واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: افزايش سيمرغ ها بر ارزش و اعتبار جشنواره فيلم فجر نمي افزايد
بردن سيمرغ جشنواره فيلم فجر سال ها از مهمترين انگيزه هاي فيلمسازان بوده اما با افزايش تعداد آنها به 40 به نظر مي رسد ديگر نتوان بردن سيمرغ را براي فيلمسازان رسيدن به قله دانست و همين ارزش و اعتبار جشنواره فجر را تحت الشعاع قرار مي دهد.
بر اساس مقررات بيست و هفتمين جشنواره فيلم فجر امسال 40 سيمرغ بلورين به برگزيدگان اهدا مي شود . اين رويكرد از جشنواره پارسال ديده شد; جايزه بهترين فيلم از نگاه ملي در قالب سيمرغ زرين به « فرزند خاك » اهدا شد و اهداي پلاك طلايي به مستند « هفت رخ فرخ ايران » نشاندهنده تمايل مديران جشنواره به طولاني تر كردن فهرست جوايز بود.
اين ديدگاه امسال به شكلي كاملا " جدي نمود پيدا كرده است . با اعلام قوانين جشنواره فيلم فجر مشخص شد 40 سيمرغ در جشنواره امسال اهدا خواهد شد و همين مسئله واكنش هايي را از سوي اهالي سينما در پي داشت . اغلب سينماگران معتقد بودند اين افزايش ها موجب كاهش ارزش و اعتبار جايزه جشنواره مي شود و برخي نيز آن را وسيله اي براي تقدير از تمام آثار خوب دانستند.
تعداد سيمرغ هاي جشنواره فيلم فجر در سال 87 نسبت به سال گذشته پنج عدد افزايش داشته است و در مورد بخش سينماي ايران نيز امسال 10 سيمرغ بيشتر از 10 سال قبل يعني زماني كه جشنواره فيلم فجر دوران اوج خود را سپري مي كرد و ورود به آن اعتباري براي سينماگران محسوب مي شد اهدا مي شود.
پنج سيمرغي كه به جشنواره بيست و هفتم اضافه شده در بخش هاي ويدئو سينما دو سيمرغ فيلم اول و دوم يك سيمرغ و بخش مهمان دو سيمرغ است . ويدئو سينما امسال براي نخستين بار در جشنواره جاي گرفته و به نظر مي رسد لزوم ايجاد آن با افزايش تعداد فيلم هاي تلويزيوني كه در سال هاي اخير راهي جشنواره فيلم فجر مي شدند احساس شده است .
به گزارش مهر قضاوت درباره اين فيلم ها كه در گذشته در كنار فيلم هاي سينمايي ارزيابي مي شدند رقابتي نابرابر بود كه به نظر با اختصاص بخشي مستقل به آن حركتي در جهت نظم دهي بيشتر به جشنواره است . اما اهداي همان سيمرغي كه به برترين فيلم بلند سينمايي تعلق مي گيرد به آثار اين بخش مسئله اي است كه مي تواند مورد بحث قرار بگيرد.
در بخش مهمان نيز دو سيمرغ اهدا مي شود. بخش مهمان جشنواره فيلم فجر محلي براي نمايش فيلم هايي بوده كه يا به دليل مغايرت شرايط فيلم با قوانين بخش مسابقه يا مناسب نبودن كيفيت براي نمايش در اين بخش در بخشي جنبي پخش مي شدند. در سال هايي كه تعداد فيلم هاي قابل توجه سينماي ايران چندان زياد نيست مديران جشنواره دو جايزه به آثار بخش مهمان اختصاص داده اند.
نكته قابل توجه در اين بخش اهداي همان سيمرغ بلورين به برگزيده ها است و فردي كه فيلمش به بخش مسابقه جشنواره هم راه نيافته مي تواند سيمرغ بلورين بگيرد. ظاهرا تنها سيمرغي كه به درستي به جشنواره امسال اضافه شده سيمرغ بهترين فيلم دوم است كه زمينه كشف استعدادهاي جوان و تازه را فراهم مي كند و باعث مي شود فيلمساز با انگيزه بيشتر مسير خود را ادامه دهد.
در شرايطي كه مديران جشنواره بيست و هفتم فيلم فجر به اين نتيجه رسيده اند كه بهتر است براي اعتلاي سينماي ايران تعداد سيمرغ ها را افزايش دهند حدودا " 10 سال قبل اتفاقا " براي رسيدن به همين هدف مديران جشنواره تعداد سيمرغ ها را كم كردند و در دوره هجدهم فقط يك سيمرغ در بخش صدا اهدا شد.
در آن دوره تصميمي مبني بر كاهش سيمرغ ها در بخش هايي كه مي توان به طور جمعي با ساير اجزا آن را مورد بررسي قرار داد اتخاذ شده بود. همچنين سيمرغ هاي بلورين بخش عكس آنونس و پوستر نيز در مقطعي از ميان جوايز جشنواره فيلم فجر حذف شد. آزمايش آن سال ها چندان موفق نبود و در نتيجه روندي معكوس آغاز شد و آن هم افزايش سيمرغ ها بود.
افزايش سيمرغ ها نيز در چند جنبه اتفاق افتاد. در يك بعد سيمرغ هايي كه در بخش هاي قديمي جشنواره اهدا مي شد افزايش يافت و در بعدي ديگر جشنواره فيلم فجر كه مسير تعريض خود را آغاز كرده بود براي هويت بخشيدن به بخش هاي جديد نيازمند جايزه و سيمرغ بود و به اين شكل هم تعدادي سيمرغ جديد به جمع جوايز پيوستند.
هر چند در دوره اي برخي با اضافه شدن بخش هاي تازه به جشنواره فيلم فجر از جمله معناگرا و مسابقه سينماي آسيا اعتراض كردند و اظهار داشتند كه رويكرد چاق كردن جشنواره موجب كاهش كيفيت آن خواهد شد اما اين بخش ها در جشنواره ماندگار شدند و چنين مشاهده مي شود كه جشنواره فجر همچنان در اين جهت راه خود را ادامه مي دهد.
منتقدان اين جريان اهميت جشنواره فيلم فجر را در گستردگي آن نمي دانند و معتقدند تمركز بيشتر روي بخش هاي موجود و جوايز اصلي مي تواند جايگاه و كيفيت جشنواره را ارتقا دهد. از آنجا كه جشنواره فجر عرصه اي براي مقايسه و ارزيابي توليدات يكساله سينماي ايران و هدف آن علاوه بر جهت دهي هاي موضوعي بالابردن كيفيت توليد است جايگاهي ويژه در سينماي ايران دارد.
اما اين مسير تجربي كه طي 26 سال برگزاري جشنواره فيلم فجر در بخش جوايز طي شده نشان مي دهد كه اين جشنواره نيازمند بررسي علمي تاثيرات اهميت و اهداف آن بر سينماي ايران است تا در اين قالب تعريف شود كه جشنواره فجر براي آنكه برنامه هاي خود را عملي كند به 40 سيمرغ بلورين نياز دارد يا نه .
جشنواره فيلم فجر در مسيري قرار گرفته كه به تلقي برگزار كنندگان سير رشد است و به نظر مي رسد جشنواره اي در اين قالب براي ارتقاي خود جشنواره هاي معتبر جهاني را الگو قرار دهد. نگاهي به جوايزي كه در مراسم اختتاميه اين جشنواره ها اهدا مي شود نشاندهنده چند ويژگي شاخص است .
اول اينكه تعداد جوايز بين 5 تا 10 است و دوم اينكه تمام برگزيدگان همان جايزه اصلي را دريافت نمي كنند . در جشنواره برلين فقط يك خرس طلايي آن هم به بهترين فيلم اهدا مي شود. جشنواره كن نيز شرايطي مشابه دارد و فقط يك نفر برنده نخل طلايي است . ونيز هم شير طلا را فقط به بهترين فيلم مي دهد و حتي بهترين كارگردان جشنواره شير نقره اي مي گيرد.
در اين جشنواره ها با توجه به تعداد جوايز معمولا " مراسم اختتاميه 30 تا 45 دقيقه است . اين زمان در مقابل اختتاميه جشنواره فجر كه گاهي تا چهار ساعت ادامه مي يابد تفكربرانگيز است . به نظر مي رسد نگاه حاكم بر جشنواره فيلم فجر كمي است . افزايش تعداد فيلم هاي هر بخش و جوايز و به تبع آن زمان اختتاميه همگي دليلي هستند بر اين مدعا.
چهارشنبه 22 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]