تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست: ايمان به خدا و سود رساندن به برادران.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821168362




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موضع قابل تامل خاتمي:هر كس اختيارات فعلي رئيس جمهور را كافي مي داند وارد صحنه شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: موضع قابل تامل خاتمي:هر كس اختيارات فعلي رئيس جمهور را كافي مي داند وارد صحنه شود
سيد محمد خاتمي اختيارات رياست جمهوري را در حال حاضر ناكافي خواند و گفت : اگر كسي مي تواند با اختيارات موجود به عنوان رئيس جمهوري در اجراي كامل قانون اساسي موفق باشد بايد وارد صحنه شود والّا صلاح نيست كه بيايد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روابط عمومي دفتر سيد محمد خاتمي، وي درديدار با جمعي از نمايندگان انجمن هاي اسلامي دانشجويان دانشگاه آزاد سراسر كشور درباره كانديداتوري خود در انتخابات آتي گفت : در مورد خودم نمي خواهم بگويم كه من در انتخابات آتي شركت مي كنم يا خير؛ بنده ديدگاهها و حرف هايي دارم كه در اين روزها كم و بيش درباره آنها صحبت كرده ام و ان شاء الله كم كم مسأله را روشن تر خواهم كرد.

خاتمي تاكيد كرد : قانون اساسي مبناي نظم ماست كه كاملاً با مباني ديني ما سازگار است. قانون اساسي را خبرگاني تدوين كرده اند كه منتخب مردم بوده و با اصرار حضرت امام (ره) قانون تدوين شده را به رفراندوم گذاشتند و اين از وجوه بارز اختلاف انقلاب ما با انقلاب هاي بزرگ دنيا است.

وي افزود: قانون اساسي به عنوان دستاورد بزرگ انقلاب ما است. شرط اصلي من كه دردوره قبلي نيزمورد استقبال قرار گرفت، اين بود كه در چارچوب قانون اساسي حركت كنم، رئيس جمهوري دو وظيفه مهم دارد: اول اينكه رئيس قوه مجريه است و دوم اينكه مجري قانون اساسي است.

خاتمي خاطر نشان كرد : يكي از دردهاي عمده امروز ما اين است كه قانون اساسي يا نقض شده يا در بسياري از موارد به آن بي اعتنايي شده است. بنده معتقدم رئيس جمهوري بايد در اجراي وظيفه خود به عنوان ناظر اجراي قانون اساسي، ضمانت اجرايي لازم را در اختيار داشته باشد ، من در دوره قبل هم اين مسأله را تذكر دادم كه ناشي از ضوابطي بود كه به طور ناقص درباره حقوق رئيس جمهوري تدوين شده بود.

خاتمي در ادامه افزود: ولي معتقدم اينها كافي نيست؛ من معتقدم كه رئيس جمهوري بايد بتواند اين وظيفه را به خوبي به انجام برساند؛ البته رئيس جمهوري كه خود به قانون اساسي معتقد و پاي بند باشد.

رئيس جمهور سابق كشور افزود : اگر كسي مي تواند با اختيارات موجود به عنوان رئيس جمهوري در اجراي كامل قانون اساسي موفق باشد بايد وارد صحنه شود، والّا صلاح نيست كه بيايد، شايد كساني باشند كه در حد پايين تري بتوانند كار كنند، بسم الله؛ ما هم براي تغيير و بهبود اوضاع پشت سر آنها خواهيم بود.

خاتمي كه درجمع نمايندگان انجمنهاي اسلامي دانشجويان دانشگاه آزاد سخن مي گفت دربخش ديگري ازسخنانش تاكيد كرد:دانشگاه آزاد اسلامي فراز و نشيب هاي فراواني داشته و به لطف خداوند از نظر كمي وكيفي امروز در وضعيت مناسبي قرار دارد؛ وجود انجمن اسلامي و تشكلهاي صنفي در دانشگاه آزاد، نشانه پويايي سياسي و فكري دانشگاهيان است.

وي خاطر نشان كرد: نخستين وظيفه دانشجو علم اندوزي، تحقيق و تلاش براي حل مسأله است. دانشجو بايد تفكر حل مسأله داشته باشد؛ هم مسأله را طرح كند و هم قدرت حل آن را به دست آورد.

سيد محمد خاتمي در ادامه اظهار داشت: اين يك مشكل تاريخي است كه در هر مقطع زماني، جامعه براي بهبود حركت اجتماعي و افزايش اميد به زندگي تنها متوجه افراد مي شود. اگر در اين سالها در جامعه ما حركتهايي هم در اين رابطه انجام شده، حول محور افراد بوده است، در حالي كه بايد كوشيد محور و مدار حركت، خود جامعه باشد، جامعه آگاه و با اراده.

وي افزود: همواره يكي از دغدغه هاي جدي من اين بوده كه چرا نبايد هويت تحرك بخشي به جامعه منتقل شود؟ ما بر آنچه در صد سال گذشته بر اين مرز و بوم گذشته آشناييم، بخصوص حادثه بزرگ انقلاب اسلامي كه منجر به تحول اساسي در جامعه شد و نظامي را پايه ريزي كرد كه در سايه آن مردم احساس هويت و شخصيت و درمان بسياري از دردهاي خود را در پناه اين انقلاب و نظام يافته و بسياري از مطالبات تاريخي خود را به دست آورند.

رئيس جمهور سابق ايران سپس درباره نقش دين در عرصه سياسي و اجتماعي گفت: در اينكه عمق جامعه ما ديني است نبايد ترديد كرد ، ريشه فرهنگ و هويت ما ديني است به همين دليل نمي توان دين را كنار گذاشت.

وي ادامه داد : علاوه بر اين دين ما پيروان خود را به حضور در عرصه حيات اجتماعي فراخوانده است، لذا نمي شود در عرصه سياسي و اجتماعي حركتي بيگانه با دين يا در تقابل با آن انجام شود.

خاتمي در بخش ديگري از سخنانش گفت ، بايد ديد آيا آنقدر كه به ظواهر توجه مي شود، به باطن جامعه كه همانا اخلاق است و به امنيتي كه ريشه در اعتماد و رضايت مردم از حاكمان دارد توجه مي شود؟ آيا ما در چنين جامعه اي بسر مي بريم؟ اگر اينگونه نيست بايد نگران بود و خواستار تغيير روش ها شد.

سيد محمد خاتمي با اشاره به اينكه ايران و انقلاب قوي تر از آن است كه با بعضي انحرافات از بين برود گفت : بايد واقع بينانه قضايا را ديد ، البته اين وضع، وضع مناسب ايران و جامعه ايراني نيست و بايد تغيير كند. اگر كسي در اين رابطه حرف مي زند قصد تضعيف ندارد، چه خوب بود كساني كه مورد اعتماد مردم قرار گرفته اند، خودشان متوجه قضايا باشند و با برنامه هاي درست تري مسير را طي كنند.

وي گفت : اگر انتقادي از سر دلسوزي مي شود يا حرفي به زبان مي آيد نبايد لجاجت كرد. بايد اعتماد از دست رفته مردم را مجدداً جلب نمود. بدون شك اين امر براي آينده خودشان و جامعه بهتر است.

خاتمي ادامه داد : براي رفع مشكلات همه بايد در عرصه حاضر باشند. هر گامي كه در زمينه استفاده از منابع مادي و معنوي ايران به نفع آباداني،پيشرفت و سربلندي كشور برداشته شود و قدمي به سوي پاسخگويي به نيازهاي به حق مردم باشد گام مثبتي است كه همه ما بايد به سمت آن حركت كنيم.

پيش از سخنان وي، چند نفر از دانشجويان ضمن طرح ديدگاه هاي خود، دغدغه هاي جامعه دانشجويي كشور را درباره وضعيت دانشگاه ها و فعاليتهاي دانشجويان و اوضاع كشور مطرح كردند.
 شنبه 27 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن