تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831218506




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به نمايش «آتن ـ مسكو» به كارگرداني كتايون فيض‌مرنديبازي پنهان شخصيت


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: نگاهي به نمايش «آتن ـ مسكو» به كارگرداني كتايون فيض‌مرنديبازي پنهان شخصيت


رحيم‌عبدالرحيم‌زاده- من معتقدم كه خود زندگي همين جور مي‌ماند. باز هم سخت اما پر از رمز و شادي خواهد بود. هزار سال بعد هم آدم‌ها آه و ناله مي‌كنند كه اين مشغله زندگي چه سخت است.> آنتوان چخوف؛ سه خواهر
هر چند شخصيت‌پردازي در تمام نمايشنامه‌هاي چخوف سهم عمده‌اي را بر عهده دارد، اما شايد در هيچ كدام از نمايشنامه‌هاي او عنصر شخصيت به اندازه نمايشنامه سه خواهر حضور پر رنگي نداشته باشد.
اگر در نمايشنامه‌اي همچون باغ آلبالو فضا و مكان نقش اصلي را بر عهده مي‌گيرد در نمايشنامه سه خواهر همانگونه كه از نامش برمي‌آيد همه چيز پيرامون شخصيت‌ها و بالا‌خص شخصيت سه خواهر اولگا، ماشا و ايرنا شكل مي‌گيرد. ‌در واقع هيچ حادثه مشخصي در اين نمايشنامه وجود ندارد مگر مجموعه‌اي از حوادث جزئي، مكان نيز فقط يك پس زمينه است، همه چيز در اين نمايشنامه شخصيت است و تمي كه به واسطه اين شخصيت‌ها به وجود مي‌آيد يعني آرزوي بازگشت به مسكو.
به همين دليل شخصيت‌هاي اين نمايشنامه كاملا‌ً شخصيت‌هايي تفكيك شده و داراي خطوط هويتي بارز و مجزا هستند و شايد كمتر در تاريخ نمايش بتوانيم شخصيت‌هايي تا اين حد زنده و جاندار را سراغ بگيريم. ‌
براساس همين ويژگي است كه وقتي نويسنده يوناني تسولا‌كيديس سراغ متن چخوف مي‌رود تا آن را دستمايه كار خود قرار دهد، قبل و بيش از هر چيز به سراغ شخصيت مي‌رود. ‌
در نمايشنامه آتن ـ مسكو آن چه كه از سه خواهر چخوف باقي مي‌ماند همان سه شخصيت اصلي نمايشنامه يعني اولگا، ماشا و ايرنا است. با همان ويژگي‌ها و خصوصيات چخوفي اما نه با دغدغه‌هايي فارغ از دغدغه‌هاي قرن نوزدهمي، بلكه با دغدغه‌هايي متعلق به اواخر قرن بيستم يعني مهاجرت، تروريسم، مواد مخدر، تنهايي آدم‌ها و... اما با همان آرزوي مشترك يعني بازگشت به مسكو يا بهتر بگوييم به زادگاه. ‌
انگار تسولا‌كيديس قصد داشته پيش‌بيني چخوف را در زمانه ما تحقق ببخشد كه هنوز زندگي به همان گونه حتي امروز براي سه خواهر ادامه دارد اگر چه با ظاهري متفاوت.
در نمايشنامه آتن ـ مسكو اولگا همچنان اولگاي چخوف است زني مديرماب، فداكار اما در عين حال مرموز و پنهانكار. ماشا همچنان زني جسور، بي‌قيد و عاشق پيشه و هميشه ناراضي است و ايرنا نيز كماكان همان دخترك معصومي است كه در پي كسب يك هويت مستقل براي خويش است. شايد همين معصوميت است كه او را بيش از هر كدام از خواهرهايش دلبسته زادگاه ساخته است. ‌
هر چند، شخصيت‌هاي نمايشنامه آتن ـ مسكو به تبعيت از زمانه ما شخصيت‌هاي پيچيده‌تري هستند و در عين تضادي كه با يكديگر دارند، سرشار از تضادها و كشمكش‌هاي دروني نيز هستند. از جمله آن كه اولگا در عين شخصيت منظم و مديرمابانه‌اش، آدمي تنبل و بدقول نشان مي‌دهد و ماشا در عين لا‌قيدي روشنفكرانه‌اش، آدمي است متعهد و زحمتكش كه حتي به كلفتي نيز تن درمي‌دهد و ايرنا در عين معصوميت كودكانه‌اش، جنبه‌هايي از موذي‌گري از خود بروز مي‌دهد و حتي خواهرهايش را به جان هم مي‌اندازد. اين خصوصيات باعث مي‌شود با شخصيت‌هاي پيچيده‌تري سر و كار داشته باشيم كه جان بخشيدن به آن‌ها بر صحنه دشواري‌هاي خاص خود را نيز دارد. ‌
هر چند متن تسولا‌كيديس يك طنز نرم چخوفي را نيز از نمايشنامه‌هاي چخوفي وام گرفته است، اما به لحاظ ساختاري نيز تفاوت‌هاي عمده‌اي با آثار چخوف دارد و مهمتر از همه آن كه برعكس آثار چخوف ساختار اوجگاهي در نمايشنامه آتن ـ مسكو بسيار پررنگ‌تر از ساختار اوجگاهي نرم و ناملموس چخوف است و رويدادها و رويداد محوري حضوري بارز در نمايشنامه تسولا‌كيديس دارد. ‌ اما با تمام اين تشابهات و تمايزها آن چه دو نمايشنامه را به هم گره مي‌زند، شخصيت‌هاي هر دو نمايشنامه است.
براساس همين تحليل است كه كتايون فيض‌مرندي نيز در مقام كارگرداني بيش از هر چيز در اجرايش بر عنصر شخصيت تاكيد مي‌ورزد و اين تاكيد خود را در عناصر گوناگون اجرا نشان مي‌دهد.
1- اولين گامي كه فيض‌مرندي در راستاي شخصيت‌پردازي اثرش برمي‌دارد كستينگ به جا و مناسب وي است؛ چنانكه بازيگران چه به لحاظ فيزيكي و چه به لحاظ خطوط چهره در نقش‌ها جا افتاده و براي مخاطب قابل قبول و قابل باور مي‌شوند. ‌
2- نحوه بازي گرفتن از بازيگران كاملا‌ً خصوصيات متضاد آن‌ها را به نمايش مي‌گذارد چنان كه گاهي اين تضاد و تمايز به مرز اغراق كشيده مي‌شود و اين بالا‌خص در د‌و شخصيت اولگا و ايرنا نمود برجسته‌تري دارد. ‌ البته اين نكته را نمي‌توان فراموش كرد كه جنس بازي اغراق‌آميز دو شخصيت اولگا و ايرنا بازي آن‌ها را به طنز نرم چخوفي و فانتزي پنهاني كه در متن هست نزديك مي‌كند اما جنس بازي ماشا كه يك بازي دروني و رئاليستيك است تا حدودي باعث ناهمگوني جنس بازي بازيگران مي‌شود. ‌
3- طراحي لباس در اين نمايش بر تفاوت ميان شخصيت‌ها تاكيدي مضاعف مي‌گذارد چنانكه خوش‌پوشي و مرتب بودن اولگا نشان از شخصيت مديرماب او و لباس شلخته ماشا بر شخصيت بي‌قيد و راحت او و هر دو لباس ايرنا چه لباس راهبه و چه لباس آبي در نيمه دوم نمايش بر معصوميت كودكانه او تاكيد دارد. ‌
اما با اين همه فيض‌مرندي در اين نمايش بيش از آن كه در مقام يك كارگردان طراح وارد عمل شود بيشتر او را در مقام يك كارگردان ـ‌بازيگران مي‌بينيم بدين معني كه عمده تلا‌ش او در اين نمايش معطوف به بازي بازيگران حس‌ها، نحوه بيان آن‌ها و خصوصيات بازيشان است. حال آن كه مي‌توانست از جنبه طراحي خطوط، كمپوزسيون و ايجاد تركيب‌بندي‌هاي معنادار و خلق تصاوير زيبا نيز بر عناصر شخصيت‌پردازي در اجرايش تاكيد كند و از سوي ديگر با توجه به اين عناصر اجرايي زيباتر و ماندگارتر و البته تاثيرگذارتر نيز خلق كند.
فيض‌مرندي در اين اجرا چنان در جنبه‌هاي خلق شخصيت توسط بازيگران پيش مي‌رود كه بسياري از جنبه‌هاي مهم و تاثيرگذار اجرايش همچون خلق تصوير را از ياد مي‌برد و علي رغم شخصيت‌پردازي خوبش، نمي‌تواند به اجرايي با تاثيرگذاري و ماندگاري طولا‌ني دست يابد.
 پنجشنبه 16 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن