تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بنده «خدا» مى‏دانست كه در ماه رمضان چيست [چه بركتى وجود دارد] دوست مى‏داشت كه تم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816866191




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آمار تخلفات و جريمه رانندگان زن از مردان كمتر است


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: آمار تخلفات و جريمه رانندگان زن از مردان كمتر است
در عصر حاضر كه در انجام امور مختلف زندگي، زمان و سرعت 2 عامل مهم به شمار مي آيند انجام بسياري از كارها به كمك خودروهاي شخصي انجام مي شود، تا چند دهه قبل در كشور ما شايد تعداد بانوان راننده انگشت شمار بود ولي زندگي ماشيني و انجام امور زندگي توسط بانوان موجب شد تا خودروي شخصي، ديگر به صورت انحصاري در دست مردان نباشد و در حال حاضر تعداد زناني كه خودروي شخصي دارند شايد بيش از مردان باشد. متاسفانه رانندگان زن، هنگام رانندگي در خيابان ها با مشكلاتي مواجه مي شوند كه بسياري از آن ها نشات گرفته از تفكراتي قديمي است. طبق آمار ارائه شده پليس راهنمايي و رانندگي رانندگان زن بيشتر از رانندگان مرد قوانين را رعايت مي كنند و محتاط ترند. اما بعضي از رانندگان مرد هنگام مشاهده زنان راننده، پا را روي پدال گاز مي فشارند و براي پرت كردن حواس آن ها به طور ممتد بوق مي زنند يا مزاحمت هاي ديگر ايجاد مي كنند.

يك بانوي راننده مي گويد: بسياري از بانوان زن هنگام رانندگي علاوه بر توجه كامل به اطراف بايد متوجه افرادي نيز باشند كه به روش هاي مختلف سعي در ايجاد اختلال در رانندگي آن ها دارند.

وي ادامه مي دهد: بارها هنگام رانندگي و عبور از چهارراه ها ديده ام با وجود اين كه حق تقدم با من است، بعضي رانندگان مرد به عمد راه را مي بندند و نمي گذارند كه به آساني عبور كنم.

وي مي افزايد: گاهي موتورسواران و افراد پياده نيز باعث مزاحمت براي رانندگان زن مي شوند و با پيچيدن جلوي خودروي آن ها سعي دارند چنين بنمايانند كه رانندگان زن نمي توانند آن طور كه بايد و شايد رانندگي كنند.

يك بانوي راننده ديگر نيز مي گويد: بعضي از ماموران راهنمايي و رانندگي به زنان راننده بيشتر از مردان اخطار و تذكر مي دهند و گاهي براي موارد بسيار پيش پاافتاده و جزئي، عملكرد آن ها را زير سوال مي برند و يا آن ها را جريمه مي كنند.

وي ادامه مي دهد: در بسياري از موارد ديده مي شود كه رانندگان مرد با وجود تخلف محرز با صحبت كردن با ماموران راهنمايي و رانندگي، مشكل خود را رفع مي كنند و باعث مي شوند تا جريمه سنگين به آن ها تعلق نگيرد ولي اين موضوع در مورد زنان صدق نمي كند.

وي مي افزايد: بسياري از زنان راننده با وجود اين كه هيچ گونه تخلفي مرتكب نشده اند، با اخطار ماموران راهنمايي و رانندگي مواجه مي شوند و اغلب اوقات به دليل اين كه نمي توانند آن ها را قانع كنند كه تخلفي انجام نداده اند، ناچار به پرداخت جريمه اند.

وي تاكيد مي كند: با اين كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي رانندگي در بين زنان افزايش يافته است و كمتر بانويي است كه گواهي نامه رانندگي نداشته باشد، با اين حال بي اعتمادي نسبت به رانندگي آنان وجود دارد و اين موضوع اعتماد به نفس آن ها را از بين مي برد و مشكلات فراواني به وجود مي آورد.

يك جامعه شناس مي گويد: در حال حاضر نگرشي كه درباره رانندگي در جامعه ما وجود دارد بايد بازنگري شود و اين امر فقط با فرهنگ سازي محقق مي شود.

به عقيده فاطمي پور هر نوع سانحه رانندگي تبعات منفي دارد و اين كه راننده زن باشد يا مرد در اصل مسئله تفاوتي ايجاد نمي كند. وي مي افزايد: در كشور ما رانندگي را حق مردان مي دانند و در حالي كه زنان راننده، هم تخلف كمتري انجام مي دهند و هم كمتر از مردان دچار بي احتياطي، تخلف و تصادف مي شوند.

به گفته اين جامعه شناس در جوامع سنتي و همچنين در شهرستان هايي مانند بجنورد، با وجود اين كه تعداد زيادي راننده زن وجود دارد، آن ها نه تنها توسط بعضي از مردان بلكه حتي توسط بسياري از هم جنسان خود مورد تمسخر قرار مي گيرند.

وي ادامه مي دهد: بسياري از اين افراد بدون توجه به آمار ارائه شده راهنمايي و رانندگي مبني بر رعايت بيشتر مقررات رانندگي و كاهش تصادفات برون و درون شهري توسط راننده، عملكرد آن ها را زير سوال مي برند.

وي اضافه مي كند: در بسياري از مواقع حتي كودكان و نوجوانان نيز در اين موارد به آزار و اذيت زنان راننده مي پردازند. بر اساس آمار ارائه شده از چگونگي رانندگي زنان، مشخص شده است بيش از 95 درصد از زنان راننده به علت نگاه خاصي كه بر شيوه رانندگي آن ها وجود دارد، سعي مي كنند، كمتر تخلف كنند و يا به صورتي رانندگي كنند كه جريمه اي به آن ها تعلق نگيرد.

فاطمي پور درصد تصادفاتي را كه رانندگان زن موجب آن شده اند بسيار كمتر از مردان بيان مي كند و مي گويد: از هر 100 تصادفي كه اتفاق مي افتد به طور ميانگين تنها 25 درصد به علت بي احتياطي بانوان راننده بوده است.

به گفته اين جامعه شناس اين ارقام بسيار تامل برانگيز و علت اصلي آن همين نگاه ويژه اي به رانندگي زنان است. وي تاكيد مي كند: در كشورهاي صنعتي به دليل اين كه نگرشي كه به رانندگي زنان وجود دارد، كمتر تبعيض آميز است، و با آن ها كم و بيش مانند مردان رفتار مي شود، اهرم بازدارنده اي كه براي زنان راننده در كشورهايي مانند ايران وجود دارد از ميان برداشته شده است و به همين دليل سوانح و تخلفات رانندگي زنان و مردان تقريبا مساوي است.

وي بيان مي كند: نگاه ويژه اي كه در ايران نسبت به رانندگي زنان وجود دارد، گرچه در متن جامعه براي آنان مشكل ساز است و نوعي هراس را از برخورد ديگران با خود به همراه دارد، در واقع سبب شده است تا آمار تخلفات رانندگي زنان و تصادفات توسط آن ها به ميزان قابل توجهي كاهش يابد.

وي با تاكيد برلزوم فرهنگ سازي مناسب درباره رانندگي بانوان مي گويد: هم رانندگان زن و هم رانندگان مرد بايد مقررات راهنمايي و رانندگي را رعايت كنند زيرا راننده يك خودرو علاوه بر مسئوليت جان خود و افرادي كه داخل خودرو مي باشند، مسئوليت حفظ جان سايرافرادي را كه به نوعي با آن ها در حين رانندگي مواجه است نيز برعهده دارد.

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي خراسان شمالي در اين باره مي گويد: اين گونه نيست كه ماموران راهنمايي و رانندگي در برخوردهاي خود با رانندگان زن و مرد تبعيض قائل شوند.

سرهنگ اسفندياري اضافه مي كند: وظيفه ماموران راهنمايي و رانندگي برخورد با هرگونه تخلف و سرپيچي از مقررات راهنمايي و رانندگي است و اين كه متخلف، زن يا مرد باشد تفاوتي ندارد.

به گفته رئيس پليس راهنمايي و رانندگي، شكايت رانندگان از ماموراني كه بدون دليل برگه جريمه صادر كنند قابل پي گيري است و عكس اين قضيه نيز صادق است.

وي تاكيد مي كند: ماموران راهنمايي و رانندگي موظفند به وظيفه خود عمل كنند و اگر با افراد متخلف كنار بيايند، آن ها را جريمه نكنند و يا رانندگان با صحبت كردن با آن ها به نحوي از زير بار پرداخت جريمه شانه خالي كنند عملكرد خودشان زير سوال مي رود.

سرهنگ اسفندياري تاكيد مي كند: رانندگان زن بسيار محتاط تر از مردان مي باشند و آمار جريمه و تخلف آنان به صورت معناداري از مردان كمتر است و همچنين تصادفات بانوان راننده نيز از رانندگان مرد كمتر است.

وي خاطرنشان مي كند: رانندگان، چه زن و چه مرد، بايد به وظيفه خود عمل و مقررات راهنمايي و رانندگي را به نحو احسن رعايت كنند تا جامعه اي بدون تخلف داشته باشيم.
 سه شنبه 7 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن