم و طي دفعاتي كه طي سالهاي گذشته داور جشنوارهها بودهام متوجه شدهام كه اين آثار باجهش مثبتي روبهرو بودهاند و در ميان آنها فيلمهايي با ارزش و تكنيك و جنبههاي هنري بسيار بالايي توليد شـدهانـد، امـا تـعـداد اين نوع آثار كم است. شيخالاسلامي افزود: جشنوارهها به مردم نشان ميدهند كه فيلمهاي خوبي توليد ميگردند و فـيـلـمـسـازان نـيز متوجه ميشوند كه فضاي جشنوارهها رقابتي است و بايد براي شركت دراين رقابت تلاش بيشتري داشته باشند. اين مستند ساز در ادامه،با تاكيد مجدد بر اينكه براي بهرهگيري از جشنوارههاي متعدد لازم اســت فـيـلمهاي مختلفي توليد شوند، خاطرنشان كرد: لازم است موضوعات اين جـشنوارهها نيز از مدتي قبل ارائه شوند تا فيلمسازان فرصت داشته باشند آثاري متناسببا موضوع آن جشنواره توليد كنند. درحال حاضر يكي از مشكلات جشنوارههاي موضوعي آن اسـت كـه بـراي ايـن جشنوارهها برنامهريزي درستي صورت نگرفته و اكثر اين جشنوارهها ظرف مدت چندماه صورت ميگيرند. من در چـنـد جـشـنـواره موضوعي شـركـت كـردم و مـتـوجـه شـدم كـه آثـار اين جشنوارهها هيچگونه تناسبي با موضوع آنها ندارد، درحالي كه اگر براي اين مورد از قبل برنامهريزي گردد و بودجه ثابتي به آن اختصاص داده شود، اين مشكلات به مراتب كمتر خواهد بود. شيخالاسلامي درباره مراكز دولتي حمايت از فيلمهاي كوتاه و مستند نيز عنوان كرد: يكي از مهمترين اين مراكز، مركز گسترش سينماي مستند و تجربي محسوب ميشود كه به نوعي بامشكلات خاص خود مـواجـه اسـت . مـثلا بودجه مركز گسترش سينماي مستند و تجربي بسيار دير به دست مسئولان آن ميرسد. حال آنكه فيلمسازان جوان ما كه حتي باهمين بودجه اندك راضي بهكار شدهاند چرا بايد براي دريافت همين هزينه كم هم مدتها منتظر بمانند؟
شنبه 9 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آفرينش]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]