واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:
اعتبار كتاب مقدس را از سه ديدگاه مىتوان بررسى كرد:
. 2- ديدگاه دانشمندان بىطرف: دانشمندان كتاب مقدس را صرفاً نوشتهاى قديمى مىدانند كه به دست انسانها پديد آمده است و... دانشمندان بىطرف براى عهد عتيق (تورات 2500 سال قدمت قائلند و براى عهد جديد - اناجيل - تاريخى نزديك به تاريخ سنتى كليسا يعنى 1900 سال را معتقدند»، (آشنايى با اديان بزرگ، ص 136، حسين توفيقى، انتشارات سمت). 3- ديدگاه مسلمانان: مسلمانان از ديرباز معتقد بودهاند تورات و انجيل كه خدا نازل كرده است دستخوش تحريف قرار گرفته است و مسائلى مانند بشارت حضرت محمد(ص) از آنها حذف شده است. قرآن مجيد در دهها آيه به نازل شدن تورات و انجيل (و نه اناجيل) تصريح مىكند. ... وَ أَنْزَلَ اَلتَّوْراةَ وَ اَلْإِنْجِيلَ مِنْ قَبْلُ{w9-15w}{I3:4-3I}/}...، (آل عمران، آيه 3 - 4). مسأله تحريف تورات و انجيل در قرآن آمده است: آياتى كه براى اثبات تحريف تورات و انجيل مورد استفاده قرار اشاره مىشود. 1- «آيا انتظار داريد شما را باور كنند با اين كه عدهاى از آنان سخنان خدا را مىشنيدند و پس از فهميدن، آن را تحريف مىكردند، در حالى كه علم و اطلاع داشتند؟»، (بقره، آيه 75). 2- آل عمران، آيه 78 - نساء، آيه 46 - بقره، آيه 79 - مائده، آيه 41 و... در مطالعه آيات قرآنى و روايات متعدد در مسأله تحريف به چند نتيجه خواهيم رسيد: 1- قطعاً برخى مضامين موجود درعهد عتيق مضامينى است كه از كتب اصيل الهى برجا مانده است. بسيارى احكام تورات همان احكامى است كه در تعاليم پيامبر اسلام(ص) هم مشاهده مىشود. مثلاً در آيه 45 سوره مائده به احكامى از تورات اشاره شده كه در متن كنونى هم موجود است. 2- موارد بسيارى از كتاب مقدس مورد تحريف واقع شده است اين تحريف گاه در قالب تحريف لفظى يعنى حذف عبارات و اضافه نمودن برخى مضامين و گاه در قالب تحريف معنوى يعنى تفسير غلط آيات كتاب مقدس صورت گرفته است. تعدادى از كتب موجود هم اصلاً مجعول است يعنى نويسندگانى مطالب خود را به عنوان كتاب مقدس و مورد تأييد الهى به مردم ارائه كردهاند. 3- صرفنظر از آيات و روايات در مورد تحريف، با دقت در مضامين مختلف كتاب مقدس به موارد بسيارى از تناقضات واضح و آشكار مىرسيم كه نشانگر وجود دستهاى جاعلينى بوده كه ناشيانه اقدام به اين عمل فسادانگيز نمودهاند. اناجيل اربعه و عهد جديد مورد قبول همه مسيحيان است. به دليل اختلاف انجيل يوحنا با اناجيل سهگانه ديگر - متى، مرقس، لوقا - كه مطلب الوهيت مسيح را با صراحت بيان نموده اما از ذكر امورى چون حكايت ميلاد و صعود مسيح و عشاى ربانى و مسائل ديگر خوددارى نموده، اناجيل سهگانه (مرقس، متى، لوقا) همگون و انجيل چهارم يوحنا را غيرهمگون نام نهادهاند. در قرن هفدهم نسخهاى از انجيل برنابا كشف شد در اين انجيل به پيامبر اسلام بشارت داده است برنابا از مبلغان اوليه مسيحيت است و در كتاب مقدس به عظمت ياد شده است ولكن دليل محكمى بر اين كه انجيل موجود همان انجيل برنابا است اقامه نشده است و نمىتوان به اين كتاب استناد جست. براى آگاهى بيشتر ر.ك: 1- درآمدى بر تاريخ و كلام مسيحيت،محمدرضا زيبايىنژاد 2- آشنايى با اديان بزرگ،حسين توفيقى 1- ديدگاه كليسا: ساروخاچيكى در كتاب [كتاب مقدس را بهتر بشناسيم، ص 14 ]مىگويد «به اعتقاد مسيحيت كليسايى كتاب مقدس كتابى است مصون از خطا و كاملاً قابل اعتماد، زيرا به وسيله روحالقدس الهام شده است... البته بىخطايى فقط شامل نسخههاى اصلى كتاب مقدس است... و ما هيچ يك از نسخههاى كتاب مقدس را در اختيار نداريم»، (نقل از درآمدى بر تاريخ و كلام مسيحيت، محمدرضا زيبايىنژاد، انتشارات اشراق). ديگر اين كه همه مسيحيان هميشه و همه جا معتقد بوده و هستند كه اناجيل كنونى زندگىنامه و سخنان حضرت عيسى است كه متى و مرقس، لوقا و يوحنا آنها را نوشتهاند. تا آنجا كه تاريخ نشان مىدهد مسيحيان هرگز براى حضرت عيسى (ع) به كتابى قائل نبودهاند و اناجيل را صرفاً بيانگر زندگى و سخنان وى مىدانستهاند. توماس ميشل در اين باب مىگويد: «پس از نوشته شدن اناجيل يك سنت شفاهى وجود داشت عيسى به عقيده مسيحيان در حدود سال 30 وفات يافت و كسانى كه از او پيروى كرده وى را شناخته، كارهايش را ديده و سخنانش را شنيده بودند خاطرات خويش از او را در حافظه نگه مىداشتند هنگامى كه مسيحيان نخستين براى عبادت گرد مىآمدند آن خاطرات نقل مىشد اندك اندك اين منقولات شكل مشخصى يافت و بر حجم آنها افزوده شد»، (كلام مسيحى، ص 43 و 44، توماس ميشل، ترجمه: حسين توفيقى)
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 340]