واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: هنرمندان ايرانى بايد گرافيك ايرانى بسازند
هنرمند طراح و گرافيست ايرانى گفت: هنرمندان ما بايد با تكيه بر غرور ملى خود گرافيك ايرانى بسازند. به گزارش فارس از همدان، قباد شيوا گرافيست و طراح صاحب نظر كشورمان در همايش منطقه اى هنرهاى تجسمى در همدان افزود: در حالى كه ما به تاريخ ۷ هزار ساله خود مى باليم چرا بايد گرافيك و هنر ديگر كشورها را تقليد كنيم. وى با بيان گوشه اى از تاريخچه حضور هنر گرافيك در ايران اظهار داشت: رشته هاى هنرى در سال ۱۳۴۷ با كمك هوشنگ سيحون و با حضور اساتيدى هم چون مرتضى مميز و محمد احصايى در دانشگاه تهران و دانشكده هنرهاى زيبا شكل گرفت. شيوا افزود: نسل اول گرافيك ايران محمود جوادى پور و هوشنگ كاظمى بودند و مرتضى مميز، كيارستمى و بنده به عنوان نسل دوم گرافيك محسوب مى شويم. وى با اشاره به آنكه هنرمندان ايرانى بايد با تكليه بر غرور ملى و نه با نگاه به غرب گرافيك ايرانى را بسازند، گفت: ما كه با افتخار به تاريخ ۷ هزار ساله خود مى باليم و يكى از سه تمدن بزرگ جهان را متعلق به خود مى دانيم، آن گاه چرا در دنيا كسى نبايد از گرافيك ايرانى حرفى بزند. اين طراح گرافيك ايرانى تصريح كرد: با اين وجود چند سالى است كه اميدهايى از تغيير پيدا شده و بسيارى از دانشجويان و گرافيست هاى نسل چهارم و پنجم ايران در تلاش هستند تا در پى يافتن فرهنگ ايرانى، گرافيك ايرانى را شكل دهند. وى با اشاره به كسب جوايز بين المللى توسط آثار تايپوگرافى امروز ايران افزود: جايزه هايى كه كارهاى تايپوگرافى امروز طراحان ايران در جشنواره هاى بين المللى به خود اختصاص مى دهد، گواه آن است كه گرافيست هاى غربى به آثار ايرانى با نگاه مدرن خود علاقه مند هستند. شيوا با تاكيد بر مطالعه تاريخ ايران تاكيد كرد: هنر ما، هنرى است كه بايد كاملا در خدمت مردم باشد، مخاطب ما مردم هستند ولى با اين وجود مسير ارتباطى بسيارى از طراحان ما به سوى غرب است و از زيبايى شناسى غربى الگو مى گيرند. وى با اشاره به آنكه در ايران كسانى موفق هستند كه با فرهنگ اصيل ايرانى اثرى هنرى براى مردم ايران توليد كنند، گفت: طراحانى كه به اين نكته مهم بى توجه باشند در ميان مردم ايران غريبه هستند.شيوا با تاكيد بر اينكه گرافيك ايران در حال حاضر گرفتار دور بسته اى شده است، اضافه كرد: تعريف و تمجيد گرافيست هاى ما از يكديگر سرانجامى ندارد و تاثير و بازتاب مردمى آنچنانى نخواهد داشت. اين گرافيست ايرانى خاطرنشان كرد: من به عنوان يك هنرمند، سختى هاى زيادى كشيده ام و تلاش كرده ام به گرافيك ايرانى نه به شكل كليشه اى كه با نگاهى اصيل دست يابم. وى در ادامه با بيان خطاهاى نسل دوم هنرمند افزود: ناگفته پيداست كه ابزار چاپ و تكثير از غرب آمده بود و آن قدر غرب زدگى در گرافيك ما مشهود بود كه حتى نوشته انگليسى يك شركت به عنوان طراحى آرم و نشانه آن استفاده مى شد. اين طراح گرافيك ايرانى يادآور شد: در خصوص نسل اول گرافيك اين اتفاق نيفتاده بود بلكه آثار گرافيك كاظمى پور با وجود تحصيل وى در فرانسه هويت ايرانى داشت اما نسل دوم به خاطر رفت و آمدها به كشورهايى از جمله لهستان و ژاپن تحت تاثير اين نوع گرافيك قرار گرفتند. وى سپس خطاب به هنرجويان حال حاضر ايران و هنرمندان گرافيك تاكيد كرد: وقت آن رسيده است گرافيك ما توسط شما به وجود آيد. شيوا خاطرنشان كرد: متاسفانه در حال حاضر نسل جوان از طريق كانال هاى ارتباطى خود بيشتر متوجه خارج از كشور است، البته نمى گويم گرافيك آنها بد است اما هرچه هست ۱۲-4هويت خاص خودشان را دارد.
يکشنبه 28 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 159]