تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819715815




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي آيه 18 سوره زخرف در فصل‌نامه «بينات»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بررسي آيه 18 سوره زخرف در فصل‌نامه «بينات»
گروه انديشه: مقاله «بررسي آيه 18 سوره زخرف» نوشته «معصومه قنبرپور» در فصل‌نامه «بينات» منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، نويسنده در اين تحقيق سعي كرده است آيه مورد نظر را از نظر واژگان كليدي و سياق دروني آيات ماقبل و مابعد و ديدگاه مفسران بررسي و با توجه به ساختار درون متني آيات، زمينه رفع شبهات و اشكالات مربوط را فراهم كند.

مطالعه و بررسي آيه 18 سوره مباركه زخرف، اين حقيقت را آشكار مي‌كند كه اين آيه را نمي‌توان به همه زنان تعميم داد، بلكه آن دسته از زناني منظور است كه در هر زمان به علت رشد و پرورش نادرست، قادر به دفاع از خويش نيستند.

هم‌چنين آيه مذكور، در ميان آياتي قرار دارد كه در آن‌ها، گفت‌وگوي جدلي بين عقايد مشركان و خداوند مطرح شده است و خداوند، در اين آيه با بيان عقايد مشركان نادرستي سخنان آن‌ها را آشكار ساخته است.

وي در بخشي از مقاله خود مي‌نويسد: پس خصوصيات مذكور در اين آيه را نمي‌توان به همه زنان تعميم داد و زنان در صورت رشد و پرورش صحيح، زيبايي‌هاي عقلاني خويش را آشكار مي‌كنند و مي‌توانند هم‌چون مردان قابل تأثير باشند.

زن به عنوان نيمي از انبوه بشريت، در هر مقطع از تاريخ، نقش بسزايي در بقاي انساني و رشد و تربيت جامعه داشته است. انسان و انس او با مادر در ابتداي زندگي‌اش و تأثير رشد فكري و علمي مادر در تربيت فرزند، چيزي نيست كه بتوان آن را انكار كرد.

به زعم نگارنده مقاله، اسلام اولين ديني است كه به ارزش وجودي زن اشاره كرده و به او كرامت بخشيده است، اما در قرن‌هاي اخير، با رواج حركت‌هاي فمنيستي و مطالعات روشن‌فكرانه، برخي ناآگاهانه اسلام را به پايمال كردن حقوق زنان متهم مي‌كنند و در تأييد سخن خويش از آيات و روايات و نظر برخي از مفسران، شاهد مي‌گيرند، كه بي‌ارتباط به نظر متون مقدس (تورات و انجيل) درباره زنان نيست؛ زيرا براساس اين متون زن موجودي «درجه دوم» بوده و در عقل و شخصيت و ايمان و ديگر توانايي‌هاي فردي به پاي مرد نمي‌رسد.

آخرين شماره فصل‌نامه «بينات» به صاحب امتيازي «مؤسسه معارف اسلامي امام رضا(ع)»، مدير مسئولي «محمد عبداللهيان» و سر دبيري «حسن پويا» منتشر شده است.
 جمعه 1 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3547]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن