تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه نيّت درست داشته باشد، دل سالم و پاك دارد، زيرا سالم داشتن دل از وسوسه هاى شيط...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820549883




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاه دولت به سينما موضوع يك مناظره شدمحمدمهدى عسگرپور و جواد شمقدرى رودرروى هم


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: نگاه دولت به سينما موضوع يك مناظره شدمحمدمهدى عسگرپور و جواد شمقدرى رودرروى هم
برنامه دو قدم مانده به صبح هفته گذشته ميزبان مناظره جالب، شنيدنى و البته خواندنى از دو فيلمساز بود كه هم‌اكنون مسئوليت‌هايى را نيز در عرصه سينما برعهده دارند.

محمدمهدى عسگرپور (مدير عامل خانه سينما) و جواد شمقدرى (مشاور هنرى رئيس جمهور) طرفين اصلى اين مناظره بودند كه البته رسول صدرعاملى نيز با تلفن، جمع را همراهى مى‌كرد و فريدون جيرانى نيز هدايت بحث‌ها را به عهده داشت.

مديرعامل خانه سينما با ارائه خلاصه‌اى از بحث‌هاى گذشته گفت: بعد از گذشت چند سال؛ سينما خيلى خوب نشان داد كه مى‌تواند در عرصه داخلى و خارجى عمل كند به گونه‌اى كه سفير فرهنگى ايران نام نهاده شود. بعضى از مديريت‌هاى پنهانى ما يك مانيفست محكم و دقيقى حداقل در نزد بعضى از مديران نداشته است. مدير بايد آنقدر روى ديدگاه‌ها و عملكرد خودش محكم باشد كه آراى مختلف را بشنود و به نكات منفى جواب بدهد. عسگرپور سپس گفت: اصرار داشتم و دارم كه حداقل در دو دهه گذشته نگاه دولت به سينما نگاه استراتژيك نبوده و براى اين موضوع قرائنى هم دارم.

راجع به سينماى‌هاليوود اين نكته را مى‌گوئيم كه نگاه دولت در آمريكا فارغ از اينكه رياست‌جمهورى كه هركسى مى‌خواهد باشد؛ يك نگاه استراتژيك است، قرائنش را مى‌شماريم و مى‌گوئيم كه توجه‌هاليوود،‌هاليوود يعنى اين و اينكه چه جورى سيطره پيدا مى‌كند بر دنيا و چه جورى جنگ‌ها را اصلا شروع مى‌كند از آن طريق و بعد چگونه ممكن است به اين جنگ را پايان بدهد و هر سياست گذارى ديگرى كه سازمان سيا را چگونه معرفى كند و نوع بودجه بندى و حتى سياست‌گذارى دولت نسبت به سينما.

ما مى‌گوئيم كه در آن نگاه راهبردى وقتى وزارت فرهنگ در آمريكا نيست معنايش اين است كه اين يك نگاه راهبردى براى تمام وازرتخانه‌ها است.

خواهش من اين است كه راجع به اين موضوع صحبت كنيم كه نگاه استراتژيك، نگاه رياست جمهور و بالطبع آن دولت اگر نگاه استراتژيك است، قرائنش كجاست و از كجا ما بايد اين را بفهميم؟

شمقدرى در پاسخ گفت: واقعيت امر اين است تا به الان كه ما در واقع سه دهه را پشت سر گذاشته‌ايم، مى‌شود گفت تنها يك بار در سينماى ايران سياست‌گذارى و برنامه‌ريزى شده و تقريبا مسيرى كه سينماى ايران تا به الان طى كرده براساس همان سياست‌گذارى بود كه در دهه 60 شكل گرفت.

شمقدري: تنها تغيير سينماى ايران، فعاليت رسانه‌هاى تصويرى بود

مشاور هنرى رئيس جمهور تصريح كرد: اساسا شما اگر همين الان برگرديد و تمام ساختارهاى سينماى ايران را نگاه كنيد همه در واقع متعلق به همان دوره است و فقط يك موسسه رسانه‌هاى تصويرى است كه مربوط به آن دوره نيست، آن هم به خاطر اينكه آن سياست‌گذاران معتقد بودند كه ما بايد حتما جلوى ويدئو را بگيريم. اگر خاطرتان باشد آن سياستگذاران آمدند ويدئو را متوقف كردند و اصلا ويدئو زير زمينى شد، و بعد در اوايل دهه 70 كه به نوعى مديران عوض شدند و يك نگاه جديدى وارد سينما شد، تنها چيزى كه به روال گذشته قبلى در ساختارها توانست اضافه كند، فقط موسسه رسانه‌هاى تصويرى بود و گرنه مابقى ساختارهايى كه الان هست، همه مولود همان سياست گذارى است كه مهمترين آن بنياد سينمايى فارابى است.

اين كارگردان سينما افزود: بنياد سينمايى فارابى يك خانه امن شد براى اينكه بتواند تمام آن برنامه‌ها واهداف را طراحى و پياده كند، و چون اين سياست‌گذاران فرصت داشتند و يك دوره‌اى هم بود كه فيلمسازان نمى‌توانستند بيايند در صحنه و معترض باشند يا كسى نبود و يا درگير جبهه و جنگ بودند، چون بالاخره سال 68 و بعد از آن طبعات بعد از جنگ، عملا آن نسل كه بعدا مى‌توانست معترض باشد و داعيه حق داشته باشد عملا در صحنه نبود.

شمقدرى در ادامه اظهار كرد: به هرحال در گروه‌هاى ديگر هم شاهد چنين موضوعى بوديم و مقطعى بود كه عملا شرايط خود 8سال دفاع مقدس به مديريت‌ها ايمنى بخشيد و اگر اعتراضى هم كسى داشت در مجلس هم به راحتى نمى‌شد مطرح كرد چرا كه شرايط جنگ بود لذا يك ايمنى هم براى مديريت‌هاى آن موقع وجود داشت تا بتوانند به راحتى سياست‌گذارى كنند.

مشاور هنرى رئيس جمهور تاكيد كرد: مدعى هستم تا به حال تقريبا هيچ سياست جديدى جارى نشده است در سينماى كشور، هيچ برنامه جديدى كه بتواند تحولى ايجاد كند جارى نشده است فقط مديريت‌ها عوض شدند.

اوايل دهه 70 مديريت وزارت ارشاد تغيير كرد و آقاى لاريجانى آمدند و يكى دو سال بعد هم در سينما تغيير رخ داد، بنده در جريان هستم كه آن مديريت مى‌خواست كاملا تغيير و تحول ايجاد كند، اما حواسش نبود كه لازمه‌اش اين بود كه تو بايد در ساختارها هم تغيير و تحول بدهى اينها آمدند فقط مثل همان لوكوموتيورانى كه عوض مى‌شود، لوكوموتيوران عوض شد بعد قطار جشنواره‌اى ايران وقتى به دهه چندم رسيد، سوزنبانى كه از قبل طراحى شده بود، او بود كه مسير جشنواره را تعيين مى‌كرد.

اين كارگردان سينما در ادامه اظهار كرد: قطار سينماى ايران وقتى مى‌خواهد به موضوع كودك بپردازد آن سوزنبان با برنامه از قبل طراحى كرده بود كه سينماى ايران در حوزه كودك چگونه بايد كار كند. تنها حوزه‌اى كه در سينماى ايران تقريبا آن سياستگذاران نتوانستند خيلى در آن ورود كنند، سينماى دفاع مقدس بود چون اساسا سينماى دفاع مقدس را حتى باور نداشتند كه بخواهد راه بيافتد و دقيقا اين اعتراف يا بيان را داشتند كه ما الان نبايد به جنگ بپردازيم.

او ادامه داد: در دوران دوم خرداد و 8 سالى كه در سه سال اول آن هم آقاى داد تشريف داشتند، دست به يك بازسازى زدند اما اين بازسازى در راستاى همان اهداف بود چون تقريبا همان تفكر، انديشه و همان مديران حضور داشتند، حالا آن طبعاتى كه داشت اين بود كه سينماى ايران از 56 ميليون مخاطب در سال 75 اگر اشتباه نكنم به 13 ميليون مخاطب در سال 85 مى‌رسد. در نوع سوژه‌ها نيز گرفتار يك نوع سوژه‌هاى اصطلاحا تين‌ايجرى مى‌شود چون يك باورى القا مى‌شود كه چون ما با يك نسل جوان روبرو هستيم و نياز دارد مسائل خودش را ببيند، بايد موضوعات دختر و پسرى محور اكثر فيلم‌ها شود.

مشاور هنرى رئيس جمهور بيان كرد: اين روند ادامه داشت تا رسيديم به سال 84، در سال 84 به طبع آن تغيير ماهوى كه در خيلى از نگاه‌ها در نظام اجرايى كشور به‌وجود آمد، همه ما انتظار داشتيم كه يك تحول رخ دهد كه انتظارى منطقى هم بود. از آن طرف دوستانى كه در تمام آن دو دهه گذشته از آن سياست‌ها منتفع شده بودند، همه دست به دست هم دادند (كه ما مى‌گوئيم نگاهشان هم خيرخواهانه بوده) كه يك وقت نكند يك نوع از نگاه‌هايى كه در تمام اين سال‌ها منتقد بوده، بيايد در سينماى ايران حاكم شود كه تقريبا هم موفق بودند.‌

شمقدرى تاكيد كرد: اين مديريتى كه در معاونت سينمايى شكل گرفت، سياست‌ها و برنامه‌هايى كه ادامه پيدا كرد، همه تقريبا متكى از قبل بود. حالا اين دوره دوره‌اى است كه در ابتداى اين دولت ما مى‌رسيم به جريان ديدار واقعا نقطه عطف و بسيار مهم در حضور رهبرى انقلاب‌. شمقدرى درخصوص رويكرد دولت گفت: رويكرد اين دولت اين است كه بدون همراهى مردم نمى‌شود در هيچ حوزه‌اى كارى كرد .

عسگرپور نيز در ادامه با اشاره به تحليل تاريخى شمقدرى از سينماى پس از انقلاب، گفت: ما تصورمان اين است كه رئيس جمهور را به عنوان عصاره ملت در تمام رمينه‌ها مى‌دانيم، بنابراين فكر مى‌كنيم كسى كه رئيس جمهور است در موضوع اقتصاد،فرهنگ و موضوعات مختلف جزو برترين‌ها است، حتى من در آن جلسه مثال زدم كه آقاى احمدى نژاد نه تنها در حوزه سياست نشان دادند خيلى خبره هستند و خيلى خوب مى‌توانند موضوعات را در حوزه بين‌الملل اداره كنند، ورزشكار خيلى خوبى هم هستند.

اين كارگردان سينماى ايران خاطرنشان كرد: توقع من به عنوان يك ايرانى از رئيس جمهور اين است و به طبع آن از كسانى كه با ايشان همكارى دارند، يعنى من فكر مى‌كنم وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامى‌هم بر اساس توانايى‌هاى‌شان شده‌اند وزير ارشاد؛ و در همه دوره‌ها هم همينگونه بوده است. بنابراين در مورد نگاه استراتژيك به سينما هم با توجه به همان مسئله‌اى كه ايشان فرمودند، ما داريم در مورد يك سينمايى صحبت مى‌كنيم كه دچار يك اوج است، بعد دچار يك افت مى‌شود و اين افت تبديل مى‌شود به يكسرى از اتفاقات كه ما ديگر نمى‌توانيم تعريف كنيم كه در اين سينما توليد و اكران يعنى چه؟، چگونه مى‌شود در آن فيلم توليد كرد؟ اين بى‌تعريفى است كه در بعضى سال‌ها ما با آن مواجه بوديم و حالا بيش‌تر شده است.

مديرعامل خانه سينما تاكيد كرد: اينجا نگاه استراتژيك ديگر به اين شكل نيست كه من به عنوان مسؤول فرهنگ و هنر كشور بگويم كه من نشسته‌ام و شما اگر حرفى براى گفتن داريد بگوئيد كه نه اتفاقا من بايد طرح و برنامه داشته باشم. نگاه استراتژيك يعنى اين.يك موقع است كه ما داريم راجع به بهبود وضعيت حرف مى‌زنيم، بله بهبود وضعيت يعنى اينكه جمعى از سينماگران بيانيه‌اى بدهند(كه اين روزها زياد دارند اين كار را مى‌كنند كه حتما دلايلى برايش دارند) و من به عنوان يك مسول عالى‌رتبه در حوزه فرهنگ مى‌خواهم تغيير ايجاد كنم.

اين كارگردان سينماى ايران با تشريح نگاه استراتژيك بيان داشت: نگاه استراتژيك اين است كه از بالا بنده به عنوان نفر اول اجرايى كشور يا وزير فرهنگ و ارشاد و يا هركدام از كسانى كه بايد تصميم بگيرند بيايم بگويم كه سينما مى‌شود مسئله اول ما يا مسئله دوم ما و جايگاهش را تعيين بكنيم.

شمقدري: قرار نبود قيم سينماگران باشيم

مشاور هنرى رئيس جمهور خطاب به مدير عامل خانه سينما اظهار كرد: سينماى امروز مقدماتى نياز دارد كه اگر به سابقه‌اش برگرديم، مى‌بينيم كه طى چهار پنج سال دولت‌هاى قبلى نتوانستند و اين دولت توانست ظرف يكسال اين را محقق كرد، براى اينكه ما به آن نگاه استراتژيك داشته باشيم و برنامه‌اى بياوريم وسط و سينماى ايران را از يك وضعيت نابسامان نجات و آن را ارتقا دهيم، يك مقدماتى دارد و اين مقدمه اين است كه خود اهالى سينما، من فيلمساز و سينماگرى كه 30 فيلم ساخته است، بيايد مشاركت كند.

شمقدرى در تشريح نگاه استراتژيك رئيس جمهور گفت: آقاى عسگرپور گفت كه ما گرفتار يك نوع آراى متناقض در صحنه سينما هستيم. اين آراء بازخوردش مى‌آيد در محيط‌هاى كارشناسى مختلف و اين يك زمانى مى‌برد كه ما به يك نقطه روشن برسيم و بعد آقاى احمدى‌نژاد اين را تحليل كردند كه به نظر من اين تحليل خيلى نكته جالبى بود و فرمودند چرا ما اينقدر دچار تشتت آراء هستيم.

شمقدرى تصريح كرد: در همان جلسه (ديدار رئيس جمهور با كارگردانان) هم آراى متضادى مطرح شد، يك نفر آمد سينما را تعبير كرد به يك لجن‌زار و يك دوست ديگر گفت اتفاقا سينما خيلى عالى است. خب ببينيد هر دو نفر هم فيلمساز هستند و فيلم‌هاى خوبى هم ساخته‌اند. من معتقدم كه آن جمع همه فيلمساز بودند و همه فيلم ساخته‌اند. اين تشتت آراء براى كسى كه كار اصلى اش سينما نيست، سخت است بنابراين اين نگاه استراتژيك شروع شده است.

مشاور هنرى رئيس جمهور گفت: يك مقدار بپذيريم كه ما تنبل هستيم، ببينيد بالاخره اين كار هزينه دارد و زمان مى‌برد، اين كار ممكن است نتيجه‌اش اين باشد كه من شمقدري، دو سال فيلم نسازم و بنشينم و وقت بگذارم كما اينكه يك عده اين كار را مى‌كنند و من هم از اين موضوع ناراضى نيستم.

شمقدرى در توضيح اينكه به چه دليل نگاه رئيس‌جمهور به سينما استراتژيك است، اظهار كرد: ايشان فرمودند اين تشتت آراء به اين دليل است كه هدف روشنى نداريم. سينماى ايران چه ماموريتى دارد و ما قرار است چه كار كنيم؟، اتفاقا ايشان در سخنرانى‌شان اشاره به بحث سينماى‌هاليوود كردند.

اين كارگردان سينماى ايران افزود: يكى دو اشكال اساسى در سياست‌گذارى‌هايى كه سنگ بنايش در اوايل دهه 60 بود، وجود دارد. يكى از آسيب‌ها اين بود كه در واقع يك عده شدند قيم سينماى ايران و بقيه مثل بردگان بايد تبعيت مى‌كردند. ما قرار نيست اين كار را بكنيم اتفاقا مديريت خوب اين است كه بيايد از همه ظرفيت‌ها و استعدادها، باروها و دانش‌ها استفاده كند تا بهترين راه و گزينه را طراحى كند. اتفاقا ايشان همين را مطرح كردند كه چون ما هدف مشترك نداريم و هدف واحدى را طراحى نكرديم، اينقدر تشتت آراء داريم و بعد ايشان به بحث جامعه آرمانى هم اشاره كردند كه آن مى‌تواند هدف ما را طراحى كند.

او ادامه داد: وجوه جامعه آرمانى يكى‌اش در روابط خانوادگى است، يكى ديگر در روابط همسايگى است، يكى اش در نوع شغل، كار، ارتباطات، تفريح، زندگي، نوع آرمان‌گرايي، نوع انگيزه‌هايى است كه در درون تك تك آدم‌ها و نسل‌هاى مختلف شكل مى‌گيرد، ببينيد بالاخره كشور ما در يك دوره‌اى گرفتار مدرك‌زدگى شد. اين معلوم است كه من هنرمند بايد بر رويش خط قرمز بكشم و بگويم آن چيزى كه اهميت دارد فراتر از مدرك توانمندى يك فرد است.

عسگرپور: نگاه استراتژيك را حتى در دو ماه مانده به پايان رياست جمهورى هم مى‌توان داشت

عسگرپور نيز در پاسخ به اينكه شمقدرى گفت: خود فيلمسازان نخواستند تا تحولى ايجاد شود، گفت:من همچنان فكر مى‌كنم كه شايد فهم‌مان از يك موضوع استراتژيك يكى نيست. آنچه آقاى شمقدرى مى‌فرمايند ناظر بر اهميت دادن به موضوع سينما است، اين نگاه كه يك دفعه امروز نمى‌شود عرضه شود. اين نگاه دائما دارد عرضه مى‌شود و به نظرم يك مقدار كم لطفى است. اگر ما به گواه جرايد، بريده جرايد را جمع كنيم، در اين ده سال گذشته مى‌بينيد كه ميان دست‌اندركاران سينما موضوعات اينچنينى مطرح شده و موضوع حضور دولت متناوبا مطرح مى‌شود، قبل و بعد از جشنواره فجر دائم دارد مطرح مى‌شود.

ما فقط مى‌توانيم ادعا كنيم كه اين‌ها دسته‌بندى ‌درستى نشده است، يعنى به قول ايشان پراكنده‌گويى شده است. اصلا شما ترديد نداشته باشيد كه نه شخص رياست محترم جمهور، بلكه هر كس ديگرى با سينماگران جلسه‌اى داشته باشد كه بحث‌هاى آن جلسه رخ دهد، حتما آن اتفاق خواهد افتاد. خيلى روشن است و انواع و اقسام نظرات گفته مى‌شود و حدود 8 دقيقه كه هر كسى وقت صحبت داشت، در 7دقيقه و 45ثانيه مجبور بود خودش را معرفى كند، تا همينجور بيائيم جلوتر كه يكى بگويد نگاتيو بدهيد يا دوربين نداريم اينها همه مسائلى است كه ما در طول اين سال‌ها داشته، داريم و خواهيم داشت.

او تصريح كرد: آقاى شمقدرى الان مى‌تواند آدرس دهد و بگويد كه ما نگاه استراتژيك داشته‌ايم در دولت به اين دليل كه در اين تاريخ دعوت شدند و اين آقايان آمدند و جمع بندى شد، نتيجه‌اش اين شد و اين سرفصل‌ها به وزارت ارشاد داده شد، وزارت ارشاد اين سر فصل‌ها را گرفت ورفت جلو و حالا شد ويا نشد. اين نگاه استراتژيك مى‌شود. ولى اينكه من يك روزى يك نفر را دعوت كرده‌ام كه نيامده و بعد گذاشته‌ام سه سال بعد يك گروه بيش‌ترى را دعوت كرده‌ام كه بازهم يك تعداد نيامده‌اند. به نظر من اين نتيجه منطقى نداشتن آن نگاه استراتژيك مى‌تواند باشد. عسگرپور خاطر نشان كرد: تصورم اين است كه همكاران ما بخصوص آنهائى كه مسئله اصلى‌شان سينما است و نه آنهائى كه منتقد سينما به مفهومى‌كه بيرون ايستاده‌اند و سينما را نقد مى‌كنند، بايد اين اظهارنظرها را بگذاريم كنار، چرا كه داريم در خصوص نگاه استراتژيك صحبت مى‌كنيم. من نمى‌خواهم به اين نتيجه برسيم كه بعد از سه سال و نيم دير است براى اين نگاه استراتژيك. اين نگاه استراتژيك را حتى مى‌شود در دو ماه مانده به پايان رياست جمهورى داشت و هيچ اشكالى ندارد اما مشخصات يك نگاه استراتژيك و مقدماتى كه بايد طى شود، بايد مشخص كرد و آقاى شمقدرى اگر معتقدند كه نگاه رئيس جمهور به سينما استراتژيك است مشخصات آنرا بيان كنند.

شمقدري: برخى ‏فيلمسازان به جريان سينماى جشنواره‌اى لم داده‌اند

شمقدرى گفت: اينكه ما توقع داشته باشيم جريانى كه سه دهه رفته است جلو، بلافاصله فرداى آن روز كه دولت مستقر شد،در واقع دولت بتواند با يك نگاه جامعه و مانع يك سياست گذارى يا نگاه استراتژيك را مطرح كنند و بعد بلافاصله بتوانند عملياتى كنند با نگاه واقع گرايانه منطقى نيست، اما اينكه آيا اين جريان ادامه داشته است؟ بله بوده است.

مشاور هنرى رئيس جمهور تاكيد كرد: اينكه ما چگونه با ظرفيت‌هاى موجود به نگاه استراتژيك برسيم تا هم ‏فيلمسازانى كه ديگر لم داده‌اند به جريان سينماى جشنواره‌اى و اصلا حاضر نيستند از اين حوزه بيايند بيرون را وارد كنيم و هم آن فيلمسازانى كه دل خوش كرده‌اند به ابتذال و بدنه سينماى ايران را پر كرده‌اند و هم فيلمسازانى كه به دلايل مختلف از سينماى ايران طرد شده‌اند و هم آن نيازها و مطالبات روى زمين مانده در مورد مطالبات سى سال سينماى پس از انقلاب، همه اين‌ها را با هم جمع كنيم كار مشكلى است.

صدرعاملي: فيلم ضعيف داريم، فيلم مبتذل نداريم

در اين قسمت از برنامه رسول صدرعاملى از طريق ارتباط تلفنى در خصوص اين بحث مواردى را مطرح كرد. صدرعاملى گفت: فيلمسازى و سينما آغازش از خود فيلمساز است، خلاقيت يك هنرمند و بعد نگاه پيگيرانه و عرضه آن. حالا در طول اين سال‌ها ما از يك مميزى كه كم مى‌دانسته است رنج برده‌ايم، مثلا اجازه نداده‌ايم سينماى خلاق و پويا راه خودش را به درستى طى كند و بعد ناگهان مى‌شنويم كه يكى از فيلمسازان خوب ما فرياد مى‌زند كه سينما مرده است. سينما به نظر من نمرده است اما فعاليت در آن سخت شده است، فيلمسازى اين روزها سخت شده است و آن چيزى كه دولت و آقاى شمقدرى پاسخ بدهند كه چرا ما نبايد در ادامه اين آزمون‌ها و خطاهايى كه كرده‌ايم چون قرار نيست همه فيلم‌ها شاهكار باشند ولى وقتى مى‌بينيم كه عده‌اى فيلمساز هستند كه مبتنى بر وسواس تلاش،كوشش،ماه‌ها روى فيلمنامه‌هايشان كار مى‌كنند و برايشان مهم است فيلمى‌را كه روى پرده مى‌فرستند، در كجاى ذهن ما جاى دارد و براى او چقدر مانع تراشى مى‌كنيم و چرا آن نوع سينما ادامه پيدا نكرده است.

صدرعاملى افزود : من هم معتقدم كه خيلى فيلم‌هاى ما مبتذل نيست،ممكن است ضعيف باشد اما واقعا ابتذال به معناى بد كلمه هرگز در سينماى جمهورى اسلامى‌ايران تا اين لحظه آن ابتذالى كه مورد نظر شما است، نبوده است. ما مى‌توانيم بگوئيم اين فيلم‌ها ضعيف يا سطحى هستند اما همه آنها در سينماها اكران شده‌اند در طول يك سال دو سال تا مثلا من يا همكار من كه سه سال يك‌بار فيلم مى‌سازيم، وقتى فيلم‌مان آماده مى‌شود در آن سينماها نمايش داده بشود كه چراغش را كارگردانانى روشن كرده‌اند كه پركارند و اصطلاحا صنعتى كار كرده‌اند.

او تصريح كرد: واقعا مطالباتى وجود ندارد و حتى در آن جلسه هم گفتم كه كسى از ما دعوت نكرد كه بيائيم فيلمساز بشويم،خودمان به خاطر آن چيزى كه در توان‌مان سراغ داشتيم در طى اين سى سال تلاش كرده‌ايم و فيلم‌هاى خوب ساخته‌ايم. در اين ميان مشاور هنرى رئيس جمهور در ادامه اين بحث تصريح كرد: يكى از موانع جدى كه من خودم شخصا معتقدم وجود دارد بحث نظارت و مميزى است،من مى‌گويم يك نقطه مشترك داريم و آن اين است كه مميزى يا سيستم نظارتى كه معاونت سينمايى شكل گرفته برخى جاها به سينما لطمه مى‌زند، و در واقع جلوى رشد و مسؤوليت پذيرى كارگردانان سينما را گرفته است و كارخلاقانه را يكجورهايى كور كرده است.

شمقدرى خاطر نشان كرد: اتفاقا اين نگاه خود آقاى احمدى‌نژاد است كه ما حالا نگاهمان بر اين نيست كه بخواهيم با اغماض، بستن و اينجور مسائل رفتار كنيم. در حوزه اجرايى يك اتفاقات ديگرى مى‌افتد چون همه مديران توجيه نيستند اما اين يك شرايط سينماى ايران است. مشكل فرهنگى داريم كه اتفاقا بر مى‌گردد به من هنرمند و فيلمساز كه نتوانسته‌ام اين را حل كنم كه هر كسي، هر جا رفت شد كدخداى آنجا،اين نمى‌شود كه شما در هر حوزه‌اى كه رفتيد كدخداى آن هستيد و حرف بالادستى را گوش ندهيد.بالاخره يك دولت چقدر مى‌تواند با همه پديده‌ها روبرو شود؟

صدرعاملى در پاسخ به اين بخش از گفته‌هاى شمقدرى گفت:من دو جلد از مصوبات شوراى عالى فرهنگى را در اختيار دارم،به زعم من قرار بر اين است كه شوراى عالى انقلاب فرهنگى همه امور فرهنگى ما را روشن كند اما يك كلمه از سينما و تئاتر در آن نيست.نكته من در اين است، من مى‌گويم بر اين باورم كه فيلم خوب از سينماگر آغاز مى‌شود نه به سفارش ديگران.

او ادامه داد: سياستمداران ما مى‌گويند كه سينما آب و نان مردم نيست درحالى كه من معتقدم سينما جدى‌ترين آب و نان مردم است. من بعد از جلسه با رهبرى اصلا يك نوع ديگرى فيلم ساختم چرا كه اين جلسه يك خير و بركتى براى من داشته است.

شمقدرى نيز در پاسخ گفت: شوراى عالى انقلاب فرهنگى در حوزه‌ها تخصصى زير مجموعه اش است كه راهكارها را عرضه مى‌كند،من هم با اين سوال ايشان كاملا موافق هستم كه بايد برويم سراغ شوراى هنر و عزيزانى كه در شوراى هنر هستند كه البته من در شوراى هنر نيستم، اين عده بايد بيايند جواب بدهند كه چرا كوتاهى كردند. عسگرپور در اينجا گفت: در سينما نگاه استراتژيك وجود ندارد و من مى‌خواستم به اين نقطه برسم كه آقاى شمقدرى اشاره مى‌كنند كه نگاه رياست جمهورى در حوزه نظارت نگاه ديگرى است،نگاهى كه فعلا در واقع دارد اعلام مى‌شود ظاهرا نگاهى نيست كه مورد قبول باشد. پس ما با اين مديرت استراتژيك چكار بايد بكنيم؟ اين ديگر از نظر من به عنوان يك سينماگر نگاه استراتژيك به سينما نيست.

عسگرپور تصريح كرد: آنجا من بايد سازمان خودم را در طول مدت چهارساله‌اى كه تعريف شده از روز اول درست تعريف كنم و مشاركت خود به خود اتفاق مى‌افتد،چرا كه مخاطبان با يك سيستم واحد در ارتباطند ولو اينكه اين سيستم اشتباه عمل كند.ايشان فرمودند كه ممكن است نظرات متفاوتى وجود داشته باشد اما يك نفر دارد مديريت مى‌كند ولى ظاهرا ما الان داريم با اين پديده مواجه مى‌شويم كه نظرات مختلفى وجود دارد كه اين خيلى زيبنده نيست،و همين بحث بس است كه امسال تنها 23 الى 24 پروانه ساخت بيش‌تر صادر نشده است. صدرعاملى نيز اظهار كرد: صحبت تشتت آراى بين صنف‌ها و كارگردانان شد. اين تشتت در ذات طبيعى هنرمند است، هنر قايل به فرد و خلاقيت است، من مثل آقاى عسگرپور فكر نمى‌كنم، آقاى عسگرپور مثل آقاى شمقدرى فكر نمى‌كنند، وآقاى شمقدرى هم قطعا مثل شما فكر نمى‌كنند، همه ما يك نقاط مشتركى داريم كه فرهنگ ملى مى‌شود.

شمقدري: قرار نيست در حوزه اجرا به دو گونه عمل كنيم

اونيز در خصوص صحبت‌هاى عسگرپور اظهار كرد: ما حوزه طراحى استراتژيك را با حوزه اجرا مخلوط نكرديم. يعنى اتفاقا مديريتى كه در اجرا است در سازوكارى است كه كارش را انجام مى‌دهد. بالاخره چرخ سينما بايد بچرخد. پس آن جريانى كه الان در مديريت سينما است بايد راه خودش را برود و تا سازوكار جديد را بخواهيم طراحى كنيم عملا به اين حوزه نمى‌شود ورود پيدا كرد، چرا كه قرار نيست در حوزه اجرا به دو گونه عمل كنيم.

مشاور هنرى رئيس جمهور خاطر نشان كرد اما در حوزه كار مطالعاتى اينكار شروع شده كه عسگرپور از او پرسيد كى و كجا. اين موضوع را هم بگوئيد چرا كه من به عنوان مدير عامل خانه سينما اگر ندانم به نظرم يك عيب است.

صدرعاملي: ما ياد گرفته‌ايم به منافع كلى كشورمان فكر كنيم و نه به نام‌ها

صدرعاملى نيز اظهار كرد: انتهاى اينگونه صحبت كردن مى‌رسد به اينكه همه سينماگران يك طرف هستند و دولت و رياست جمهورى طرف ديگر و دائم مى‌خواهيم توضيح دهيم كه چرا اينگونه است. ما ياد گرفته‌ايم به منافع كلى كشورمان فكر كنيم و نه به نام‌ها و اسم‌ها، من از مديرعامل خانه سينما مى‌خواهم كه يك بسترى را فراهم كنند كه همدلى وهمكارى در بين همه اهالى سينما بروز پيدا كند و من مطمئنم كه ايشان با تدبيرى كه دارد موفق مى‌شود و از آقاى شمقدرى هم مى‌خواهم كه بستر رها سازى فيلمسازهايى را كه سى سال است دارند كار مى‌كنند را فراهم كنند و اجازه دهند اينها خود فكر كنند.
 جمعه 17 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن