تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819751880




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لاريجاني: مديريت جهاني با قدرت نظامي امكان‌پذير نيست اگر تدبير نيكو در كار نباشد همه‌ي ثروت‌ها به باد مي‌رود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: لاريجاني: مديريت جهاني با قدرت نظامي امكان‌پذير نيست اگر تدبير نيكو در كار نباشد همه‌ي ثروت‌ها به باد مي‌رود
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

رييس مجلس شوراي اسلامي، خاطر نشان كرد: كساني كه مي‌خواهند به ملت خدمت كنند، بدانند اگر تدبير نيكو در كار نباشد همه‌ي ثروت‌ها به باد مي‌رود.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) دكتر علي لاريجاني در روز ملي كيفيت و در پنجمين دوره‌ي جايزه‌ي ملي كيفيت ايران در محل مركز همايش‌هاي صدا و سيما با تبريك ميلاد حضرت امام رضا (ع) خطاب به صنعت‌گران و توليدكنندگان حاضر در اين جلسه گفت: شما بازوان مهم و پرقدرت توليد كشور هستيد و هرچه در اين راستا در كشور با توجه به ظرفيت‌هايي كه وجود دارد سخن گفته شود، سخن زيادي نيست.

وي با تشكر از اين‌كه موسسه‌ي استاندارد به موضوع تعيين استانداردها براي كيفيت توجه كرده و جشن ملي كيفيت را برگزار كرده، افزود: اين كار براي بهبود توليد كار نيكو در كشور موثر است. هرچند در مسير با فراز و فرودهايي مواجه مي‌شود.

رييس مجلس شوراي اسلامي هم‌چنين فهم موقعيت را اولين گام رسيدن به نقطه‌اي دانست كه در جهت آن هدف‌گذاري كرده‌ايم و اظهار داشت: در فهم شرايط خود بايد توجه كرد كه ما در عصري زندگي مي‌كنيم كه ارتباطات جوامع با هم تنيده است و نمي‌توان از موضوع جهاني‌سازي غفلت كرد.

لاريجاني گفت: در زمانه‌اي زندگي مي‌كنيم كه نوعي به‌هم تنيدگي براي همه‌ي كشورها وجود دارد و براي فهم شرايط خود به فهم شرايط ديگران و نقاط به هم پيوسته با يكديگر نيز بايد توجه كرد.

وي در ادامه ايران را كشور بزرگي دانست با 70 ميليون جمعيت كه بازار بزرگي براي كشور محسوب مي‌شود و افزود: به شرايط اجتماعي و فرهنگي و كسب و كارشان بايد توجه كرد. اين يك ظرفيت بزرگ براي كشور است.

رييس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: ما كشوري هستيم صاحب انرژي كه اين مساله امتيازي براي ما محسوب مي‌شود. نفت و گاز يك ثروت خدادادي است كه اگر از اين كيسه و اين ثروت مرتب بخوريم ما را به شكرانه‌ي چنين ثروتي كه داريم جايزه نمي‌دهند. در واقع نيكو استفاده كردن از اين موهبت الهي مي‌تواند به عنوان مولفه‌ي قدرت مورد توجه قرار گيرد.

لاريجاني همچنين مساله‌ي ديگر و مهم را سرمايه‌ي جوان و تحصيل‌كرده‌ي ايران دانست و گفت: ايران با اين ماده‌ي مستعد و تحصيلات ارزشمند و هم‌چنين غيرت ايراني، زمينه‌ي جهش را براي كشور مي‌تواند فراهم كند. در واقع اين سرمايه‌ي يك ثروت بزرگ است.

وي ادامه داد: كشور در اين 30 سال با همت و غيرت ايراني براي دسترسي به فن‌آوري‌هاي نوين گام‌هاي بلندي برداشته است؛ هرچند تقسيم‌بندي دروغيني كه براي برخي از كشورها در نظر گرفته شده نادرست بود، چرا كه كشورها را به كشورهاي پيشرفته و هم‌چنين كشورهاي پيراموني و صنايع دو و سه تقسيم كرده بودند، اما ايران اين پرده را كنار زد و اين گام ارزشمندي بود.

لاريجاني در ادامه تصريح كرد: اين‌كه امروز در برابر ايران در زمينه‌ي مسايل هسته‌يي مي‌ايستند و ادعا مي‌كنند به خاطر بمب اتمي است، اين‌گونه نيست، بلكه مساله مهم‌تر است. در تصور اينها ما جزو كشورهاي دو و سه هستيم كه نبايد وارد عرصه‌هاي پيشرفته شويم. اما با تدابير و استراتژي درستي كه رهبران جمهوري اسلامي در طول اين 30 سال داشتند و هم‌چنين با استمرار و پايداري در اين زمينه تا حدودي موفق بوديم.

رييس مجلس شوراي اسلامي خطاب به دشمنان ايران گفت: مشكل ما با شما اين بود كه مي‌خواستيد كشورها را تقسيم‌بندي كنيد و ما را نيز جزو كشورهاي دو و سه قرار دهيد. در صورتي كه در زمينه‌ها و موضوعات استراتژيك به ايران با نوعي سطحي‌نگري نگريسته مي‌شد، اما ما اين راه را انتخاب كرديم و مي‌دانستيم فشارهايي بر ما وارد مي‌كنيد، ولي براي ما آينده‌ي ايران مهم بود. لذا براي تغيير شرايط و تكنولوژي ايران بايد كاري مي‌شد و شما نمي‌توانيد مانع پيشرفت و حركت جمهوري اسلامي شويد.

وي با اشاره به فرهنگ غني اسلامي و توجه به آن در ايران گفت: اين فرهنگ پايه‌هاي عظيمي دارد و هرچند نمي‌توان گفت به طور كامل اين فرهنگ رسوخ جدي در حكومت و مردم كرده، اما ما از اين فرهنگ برداشت‌هايي داريم. جمهوري اسلامي بايد مشوق كساني كه به دنبال توليد هستند باشد. همه‌ي كساني كه مي‌خواهند لباس عبادت به خود بپوشانند بايد در راه توليد و كسب حلال قدم بردارند. هم‌چنين كساني كه لباس خدمت براي كشور دوخته‌اند و مي‌خواهند به ملت خدمت كنند بدانند اگر تدبير نيكو در كار نباشد همه‌ي ثروت‌ها به باد مي‌رود.

لاريجاني انتخاب مديريت داهيانه و درست و استفاده از نيروي انساني و امكانات را مورد تاكيد قرار داد و گفت: نقش موثر ايران در شرايط منطقه‌ي امروز و اعتبار ايران بايد مورد توجه قرار بگيرد، امروز اعتبار ايران مانند گذشته نيست و اين يك سرمايه است. اعتبار ايران از سوي ديگران هم مورد تاكيد است. شرايطي كه ديگران براي منطقه در نظر داشتند را شما تغيير داديد.

رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر نگاه سياسي و اجمالي به وضعيت منطقه از سال 2001 به بعد داشته باشيد، مي‌بينيد كه آمريكا به بهانه‌ي 11 سپتامبر به افغانستان حمله كرد، به بهانه‌هاي مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با تروريسم و ... اما اگر حال بررسي كنيد مي‌بينيد آنها چه‌قدر موفق بوده‌اند. در واقع آنها ناتوان مانده‌اند. مثلا در بحث مواد مخدر اين مساله به افتضاح كشيده شده و اين مواد مخدر در اكثر مناطقي توليد مي‌شود كه تحت سيطره‌ي آنهاست.

وي ادامه داد: ما بيش از 600 ميليون دلار براي جلوگيري از اين آفت و انسداد مرزهاي خود هزينه مي‌كنيم؛ در صورتي كه سازمان ملل تنها 10 ميليون دلار براي مبارزه با مواد مخدر قرار مي‌دهد كه بايد 2 ميليون دلار آن را به ايران بدهد كه تا كنون 300 هزار دلار هم نداده است.

وي همچنين به بحث حمله‌ي آمريكا به عراق اشاره كرد و گفت: آنها مي‌خواستند در عراق برج دموكراسي ايجاد كنند، اما شاهديد كه بيش از 800 هزار عراقي را در اين مدت كشته و زخمي كرده‌اند و اين به دليل نشناختن محيط و تيري در تاريكي انداختن آنهاست.

لاريجاني با بيان اين‌كه مديريت جهاني با قدرت نظامي امكان‌پذير نيست، گفت: اين يك پيام درستي بود كه جمهوري اسلامي منتقل كرد.

وي هم‌چنين با اشاره به اشتباهات آمريكا در سطح بين‌الملل، به مساله‌ي بحران اقتصادي ايجاد شده در غرب اشاره كرد و گفت: اين بحراني است كه به اين سادگي‌ها قابل حل نيست.

نماينده‌ي مردم قم در مجلس با اشاره به تزريق پول‌هايي از جاهاي مختلف براي بيرون آمدن از اين بحران گفت: البته اين مساله به ساختارها و روش‌ها هم مربوط است. امروز در صحنه‌ي عمومي شاهد هوشياري بين‌المللي هستيم و از سوي ديگر نوعي سرگشتگي و گيجي را در سياست‌هاي آمريكا مشاهده مي‌كنيم كه هر روز آمريكا را به اين سمت و آن سمت مي‌برد. اين ناتواني و سرگشتگي البته تغييراتي در خود آمريكا هم ايجاد كرد. آن زمان كه اوباما تئوري خود را به عنوان تغيير اعلام كرد همگرايي به سمت او به وجود آمد.

لاريجاني تصريح كرد: اين شرايط در صحنه‌ي بين‌المللي و در داخل آمريكا هم تغييراتي به وجود آورد كه در انتخابات اخير هم خود را نشان داد. اوباما مي‌داند با تغييرات روبنايي نمي‌تواند به نتيجه برسد، بلكه بايد تغييرات مبناي استراتژيكي داشته باشد و اگر آنها مي‌خواهند شرايطشان در منطقه تغيير كند بايد علائم درستي به مردم منطقه بدهند، لذا يك تغيير استراتژي لازم است.

وي تصريح كرد: نكته‌ي ديگر اين‌كه در اين فضا و ظرفيت داخلي و بين‌المللي، ما مساله‌ي چشم‌انداز و اصل 44 قانون اساسي را داريم. اصل 44 يك تغيير استراتژيك در كشور است. اين‌كه فكر كنيم با تكه كردن اينها و تقسيم‌ها كار بزرگي كرده‌ايم، درست نيست. سياست‌هاي كلي چشم‌انداز و اصل 44 يك راه و طريق نو را نشان مي‌دهد كه بايد اين متن و روح را درست فهميد.

وي تصريح كرد: اگر از ابتداي انقلاب كه به دليل مشكلاتي كه با آن مواجه شديم دولت فربه شد و بخشي از كارها را به عهده گرفت، اما امروز نياز است راه جديدي انتخاب كنيم كه باعث شود مردم در بخش‌هاي اقتصادي حضور پيدا كنند و بايد از حاكميت دولت‌ها بر بخش‌هاي اقتصادي جلوگيري كرد و دولت‌ها بايد هدايت‌گر باشند و لوازم كسب و كار را فراهم و قواعد زائد را بردارند و مسايلي كه باعث نااميدي سرمايه‌داران مي‌شود را بردارند.

رييس مجلس شوراي اسلامي همچنين با اشاره به بحث واگذاري و تغيير رويكرد و تسهيل فضاي كسب و كار در كشور گفت: تلقي درست پيدا كردن از اين‌كه جهش اقتصادي در كشور منوط به اين است كه امكانات بايد در اختيار مردم باشد بايد مورد توجه باشد و گام بعدي اين است كه بخش‌هاي مدني كشور گام‌هايي بردارند و فرهنگ اسلامي را در اين مسايل ساري و جاري كنند. پيشرفت كشور بايد در پناه رقابت واقعي رخ دهد، يعني پيشرفت كشور با رقابت‌هاي تصنعي محقق نمي‌شود.

لاريجاني تصريح كرد: علت اين‌كه اصرار داريم اصل 44 به درستي محقق شود براي آن است كه ميدان رقابت ايجاد شود؛ چرا كه ميدان رقابت عامل پيشرفت است و اگر به عدالت تاكيد داريم يك ركن آن در رقابت است. عدالتي كه در تفكر اسلامي است، يك عدالت سوسياليستي نيست، بلكه عنصر رقابت در آن وجود دارد.

وي فراهم كردن شرايط كسب و كار را مورد توجه قرار داد و گفت: بايد بسياري از مقررات پيچيده را از جلوي پاي توليدكنندگان برداريم و ما نيز در مجلس براي اين كار آمادگي داريم.

لاريجاني با بيان اين‌كه در اين زمينه بايد رقابت به وجود بيايد، گفت: اگر توليد جهش پيدا كند، كيفيت بهتر و ارزان‌تر خواهد شد.

رييس مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: اقتصاد ما تا حدودي تك‌محصولي است كه براي گذر از اين مساله بايد اقتصاد ما برون‌گرا نيز باشد. هرچند بازار 70 ميليوني خود را بايد در اين راستا مورد توجه قرار داد، ولي نگاه برون‌گرا هم لازم است كه به كيفيت و قيمت توجه شود.

وي گفت: توجه به كيفيت و قيمت در فضاي رقابتي يك اصل است و برگزاري چنين جشن‌ها و مسابقاتي كه بتواند بين همه‌ي توليدكنندگان مساله‌ي كيفيت برتر را مورد توجه قرار دهد، مي‌تواند براي آن توليدكننده مشوق باشد.

لاريجاني تصريح كرد: شايد نيازمند يك سند اخلاقي در كشور هستيم كه بر اساس مسايل ديني و شرايط و مسايل اسلام به يك سند اخلاقي توليدي براي كسب و كار درست برسيم؛ چرا كه در نصوص اسلام كسب و كار درست مورد تاكيد است و اين سند مي‌تواند راهنماي حكمرانان و هم جامعه‌ي مدني باشد تا هركسي وظيفه‌ي خود را بشناسد.

رييس مجلس شوراي اسلامي در پايان با بيان اين‌كه براي اداره‌ي درست كشور بايد در لايه‌هاي عقلاني اسلام نيز بيشتر گام برداريم، گفت: يكي از جاهايي كه ضرورت دارد در آن تجديدنظر شود قانون سرمايه‌گذاري خارجي است. بايد شرايط را تسهيل كرد تا سرمايه به كشور بيايد و فضاي كسب و كار را بايد تسهيل كرد كه اين باعث مي‌شود سرمايه‌گذاري به سمت ايران سرازير شود.

انتهاي پيام
 شنبه 18 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 161]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن