واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: آيات مهدوي سوره مباركه اسراء
درآن پنج آيه مى باشد آيات ۵- ۶-۱۳-۳۳- ۸۱
ا- (فاذا جاء وعد أولاهما بعجثنا عليكم عبادا لنا أولي بأس شديد فجاسوا خلال الديار و كان وعدأ مفعولأ ثم رددنا لكم الكره عليهم و أمددنا كم بأموال و بنين و جعلناكم أ كثرنفيرأ.)[۱]
هنگامى كه نخستين وعده فرا رسد مردانى پيكارجو را بر شما مى فرستيم، خانه ها را جستجو مى كنند و اين وعده اى است قطعى.
سپس شما را بر آنها چيره مى كنيم و اموال و فرزندانتان را افزون خواهيم كرد و نفرات شما را بيشتر (از دشمن) قرار مى دهيم.
امام صادق (ع) در تفسير اين دو آيه شريفه مى فرمايد:
چون زمان خونخواهى امام حسين (ع) فرا رسد، خداوند مردمى را پيش از ظهور قائم آل محمد (عج) برانگيزد كه هر جا دشمنان وظالمين آل محمد (ص) را بيابند، بسوزانند، و اين كارى است كه قبل از قيام قائم (عج) شدنى است، آنگاه حضرت امام حسين (ع) با هفتاد نفر از ياران جانبازش كه در كربلا شهيد شدند رجعت نمايند در حالى كه لباس سفيد پوشيده اند، به مردم اعلان كنند، كه امام حسين (ع) با يارانش قيام نموده تا اهل ايمان ترديد ننمايد و بدانند كه او دجال و شيطان نيست، بلكه او امامى است كه در دسترس مردم است و چون يقين كردند او امام حسين (ع) مى باشد ترديد نخواهند كرد.
سپس از جانب امام حسين (ع)، امام زمان (عج) به همة مردم معرفى مى گردد و أهل ايمان نيز آن حضرت را تصديق مى كنند، چون امام زمان (عج) وفات نمايد، حضرت امام حسين (ع) او را غسل كرده و كفن و حنوط كرده، دفن مى كنند.
چنان كه در روايت است كه متصدى امر امام بايد جانشين او باشد، و در خبر است كه امام حسين (ع) چندان حكومت مى كند كه ابروانش جلو چشم مباركش را مى گيرد.[۲]
و حمران بن اعين از حضرت امام محمد باقر (ع) روايت مى كند كه اين آيه را مى خواند (و بعثنا عليكم عبادأ لنا أولي بأس شديد) و مى فرمود: اين بندگان خدا، قائم ما و ياران او هستند كه سخت نيرومند مى باشند. [۳]
۲- (و كل انسان آلزمناه طائرة في عنقه.)[۴]
أعمال هر انسانى را به گردنش قرار داده ايم.
امام هشتم حضرت رضا (ع) مى فرمايد: خداوند عزوجل فرمود (يعنى) ولايت امام را برگردن هر انسان انداخته ايم.۵
۳- (و من قتل مظلومأ فقد جعلنا لوليه سلطانأ فلا يسرف في القتل إته كان منصورأ.)۶
و آن كس كه مظلوم كشته شده براى وليش سلطه (حق قصاص) قرار داديم، اما در قتل اسراف نكند، چرا كه او مورد حمايت است.
اين آيه قرآن دربارة امام حسين (ع) و حضرت مهدى (ع) نازل شده است.
جابر جعفى و سلام بن مستنير هر دو از حضرت باقر (ع) روايت كرده اند كه لى دربارة اين آيه، حضرت باقر (ع) فرمود:
همانا حسين (ع) مظلوم كشته شد و مائيم ولى او، و قائم از ماست كه (از كشندة او انتقام مى گيرد) خون شريف حسين (ع) را طلب مى كند و هر كه بر قتل حضرت امام حسين (ع) راضى بود، او را به سزاى عملش مى رساند تا آخر حديث.۷
۳- (و قل جاء الحق و زهق الباطل إن الباطل كان زهوقا. )۸
بگو حق فرا رسيد و باطل نابود شد و (اصولا) باطل نابود شدنى است.
حكيمه خاتون فرمود: اين آيه را روى بازوى او (مهدى (ع)) ديدم كه نوشته شده است.۹
امام باقر (ع) در تفسير اين آيه شريفه فرمودند: زمانى كه امام قائم (ع) قيام نمايد دوران دولت باطل سپرى خواهد شد.
آيات مهدوي سوره مباركه انشقاق
۱ـ لتركبن طبقا" عن طبق.[۱]
كه همه شما دائما" از حالي به حال ديگر منتقل ميشويد.
امام صادق فرمود:
براي قائم ما غيبت طولاني خواهد بود اصحاب كه در حضور بودند عرض كردند به چه سبب غيبت آن بزرگوار طولاني خواهد شد پيامبر فرمود:
بايد اعمال و طريقه زشتي كه امتهاي گذشته در غياب پيامبرانشان مرتكب شدند اين امت هم در غيبت حضرت قائم امام فردا فرد انجام دهند سپس اين آيه را تلاوت نمود: لتر كبن طبقا" عن طبق
طبرسي از امير المومنين روايت كرده كه حضرت فرمود:
همان مكر و حيله اي كه امتهاي گذشته نسبت به خلفا و اوصياء پيامبران نمودند اين امت نيز نسبت به من و فرزندانم مرتكب خواهند شد . [۲]
اين كلام مبارك اشاره به ظلم هايي است كه بعد از پيامبر u اين مردم مرتكب شدند ،اجتماع آنها در سقيفه بني ساعد ه وبر كناري امام امير المومنين از مقام خلافت و وصايت كه خلاف نص صريح قرآن و پيامبر است ، و برگزيدن ابوبكر به جاي حضرت امير المومنين علي و سپس حلال خدا راحرام و حرام او را حلال كردن و آتش زدن درب خانه امير المومنين u كه منجر به ضرب و شتم [۳] و سقط جنين « محسن » شد و ستم هايي كه زمامداران جور و ستم به خاندان عترت و طهارت كردند ، همچون قتل و زندان و شكنجه و اسارت و ... ستمي كه به دوستداران و علاقمندان اهل بيت روا داشته اند ـ به اميد روزي كه منجي عالم بشريت حضرت مهدي آل محمد «عج» ظهور نمايند و با قدرت يد اللهي خود از آنان و از اعوان و انصار و يارانشان انتقام بگيرند ـ اللهم ارنا الطلعه الرشيده و الغره الحميده ... .
پينوشتها:
[۱] انشقاق ، آيه ۱۹
[۲] تفسير برهان ، ج ۴ ، ص ۴۴۴
[۳] حضرت زهرا (سلام الله عليها)
آيات مهدوي سوره مباركه انعام
درآن شش آيه مى باشد
آيات ۳۱- ۳۵-۳۳-۸۹-۱۱۵-۱۵۸
۱- (حتى إذا جائتهم الساعة بغتة.) [۱]
تا هنگامى كه نا گهان ساعت (قيامت )فرا مى رسد.
الساعه- اشاره به علائم و نشانه هاى آخر الزمان و پديد آمدن آنها پيش از ظهور و قيام حضرت مهدى (عج) مى باشد. [۲]
۲- (قل أرايتكم إن أتا كم عذاب الله! أو أتتكم الساعه ) [۳]
بگو اى محمد آيا هيچ فكر كرده ايد اگر عذاب پروردگار به سوى شما آيد و يا ساعت (قيامت) بر پا شود.
روايتى از پيامبر اسلام (ص) درباره ساعت قيامت نقل شده است كه قبل از آن ۱۰ نشانه و آيات بروز خواهد كرد كه تمام آنها از علائم ظهور و قيام حكومت جهانى حضرت مهدى (عج) است. [۴]
۳- (فلما نسوا ما ذكراو به فتحنا عليهم أبواب كل شىء حتى اذا فرحوا بما أوتوا أخذناهم بغته فاذا هم مبلسون.) [۵]
هنگامي كه (اندرزها سود نبخشيد) و آنچه به آنها يادآوري شده بود فراموش كردند، درهاي همه چيز (از نعمتها) را به روي آنها گشوديم تا (كاملاً) خوشحال شدند (و دل به آنها بستند) ناگهان آنها را گرفتيم (و سخت مجازات كرديم) در اين هنگام همه مأيوس شدند (و درهاي اميد به روي آنها بسته شد).
ابي حمزه از امام باقر (ع) نقل مي كند كه حضرت دربارة (أخذهم بغته فاذا هم مبلسون)، فرمود: يعني قيام القائم. [۶]
۴ ـ (فان يكفر بها هولاء فقد وكلنا بها قوماً ليسوا بها بكافرين.) [۷]
و اگرنسبت به آن كفر ورزند (مهم نيست زيرا) كساني را نگاهبان آن ساخته ايم كه نسبت به آن كافرنيستند.
امام صادق (ع) درباره ( قوما ليسوا بها بكافرين) فرمود: (شاره به اصحاب و ياران حضرت مهدي (عج) است.[۸]
۵- (و تمت كلمه ربك صدقاً و عدلاً لا مبدل لكلماته و هو السميع العليم.) [۹]
و كلام پروردگار تو با صدق و عدل به انجام رسيد هيچ كس نمي تواند كلمات او را دگرگون سازد و او شنوندة دانا است.
در بيش از ده حديث آمده كه اين آيه شريفه " و تمت كلمة ربك " الى أخر، بين دو جشم و يا بر بازو و يا بين دو كتف هر امامي نوشته شده است، و در زيارت نامه هاى اهل بيت (ع)كلمات الله اطلاق بر أئمه اطهار (ع)شده است ((نحن الكلمات التامات)) كه اول آنها حضرت اميرالمومنين و آخر آنان حضرت مهدى (عج) است. [۱۰]
۶- (يوم يأتي بعض آيات ربك لاينفغ نفسا" اينمانها لم تكن آمنت من قبل او كسبت في ايمانها خيرأ، قل النتظروا و إنا منتظرون. ) [۱۱]
آن روز كه اين آيات و نشانه ها تحقق پذيرد ايمان آوردن افرادى كه قبلأ ايمان نياورده اند و يا عمل نيكى انجام نداده اند، سودى به حالشان نخواهد داشت، بگو (اگر كه شما چنين انتظارات غلطى داريد) انتظار بكشيد، ما هم انتظار (كيفر شما را) مى كشيم.
على بن رباب از امام صادق (ع) نقل مي كند كه حضرت دربارة اين آية شريفه فرمود مراد از ((آيات)) حضرت قائم (ع) است، سپس فرمود: در زمان ظهور و قيام حضرت مهدى (ع)ايمان آوردن كسانى كه پيش از قيام، ايمان نياورده بودند سودى ندارد، هر چند كه ايمان به امامان قبل از او داشته باشند.
آنگاه فرمود؟ خوشا به حال دوستداران قائم ما كه انتظار ظهور آن حضرت را در حال غيبت او دارند و خوشا به حال اطاعت كنندگان حضرتش در زمان ظهور، دوستان و اولياء خدا هستند، ترس و بيمى برايشان نيست و هيچ گاه محزون و غمناك نمى شوند. [۱۲]
[۱]انعام ، آيه ۲۱
[۲]المهدي في القرآن ص ۴۳
[۳]انعام آيه ۴۰
[۴]المهدي في القرآن ص ۴۵ ، ۱۰ نشانه ها مشروحا" ذكر شده مراجعه شود .
[۵]انعام آيه ۴۴
[۶]الف) غايه المرام ص ۲۲۶ - ب ) تفسير صافي ج ۲ ص۱۷۳
[۷]انعام آيه ۸۹
[۸]الف ) ينابيع الموده ، ص ۴۲۲ - ب ) غايه المرام ص ۲۲۶
[۹]انعام ، آيه ۱۱۵
[۱۰]تفسير اطيب البيان ج ۵ ص ۱۸۰
[۱۱]انعام آيه ۱۵۸
[۱۲]الف) ينابيع الموده ص ۴۲۲ - ب ) تفسير برهان ج ۱ ص ۵۶۴ - ج) غايه المرام ص ۲۲۶ - د) بحار الانوار ج ۱ ص
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]