تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخاوت از اخلاق پيامبران و ستون ايمان است . هيچ مؤمنى نيست مگر آن كه بخشنده است و تنها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817444617




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

من ساكن طبقة دهم هستم شما چه طور؟


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: من ساكن طبقه دهم هستم شما چه طور؟



حیاطهایی با حوض بزرگ یا كوچك پر آب و درختهای سایه گستر و یا درختهای میوه! حالا آنها آپارتمان نشین شده اند، ما هم. پدرانمان همچنان در مقایسه آپارتمان و خانه شخصی مانده اند و ما فقط گوش میدهیم و تصور میكنیم زندگی را بدون پرداخت حق شارژ، اعتراض همسایه طبقه پایین و تذكر آپارتمان روبه رویی به خاطر سروصدا! و شنیدن مداوم این صداها كه : روی پشتبام چه كار داری؟ توی حیاط چه كار داری؟ توی پاركینگ و...
همسایه جدید
- من ساكن طبقه اول هستم.
* من طبقه چهارم.
- پس لطفاً شبهایی كه دیر وقت به خانه برمیگردید اینقدر پاهایتان را نكوبید و سروصدا نكنید.
* ما كه با آسانسور بالا میرویم.
- در آسانسور روبروی آپارتمان ماست. فراموش كرده اید؟
* شما تازه به این آپارتمان آمده اید؟
- منظورتان چیست؟
و ...






آدمهای بدون حیاط


آپارتمان نشینی در ایران پدیده نسبتاً جدیدی است كه سابقه آن در تهران تقریباً به 50 سال قبل برمیگردد. از اولین مجموعه آپارتمانهای تهران، میتوان به چهارصددستگاه نازی آباد، شهرزیبا و شهرك های اكباتان اشاره كرد.1
اما در محل ما آپارتمان سازی به شكل وسیع از همین 20 سال پیش شروع شد. اهالی محل یك به یك خانه های ویلایی را فروختند و دادند دست بساز و بفروش و یك یا دو واحد آپارتمان گرفتند و رفتند روی هوا.
مثل اپیدمی یكدفعه فراگیر شد. البته در محله ما آپارتمانهای بالای 40 سال هم وجود دارد.حالا فكرش را بكن همه آن آدمها كه حیاط مستقل داشتند رفتند توی طبقه های یك آپارتمان و همگی با هم صاحب یك حیاط كوچك مشترك شدند، بدون اینكه چیزی از فرهنگ آپارتمان نشینی بدانند؛ و ماجرا شروع شد.


نادرست اما...


در گذشته مردم در خانه های مستقل كه حیاط داشت زندگی میكردند و به راحتی میتوانستند آنگونه كه میخواهند زندگی كنند. آنها قادر بودند با صدای بلند حرف بزنند و در صورت تمایل هر زمانی، رفت و آمد كنند و بچه ها هم آزاد بودند بازی كنند و فریاد بكشند. اگرچه برخی از این كارها نادرست بود ولی به دیگران كمتر زیان وارد میكرد. در حالی كه در زندگی آپارتمان نشینی به دلیل فشردگی مكانی، نباید تنها به خودت فكر كنی. خیلی از اختلافها و تنشها در زندگی آپارتمانی به دلیل نبود سابقه زندگی جمعی است2. كنترل صدای لوازم صوتی مثل ضبط صوت، تلویزیون و... خودداری از ایجاد سروصدا در و راه پله و دقت در برگزاری مهمانیها و رفت و آمد با دوستان از جمله رفتارهایی است كه باید با تمرین تبدیل به عادت شود.


دركمان نمیكنند


فاطمه 15 ساله خانه مادربزرگ را ترجیح میدهد و سعی میكند تابستانها را حتماً آنجا باشد. در كوچه مادر بزرگ، خانه های زیادی هست. آنجا او با دخترهای همسایه دوست شده. مادرهای آنها، سالهاست مادر بزرگ را میشناسند و به هم اعتماد دارند. او و دخترها به حیاط خانه های همدیگر میروند، كتاب میخوانند، حرف میزنند و حتی گاهی مثل بچگی بازی میكنند. او آرزو دارد همیشه در خانه ای زندگی كند كه حیاط داشته باشد. او زندگی در خانه های عمودی را دوست ندارد.












فرید 16 ساله، ساكن یك آپارتمان است. طبقه دوم. آنها هم سالهاست در این آپارتمان زندگی میكنند و همسایه ها را میشناسند اما او در میان همسایه ها هیچ دوستی ندارد. دوستهای او در مدرسه اند. او میگوید: «هر وقت صدای ضبط صوت و یا پخش سیدی ام را بلند میكنم باید جوابگو باشم. در آپارتمانها هیچكس نوجوانها را درك نمیكند.»

البته گاهی كه خودش درس دارد، از سروصدای بچه های همسایه كلافه میشود و اعتراض میكند. حتماً آن بچه ها هم اعتقاد دارند كه چرا در آپارتمان هیچكس بچه ها را درك نمیكند!
و هستی 13 ساله، عاشق حیوانات است. اول پرنده نگه میداشت. یك روز در قفس بازماند و پرندهها رفتند. حالا یك گربه خانگی دارد. گربه سروصدا میكند و همسایه ها نگران كثیفی گربه هم هستند. آنها معتقدند كه آپارتمان جای نگهداری از حیوانات نیست.

مهتاب مطلبی، كارشناس بهداشت مدارس میگوید: «توكسو پلاسموز یك بیماری تك یاخته ای از نوع كوكسیدیابی است. ابتلا به این عفونت در اغلب موارد بدون نشانه است و یا به صورت حاد و با التهاب غدد لنفاوی ، بروز میكند.منشأ این انگل روده ای، گربه و سایر حیوانات گربه سان هستند، كه بیشتر از راه خوردن پستانداران آلوده به توكسوپلاسما آلوده میشوند.بنابر این اگر قرار است از گربه ای نگهداری كنید برای حفظ سلامتی خود نكات زیر را بهطور جدی رعایت كنید:


1- به گربه ها باید غذاهای خشك، كنسرو شده و یا پخته بدهید و چنانچه سابقه تغذیه گربه را نمیدانید اقدام به تمیز كردن محل استراحت بچه گربه ها نكنید.


2- بهتر است كه از گربه به عنوان یك حیوان خانگی كه فقط در محوطه خانه حركت میكند نگهداری كنید.


3- مدفوع گربه و بچه گربه باید روزانه تخلیه و محل زندگی بچه گربه ها باید روزانه گندزدایی و به خوبی شسته شود. باید برای این كار حتماً از دستكش استفاده شود.


4- برای جلوگیری از پراكندگی «اووسیتها»(عامل اولیه این بیماری) در هوا باید از ایجاد گردوغبار به هنگام تمیز كردن محل زندگی گربه ها خودداری كنید.




منبع : همشهری

پینوشت:
1و2. برگرفته از كتاب« فرهنگ آپارتماننشینی»، مركز آموزشی سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن