تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگاه ميهمان داشتند، با او غذا مى‏خوردند و دست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831253371




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ديدگاه قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، در مورد نحوه رفتار با اقليت هاي غير مسلمان چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: براي اوّلين بار در طول تاريخ اسلام، سندي جامع كه بيان گر طرح نظام سياسي اسلام و به منظور اداره يك اجتماع بزرگ اسلامي، پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، تدوين گشت. قانون اساسي به جهت فراهم آوردن زمينه هاي عملي مناسب جهت حاكميت اسلام در كليه ي شئون مملكت، اعمّ از داخلي و خارجي مي باشد.
تدوين قانون اساسي به وسيله جمعي از فقها، متخصصان و صاحب نظران، بر اساس معيارهاي اسلامي صورت گرفته است و بسياري از اصول تنظيم شده، داراي پشتوانه آيات و روايات معصومين-عليهم السلام- مي باشد. آنچه در اين جا مورد توجه است، بررسي اصولي چند از قانون اساسي است كه در بُعد داخلي، روابط دوستانه و مسالمت آميز را با پيروان اديان آسماني را بيان مي دارد.
همزيستي مسالمت آميز با اقليت هاي ديني در ايران:
از نظر قانون اساسي، «اقليت ديني» به كساني اطلاق مي شود كه پيرو يكي از اديان يهودي، مسيحي و يا زرتشتي بوده و داراي تابعيت جمهوري اسلامي ايران باشند؛ اين عده را «اهل كتاب» نيز مي خوانند. قانون اساسي، براي اقليت هاي ديني ارزش و احترام خاصي قائل است و ضامن آزادي و حقوق ملي آنان مي باشد و اين يكي از مزاياي بزرگ اسلام است كه عدالت اجتماعي را براي همه ساكنان سرزمين خود، با وجود اختلاف مذهب، نژاد، قوم، زبان و رنگ تأمين مي كند.
در اصل سيزدهم قانون اساسي آمده است: «ايرانيان زرتشتي، كليمي و مسيحي تنها اقليت هاي ديني شناخته مي شوند كه در حدود قانون در انجام مراسم ديني خود آزادند و در احوال شخصيه و تعليمات ديني بر طبق آيين خود عمل مي كنند.»
الف) وضعيت دين هاي ساختگي در ايران:
با توجه به اصل فوق، تنها پيروان سه دين يهودي، مسيحي و زرتشتي به رسميت شناخته شده اند. بنا بر اين، مشركين و پيروان دين هاي ساختگي مثل بهائيت، به رسميت شناخته نمي شوند و از حقوق اقليت هاي مذكور در اصل سيزدهم بهره مند نخواهند شد.(اسلام علاوه بر امور مادي، به امور معنوي جامعه نيز توجه دارد. فردي كه به هيچ ديني پاي بند نيست، «خارجي» ناميده مي شود و يك مسلمان مجاز نيست با كافران مراوداتي داشته باشد و جامعه اسلامي هم نسبت به فرد «خارجي» واكنش هايي ظاهر مي سازد كه در مجموع نشانه خطرناك بودن «خارجي» براي اسلام است و به او بايد به چشم دشمن نگريست.
سخت گيري اسلام نبست به اين افراد، بدان معنا نيست كه اسلام براي «انسان ها»، احترامي قائل نيست. از ديد اسلام، همه ي انسان ها برابرند، ولي گروه هاي «خارجي»، براي پيشبرد و گسترش اهداف اسلام خطرناكند چه اين كه ممكن است در ميان جامعه، تبليغاتي عليه اسلام و قرآن انجام دهند، پيامبر اكرم-صلي الله عليه وآله- در سيره عملي اش، با پيروان اديان آسماني مثل مسيحيت و يهوديت رفتار مسالميت آميز داشت، امّا با بت پرستي مبارزه سرسختانه داشت، چون كه بت پرستي، دين محسوب نمي شود بلكه يك انحراف و گمراهي آشكار است كه وظيفه الهي پيامبر-صلي الله عليه وآله- ايجاب مي كرد كه در مقابل آنان آرام ننشيند.
ب) وضعيت صابئين:
از اين گروه در قرآن كريم ياد شده است: (اِنّ الّذينَ آمَنوا وَ الّذينَ هادوا وَ النَّصاري وَ الصابِئينَ مَن آمَنَ بِاللّهِ و اليَْومِ الآخِرِ و عَمِلَ صالِحاً فَلَهُم اَجرُهُم عِندَ رَبِّهم وَ لا خَوف عَلَيْهِمْ وَ لا هُم يَحزَنُون.)

سؤالي كه مطرح است اين است چرا قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، از «صابئين» ذكري به ميان نياورده و آنان را به رسميت نشناخته است؟ در جواب بايد گفت: اولاً، اين طايفه در اثر كمي جمعيّت و اصرار آنان به نهان داشتن آيين خود و منع از دعوت و تبليغ و اعتقاد بر اين كه: آيين آنان، يك «آيين اختصاصي» است، نه عمومي، و پيغمبرشان فقط براي نجات آنان مبعوث شده است و بس، وضع آنان به صورت اسرارآميز درآمده و جمعيت آنان رو به انقراض مي رود. و ثانياً، برخي اين طايفه را، شاخه اي از دو مذهب مسيحيت يا يهوديت مي دانند.ج) احوالات شخصيه اقليت هاي ديني در ايران
پيروان اهل كتاب در ايران، در احوال شخصيه نظير ازدواج، طلاق، ارث و وصيت طبق اصل سيزدهم قانون اساسي، تابع قوانين و مقررات خودشان مي باشند و ملزم به رعايت قوانين مدني ايران، كه مبتني بر فقه و شريعت اسلامي است، نمي باشند. نيز، تدريس تعليمات ديني و آموزش زبان عربي و قرآن در مدارس اقليت هاي مذهبي الزامي نيست.
د) فعاليت هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي اقليت هاي ديني در ايران
در اصل بيست و ششم قانون اساسي آمده است: «احزاب، جمعيت ها، انجمن هاي سياسي و صنفي و انجمن هاي اسلامي يا اقليت هاي ديني شناخته شده آزادند، مشروط به اين كه اصول استقلال، آزادي، وحدت ملي، موازين اسلامي و اساس جمهوري اسلامي را نقض نكنند. هيچ كس را نمي توان از شركت در آنها منع كرد يا به شركت در يكي از آنها مجبور ساخت.»
اقليت هاي ديني علاوه بر برخورداري از آزادي هايي كه در اصل سيزدهم ذكر شد، طبق اصل بيست و ششم مي توانند فعاليت هاي سياسي و اجتماعي هم داشته باشند، مشروط بر اين كه اصول مندرج در اين ماده نقض نشود. به علاوه، تشكيل اجتماعات و راه پيمايي بدون حمل سلاح، به شرط آن كه مخل به مباني اسلام نباشد، براي همگان و از جمله اقليت هاي ديني آزاد است. در اصل بيست و هفتم قانون اساسي مي خوانيم: «تشكيل اجتماعات و راه پيمايي ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن كه مخل به مباني اسلام نباشد آزاد است.»
نيز، اهل كتاب مي توانند از زبان هاي محلي و قومي در مطبوعات و رسانه هاي گروهي و تدريس ادبيات مخصوص خود در كنار زبان فارسي، استفاده نمايند. در اصل پانزدهم قانون اساسي آمده است: «زبان و خط رسمي و مشترك مردم ايران فارسي است. اسناد و مكاتبات و متون رسمي و كتب درسي بايد با اين زبان و خط باشد، ولي استفاده از زبان هاي محلي و قومي در مطبوعات و رسانه هاي گروهي و تدريس ادبيات آن ها در مدارس، در كنار زبان فارسي آزاد است.»
از آنجايي كه در ايران اقوام و قبايل پراكنده و متنوعي زندگي مي كنند، قانون گذار ضمن آگاهي از اين مطلب، در ذيل اصل پانزدهم قانون اساسي، به تمام گروه ها و قبائل اجازه داده است كه از زبان محلي و قومي خود استفاده كنند، كه به مفاد آن، اين حق فرهنگي، شامل پيروان اقليت هاي ديني هم مي شود.
افزون بر اين كه، اقليت هاي ديني حق دارند كه در مجلس شوراي اسلامي، نماينده داشته باشند. در مجموع پنج نماينده براي كل اقليت هاي غير مسلمان در نظر گرفته شده است. در اصل شصت و چهارم آمده است: «... زرتشتيان و كليميان هر كدام يك نماينده و مسيحيان آشوري و كلداني مجموعاً يك نماينده و مسيحيان ارمني جنوب و شمال هر كدام يك نماينده انتخاب مي كنند...».






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن