تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836335753
کسی که از روميزي و زيرميزي نمي.گذرد
واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: از امام معصوم (ع) سؤال کردند که چطور مي.شود؛ مؤمن مشرک باشد؛ فرمود همين که مي.گويند "لولا فلان لهلکتُ" اگر فلان کس نبود، يا اول خدا دوم فلان کس، "لولا فلان لهلکتُ" يعني چه؟ ذات اقدس الهي مديرکلّ است، ربّ.العالمين است،ربّ.الأرباب است همه را دارد اداره مي.کند صدر و ساقه عالَم ستاد و سپاه اوست "وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ إِلَّا هُوَ"، "لِلَّهِ جُنُودُ السَّماوَاتِ والْأَرْضِ" بر اساس توحيد افعالي هر فيضي که مي.رسد "مَا بِکُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ"، خدا را شکر که به وسيله فلان شخص کار ما حل شد نه اول خدا دوم فلان شخص.
کسی که از روميزي و زيرميزي نمي.گذرد، از چهارتا لقب نمي.گذرد، اين که اگر چهارتا احترام کردند او هم تحويل مي.گيرد، برده است؛ يا برده شهوت، يا برده غضب و يا برده مقام است.
حضرت آیت الله جوادی آملی، در درس اخلاق خود گفتند: در سال جهاد اقتصادي، درعرصه توليد شغل و کار و همچنين اسلامي کردن علوم و فضاي طاهر دانشگاه و همچنین فضاي طيّب و طاهر جامعه نياز به آزادي داريم.
معظم.له ابرازداشتند: اصل اول در این خصوص آن است که انساني که فکر آزاد دارد مي.تواند علوم را از شرّ هر وابستگي به شرق و غرب آزاد کند، کار را از هر وابستگي آزاد کند، هيچ تحريمي نتواند جلوي او را بگيرد و مانند آن، اين يک فکر آزاد است که توانمند است جامعه، فضاي کار و فضاي علم را از هر افت و آفتي آزاد می کند.
آزادی وصف جان ماست
ایشان افزودند: اصل دوم آن است که اين آزادي وصف جان ما است،هر کسي توفيق فکر آزاد ندارد، فکر باز نصيب يک پروازکننده آزاد است، يک روح بسته فکر باز ندارد يک روح برده فکر حرّ ندارد، اگر کسي برده بود عبد بود اين توان توليد فکر حرّ ندارد اين هم اصل دوم.
معظم له ادامه دادند: اصل سوم اين است که همه ما خواهانيم هم دانشگاههايمان، هم جامعه.مان و هم محيط کارمان حتي در داخل منزلمان آزادانه بينديشیم و مشکلات را حل کنيم اين راه.حل چيست؟ راه.حل را خطبه نوراني وجود مبارک رسول گرامي(ص) در پايان همين ماه پربرکت شعبان ايراد کردند، اين خطبه شعبانيه که در آخرين روز يا آخرين جمعه ماه پربرکت شعبان ايراد کردند.
حضرت آیت الله جوادی آملی ابرازداشتند: رسول اکرم (ص) گذشته از مسائل اخلاقي به همه ما دستور آزادي داد که آزاد باشيم، اگر کسي آزاد بود فکرش آزاد است، نوآوري دارد، فناوري دارد و حرف تازه دارد، اگر حرف تازه داشت جهان تشنه حرف تازه است.
سی سال مانند سی ثانیه گذشت
ایشان افزودند: امام(ره) آمد؛ شهدا قيام کردند؛ جانبازان قيام کردند؛ مجروحان و معلولان قيام کردند؛ حرف تازه نشان دادند؛ هم اکنون خاورميانه پذيرفت ما نبايد انتظار داشته باشيم اگر کسي حرف تازه.اي دارد امروز حرف تازه را عرضه کرد فردا در منطقه وسيعي عملي بشود، سرعتش به همين سي سال است، خيلي طول نکشيد اين سي سال مثل سي ثانيه است.
معظم له ادامه دادند: کسي بخواهد جهان يا خاورميانه را تغيير بدهد سي سالش سي ثانيه است، ديگر آنها که فکر تازه آوردند، حرف تازه آوردند، جهان پذيرفت، اگر دانشگاههاي ما بتوانند علوم را ديني کنند و حرف تازه داشته باشند، دانشگاههاي جهان مي.پذيرد، ولو بعد از سي سال نبايد توقّع داشت که ما امروز يک حرف تازه بزنيم فردا غرب بپذيرد اين حدّاکثر سرعتش سي سال است.
ایشان ابرازداشتند: در بخش کار هم وزارت کار اگر فکر آزاد داشته باشد مي.تواند برکت اين نظام را به جهان صادر کند ولو بعد از سي سال، عزيزاني که درصدد توليد کار، ايجاد شغل و مانند آن هستند، مستحضرند که اقتصاد براي بخش وسيعي از مردم حرف اول را مي.زند؛ البته براي برخی افراد اعتقاد حرف اول را مي.زند، نه اقتصاد، اما براي بسياري از مردم حرف اول را اقتصاد مي.زند.
حضرت آیت الله جوادی آملی افزودند: مرحوم کليني در جلد پنجم کافي يعني فروع کافي آنجا اين حديث نوراني را از وجود رسول گرامي(ص) نقل کردند که حضرت در دعاي رسمي.اش به ذات اقدس الهي عرض مي.کند "اللهمّ بارک لَنا في الخُبْز و لا تُفرّق بيننا و بين الخُبز لولا الخُبز لما صلّينا و لما صُمْنا و لما اَدّينا فرائض ربّنا" عرض کرد خدايا! بين مملکت و نان مملکت جدايي نينداز.
تفسیر معظم.له از اقتصاد
ایشان ادامه دادند: مستحضريد که اين نان تعبير از اقتصاد است، لباس را مي.گويند نان، مسکن را مي.گويند نان، تجارت را مي.گويند نان، نان مملکت يعني اقتصاد مملکت،عرض کرد خدايا! بين ملّت مسلمان و نان آنها يعني اقتصاد آنها جدايي نينداز اگر خداي ناکرده اين ملّت تهي.دست بود توقّع نماز و روزه و دين.داري نداشته باش، همه مردم سلمان و اباذر نيستند.
معظم له ابرازداشتند: کثرت اعتياد براي اين است که يک انسان بيکار وقتي به هر جا سري مي.زند سرشکسته برمي.گردد، اوّلين کارش هويّت.فروشي است، وقتي تخليه شد آن گاه دست به اعتياد زدن و امثال ذلک سؤالي ندارد "لاَ يُسْئَلُ عَمَّا يَفْعَلُ" براي اينکه انسان بي.هويّت مسئول نيست تا شما بپرسيد از يک آدم معتاد چه چيزي مي.خواهي بپرسي اين الآن تخليه شد هيچ نيست.
ایشان یادآورشد: اگر کسي فقر کلّ هويّت او را فرا گرفت، اين مثل خوره هويّت او را خورد، از چه کسي مي.خواهي سؤال کني از يک چوب خشک؟! "اللهمّ بارک لَنا في الخُبْز و لا تُفرّق بيننا و بين الخُبز لولا الخُبز لما صلّينا و لما صُمْنا و لما اَدّينا فرائض ربّنا" اين اهميّت اقتصاد در نظام اسلامي.
این مفسر قرآن کریم افزودند: بيان نوراني حضرت امير(ع) که در قالب کتاب ها در وسائل مرحوم شيخ حرّ عاملي هم آمده است همان حديث معروف است که فرمود "مَن وجد أرضاً و ماءً فافتقر فأبعده الله" ملّتي که آب دارد, ملّتي که خاک دارد مع.ذلک نيازمند به بيگانه باشد خدا او را از رحمت الهي دور کند!، با نفرين علي شما مي.خواهي با "قرآن به سر" مسئله را حل کني اين شدني نيست حالا شما در ليالي قدر قرآن به سر بگير و دعا بکن در برابر نفرين علي چه کار مي.کنيد.
کسی که آزاداندیش نیست، قدرت تخیل ندارد
ایشان ادامه دادند: انسانی که آزادانديش نيست قدرت توليد، قدرت فکر و قدرت اقتصادي ندارد، نمي.داند چگونه آب مملکت را مهار کند، چگونه خاک مملکت را مهار کند چگونه کار توليد کند اين "فأبعده الله" علي قبل از دعاي او گرفت، "مَن وجد أرضاً و ماءً فافتقر فأبعده الله" اين يک عُرضه مي.خواهد اين هم مطلب دوم.
معظم له ابرازداشتند: اين عرضه که آزادانديشي است با کرامت همراه است، معناي توليد شغل و کار اين نيست که ما مزدور زياد کنيم، ما باید کار زياد کنيم، کرامت را از دست ندهيم، ما شنيديم که وجود مبارک حضرت علی (ع) دست کارگر را بوسيد، اما آن کارگر مزدور نبود، مزدوري در اسلام مکروه است.
این مرجع تقلید اظهارداشتند: اسلام کار توليد مي.کند، با کرامت نه با مزدوري لذا اين سرمايه.گذاري مي.خواهد، تعاوني مي.خواهد، خود عزيزان که مي.خواهند کار انجام بدهند بايد دست به کار بشوند نگويند ما حالا که تحصيل کرديم ميز مي.طلبيم.
جان بسته فکر آزاد ندارد
ایشان افزودند: بنابراين کسانی که دنبال کار مي.گردند بايد دنبال کار باشند نه روی ميز و همين اينکه مزدوري مکروه است و هم اينکه آنها آزادانديش باشند، بتوانند چگونه کار توليد کنند.
حضرت آیت الله جوادی آملی افزودند: اگر بخواهيم فکر آزاد داشته باشيم علوممان را اسلامي کنيم، در دانشگاهها فکر آزاد داشته باشيم، اقتصاد مملکت را تأمين کنيم،فکر آزاد داشته باشيم تا رشته.هاي ديگر را تأمين کنيم بايد جان ما آزاد باشد، براي اينکه جان بسته فکر آزاد ندارد اين شدني نيست.
ایشان ادامه دادند: مطلب عميق علمي اين است که کدام جان بسته است، چه کسي آزاد است چه کسي برده است؟ آن را در خطبه نوراني وجود مبارک رسول خدا(ص) مشخص کرد فرمود آدم گناهکار برده است يک انسان معصوم يا عادل او آزاد است "عُبد الشهوة أضلّ مِن عبد الرقّ" آن که مي.گويد هر چه دلم مي.خواهد مي.گويم و مي.کنم آن که هر چه را ديد مي.طلبد هر چه را شنيد مي.طلبد اينکه توان کنترل و رام کردن چشم و گوش خود را ندارد اين عبد الشهوة است که أضلّ مِن عبد الرقّ".
ایشان ادامه دادند: اين که از روميزي و زيرميزي نمي.گذرد، اين که از چهارتا لقب نمي.گذرد، اين که به دنبال بازي است، اين که اگر چهارتا احترام کردند، او هم تحويل مي.گيرد، اين برده است يا برده شهوت، يا برده غضب و يا برده مقام است.
معظم له افزودند: انسان هنگامیکه گناه مي.کند در برابر قانون خدا مي.ايستد، اين آيه نوراني را عنايت کنيد در اين آيه فرمود"وَمَا يُؤْمِنُ أَکْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَهُم مُشْرِکُونَ" بسياري از مردم داراي شرک رقيق.اند، منتها حالا خدا ارحم.الرحمين است مي.بخشد، فرمود مردم دو قِسم.اند: اکثري و اقلّي، اکثري که مشرک.اند حساب ديگري دارد اين مؤمنين دو قسم.اند اکثر مؤمنين، اکثر مؤمنين يعني اکثر مؤمنين مشرک.اند "وَمَا يُؤْمِنُ أَکْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَهُم مُشْرِکُونَ" چرا اکثر مؤمنين, مشرک.اند؟
مؤمن چگونه مشرک می.شود؟
ایشان اضافه کردند: از امام معصوم (ع) سؤال کردند که چطور مي.شود؛ مؤمن مشرک باشد؛ فرمود همين که مي.گويند "لولا فلان لهلکتُ" اگر فلان کس نبود، يا اول خدا دوم فلان کس، "لولا فلان لهلکتُ" يعني چه؟ ذات اقدس الهي مديرکلّ است، ربّ.العالمين است،ربّ.الأرباب است همه را دارد اداره مي.کند صدر و ساقه عالَم ستاد و سپاه اوست "وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ إِلَّا هُوَ"، "لِلَّهِ جُنُودُ السَّماوَاتِ والْأَرْضِ" بر اساس توحيد افعالي هر فيضي که مي.رسد "مَا بِکُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ"، خدا را شکر که به وسيله فلان شخص کار ما حل شد نه اول خدا دوم فلان شخص.
ایشان ادامه دادند: خدا اوّلي نيست که دومي داشته باشد نه "لولا فلان لهلکتُ" وقتي از امام سؤال کردند که چگونه مي.شود مؤمن مشرک باشد فرمود اين طور مي.شود اينکه مواظب زبانش نيست که مي.گويد اول خدا دوم فلان شخص يا "لولا فلان لهلکتُ".
معظم له افزودند: مطلب دقيق در شرک.ورزي هر کافر اين است که انسان اگر خلافي مي.کند بر خلاف قانون الهي قدمي برمي.دارد اين اگر بر اساس خطا باشد، سهو، نسيان، الجاء، اضطرار، ابرام، اکراه و اينها باشد که بر اساس حديث رفع گناه نيست تنها جايي گناه است که عالماً عامداً انجام مي.دهد يعني موضوع را مي.داند حکم را مي.داند نه جهل قصوري دارد نه جهل تقصيري دارد نه جهل به موضوع دارد نه جهل به حکم دارد عالماً عامداً دارد نامحرم نگاه مي.کند خب اين يعني چه؟ يعني خدايا! تو گفتي "قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يُغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ" ولي من مي.گويم نه, بايد عمل بکنم.
این مفسر قرآن گفتند: اين شرک رقيق در هر گناهي هست پس هر گناهي يک شرک رقيق را دارد اين ديگر با توحيد جمع نمي.شود اگر هر گناهي شرک رقيق را به همراه دارد و "عُبد الشهوة أضلّ مِن عبد الرقّ" اين در برابر ذات اقدس الهي بدهکار است ديگر چون حقّ خدا را زير پا گذاشت اين يک اصل.
ایشان ادامه دادند: وقتي حقّ خدا را زير پا گذاشت، مي.شود بدهکار، وقتي بدهکار شد از بدهکار گرو مي.گيرند، بدهکار بايد گرو بدهد ديگر اگر مسائل مالي باشد يا خانه را رهن مي.دهد يا فرش را رهن مي.دهد يا زمين را رهن مي.دهد، اما اگر کسي در برابر ذات اقدس الهي بدهکار بود چه چيزي را رهن مي.دهند، چه چيزي را گرو مي.گيرند؟ خود شخص را، "کُلُّ نَفْسٍ بِمَا کَسَبَتْ رَهِينَةٌ" اين رَهِينَةٌ يعني مرهونه, فعيل به معني مفعول است "کُلُّ امْرِئٍ بِمَا کَسَبَ رَهِينٌ" أو مرهونٌ.
ایشان افزودند: اين که مي.بينيد خيلي ها مي.گويند ما هر چه مي.خواهيم نماز شب بخوانيم نمي.شود راست مي.گويند چون بسته.اند، هر چه مي.خواهيم جلوي زبانمان را بگيريم يا جلوي چشممان را بگيريم نمي.توانيم راست مي.گويند، چون بسته.اند باز که نيستند آزاد که نيستند، يک انساني که در گرو است و بسته است اين فکر آزاد ندارد نه توان آن را دارد که دانشگاه را اصلاح کند نه توان آن را دارد که علوم را ديني کند نه توان آن را دارد که اشتغال توليد کند نه توان دارد سال جهاد اقتصادي را شکوفا کند يک انسان بسته, بسته فکر مي.کند.
اول سال برای اهل سلوک
ایشان افزودند: معمولاً تاريخ.نويسان يا از اول فروردين شروع مي.کنند يا از اول محرم شروع مي.کنند اما مرحوم ابن.طاووس غالب نوشته.هاي خودش را از اول ماه مبارک رمضان شروع مي.کند آخرين نوشته او ماه شعبان است آنها که اهل سير و سلوک.اند اول راهشان اول ماهشان اول ماه مبارک رمضان است شما در ماه مبارک رمضان اين دو بخش را ببينيد هم ادعيه هم روايات هم در روايات دارد ماه مبارک رمضان قرّه شهور است هم در دعاهاي روز اول ماه مبارک رمضان است که اين قرّه سال است، قرّة السنّه است آنها که اهل راهند از ماه مبارک رمضان شروع مي.کنند تا آخر ماه شعبان لذا در اين ماه شعبان خيلي سراسيمه و دست.پاچه.اند که سال دارد تمام مي.شود، معلوم نيست ما بدهکاريم، بدهکار نيستيم، مشکلمان را حل کنيم.
شعبان آخرین ماه سال است
معظم.له خاطرنشان کردند: ماه شعبان اين آخرين ماه است که خيلي در آن تلاش و کوشش مي.شود که بدهکاريها را بدهند وجود مبارک حضرت فرمود حواستان جمع باشد استغفار کنيد چه در اين ماه چه در ماههاي بعدي "إنّ ظهورکم ثقيلةٌ بأوزارکم فخفّفوها باستغفارکم و إنّ أنفسکم مرهونةٌ بذنوبکم ففکّوها باستغفارکم" شما قد خميده.ايد، يک انسان کمرخميده که توان ايستادن ندارد، ايستادگي ندارد شما برده و گرو ايد يک انساني که بسته است که فکر آزاد ندارد شما فکّ رهن کنيد "إنّ أنفسکم مرهونةٌ بذنوبکم ففکّوها باستغفارکم" با استغفار، فکّ رهن کنيد اين رهنها را اين گروها را رها کنيد آزاد بشويد.
حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه دادند: بنابراين فکر آزاد براي انسان آزاده است انسان آزاده، انسان منزّه است نه بازي مي.کند نه کسي را بازي مي.دهد نه بيراهه مي.رود نه راه کسي را مي.بندد اگر شما مي.بينيد دانشگاه قزوين به اين فکرند که در اعتکاف بيش از جاهاي ديگر شرکت کنند يا براي بزرگاني همايشي مي.گيرند چون بالأخره شهر علامه رفيعي و بزرگان اين دودمان اين طرز فکر است اينها ميراث همانها را بردند وقتي که انسان آزاد شد، ديگر آزاد است، ديگر بين آزادي که از قداست برخوردار است با رهايي که رجس و رجز است، خيلي فرق است اين کلمه ولنگار کلمه بسيطي نيست، يک کلمه مرکبي است از وِل و انگاره، کسي که انگيزه او وِل بودن است به او مي.گويند ولنگار خب کسي که انگيزه او معارف ديني است او چيز ديگر است.
براساس گزارش روابط عمومی بنیاد علوم وحیانی، ایشان افزودند: وقتي انسان آزاد شد آن.گاه فکر آزاد پيدا مي.شود، اقتصاد آزاد پيدا مي.شود، اشتغال آزاد پيدا مي.شود و حوزه و دانشگاه آزاد پيدا مي.شود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]
-
گوناگون
پربازدیدترینها