واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: سيدحميد روحاني در جمع مدرسين درس ريشههاي انقلاب اسلامي: امام از آغاز نهضت، سرانجام انقلاب را ميدانستند
تهران- خبرگزاري ايسكانيوز:يكي از شيوههاي استكبار براي مقابله با انقلاب ايران در كنار فشار، تحريم و تهديد، تدوين تاريخ انقلاب به گونهاي است كه مسلمانهاي امروز و آينده كشور با ريشههاي انقلاب و دستاوردهاي آن بيگانه باشند.
به گزارش گروه دريافت خبر باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران" ايسكانيوز" حجتالاسلام والمسلمين سيد حميد روحاني كه در جمع مدرسين درس ريشههاي انقلاب اسلامي تهران سخن ميگفت با ابراز تأسف از فقدان برخورد علمي در تبيين ريشههاي انقلاب اسلامي اظهار داشت: تلاش مكاتب غرب و شرق فراگير كردن ديدگاهشان درخصوص ريشهها و عوامل بروز انقلابهاست. از نگاه غربيها انقلاب در كشوري پديد ميآيد كه در روند مدرنيزاسيون به سمت صنعتي شدن پيش ميرود و به تدريج از آرمانها و انديشه هاي ديني و مذهبي فاصله ميگيرد. ماركسيستها نيز معتقدند وقتي جامعه با حضور طبقه سرمايهدار و فقرا دو قطبي ميشود تضاد ميان اين دو طبقه انقلاب را پديد ميآورد. آن ها با اتكاء به چنين تحليلهايي سراغ انقلاب اسلامي ايران ميروند اما دچار سردرگمي و تناقضگويي ميشوند چرا كه وقتي ميخواهند بگويند انقلاب ايران ماحصل مدرنيزاسيون بود به عينه ميبينند حركت اين انقلاب مبتني بر رهبري مذهبي است. از سويي كساني نيز كه ميخواهند از زاويه ماترياليسم تاريخي انقلاب ايران را تحليل كنند متوجه ميشوند اغنيا و فقرا كنار هم در هدفي واحد به شكلگيري انقلاب كمك كردهاند.
مؤلف «بررسي و تحليلي از نهضت امام خميني (ره)» با بيان اين كه متأسفانه بسياري از انديشمندان و تاريخنگاران ما مقلدانه با استناد به مكاتب غرب و شرق ميخواهند ريشهها و عوامل شكلدهنده انقلاب ايران را تحليل كنند، اظهار داشت: استناد به نظريههاي وارداتي باعث انحراف و بيراهه روي در پيگيري ريشههاي انقلاب اسلامي شده است، در صورتي كه اگر بخواهيم ريشههاي انقلاب ايران را به درستي بشناسيم بايد به تحليل درستي از چرايي آغاز نهضت امام در سال 1341 برسيم.
وي با طرح اين سؤال كه چرا امام پيش از مقطع سال 1341 كه اتفاقاً پايههاي رژيم متزلزل هم بود سكوت كرده بودند و در اين سال به صحنه آمدند، اظهار داشت: بسياري از نويسندگان وقتي ميخواهند درباره اين مقطع بنويسند از اصلاحات ارضي شاه شروع ميكنند و در ادامه اصلاحات ارضي را به نهضت امام پيوند ميدهند، در حالي كه اين تحليل ريشههاي علمي ندارد.
روحاني افزود: مايه تأسف است كه ما بعد از گذشت سي سال از انقلاب هنوز نتوانستهايم كتابي درباره اصلاحات ارضي شاه بنويسيم، اين كه آيا آنچه اتفاق افتاد اصلاحات ارضي بود يا تقسيم اراضي، اقدامي واقعي بود يا فرماليته و نمايشي؟ موضع علماي اسلام در برابر اين جريان چه بود؟
مورخ تاريخ انقلاب اسلامي در ادامه با بيان اين كه امام وقتي نهضت را آغاز كرد در انديشه براندازي بود يا ميخواست شاه را وادار كند به قوانين اسلام احترام بگذارد، گفت: براي من روشن است كه امام از ابتداي نهضت درصدد براندازي پايههاي رژيم پهلوي بودند اما اين موضوع بايد به شيوه علمي و مستند مورد بررسي و تحليل قرار گيرد. حضرت امام (ره) وقتي 16 مهر 1341 به بيت آيتالله حائري بنيانگذار حوزه علميه قم رفتند علما را گرد هم آوردند و فرمودند: «اگر ما ميخواهيم اسلام و ايران را از اضمحلال نجات دهيم بايد دودمان پهلوي را از بين ببريم، چرا كه استعمار انگليس، خاندان پهلوي را به قدرت رسانده است تا هم اسلام را نابود كند، هم ايران را» اين سخن امام با شگفتي مواجه شد به گونهاي كه آقاي شريعتمداري گفت با كدام قدرت درصدد تحقق چنين هدفي هستيم، امام فرموده بودند ما نيرو و قدرتي داريم كه از همه سلاحها قويتر است، مردم نيرو و قدرت ما هستند، كما اين كه از اعلاميهها و سخنرانيهاي امام مشخص است از اول نهضت با اتكاء به نيروي مردم درصدد مبارزه با رژيم پهلوي بودند.
وي با بيان خاطرهاي در اين باره گفت: سال 1342 يك هفتهاي از حادثه فيضيه گذشته بود. شبها در منزل امام با حضور جمع محدود اساتيد و طلاب نماز جماعت برگزار ميشد و بعد از نماز امام چند دقيقهاي تأمل ميكردند كه اگر كسي سؤالي دارد طرح كند. آن شب سؤالي به اين مضمون از امام پرسيدند در اين شرايط كه رژيم نشان ميدهد انعطافناپذير است و در مقابل اعلاميهها و انتقادهاي شما عكسالعملهاي شديد نشان ميدهد آيا پافشاري بر صدور اعلاميه و سخنراي عقلايي است؟ آيا مشت با درفش مناسبت دارد؟امام فرمودند اولاً ما با كسي سر جنگ نداريم اما اظهار حقايق واجب است، ثانياً اگر ما مردم را با وظايف اسلاميشان آشنا كنيم شاه و ساواك نميتوانند در اين كشور زندگي كنند و بايد بروند. آن روز سؤالي در ذهن شكل گرفت كه با دست خالي در برابر توپ و تانك چه ميتوان كرد، اين پرسش به ويژه بعد از حواث خونين 15 خرداد 1342 كه رژيم از كشتهها، پشتهها ساخت و مردم را به خاك و خون كشيد در ذهنم پررنگتر شد.
پژوهشگر تاريخ انقلاب اسلامي با اشاره به حمايت نكردن امام از حركتهاي مسلحانه از آغاز نهضت گفت: استدلال امام در برابر گروههايي كه مبادرت به مبارزه مسلحانه با رژيم ميكردند اين بود؛ شما هر مهرهاي را كه برداريد مهره بدتر ازآن جايش خواهد آمد، دوم اين كه شما حرف منطق ما را در دنيا ضايع و كاري ميكنيد كه به ما نسبت آدمكش بدهند، از سويي ديگر احتياجي به اين گونه حركتها نيست.اما جمله امام (اگر ما مردم را با وظايف اسلاميشان آشنا كنيم شاه و ساواك نميتوانند در اين كشور زندگي كنند و بايد بروند) تا سال 1356 كه نهضت بعد از 15 سال در سايه روشنگريهاي بنيانگذار انقلاب و يارانشان فراگير شد به گونهاي كه حتي بدنه ارتش به ملت پيوست همچنان در ذهن من مانده بود. آن روزها بود كه مفهوم عيني آن جملات را فهميدم.
امروز نيز با اطمينان ميگويم امام از همان سال 1342 به درستي سرانجام نهضت را ديده بودند و برنامهريزيهاي دقيقي براي رسيدن به آن نقطه داشتند، اما در عين حال اين مسأله نياز به بررسيهاي عميق علمي دارد.
وي با طرح اين سؤالات كه آيا انقلاب اسلامي كه در متن آن ملتي با دست خالي توانست رژيم قدرتمند تا دندان مسلح را واژگون كند در تاريخ سابقه دارد و امام از كدام حركت و حادثه تاريخي الگو گرفته بودند كه توانستند انقلاب را به ثمر برسانند گفت: امروز فرض برخي از دانشجويان و جوانان ما اين است كه مردم وقتي با شعار استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي در صحنه حاضر ميشدند جو گير شده بودند. موجي آمده بود و آن ها را با خود ميبرد و مردم نميدانستند واقعاً دنبال چه ميگردند، در حالي كه اسناد و مدارك ساواك و شهرباني درباره حركتها، رفتارها، گفتهها و فعاليتهاي مردم خلاف اين را نشان ميدهد با اين حال بايد گفت متأسفانه روي اين اسناد، كار اساسي و علمي صورت نگرفته است.
روحاني افزود: من لازم ميدانم از شهيد مظلومي كه در راه استقرار حكومت اسلامي به شهادت رسيد يادي كنم. شيخ عبدالحسين سبحاني در سال 1349 بعد از آن كه درسهاي امام پيرامون حكومت اسلامي به ايران ميرسد در شهر دزفول گروهي را به نام «جبهه اسلامي خوزستان» تشكيل ميدهد. اعضاي اين گروه بعد از مدتي شناخته و دستگير ميشوند، شيخ عبدالحسين نيز در زير شكنجه به شهادت ميرسد. اعضاي اين گروه بعداز آزادي با جمع ديگري گروه حزبالله را با هدف تحقق بخشي به حكومت اسلامي تشكيل ميدهند، به طوري كه وقتي شهيد جهانآرا دستگير ميشود از او ميپرسند هدفت از تشكيل اين گروه چه بود؟ بيدرنگ ميگويد سرنگوني نظام شاه و تشكيل حكومت اسلامي.
حجتالاسلام والمسلمين سيد حميد روحاني با بيان اين كه طرح حكومت اسلامي از بهمن سال 1348 قريب به 10 سال در محافل علمي، حوزوي و مجامع سياسي مورد بررسي و بحث قرار گرفت، اظهار داشت: متأسفانه روي اين موضوع كار چنداني صورت نگرفته است و بسياري گمان ميكنند مردم با حكومت اسلامي كوچكترين آشنايي نداشتند، آيا مردمي كه از سال 1341 قيام كردند و در پانزده خرداد و حوادث بعدي انقلاب شهيد دادند و بسياري از آن ها در زندان زير شكنجهها به شهادت رسيدند نميدانستند براي چه مبارزه ميكنند؟ پدر و مادري كه به آشنايانشان ميگفتند گريه نكنيد به ما تبريك بگوييد كه فرزندمان در راه انقلاب شهيد شده است نميدانستند براي چه به نهضت امام پيوستهاند؟
وي در بخش ديگري از نشست با مدرسان «ريشههاي انقلاب اسلامي» با انقاد از كتاب «ريشههاي انقلاب اسلامي» گفت: بخش اعظمي از اين كتاب، تاريخچهاي از نهضتهاي صد سال اخير (مشروطه، تنباكو، ملي شدن صنعت نفت) است، در كنار اين نهضتها اشاره مختصر و محدودي هم به تاريخ انقلاب اسلامي شده است، اشارهاي كه نه به ريشههاي انقلاب و نه به ثمرات آن توجه دارد، اين در حالي است كه يكي از شيوههاي استكبار براي مقابله با انقلاب ايران در كنار فشار، تحريم و تهديد، تدوين تاريخ انقلاب به گونهاي است كه نسل هاي امروز و آينده كشور با ريشههاي انقلاب و دستاوردهاي آن بيگانه باشند. البته اين شيوه جديدي نيست، در 200 سال اخير استعمارگران هر گاه نتوانستند نهضتي را در نطفه خفه كنند تلاش كردند تاريخ آن نهضت را به گونهاي بنويسند كه نسلهاي بعدي از آن نهضت بيگانه شوند.
روحاني افزود: آنها تلاش ميكنند در كتابهاي تاريخي، نقش رهبران مذهبي نهضتها را زير سؤال ببرند، به عنوان مثال اگر نهضت عليه استعمار انگليس بوده چنين القا كنند كه رهبران مذهبي به روس وابسته بوده اند و بالعكس. آن ها همچنين از بستر كتابهاي تاريخي براي القاي اين مفهوم به مردم استفاده مي كنند كه اگر ميخواهيد حركتي به نتيجه برسد بايد دنبال بيگانگان برويد، يك ملت به تنهايي نميتواند راهي را در پيش گيرد و به نتيجه لازم برسد، همچنان كه از جنبش تنباكو، مشروطه، ملي شدن صنعت نفت، و ... تلاش ميشود جريان اين نهضتها به خارج متصل شود.
وي با بيان اين كه انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام با نهضتها و جنبشهاي پيش از خود تفاوتهاي آشكاري دارد، گفت: آن نهضتها هيچ كدام جنبه براندازي نداشتند، ضمن اين كه عليه استعمار يا استبداد شكل ميگرفتند اما حركت امام عليه همه حركتهاي ضد مردمي، استبدادي و استعماري بود.
مورخ وقايع انقلاب اسلامي ايران، با استناد به اظهارات مقام معظم رهبري دستاوردهاي انقلاب را عظيم دانست و گفت: اگر از همه دستاوردهاي انقلاب بگذريم و تنها به استقلال اكتفا كنيم باز ارزشهاي انقلاب نمايان خواهد شد. ما فراموش نكردهايم كه در همين كشور وقتي ميخواست انتخابات مجلس برگزار شود سفارتخانههاي انگليس و آمريكا بايد نظر ميدادند و نمايندهها طبق ليست انگليس انخاب ميشدند، همچنان كه وقتي شاه ميخواست نخستوزير را برگزيند با اجازه سفراي انگليس و آمريكا بود، يا وقتي در مصر انقلاب ميشود و جمال عبدالناصر به قدرت ميرسد همين دو كشور شاه را مجبور ميكنند فوزيه را طلاق بدهد براي اين كه آن ها نميخواستند شاه با كشوري كه سياستهاي ضد صهيونيستي داشت رابطه عاطفي داشته باشد.
روحاني افزود: آزادي كه امروز ملت و نسل جوان ما از آن برخوردارند در تاريخ كشور بيسابقه است. جوانان خيلي راحت از ما ميپرسند چرا انقلاب كرديد اما زمان شاه كسي جرأت نميكرد از شاه بپرسد چرا كودتاي 28 مرداد به وقوع پيوست. حقيقت آن است كه ما امروز مثل ماهياني كه در آب غوطهورند اما ادراكي از آب ندارند در فضاي آزاد نظام جمهوري اسلامي ايران زندگي ميكنيم اما نميدانيم معني آزادي چيست؟ مفهوم حكومت پليسي و فاشيستي چيست؟گاهي از ما ميپرسند آن زمان فساد بود، حالا هم وجود دارد اما توجه نميكنند كه آن زمان فساد از طرف دربار و حكومت بود براي آن كه ذهن نسل جوان را از مسايل سياسي دور كند. اما امروز گسترش فسار حربهاي عليه نظام است، گواه اين ادعا توطئههاي گسترده شرق و غرب براي انحراف ذهن جوانان كشور است، همچنان كه نتانياهو سال گذشته صريحاً دركنگره آمريكا اعلام كرد راه مبارزه با جمهوري اسلامي ايران نه تحريم اقتصادي و نه حمله نظامي است، به ايران با گسترش فساد بايد حمله كرد.
وي در پايان گفت: با كتابي كه امروز در دسترس ما است و با شيوه تدريس كنوني مدرساني كه خود به درستي از ريشههاي انقلاب اسلامي آگاه نيستند نميتوان در تبيين سيماي حقيقي انقلاب اسلامي به جوانان موفق بود. اميدوارم اين نشست زمينه تحولي براي بررسي انقلاب و ريشههاي آن باشد تا بتوانيم به رسالت مقدسي كه در قبال شهدا، امام و رهبرمان داريم عمل كنيم./120
شنبه 18 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 215]