واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: آشنايي با هنرمندان سينماي ايرانآريا با «هيوا» هاشم پور شد
جمشيد هاشم پور متولد سوم فروردين ماه سال 1323 در تهران است.
او بازي در سينما را با فيلم جهنم سفيد به كارگرداني ساموئل خاچيكيان در سال 47 آغاز كرد. بعد از آن در فيلم هاي جنجال پول (پرويز خطيبي) در سال 47، قسمت (امير شروان) در سال 49، ايواله (منوچهر نوذري)، عشقي ها (جمشيد شيباني) و خوشگلترين زن عالم (قدرت الله احساني) در سال 50 به ايفاي نقش پرداخت. بعد از آن حضوري در سينماي قبل از انقلاب نداشت، تا اينكه بعد از يك دهه و در سال 60 با فيلم خط قرمز به كارگرداني مسعود كيميايي بازگشتي دوباره داشت. در همان سال در فيلم فرمان (كوپال مشكاه) نيز بازي كرد. در سال 62 در فيلم بازداشتگاه (كوپال مشكاه) حضور داشت. او در آن سال در فيلم هاي نقطه ضعف (محمدرضا اعلامي)، بالاش (اكبر صادقي) و دادشاه (حبيب كاوش) نيز حضور داشت. در سال 63 در فيلم تاراج به كارگرداني ايرج قادري نقش آفريني كرد. هاشم پور كه در دهه شصت با نام جشميد آريا در سينما حضور داشت با فيلم تاراج و سرتراشيده خود به شهرت رسيد و با همان قالب، در دوران ركود سينما، گاهي به تنهايي بار سينما را به دوش مي كشيد. او در سال 63 در فيلم هاي عقاب ها (ساموئل خاچيكيان) و پايگاه جهنمي (اكبر صادقي) نيز بازي كرد. بازي در فيلم هاي يوزپلنگ (ساموئل خاچيكيان) و تيغ و ابريشم (مسعود كيميايي) را در سال 64 تجربه كرد. در سال 67 در فيلم روز باشكوه (كيانوش عياري) به ايفاي نقش پرداخت. در سال 68 در يكي از بهترين فيلم هاي تاريخ سينماي ايران حضور داشت; فيلم مادر به كارگرداني علي حاتمي; كه نقطه عطفي در كارنامه هاشم پور است. در سال 69 در فيلم هاي عشق و مرگ (محمدرضا اعلامي) و پرده آخر (واروژ كريم مسيحي) نقشآفريني كرد. او در اين سال براي بازي در فيلم عشق و مرگ در نهمين دوره جشنواره بين المللي فيلم فجر كانديداي دريافت سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد شد. در سال 70 در فيلم هاي گل ها و گلوله ها (ناصر مهدي پور)، دادستان (بزرگمهر رفيعا)، قرق (احمد هاشمي) و آخرين تلاش (سيامك اعتمادي) بازي كرد. در سال 71 در فيلم هاي افعي (محمدرضا اعلامي)، طعمه (فرامرز صديقي)، تماس شيطاني و راز گل سرخ (حسن قلي زاده) و قافله (مجيد جوانمرد) به ايفاي نقش پرداخت. در سال 72 در فيلم هاي پادزهر (بهرام كاظمي)، پرواز از اردوگاه (حسن كاربخش)، ياران (ناصر مهدي پور)، ضربه طوفان (علي قوي تن)، و آخرين خون (منوچهر مصيري) حضور داشت. در سال 73 در فيلم هاي نيش (همايون اسعديان)، ديوانه وار (كامران قدكچيان)، روزديدني (فرزين مهدي پور)، مجازات (جهانگير جهانگيري) و آخرين بندر (حسن هدايت) بازي كرد كه به خاطر بازي در فيلم آخرين بندر در سيزدهمين دوره جشنواره بين المللي فيلم فجر كانديداي دريافت سيمرغ بهترين بازيگر نقش اول مرد شد. در سال 74 در فيلم هاي سربلند (فتحعلي اويسي)، ويرانگر (ابوالقاسم طالبي)، گروگان (اصغر هاشمي)، فاتح (بهرام ري پور)، دشمن (عباس بابويهي)، حضور داشت. در سال 75 در فيلم هاي لاك پشت (علي شاه حاتمي ) و جوانمرد (جمشيد آهنگراني فراهاني ) بازي كرد. در سال76 در فيلم هاي ياغي (جهانگير جهانگيري)، يورش (محسن محسني نسب)، شبيخون (جمشيد آهنگراني) و زخمي (كامران قدكچيان) نقش آفريني كرد. در سال 77 در فيلم هاي باشگاه سري (جمال شورجه)، چشم عقاب (شفيع آقا محمديان) و هيوا (رسول ملا قلي پور) به ايفاي نقش پرداخت. با نگاهي به فعاليت هاي آقاي هاشم پور و آثار به جا مانده از ايشان اين نكته كاملا مشهود است كه وي در دهه شصت و تا اواسط دهه هفتاد فوق العاده پركار بود. اما از زمان بازي در فيلم هيوا، دگرگوني مثبتي در حركت رو به جلوي وي ايجاد شد و خيلي گزيده كارتر ديده شد. از طرفي سبك كاري خود را نيز به كلي تغيير داد و همگان روي ديگري از توانايي هاي وي را مشاهده كردند. هاشم پور به خاطربازي در فيلم هيوا در هفدهمين دوره جشنواره فيلم فجر برگزيده سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد شد. همچنين در دوره سوم جشن خانه سينما نامزد دريافت تنديس بهترين بازيگر نقش اول مرد شد. در سال 78 در فيلم هاي رنجبر (احمد مرادپور) و مهراب (سعيد سهيلي) بازي كرد. در سال 79 در فيلم هاي آواز قو (سعيد اسدي)، ابر و خورشد (محمد حسين حقيقي) و مسافرري (داوود ميرباقري) نقش آفريني كرد.
او به خاطر بازي در فيلم مسافر ري در پنجمين دوره جشن خانه سينما كانديداي دريافت جايزه بهترين بازيگر نقش دوم مرد شد. در سال 80 در فيلم هاي قارچ سمي (رسول ملا قي پور) و سفر به فردا (محمد حسين حقيقي) نقش آفريني كرد. او براي بازي دراين فيلم در چهارمين دوره جشنواره بين المللي فيلم آبادان برگزيده لوح تقدير و تنديس نخل زرين بهترين بازيگر نقش اول مرد شد. همين طور به خاطر اين فيلم در دوره ششم جشن خانه سينما نامزد دريافت تنديس بهترين بازيگر نقش اول مرد شد.
در سال 81 در فيلم واكنش پنجم (تهمينه ميلاني) بازي كرد و به خاطر آن در دوره بيست و يكم جشنواره فيلم فجر و دوره هفتم جشن خانه سينما كانديداي دريافت جايزه بهترين بازيگر نقش اول مرد شد.
در سال 82 در فيلم هاي جنايت (محمد علي سجادي) و مزرعه پدري (رسول ملا قي پور) حضور داشت.
سال 83 را با بازي در فيلم رازها (محمدرضا اعلامي) پشت سرگذاشت. در سال 84 در فيلم هاي از دوردست (رامين محسني)، يك بوس كوچولو (بهمن فرمانآرا) و قتل آنلاين (مسعود آب پرور) به ايفاي نقش پرداخت. در سال 85 در فيلم هاي قاعده بازي (احمدرضا معتمدي)، سنگ كاغذ قيچي و چهار انگشتي ( سعيد سهيلي) و ميم مثل مادر ( فيلم آخر رسول ملا قي پور) ; يكي ازبهترين فيلم هاي سينمايي ايران، بازي كرد كه به خاطر اين فيلم در دهمين دوره جشن خانه سينما نامزد دريافت جايزه بهترين بازيگر نقش دوم مرد شد. در سال 86 در فيلم هاي محافظ (سياهي روشن است) به كارگرداني محمد جواد كاسه ساز و استشهادي براي خدا (عليرضا اميني) حضور داشت. در سال جاري هم تاكنون در فيلم هاي زيادي نقش آفريني كرده است. فيلم هاي نطفه شوم (كريم آتشي)، چهره به چهره ( علي ژكان)، ترديد (واروژ كريم مسيحي )، پري دريايي (گلا ب آدينه) بيرون آوردن مردگان (جواد افشار) و به كبودي ياس (جواد اردكاني) آثاري بوده اند كه تا نيمه سال 87 جشميد هاشم پور در آنها حضور داشته است.
دوشنبه 20 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مردم سالاری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 368]