تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همه خوبى‏ها و بدى‏ها در مقابل توست و هرگز خوبى و بدى واقعى را جز در آخرت نمى‏بينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817046820




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روندشكل گيري يك اثر پژوهشي


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: روندشكل گيري يك اثر پژوهشي
كتاب «دانشنامه عقايد اسلامي» در سال ١٣٨٦ به عنوان كتاب سال جمهوري اسلامي برگزيده شد. اين كتاب كه حاصل تأليف حجت الاسلام محمد ري شهري به عربي است، مهدي مهريزي، عبدالهادي مسعودي، علي نقي خداياري و رضا برنجكار هر كدام ترجمه بخشي از اين كتاب را به زبان فارسي بر عهده داشته اند كه ترجمه آن در ٧ جلد به چاپ رسيده است.مهدي مهريزي در سال ١٣٤١، در شهر مقدس مشهد متولد شد، پس از گذراندن دروس عمومي دوره ابتدايي و راهنمايي در سال ١٣٥٥ وارد حوزه علميه مشهد و پس از اتمام دروس مقدماتي در سال ١٣٥٨ وارد حوزه علميه قم شد و به مدت ٢٠ سال در دروس فقه و اصول و فلسفه حضور يافت.استادان سطح ايشان، حجج اسلام و حضرات آيات، ستوده، پاياني، اعتمادي، موسوي تهراني و سيدعلي محقق داماد بودند. دروس خارج را در محضر آيات عظام وحيد خراساني، تبريزي و فاضل لنكراني گذراند و فلسفه را از استادان اين رشته حضرات آيات محمد علي گرامي، حسن زاده، جوادي آملي و انصاري شيرازي آموخت.وي همزمان با تحصيل، به تدريس دروس حوزه تا رسايل و مكاسب اشتغال داشته است و از سال ١٣٦٤ تاكنون در دانشگاه هاي مختلف به تدريس اشتغال دارد. همچنين در همايش ها و كنفرانس هاي علمي بسياري به ارائه مقاله و سخنراني پرداخته است.حجت الاسلام مهريزي تاكنون مسئوليت هاي اجرايي و علمي متعددي از قبيل دبير علمي كنگره نقش زمان و مكان در اجتهاد در سال ١٣٧٣، مسئوليت مركز مطالعات و تحقيقات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در سال هاي ١٣٧٥ تا ١٣٧٧، سردبيري فصلنامه حكومت اسلامي از آغاز تا شماره ١٢، سردبيري فصلنامه علوم حديث، از آغاز تاكنون و مسئوليت مركز تحقيقات دارالحديث را از سال ١٣٧٦ تاكنون بر عهده داشته است.وي در كنار مسئوليت هاي اجرايي و علمي، تأليف مقاله و كتاب را رها نكرده و تاكنون ده ها مقاله و كتاب به رشته تحرير درآورده است.تاكنون از وي ٣٩ عنوان كتاب در سه بخش تأليف، ترجمه و تصحيح به چاپ رسيده است.به بهانه هفته كتاب گفت و گويي كوتاه و صميمي با حجت الاسلام مهدي مهريزي داشتيم و سعي كرديم علاوه بر معرفي اين كتاب نظر ايشان را هم به عنوان يك نويسنده درباره مشكلات عرصه كتاب خواني در كشور جويا شويم.

"" كتاب «دانش نامه عقايد اسلامي» شامل چه موضوع هايي است؟

"اين كتاب ابتدا به صورت عربي و با عنوان «موسوعة العقائد الاسلاميه في القرآن و السنه» در ٥ جلد و سپس در سال ٨٥ در ٧ جلد به زبان فارسي ترجمه و در سال ٨٦ هم به عنوان كتاب سال معرفي شد.اين ٥ جلد- يا ٧ جلد فارسي- شامل بحث خداشناسي يعني اسما، صفات و افعال الهي است. اين كتاب، يك كتاب كلامي و فلسفي محض نيست. بلكه بر اساس و محور قرآن و حديث به بيان عقايد اسلامي مي پردازد و در مورد آيه ها و روايت هاي مشكل، تحليل هايي هم براي تبيين مطلب نوشته شده است.

در حال حاضر بخش عدل اين كتاب، به زبان عربي منتشر شده و در حال ترجمه به زبان فارسي است. بخش نبوت آن به زبان عربي در حال اتمام است. پس از اين بحث امامت و معاد نيز بر اساس همين شيوه مطرح خواهد شد.

"" پيش بيني مي كنيد تا چند جلد اين كتاب ادامه پيدا كند؟

" متن عربي آن را تا ٢٠ جلد پيش بيني مي كنيم كه به طور طبيعي ترجمه فارسي آن بيشتر از اين تعداد خواهد شد.

"" به نظر شما اين كتاب داراي چه ويژگي هايي بود كه به عنوان كتاب سال انتخاب شد؟

" ما تاكنون يك مجموعه فارسي بر محور قرآن و حديث نداشته ايم. در كتاب هاي حديثي فقط روايت آمده است، ولي در كنار آن تحليل و توضيح وجود ندارد و يا اگر هم آمده كامل نيست. مثلا توحيد صدوق يا اصول كافي وجود دارند، اما اين ها كامل نيستند و علاوه بر اين با فارسي روان براي دانشگاهيان و حوزويان ترجمه نشده اند. اين ويژگي ها باعث شد كه اين اثر به عنوان كتاب سال برگزيده شود. اما اين كه ملاك انتخاب كنندگان چه بوده است را نمي دانم.

"" مخاطبان اين كتاب چه كساني هستند؟

" محققان دانشگاهي و حوزوي

"" به عنوان يك نويسنده بفرماييد چه مراحلي را بايد طي كرد تا يك كتاب تأليف شود؟

" ابتدا مطالعه فراوان، هرچه مطالعه كنيم كم است. با مطالعه فراوان فرد به اين نتيجه مي رسد كه در چه حوزه هايي علاقه دارد كه وارد شود و به طور خاص مطالعه و تحقيق و تفكر كند. مرحله سوم، مرحله انتخاب است. فرد بايد ببيند در آن حوزه اي كه علاقه دارد چه كارهايي كم است و يا اصلا انجام نشده است تا كارش تكراري نباشد. سپس مرحله تمركز است. اگر كسي مي خواهد كار علمي كند در صورتي كه دچار پراكنده كاري شود نمي تواند كار علمي ارائه دهد. مرحله بعد پرهيز از شتاب و عجله است.

يكي از آفت هاي اين راه اين است كه فرد بخواهد خيلي سريع مراحل ترقي و پيشرفت را پشت سر بگذارد. توصيه هايي كه در كنار مراحل مي توان مطرح كرد اين است كه فرد هميشه دنبال فراگيري و آموزش باشد. هرگاه كسي احساس بي نيازي كند همان موقع، زمان شكست و ركود او خواهد بود. اين ها مواردي است كه معلوم نيست خود من هم به طور كامل آن ها را رعايت كرده باشم اما به نظر من براي عرضه يك كار مناسب بايد مورد توجه قرار گيرد.

"" به نظر شما آيا كتاب نويسي پيش نيازهايي دارد؟

" انسان ها متفاوت هستند. روش خودم اين است كه اگر ذهنم درگير يك موضوعي شد ابتدا درباره آن مطالعه مي كنم، سپس نتايج مطالعاتم را در يك كنفرانس يا نشست يا يك سخنراني علمي مطرح مي كنم. پس از اين باتوجه به نتايج به دست آمده از اين ارائه، مطالعات خود را تكميل و آن را به صورت مقاله منتشر مي كنم.

پس از اين كه مقاله منتشر شد و باز هم مورد نقد و ارزيابي قرار گرفت، با تصحيح و تكميل، آن موضوع را براي تبديل شدن به كتاب آماده مي كنم. من اين شيوه را بيشتر مي پسندم و سعي مي كنم اين گونه عمل كنم.

"" بيشتر در چه زمينه هايي فعاليت مي كنيد؟

" حديث، مسائل زنان و فقهي و سعي مي كنم دو حوزه فقهي و حديثي را در مورد مسائل مربوط به زنان دنبال كنم.

"" خانواده شما از اين كه كتابي كه شما جزو مترجمان آن بوده ايد، به عنوان كتاب سال انتخاب شد چه احساسي داشت؟

" چون خودم به طور طبيعي با اين موضوع برخورد كردم و همچنين اين كه براي اولين بار هم نبود بلكه در جشنواره هاي مختلف در سال هاي گذشته مثل جشنواره مطبوعات هم آثار من برگزيده شده بود براي خانواده هم زياد غيرعادي نبود. لذا واكنش خاصي نداشتند.

"" درآمد اقتصادي كار نويسندگي چگونه است؟

" درآمدي ندارد. حداقل براي خود من اين گونه است كه بخش مالي زندگي را از راه تدريس و كارهاي اداري تأمين مي كنم.

"" نويسندگي در حوزه مسائل ديني صرفه اقتصادي ندارد يا اين كه در تمام موضوع ها اين گونه است؟

" نمي دانم، چون آن ها را تجربه نكرده ام. كار نويسندگي معمولا دو نوع تجاري و علمي داريم. به نظر من براي همه كساني كه كار علمي مي كنند نويسندگي صرفه اقتصادي زيادي ندارد.

"" نظر شما درباره سيستم توزيع كتاب در كشور چيست؟

" بد است.

"" در بخش اطلاع رساني و معرفي كتاب چگونه است؟

" در بخش اطلاع رساني با وجود سايت هاي معرفي كتاب و خريد اينترنتي تا حدودي اين مسئله پيشرفت كرده است. اما همچنان ضعف اساسي در بخش توزيع و رساندن كتاب به دست مخاطب وجود دارد. چون درآمد در بخش فروش كتاب زياد نيست تعداد اندكي از افراد هستند كه به سمت كتاب فروشي مي روند. اين مسئله در مورد كتاب هاي ديني بيشتر از ساير حوزه ها به چشم مي خورد.
 چهارشنبه 29 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 384]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن