تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دو خصلت است كه هيچ كار خوبى بالاتر از آن دو نيست : ايمان به خدا و سود رساندن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816462585




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بخش نخست/بررسي نسبت اساطير‌الاولين به آيات قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بخش نخست/بررسي نسبت اساطير‌الاولين به آيات قرآن
گروه خبرنگاران افتخاري / احمد صالحي نژاد: در اين نوشتار نويسنده سعي كرده است كه شبهه «قرآن و افسانه‏هاى پيشينيان‏» (اساطير‌الاولين) كه به آيات قرآن از طرف مشركين نسبت داده شده بود را با همه جوانب آن بحث و بررسى كند.
عصر بعثت‏خاتم‏الانبياء، محمد مصطفى(ص) عصر جاهليت، خرافات و ... بود. در چنان زمانى‌كه عقيده‏هاى خرافى گوناگون و رايج در جامعه (جزيرة‏العرب) زندگى اجتماعى، مذهبى، سياسى و اقتصادى مردم را شكل مى‏داد، (1) نزول وحى الهى با بيان عقايد و قوانينى جديد كه مبتنى بر اصولى چند از جمله، «ستيز با عقائد خرافى و دعوت به پرستش خداى يگانه، پرهيز از شرك، ظلم، تجاوز و رعايت‏حقوق انسانى و برابرى انسان‌ها» بود واكنش‏هاى گوناگونى در پى‌داشت.

از طرفى تشنگان حقيقت را به جست‌و‌جوى چشمه‏سار حقيقت وامى‏داشت و از سوى ديگر كوران و كران ناآگاه و متعصب كه از سنت‏هاى غلط پدران، رؤسا و بزرگان پيروى مى‏كردند، به ستيزه با حق و انكار وحى‏الهى از طرق مختلف به‌خصوص تهمت‏هاى گوناگون بر پيامبر(ص) و ايجاد شبهه در جامعه بر مى‏خاستند.

از جمله تهمت‌ها عبارت بود از: «و قالوا اساطير الاولين اكتتبها فهى تملى عليه بكرة و اصيلا»(2) (اين كلماتى كه محمد(ص) ادعا مى‏كند كلام خدا و وحى است، افسانه‏هاى پيشينيان است كه نگاشته شده، كه هر صبح و شام بر او املاء (خوانده) مى‏شود.

شبهه اساطير‌الاولين «افسانه‏هاى خرافى پيشينيان‏» از روزهاى نخست نزول وحى در جهت تكذيب ادعاى پيامبر اكرم(ص) در ضديت ‏با دين اسلام مطرح بوده است. در عصر حاضر، بسيارى از مستشرقان مغرض و معاند همچون اسلاف خود ادعا مى‏كنند: محمد(ص) آن‌چه را به‌عنوان قرآن و وحى الهى مطرح كرده است، همان مطالبى است كه توسط افرادى از كتاب‌هاى مقدس و تورات و انجيل بر او خوانده مى‏شد، اگرچه او امى بود لكن با هوش و حافظه فوق‏العاده‏اش مطالبى كه املاء مى‏شد، فرا گرفته و با قريحه سرشار خود آن‌ها را پرداخته و به زبان تازى، به‌عنوان وحى الهى بيان كرده است.(3)

در دهه اخير همين شبهه در قالبى زشت‏تر توسط يكى از چهره‏هاى پليد و خودفروخته و عامل دست ‏سرويس‌هاى جاسوسى صهيونيزم تحت عنوان «آيات شيطانى‏» مطرح شده است. با كمال تأسف برخى از پژوهشگران علوم قرآنى با تأثيرپذيرى از انديشه مستشرقان و هم‏نواى با آنان مطالبى را به‌عنوان كشف وجوه اعجاز و شاه‌كارهاى قرآن گفته‏اند كه با روح قرآن و عقايد اسلام موافقت ندارد.

از جمله گفته‏هاى اين گروه آن است كه در قرآن افسانه‏هاى بى‏اساس وجود دارد اينان معتقدند، قصه‏هاى قرآن همچون ساير قصه‏هاى رايج در جامعه خيالى و غيرواقعى است. اين عده كه به‌تازگى در دهه‏هاى اخير در ميان دانشمندان اسلامى مصر پيدا شده‏اند و بر اين باورند كه قصه‏هاى قرآن از نوع قصه فنى است كه عنصر خيال و وهم اساس آن‌را تشكيل مى‏دهد و خداوند هم در قرآن مجيد از اين‌گونه قصه‏ها براى هدايت مردم بيان كرده است.

اين انديشه واكنش‌هايى را در پى داشته و جمعى به رد آن پرداختند، لكن با مراجعه به مجموعه‏هاى فراهم آمده پيرامون قرآن و علوم قرآنى، عنوانى مستقل درباره شبهه افسانه در قرآن (اساطير‌الاولين) ديده نشد، بلكه در لابه‌لاى كتاب‌هاى مربوط به قصص قرآن و برخى از كتاب‌هاى وجوه اعجاز قرآن و تفسيرها (ذيل آيات مربوطه) به‌صورت پراكنده مطالبى آمده است. اما از آن‌جا كه شبهه افسانه در قرآن از شبهه‏هاى مهمى است كه از عصر نزول تا عصر حاضر، از سوى مخالفان اسلام و رسول‏الله(ص) بر آن تأكيد شده است، شايسته است كه به‌صورت مستقل مورد توجه قرار گيرد.

ما در اين نوشتار با استعانت از درگاه پروردگار در پى آنيم كه شبهه «قرآن و افسانه‏هاى پيشينيان‏» (اساطير الاولين) را با همه جوانب آن بحث و بررسى كنيم.

اساطير در لغت

لغت‏شناسان عرب معانى گوناگونى را براى اساطير ذكر كرده‏اند كه اهم آن‌ها عبارت است از: الاباطي: پوچ، برخلاف حقيقت، ياوه(4)؛ الاحاديث لانظام لها سخنها: روايت‌هاى نامنظم(5)؛ احاديث تشبه‌الباطل: روايت‌ها و سخن‏هايى كه مانند چيزهاى باطل است(6)؛ اعاجيب‌الاحاديث: روايت‏ها و سخن‏هاى شگفت‏انگيز(7)؛ الاكاذيب: دروغ‌ها(8)؛ مالا اصل له: آن‌چه بى‏ريشه است(9)؛ اذا زحرف له الاقاويل و نمقها: آراستن و زينت دادن دروغ‌هاى ساخته شده(10)؛ الحكايات: داستان‏ها «آنچه را نقل و روايت كنند.»(11)

از مجموع معانى هشت‏گانه مى‏توان نتيجه گرفت كه اسطوره و اساطير عبارت‏است از: افسانه‏هاى پوچ و خرافى كه هيچ‌گونه پايه و اساسى ندارد، لكن آن‏چنان آراسته شده كه انسان آن‌را واقعى مى‏پندارد.

اساطير در اصطلاح

اسطوره Mythe حكايتى است كه از افسانه‏هاى باستانى و داستان‌هاى پهلوانى گرفته شده باشد. مجموعه آن روايات را كه در آن مطالبى از طبيعت‏ يا تاريخ برگرفته و با حكايات خرافى آميخته شده ميتولوژى Mythologie گويند. به عبارت ديگر، ميتولوژى، تاريخ افسانه‏اى هر قوم و ملت است و آن مللى كه بيشتر داراى اين نوع تاريخ هستند عبارتند از: يوناني‌ها، هندي‌ها، ايراني‌ها، رومي‌ها، ژرمن‏ها و اسلاوها.

دانشمندان از مطالعه در ميتولوژى هر ملت، حقايق بسيارى از تاريخ دينى، نژادى و ادبى آن ملل استخراج مى‏‌كنند. بعضى گفته‏اند كه كلمه اسطوره از ريشه يونانى Historia ؛ يعنى تاريخ گرفته شده است. مردم عرب نيز داراى اساطير و داستان‌هاى خرافى بوده‏اند كه مربوط است‏ به سرگذشت ‏بت‏ها و اصنام و حكايات درباره جن، غول و كواكب و امثال آن.(12)

«فريد وجدى» در دائرة‏المعارف خود چنين مى‏گويد: «اساطير الاولين، اى ما سطروه من اعاجيب احاديثهم و هو جمع اسطار و قيل جمع اسطورة و هى ما يعبر عنه الاروبيون بالميتولوجيا.»(13)

«عزيزالعظمه» در مقاله «النص و الاسطورة و التاريخ‏» مى‏نويسد: «اما الاسطورة، فهى عبادة نستخدمها بمعناها الفنى المستخدم فى تاريخ الاديان، الاسطورة خبر عن بداية ليست‏سوية الاموراللاحقة الا استعادات لها و ما التاريخ الا استمرارا نوعيا لها، اوتدهورا نوعيا فى سويتها. بهذا المعنى، قد تكون الاسطورة خرافة و هذا هو الشان الغالب و قديكون لها اساس فى‏الواقع التاريخى.»(14)

بنابراين نتيجه مى‏گيريم آن‌چه از شرح وقايع و حوادث (چه به‌صورت مكتوب و يا غير مكتوب) گذشته در دسترس ما قرار دارد به دو قسم تقسيم مى‏شود: 1 - وقايع و حوادثى كه حقيقت ‏خارجى داشته و قهرمانان آن نيز واقعى هستند كه از آن تعبير به تاريخ مى‏شود. 2 - حوادث و وقايعى كه جنبه افسانه‏اى دارد و ساخته و پرداخته ذهن بشر است، لكن گذر زمان آن‌را جا انداخته و در جامعه شكل اعتقادى به خود گرفته است. اين همان اساطير يا افسانه‏ها است.

به يقين مى‏توان گفت تمام ملت‌ها براى خود افسانه‏ها و اسطوره‏هايى داشته‏اند. وجود قهرمانان افسانه‏اى در ادبيات هر ملت (مانند رستم در ادبيات ايران، عنتره در ادبيات عرب، پرومته در ادبيات يونان) به‌منظور ابراز غرور ملى و تحريك و تشويق مردم به پايدارى و جانبازى در راه ميهن و ملت‏خويش است. علاوه بر قهرمانان افسانه‏اى و افسانه‏هاى ملى، اساطير فكرى و فلسفى زيادى در ميان اقوام و ملت‌ها وجود دارد كه دربر گيرنده مطالب عميق فلسفى و عرفانى و گاهى بيانگر جهان‌بينى آن‌ها است.

اساسى‏ترين وجه مشترك اساطير فلسفى، عرفانى اعتقاد به خدايان گوناگون بوده است. در ميان ملت‌ها، يونانيان و سپس روميان و پس از آن ساير ملت‌ها داراى غنى‏ترين اساطير فلسفى هستند. خدايان اساطيرى هر يك مظهر پديده‏اى از طبيعت مانند آب، آتش، باد، باران و ... بودند. مثلا در ميتولوژى يونان، «زئوس‏» خداى خدايان (در اصطلاح روميان «ژوپيتر») و «آفروديت‏» الهه زيبايى (در اصطلاح روميان «ونوس‏») و «آرتميس‏» رب‏النوع زمين و دريا (در اصطلاح روميان «آپولون‏») و «هرمس‏» (در اصطلاح روميان «مركور») خداى باد بوده است. اين‌ها و خدايان ديگر همواره با انسان در ستيز بوده و از او قربانى مى‏خواسته‏اند.(15)

در ايران باستان نيز علاوه بر پرستش اهورامزدا و اهريمن به خدايانى چون «امشاسپندان‏» يا خدايان ششگانه ميترا، ناهيد، آناهيتا و ... معتقد بودند. در مصر به «اوزيريس‏»، «آدمون‏»، آنويس و ... معتقد بودند. در هند به «كريشنا»، اينديرا، ارونا، نيروانا ... و در چين به شانك‏تى، هاتن، تائو و ... و در ژاپن به كامى، ايزانامى، جى‏زو و نيز الوهيت امپراتوران حاكم، اعتقاد داشتند.(16)
متن كامل مقاله را اين‌جا بخوانيد!

پى‏نوشت‏ها:

1) تاريخ‌العرب قبل‌الاسلام 8/371.

2) سوره فرقان آيه / 5.

3) سيكولوجية القصة فى‌القرآن، التهامى نقره ص 61 ، من‌ آراء‌المستشرقين فى‌القرآن و قصصه.

4) الصحاح 2/684، معجم مقاييس‌اللغة 3/72 لسان‌العرب 3/363، تاج‏العروس 12/25.

5) لسان‌العرب 3/363، القاموس‌المحيط 2/49، اقرب‌الموارد 1/515 تاج‏العروس 12/25.

6) لسان‌العرب 3/363، اقرب‌الموارد 1/515، تاج‏العروس 12/25.

7) اقرب‌الموارد 1/515.

8) تاج‏العروس 12/25.

9) لسان‌العرب 3/363، تاج‏العروس 12/25.

10) لسان العرب 3/363، اقرب الموارد 1/515.

11) اقرب‌الموارد 1/515، تاج‏العروس 12/25.

12) امثال قرآن، على‌اصغر حكمت ص 9، به نقل از معجم‌القرآن طبع قاهره ص 404.

13) دائرة‏المعارف القرن‌العشرين 5/128.

14) الاسلام و الحداثة ص 265.

15) بينش تاريخى قرآن، يعقوب جعفرى، ص 17 به نقل از فرهنگ اساطير يونان و روم، ترجمه دكتر احمد بهمنش نوشته پيرگريمال؛ انسان و سمبول‌هايش، گوستاو يونگ، ترجمه ابوطالب صارمى، ص 160.

16) همان ص 18، جاهليت و اسلام، يحيى نورى.
 چهارشنبه 15 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن