تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):هر کس عبادت خالصش را برای خدا بالا بفرستد، خدا بهتریم مصلحت را برای او نازل می ک...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831639385




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كثرت گرايي ديني


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: ترجمه حسن رضايي خاوري

تكثر اديان ، يك واقعيت است . سنتهايي ديني وجود دارد كه بر حسب آموزه ها . مناسك ، نهادها ، متون ديني ، تجارب و اميد به آينده ،كاملا با هم متفاوت است . در اين جا به كثرت گرايي ديني مي پردازيم كه يكي از تفاسير تكثر اديان است . تكثر اديان ، داراي تفاسير گوناگون است و اين خطر وجوود دارد كه از ميان آنها ، يك تفسير رسميت يابد . تفسير تقريبا رسمي كثرت گرايي ، چنين است : كليه سنتهاي ديني ، اعتبار يكساني دارد . مفصل ترين بيان اين نوع كثرت گرايي در سال 1989 ، در كتاب “ تفسير دين ” 2 پروفسور “ جان هيك ” آمده است . اثر ديگري كه در آن ، جان هيك سعي بليغ نمود تا به انتقادات وارده پاسخ گويد، “ كلام مسيحي درباره اديان ” 3 است كه در سال 1995 منتشر شد . ما باتاكيد بر همين اثر ، به بررسي كثرت گرايي ديني ، آن گونه كه در اين اثر آمده است ، مي پردازيم .

محتواي كثرت گرايي ديني

دست كم ، ادعاهاي زير ، هسته اصلي كثرت گرايي ديني را تشكيل مي دهد : 4

1. هر ديني ، اساسا اين پرسش را مطرح مي كند كه “ چطور از وضع نابسامان موجود ، به آينده بهتر دست مي يابيم ” .5

2. كليه اديان جهان ، پاسخي به سوالي واحد است .6

3. هر يك از اديان جهان ، واقعيت پديداري خاص خود را دارد .7

4. از آن جا كه هر يك از اديان جهان ، داراي واقعيت پديداري مخصوص به خويش است ، ادعاهاي هيچ يك از اين اديان با اديان ديگر ، تعارض ندارد .8

5. تا آن جا كه مي توان گفت ، در هر يك از اديان جهان ، پاسخ به اين واقعيت پديداري ، اثري مشابه دارد .

6. كليه اديان جهان ، داراي اعتباري يكسان است .9

7. گزاره هايي كه به ظاهر ، بيان كننده ديدگاههاي اديان بزرگ جهان است ، واقعيت اسطوره اي دارد ؛ يعني اين گزاره ها بازگو كننده داستانهايي است كه منشأ عمل مي گردد

8. اگر رفتار ، درست باشد ، اساطير نيز درست است .10

9. دليل مقبوليت كثرت گرايي ديني ، آن است كه اين نظريه ، بهترين توضيح براي واقعيات اصلي تكثر اديان به شمار مي رود .

انديشه اصلي كثرت گرايي ديني ، ازاين قرار است : فرد ، كار خود را با انتزاع آغاز مي كند ، جاي شناختها و چاره جوييهاي مشخص را يك سوال مبهم مي گيرد و سپس به مفهوم واقعيت پديداري توسل مي جويد . زبان “ شيء پديدار ” در برابر “ شيء في نفسه ” از فلسفه “ امانوئل كانت ” به ارث رسيده است . ارتباط نظريه كانت با كثرت گرايي ديني ، در ان است كه كليه اشيايي را كه اديان ، موجود مي پندارند ، به اين امر باز مي گردد كه تنها وجود “ پديداري.” دارند . نه وجوود “ في نفسه ” . هر پديدار ديني خاص ، يك سنت ديني است كه در آن به ظهور پيوسته است و هر يك از سنتهاي ديني ، ادعاهايي درباره “ پديدارهاي ” خاص خود دارد . به نظر مي رسد كه پاسخ به “ پديدار ” ديني خاص يكي از سنتهاي ديني ، به همان اندازه پاسخ به “ پديدار ” ديني ديگر در يك سنت ديني متفاوت ، مايه پرورش افراد نجيب مي گردد .11

بنابراين ، هر يك از سنتهاي ديني ، كم و بيش ، به يك اندازه ، مايه پرورش نجابت مي گردد . اين مساله را مي توان چنين بيان كرد كه تمام سنتهاي ديني ،اعتبار يكساني دارد . اگر ما در اين جا ديني را حق مي دانيم ، منظورمان اين است كه توانايي پرورش نجابت دارد . به اين ترتيب ، وقتي مي گوييم : سنتهاي ديني به ظاهر ، مدعي وجود اشياست ، خود ، اسطوره ها و يا استعاره هاي عامي است كه نقششان ايجاد رفتار است ، حقانيت سنتهاي ديني ررا به طور كامل ، از ان سلب كرده ايم . يك دليل براي قبول چنين ديدگاهي ، اين است كه چنين عقيده اي ، نسبت به هر نوع اعتقاد ديگر ، بهتر مي تواند ، تكثر اديان را تبيين كند .

برخي از پيامدهاي كثرت گرايي مرتبط با دين






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن