تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816925269




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چه كساني بايد نگران كاهش قيمت نفت باشند سعيد خوشرو كارشناس اقتصاد انرژي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: چه كساني بايد نگران كاهش قيمت نفت باشند سعيد خوشرو كارشناس اقتصاد انرژي
سقوط قيمت نفت به مرز هر بشكه 50 دلار اگرچه در كوتاه مدت درآمد كشورهاي صادركننده را كاهش مي دهد و ممكن است اسباب كسري بودجه را براي آنها فراهم آورد اما منافع درازمدت دنياي مصرف كننده را بسيار عميق تر و شديدتر به خطر خواهد انداخت .
مصرف كنندگان بزرگ نفت كه همواره انگشت اتهام را به سوي كشورهاي اوپك نشانه رفته اند بايد با عاقبت انديشي به پيامدهاي درازمدت سقوط قيمت نفت بينديشند.
با نگاهي به روند افت و خيز قيمت هاي نفت در چند دهه گذشته به روشني مي توان دريافت كه افزايش قيمت نفت روي نمي دهد مگر اين كه چند سال قبل از آن قيمت نفت چنان پايين بوده باشد كه شركت هاي نفتي را به سرمايه گذاري در اين بخش ترغيب نكند.
كاهش شديد بهاي نفت در اواخر دهه 1990 ميلادي سبب كاهش هزينه هاي سرمايه گذاري در بخش نفت و افزايش شديد تقاضاي آن به دليل رشد اقتصادي جهان به ويژه در هند و چين شد.
افزون بر اين توليد نفت غير اوپك نيز به اوج خود نزديك مي شد و با قيمت هاي پايين نفت به هيچ روي امكان افزايش توليد در اين دسته از كشورها وجود نداشت ; از اين رو در سال هاي آغازين هزاره سوم به تدريج پيشي گرفتن تقاضا از عرضه نفت و از ميان رفتن ظرفيت مازاد عرضه توليد در كشورهاي عضو اوپك سبب شد كه قيمت هاي نفت در پنج سال گذشته بيش از هر بشكه 100 دلار افزايش يابد. شدت گرفتن عوامل ژئوپوليتيك و سرازير شدن سرمايه بانك ها و صندوق هاي بازنشستگي و بيمه به بازار معاملات كاغذي سبب شد كه در تيرماه گذشته بهاي نفت « دبليو . تي . آي » به هر بشكه 147 دلار افزايش يابد .
پس از آن به تدريج با از ميان رفتن مسائل ژئوپوليتيك و دامنه دار شدن مشكلات مالي بانك ها قيمت نفت رو به كاهش گذارد. در اين ميان بورس بازان نيز به سرعت سرمايه خود را از بازار نفت خارج كردند و روند كاهش قيمت را شتاب بخشيدند.
گزارش هاي مايوس كننده در باره بحران اقتصادي در آمريكا و اروپا و احتمال گسترش آن به آسيا عامل ايجاد نگراني درباره كاهش تقاضاي جهاني نفت و عرضه اضافي نفت عربستان سبب ساز كاهش بهاي جهاني نفت شد و در چنين شرايطي اوپك بيش از ديگر نقش آفرينان بازار مسئوليت پذيري از خود نشان داده و در چارچوب سياست ها و رويه خود براي جلوگيري از ريشه دار شدن مشكل بازار نفت به كاهش توليد روي آورده است .
كاهش درآمد كشورهاي صادركننده نفت را نبايد اصلي ترين خطر كاهش قيمت نفت تلقي كرد. كاهش سرمايه گذاري در صنعت نفت و نيمه تمام ماندن پروژه هايي كه بر اساس قيمت هاي بالاي نفت اقتصادي بوده است در درازمدت مشكلات ريشه داري در صنعت نفت به وجود خواهد آورد.
هم اكنون شركت هاي نفتي روسيه بزرگ ترين توليدكننده و صادركننده نفت غيراوپك از كاهش شديد قيمت هاي نفت ابراز نگراني كرده اند و هزينه هاي توليد و عوارض صادراتي را بيش از هر بشكه 80 دلار ارزيابي مي كنند; اين در حالي است كه بعضي از پروژه هاي نفتي اين كشور بر اساس قيمت هاي هر بشكه 100 دلار در دست بررسي قرار گرفته است و در صورتي كه ميانگين قيمت كمتر از اين باشد نمي توان به اجراي آنها اميدوار بود; از اين رو اجراي بعضي از طرح هاي توسعه ميدان هاي نفتي به اجبار لغو يا به آينده موكول خواهد شد.
اين در حالي است كه افزايش قيمت هاي نفت در سال گذشته سبب شد سرمايه گذاري شركت هايي همانند شل اكسون موبيل بي . پي شورون و كونوكوفيليپس در سال 2008 ميلادي در قياس با سال 2007 بيش از 30 ميليارد دلار افزايش يابد . حال اگر قيمت نفت همچنان پايين بماند آنگاه شركت هاي نفتي ديگر در موقعيتي نخواهند بود كه افزايش تقاضاي بعد از بحران اقتصادي را پاسخگو باشند.
بايد توجه داشت كه مشكلات اقتصادي كنوني جهان سرانجام برطرف خواهد شد و چرخ اقتصاد به روال معمول خواهد گشت اما سرمايه گذاري هاي پرهزينه و زمانبر صنعت نفت را نمي توان در شمار طرح هاي زودبازده تلقي كرد. نگراني اصلي آن است كه پس از برطرف شدن ركود اقتصادي چه كسي مي تواند به اندازه كافي نفت به بازار عرضه كند دنياي مصرف كننده بايد بيش از صادركنندگان نفت از كاهش قيمت نفت نگران باشد و بايد در مقابل مشكلات فراروي صنعت نفت مسئوليت پذير و عاقبت نگر باشد و بكوشد موانع سرمايه گذاري صنعت نفت را از ميان بردارد.
 چهارشنبه 15 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 270]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن