تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816871355




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اظهارات چند مسئول درباره دلايل ريزش مجتمع مسکوني در گلبهار


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:

شنيدم پيمانکار از شرکت عمران شهر جديد گلبهار خواسته که پروژه رفع پلمب شود تا بتواند ديوارهاي جانبي را اجرا کند. هموطن آنلاین – حميد رضا ناسخ _ در مورد علت حادثه ريزش يک بلوک ساختماني در حال احداث در گلبهار مشهد که به کشته شدن ۲ نفر و مجروح شدن ۵ نفر ديگر منجر شد، بررسي هاي اوليه و ادعاي سازمان نظام مهندسي حکايت از رعايت نشدن موارد ايمني و به ويژه علت موثر در بروز حادثه برخورد تانکر ميکسر با سازه بوده است. هر چند پيمانکار مربوطه در گفت وگو با خراسان، اين موضوع را نه رد مي کرد و نه تاييد. موضوع ديگري که طبق بررسي هاي اوليه سازمان نظام مهندسي موجب بروز حادثه شده است، اجرا نشدن ديوارها همزمان با اجراي سقف هاي سازه مربوطه بوده است، موضوعي که برخي از دست اندرکاران پروژه مذکور از اين که بايد ديوارها همزمان با سقف اجرا شود، اظهار بي اطلاعي مي کردند، اما در مورد علل اوليه بروز حادثه گلبهار، مهندس اخوان ، رئيس سازمان نظام مهندسي خراسان رضوي به خبرنگار ما گفت: امروز (ديروز) صبح جلسه کميته فني را برگزار کرديم و در بررسي هاي اوليه، رعايت نشدن موارد ايمني به ويژه برخورد دستگاه ميکسر که برايش مشکلي پيش آمده و موجب ضربه زدن به سازه در مقطع بتن ريزي، علت حادثه ذکر شده است.وي افزود: در بررسي اوليه کوتاهي متوجه عوامل فني کارگاه نيز هست که خود مهندس ناظر پروژه اعتقاد دارد مکاتبات لازم را با پيمانکار پروژه مبني بر رعايت موارد فني داشته که قرار شده وي مستنداتش را ارائه دهد.
مهندس ناظر پروژه گفته که مجوز بتن ريزي سقف هاي چهارم و پنجم را به پيمانکار نداده بوده و خود سازمان نظام مهندسي هم در مقطعي قبل از آن تا رفع نواقص فني و جلوگيري از خطرات احتمالي با همکاري سازمان عمران شهر جديد گلبهار نسبت به پلمب پروژه تا رفع نواقص اقدام کرده بود.وي با بيان اين که وظيفه سازمان نظام مهندسي تنها کنترل است، گفت: اگر تخلف مهندسان مشهود باشد، سازمان وظيفه دارد تخلف آن ها را به مراجع شوراي انتظامي معرفي کند. وي افزود: در تلاشيم مقصران حادثه را شناسايي کنيم و اميدواريم بتوانيم اين تهديد فعلي (حادثه) را به فرصت تبديل کنيم تا موارد ايمني و به ويژه بحث اجرايي پروژه که عامل مهمي است، رعايت شود.وي اضافه کرد: برخورد کاميون ميکسر عامل تشديد کننده حادثه و يکي از عوامل موثر مي تواند باشد. ولي به اين معني نيست که اين تانکر به هر سازه اي که برخورد کند باعث حادثه شود، قاعدتا يک سري مسائل ديگري بوده که پيمانکار يا مجري بايد در اجرا رعايت مي کردند. اين که ديوارهاي جانبي همزمان با سقف بايد اجرا مي شد که اين موضوع مي توانسته باعث کاهش آثار حادثه بشود، ولي بايد گفت: اگر برخورد ميکسر اتفاق نمي افتاد اين حادثه پيش نمي آمد چرا که بلوک هاي مجاور اين بلوک حادثه ديده نيز به همين شکل سقف ها همزمان بدون اجراي ديوار اجرا شده است هر چند که براي بلوک هاي مجاور هم تاکيد شده که به سرعت ديوارهاي جانبي آن ها اجرا شود تا حادثه ديگري رخ ندهد.
مهندس اخوان در پاسخ به اين سوال که گفته مي شود کسي از موضوع اجراي ديوار جانبي همزمان با اجراي سقف در اين پروژه و بر اساس اين تکنولوژي جديد اطلاعي نداشته، گفت: اين پروژه هم مشاور، هم پيمانکار و هم ناظر داشته است و در مقطعي از کار هم نقشه ها به سمتي که بخواهد اقتصادي تر شود، تغييراتي داشته. اطلاعات اوليه حاکي از آن است که در نقشه ها قيد شده که ديوارها بايد همزمان با اجراي سقف اجرا شود هر چند در سازه هاي معمولي نيز بايد اين موضوع رعايت شود و تنها براي اين سيستم نيست و بايد مجري پروژه اين موضوع را مدنظر قرار مي داد.وي افزود: ما اين موضوع را به همراه دستگاه هاي ديگر بررسي خواهيم کرد که چه مجري و چه ناظر و چه هر کس ديگر تخلف داشته باشد، به تخلفش رسيدگي و به مراجع ذي ربط معرفي شود.
وي گفت: آن چه ما گفتيم طبق بررسي هاي اوليه بود و قاعدتا بايد صحبت هاي طراح، ناظر، پيمانکار، مستندات ما و مسکن و شهرسازي و ساير دستگاه ها را بررسي کنيم تا قضاوت درستي کنيم و طي يکي دو روز آينده آن را اعلام مي کنيم.
وي افزود: بر اساس اطلاعاتي که به من دادند، در نقشه هاي شهر جديد گلبهار قيد شده که بايد ديوارها همزمان با سقف ها اجرا شود و ما بايد مستندات را دريافت کنيم تاخبر قطعي بدهيم.
رئيس سازمان نظام مهندسي خراسان رضوي گفت: شنيدم پيمانکار از شرکت عمران شهر جديد گلبهار خواسته که پروژه رفع پلمب شود تا بتواند ديوارهاي جانبي را اجرا کند. شايد عامل محرک اصلي که اين ضعف را مشهود کرده همان ضربه ميکسر بوده ولي به دليل اين که خيال پيمانکار راحت باشد درخواست مجوز داده شده که حادثه ديگري رخ ندهد.
وي در پايان گفت در سطح استان خراسان ۱۰۰هزار واحد مسکن مهر در حال ساخت است که همه با کيفيت مناسب و مطلوب انجام مي شود. و دليلي ندارد چنين اتفاقي تکرار شود و جاي هيچ گونه نگراني هم نيست. او اضافه کرد در چند بلوک که مربوط به يک تعاوني بوده به دليل اجرانشدن ديوارها و به دليل شرايط طراحي که پروژه داشته پيمانکار طلب کرده که به سرعت مجوز لغو پلمب را براي استحکام سازي بدهند.
وي در پاسخ به اين سوال که گفته مي شد پس از اين حادثه در بلوک هاي ديگر هم کار استحکام سازي در حال انجام است گفت: به طور حتم در بلوک هاي ديگري که مربوط به اين تعاوني نيست اين اتفاق نمي افتد ولي يک حساسيتي در ميان پيمانکاران و جامعه مهندسان به وجود آمده که مي گويند کار از محکم کاري عيب پيدا نمي کند.
مهندس اکبرزاده ابراهيمي، قائم مقام سازمان مسکن و شهرسازي خراسان رضوي در اين رابطه به خراسان گفت: تيم ما در حال بررسي علت حادثه است در ريزش اين ساختمان علل و عوامل مختلف از مهندس ناظر گرفته تا مصالح ممکن است نقش داشته باشند ولي هنوز علت مشخصي پيدا نشده است وي افزود: ممکن است ناظر پروژه اشتباه يا کوتاهي کرده باشد، امکان اين نيز وجود دارد که به عنوان مثال به جاي آهن ۱۲ اصفهان از آهن اوکراين که سبک تر است در يک سازه استفاده شده باشد و حتي ممکن است عامل ديگري علت اين رخداد باشد، مهندس اکبرزاده از بررسي هاي مقدماتي نيز و حتي برخي شنيده ها در مورد علت اين حادثه سخن گفت و افزود: تانکر ميکسر که در حال کار بوده به سازه برخورد کرده و موجب ريزش بنا شده است. اما آيا چنين سازه اي مي تواند با برخورد يک تانکر به اسکلت، فرو بريزد؟ مهندس اکبرزاده مي گويد: استحکام بنا زماني است که ديوارهاي بنا احداث شده باشد درحالي که در ساختمان مذکور سقف ها در حال اجرا بوده و ساختمان بدون ديوارکشي و از استحکام برخوردار نبوده است.
سوال ديگري که از قائم مقام سازمان مسکن و شهرسازي خراسان رضوي کرديم، سرعت پروژه مسکن مهر و حجم وسيع اين پروژه در خراسان و به ويژه گلبهار بود که وي اين موضوع را بي تاثير در بروز چنين رخدادي دانست و گفت هر پروژه و حتي هر بلوک نظارت خاص خود را داراست و اتفاقا گفته مي شود که روند پيشرفت پروژه هاي مسکن مهر در خراسان رضوي کند است. وي حتي اضافه کرد که در اين پروژه ها از تکنولوژي جديد سبک سازي استفاده شده است که مورد تاييد است و حتي در اروپا استفاده مي شود.
اظهارات پيمانکار پروژه

در همين زمينه نظر پيمانکار پروژه را نيز جويا شديم. وي در پاسخ به اين سوال که درست است که گفته مي شود کاميون ميکسر به سازه برخورد کرده و موجب اين حادثه شده است گفت: همه چيز در يک لحظه و به طور غافلگيرانه اتفاق افتاد، من اين موضوع را نه رد مي کنم و نه تاييد مي کنم يک دست اندر کار پروژه نيز گفت علت اين رويداد تاسف بار بي تجربگي نيروهاي اجرايي، مهندسين مشاور و حتي بعضي دستگاه هاي نظارتي در اين زمينه بوده است چرا که طراحي سازه سبک جديدي است .وي افزود: اطلاع دقيقي از اين که بايد سقف ها همزمان با ديوارها اجرا شود نداشته.
وي اضافه کرد: اين ساختمان توانايي بار سقف بدون ديوار را نداشت و بايد سقف هاي طبقه به طبقه با ديوارهايش اجرا مي شد.
او اضافه کرد: سازه اين ساختمان از لحاظ استقامت بسيار قوي بوده چرا که ۳۰۰تن بار فروريخته ولي هيچ يک از اتصالات آن که پيچ و مهره است جدا نشده است.
در مورد اين حادثه گمانه ديگري هم که مطرح است را از پيمانکار پروژه سوال کرديم و پرسيديم شنيده ها حاکي از آن است که در اين پروژه مي خواستند سقف ها را بدون اجراي ديوارها زودتر اجرا کنند تا وام بانکي آزاد شود.
ولي پيمانکار در اين زمينه معتقد است ما پول مان را قبل از اجرا مي گيريم و اين پول به جيب ما نمي رود و دليلي ندارد ما حيثيت مان را به خاطر آزادشدن وام بانکي که کسي ديگر دريافت مي کند به مخاطره بيندازيم.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 212]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن