واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: جامعه - جشنواره امام رضا (ع) ويترين دولتي نداشته باشد
جامعه - جشنواره امام رضا (ع) ويترين دولتي نداشته باشد
زهره كهندل:وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: ويترين دولت نبايد در جشنواره امام رضا (ع) نمايان باشد بلكه فقط سياستگذاريها و حمايتها بايد از سوي آنان باشد.
احمد مسجدجامعي به عنوان بنيانگذار جشنواره فرهنگي، هنري امام رضا (ع) در گفتوگو با خبرنگار ما با بيان اينكه هدف اصلي ما مردمي كردن جشنهاي رضوي بود، افزود: سياست ما در اين جشنها مردمي كردن بود نه اينكه ويترين دولتي باشد و تلاش ما در همه مناسبتها چنين بود.
وي تصريح كرد: جشنهاي رضوي زمان استانداري آقاي رسولي آغاز شد اما در زمان آقاي مهرعليزاده هم مباحثي مطرح شد و تعاوني ناشران كارهايي را در اين زمينه انجام ميداد.
همچنين در جلسه شوراي فرهنگ عمومي با استانداران و وزير كشور و مديران وقت وزارت ارشاد مباحثي مطرح شد به خصوص كه مدير كل ارشاد خراسان هم به خوزستان رفت و اين جريان پيوستگي هم پيدا كرد.
مسجدجامعي در پاسخ به اين سوال كه امروز كه در شش سالگي جشنواره امام رضا قرار داريم به نظر شما شرايط چگونه است؟ اظهار داشت: خيلي در جريان آن نيستم اما طراحي ما از همان اول به گونهاي بود كه فضاي آن جواب ميداد و هدف ابراز عشق و ارادت به حضرت رضا (ع) بود و اين امر زمينهاي براي برگزاري باشكوه جشنهاي رضوي شد به خصوص كه برادران و خواهران حضرت رضا (ع) در ايران آرميدهاند و اينها ظرفيتهاي بيشتري براي پردازش دارد.
وي تاكيد كرد: قوه حضور فرهنگي ايشان وسيعتر از حوزه جغرافيايي است در ايران فرهنگي هم شاهد آن هستيم و ظرفيتهاي بسياري داشتيم.
مسجدجامعي با اشاره به طراحي جشنهاي 27 رجب تا بعثت به عنوان «جشن اميد» و ولادت حضرت علي اكبر به عنوان روز «جوان و مسجد» و نيز ايام قربان تا غدير با عنوان «جشن آسمان» خاطرنشان كرد: اين نشاندهنده ظرفيتهاي بالاي فرهنگ شادي در جامعه است.
وي ادامه داد: در مواردي كه ذكر شد، چون نقطه عزيمت و حركت درست بود جواب مثبت داد. براي مثال جشنهاي رضوي در تمام نقاط ايران جواب داد البته جايزه رضوي هم پيشبيني شد كه چند دورهاي را هم برگزار كرديم و سطح آن فاخرتر بود. هرچند جشنهايي كه بحث تودهاي داشت بيشتر در كشورمان جواب داد. اگر ما درست طراحي كنيم ظرفيتهاي بسيار خوبي را در وارد كردن فرهنگ شادي و نشاط اسلامي به فرهنگ عمومي كشورمان داريم.
عضو شوراي شهر تهران در خصوص برنامههاي خاص ويژه مراسم جشن و شادي اظهار داشت: در ايام عزاداري مجالس و مراسم خاص و لباس خاص و غذاي خاص داريم و شهر سياهپوش ميشد ولي حالا نميدانيم كه چه بايد بكنيم فقط اينكه عيد را تبريك بگوييم.
وي افزود: در مراسم عزاداريهاي مختلف نوع سوگواري براي هركدام از ائمه متفاوت است كه بايد براي ايام شادي هم چنين اتفاقي بيفتد براي مثال در ايام رضوي تاكسيها گلي روي شيشه ميزنند و پزشكان رايگان خدمات ميدهند.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اهداي نشان رضوي در دهه كرامت گفت: اين اقدام بسيار بجايي بود كه به بهترين پژوهشگر سال نشان رضوي اهدا شد كه در آن زمان نشان رضوي بر سينه آقايعطاردي نصب شد، به اعتقاد من عشق و علاقهاي كه مردم به حضرت رضا (ع) بايد به حركتي ماندگار و پايدار تبديل شود.
وي با تاكيد بر تقويت آثار پژوهشي در خصوص زندگاني حضرت رضا(ع) به تعيين مسير حركت اين حضرت از مدينه تا مرو اشاره و عنوان كرد: زمانيكه امام را از مدينه خارج كردند، مبناي ما سلسله احاديث و روايات بود و بين اين مسير و مسيرهايي كه حضرت از آن عبور كردند روايات متفاوتي است چنانچه در مورد حضرت معصومه (س) نيز اين مورد وجود دارد و روز بزرگداشتي براي اين حضرت در تقويم داريم نه به عنوان روز تولد. زيرا بعضي معتقدند چنين روزي براي چنين ولادتي در جايي ثبت و ضبط نشده است، اما مقرر شد كه روزي براي بزرگداشت ايشان در نظر گرفته شود.
وي افزود: در اين مسير تعيين شده، مساجد، چشمه، رودخانه و نمادهايي هست كه نسبت با حضرت رضا (ع) تعريف شده است و نكته جالب اينكه اين مناطق را مردم با عشق و علاقه حفظ كردهاند.
مسجدجامعي با بيان عشق به حضرت رضا (ع)، دليل استقبال از جشنهاي رضوي است، تصريح كرد: اينكه سالها از شهادت حضرت رضا (ع) ميگذرد حكومتهاي مختلف آمده و رفتهاند و جنگها و صلحها و خشكساليهايي بوده اما مردم مناطقي كه حضرت از آن گذشته و يا در آن متوقف شدهاند را حفظ كردهاند.
وي تاكيد كرد: جشنهاي رضوي نبايد به گونهاي باشد كه نقش مردم در آن كمرنگ شده و ناديده گرفته شود. جشن بايد به گونهاي باشد كه خود مردم احساس كنند كه در برگزاري آن مشاركت دارند.
مسجدجامعي در پاسخ به اين سوال كه «برخي معتقدند؛ دولتي شدن جشنهاي رضوي موجب منزوي شدن مردم از حضور در برگزاري اين جشنها ميشود، نظر شما در اين خصوص چيست؟» گفت: به نظر من با تدبيري كه ما داشتيم حضور مردم در جشنواره امام رضا (ع) مولفه اصلي بود اينكه صنف گلفروشان در برپايي با شكوه جشنهاي رضوي چگونه مشاركت داشته باشند و يا نقش ديگر صنوف و اتحاديهها. به اين معنا كه تلاش در جهت مردمي كردن جشنها و نديده شدن دستگاه اجرايي.
وي اظهار داشت: به نظر من نبايد از اين امر، بهره خاص مقطعي و موردي برد بلكه بايد به پايداري آن انديشيد و خود مردم بايد در اجراي آن مشاركت داشته باشند. براي جشنهاي ديگر بايد برنامهريزي كرد. طراوت و شادابي اينها به حفظ حضور مردم است.
وزير سابق ارشاد در پاسخ به سوال ديگري مبني بر تبعات دولتي شدن جشنهاي مذهبي خاطرنشان كرد: اين امر در درازمدت بار دستگاه اجرايي را سنگينتر ميكند. در جشنها خود مردم چراغاني ميكنند يا در عزاداريها خيابانها را سياهپوش ميكنند اما در درازمدت اين توقع ايجاد ميشود كه اين كارها را دولت بايد انجام دهد و كمرنگ شدن حضور مردم مخالف حفظ شعائر ديني و اسلامي است.
وي اضافه كرد: همين سنتي كه بوده در جشنهاي اميد، آسمان، رمضان و رضوي تدبير اين بودكه نقش مردم نمايان شود. براي حضور با نشاط مردم، دولت ميتواند بسترها را آماده كند اما بايد پشت پرده بدون اينكه خودش را نشان دهد سياستگذاري كند نه اينكه مجري برنامههاي مردمي باشد.
مسجدجامعي در ادامه تاكيد كرد: احياي مسير حركت حضرت رضا(ع) از ضرورتهاست. مناسبتهاي خاصي كه مردم آن دوران براي استقبال از آن حضرت داشتند مورد بررسي قرار گرفته و بر احياي آن تاكيد شود.
وي افزود: براي مثال اگر حضور حضرت در نيشابور با مراسم خاصي و قرائت حديثي و قلمدانهاي مرصعي كه آن را نوشتند، اين مراسم ظرفيت بازسازي دارد و جالب اينكه ورود حضرت به مناطق مختلف بسيار شاد بوده است.
ورود امام به مناطق مختلف موجي از شادي و نشاط و شور و شعف را به همراه داشت كه جشنها و مراسم خاصي از سوي مردم براي استقبال از ايشان انجام شد كه بايد احيا شود.
دوشنبه 20 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شبکه خبر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 324]