تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، بزرگ‏ترين ـ فرمود ـ يا با عظمت‏ترين نام خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818875982




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بوها انسان را شیفته میکنند


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: پروفسور هانس هت آلمانی کاشف 16 نوع گیرنده بویایی در انسان است. جایزه 50 هزار یورویی جامعه پژوهشگران آلمان در سال 2010 به این پروفسور 63 ساله تعلق گرفته است. این پژوهشگر پنجره جدیدی به دنیای بویایی باز کرده است



پروفسور هانس هت از مدتها پیش هدف روشنی پیش رو داشت. هدفی که او خود آنرا چنین تعریف میکند: «من میخواهم "سفیر بو"ها باشم و به انسانها بگویم: دوستان! شما تنها چشم و گوش ندارید بلکه بینی هم دارید.» به نظر پروفسور هت انسانها بایستی از بینی و قوه بویاییشان بیشتر استفاده کنند. او معتقد است که از طریق بینی میتوان به تواناییهایی رسید که از هیچ راه دیگری، امکان دسترسی به آنها وجود ندارد. جایزه جامعه پژوهشگران آلمان، دوشنبه هفتم ژوئن به پرفسور هانس هت اهدا شد.

پروفسور هت زیستشناسی و شیمی خوانده است و با دانشمند برجسته رفتارشناسی، پروفسور کنراد لورنس دارنده جایزه نوبل، در موسسه ماکــس پالانک همکاری داشته است. او در این همکاری مسئول بررسی حس بویایی پروانهها بوده است. خود او میگوید:« پروژه فوقالعادهای بود. در واقع اینطور بود که شیفته دنیای اعجاب انگیز ذرات بویایی شدم. »



"بو" قاتل شماره یک احساسات

حشرات تنها 50 نوع گیرنده مختلف بویایی دارند. هانس هت سیطره پژوهش خود را گستردهتر میکند سراغ انسانها میرود. انسان 350 نوع گیرنده بویایی دارد. 15 گیرنده از این350 نوع را این پژوهشگر 63 ساله آلمانی شناسایی کرده است. او معتقد است که ذرات بویایی، درک و رفتار انسان را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد.

پروفسور هت میگوید:«ما میدانیم که بو قاتل شماره یک احساس، در رفتار انسانها نسبت به یکدیگر است. یعنی اینکه هر بوی ناخوشآیندی، مثلأ بوی دهان یا عرق پا، منزجر کننده است. فرقی هم نمیکند که سایر فاکتورها چقدر جذاب باشند.» از آن گذشته امروزه حتی روشن شده است که خانمها زوج خود را از طریق بوی او جستجو میکنند. پروفسور هت توضیح میدهد:«هر انسانی گذشته از بوهای مصنوعی، نوعی بوی طبیعی بدن و مخصوص به خود دارد. این بو کاملأ فردی و مانند اثر انگشت است.»

پروفسور هت میگوید که انسانها اگر میخواهند دنیای اطرافشان را خوب بشناسند بایستی با بینی باز زندگی کنند. شعاری که طبیعتأ خود او در تمام مدت به آن دقت میکند. او میگوید که حتی در قطار و هواپیما هم وقتی راهرو را طی میکند، مسافران را تنها نگاه نمیکند بلکه از فرصت استفاده میکند و سعی میکند بوی آنها را هم درک کند. پروفسور هت ادامه میدهد:« و نتجیه فوقالعاده جالبی به دست میآید. گاه بوی بد یک آدم، به هیچوجه با ظاهر مطلوب او جور درنمیآید. یا برعکــس آدمی که ظاهر چندان جالبی ندارد بوی بسیار خوشآیندی دارد.»



تمام بدن بو میکشد

پروفسور هت تئوری جالبی دارد: آدمها تنها با بینی بو نمیکشند بلکه در تمام بدن سلولهای گیرنده بویایی وجود دارد. او در تحقیقات خود نشان داده است که اسپرم انسان در سطح بیرونی خود گیرندههای بویایی دارد و میتواند بوی تخمک را درک کند.

وجود گیرندههای بویایی بر روی سلولهای پروتستات پیشتر ثابت شده است. مثلأ بوی بنفشه اثر مثبتی در درمان سرطان پروستات دارد. این بو تقسیم سلولهای سرطانی را متوقف میکند. پروفسور هت در آزمایشگاه دانشگاه بوخوم 20گیرنده بویایی روی اسپرم شناسایی کرده است. او با غیرفعال کردن این گیرندهها، تأثیر آنها را در راه رسیدن به تخمک نشان میدهند.

دریچهای که پروفسور هت به دنیای ذرات بویایی گشوده است ابعاد گوناگونی دارد. به عنوان، نقش مثبت ذرات بویایی در درمان ترس. عصاره یاسمن اثر مثبتی در درمان ترس دارد تیم تحقیقاتی پروفسور هت پروانه این نسخه گیاهی در آلمان را به نام خود ثبت کرده است. بوی این عصاره از طریق بینی به ششها میرود و در آنجا وارد خون میشود. این ذرات بویایی مانند والیوم آرام بخشند، آنهم بدون اثرات جانبی.

پروفسور هت در آخر اشاره میکند که پژوهش هم حد و مرز خود را دارد. او ادامه میدهد:«مثلأ فکر نکنید که ما روزی یک نوع ذره بویایی کشف کنیم که میتواند همه آدمها را خوشبخت کند یا مثلأ باعث جذابیت یک آدم یا موجب عشق و محبت شود.»






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن