تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد با من دشمنى نمى كند و اگر هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821152240




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون دانشگاه پزشكي گلستان: بايد توسعه سلامت عدالت محور را محقق كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: معاون دانشگاه پزشكي گلستان: بايد توسعه سلامت عدالت محور را محقق كنيم
داخلي. بهداشتي. غذا.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي گلستان گفت: بايد بتوانيم توسعه سلامت عدالت محور همچون"برنامه غني‌سازي آرد با آهن و اسيد فوليك و همچنين اجراي برنامه غذايي به ويژه براي كودكان" را محقق كنيم.

دكتر"علي محمد زنگانه" روز پنج شنبه در همايش تخصصي روز جهاني غذا در تالار فخرالدين اسعد گرگاني افزود: بايد به سمت ساختار و امنيت غذايي از مزرعه تا سفره حركت كرده و اسيد چرب ترانس در روغن‌هاي خوراكي را به نصف كاهش داده و كنترل سموم كشاورزي داشته و باقيمانده سموم در سبزيجات و ميوه جات را كم كنيم.

وي در ادامه با بيان اينكه هم اكنون شاهد شيوع بالاي كم خوني و فقر آهن در كشور و استان هستيم تصريح كرد: اين امر به خصوص در زنان و كودكان بيشتر بوده و همچنين در حال حاضر كشور و استان ما از نظر شيوع بالاي دسترسي به ريز مغذي‌ها ، ويتامين‌ها و الگوي مصرف غذا و سبزيجات در وضعيت مطلوبي قرار ندارد.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: طبق اهداف توسعه هزاره كشورها بايد فقر شديد و گرسنگي را ريشه كن كرده و شيوع سوء تغذيه كودكان زير پنج سال و زنان باردار نيز كاهش يابد.

وي ادامه داد: خوشبختانه دولت در سند چشم انداز ‪ ۲۰‬ساله كشور و در برنامه چهارم توسعه نيز افق و جايگاه رفيعي براي غذا و اهميت بهبود تغذيه قائل شده است.

رئيس مركز بهداشت گلستان در ادامه با اشاره به نقش غذا در سلامت افراد گفت: طبق آمارها سالانه بيش از هفت ميليون مرگ بر اثر بيماري فشار خون در دنيا روي مي‌دهد.

وي ادامه داد: همچنين سالانه چهار ميليون و ‪ ۵۰۰‬هزار مرگ بر اثر كلسترول بالا دردنيا برآوردمي شود، همچنين ‪ ۳۰۰‬هزار مرگ بر اثر افزايش وزن و چاقي و نيز دو ميليون و ‪ ۷۰۰‬هزار مرگ نيز بر اثر مصرف كم ميوه و سبزيجات سالانه در دنيا روي مي‌دهد.

دكتر زنگانه با اشاره به اينكه بايد به سمت بهبود شاخص‌ها در تغذيه حركت كنيم اضافه كرد: بر اساس آخرين آمارها در سال ‪ ۱۳۸۶‬در كشور، شيوع ديابت در بين افراد ‪ ۲۵‬تا ‪ ۶۵‬سال حدود پنج درصد، شيوع كلسترول بالا در اين افراد (‪ ۲۵‬تا ‪ ۶۵‬سال) حدود ‪ ۱۰‬درصد، شيوع اضافه وزن و چاقي در بين افراد ‪ ۱۵‬تا ‪ ۶۵‬سال نيز ‪ ۴۵‬درصد بوده است.

وي يادآور شد: همچنين ميزان كم تحركي در گروه سني ‪ ۱۵‬تا ‪ ۶۵‬سال، ‪۳۷‬ درصد بوده و مصرف كمتر از پنج واحد ميوه و سبزي در كشور ‪ ۸۶‬درصد و مصرف سرانه روغن نباتي جامد نيز بيش از ‪ ۷۵‬درصد در كشور بوده است.

متخصص تغذيه و عضو هيات علمي دانشگاه جندي شاپور اهواز نيز گفت: تغذيه با خلق و خوي و رفتار افراد رابطه تنگاتگي دارد.

دكتر "رضا اماني" روز پنج شنبه در نخستين همايش تخصصي روز جهاني غذا در تالار "فخرالدين اسعد گرگاني" به نقش تغذيه در خلق و خوي پرداخت و افزود:
رابطه تغذيه با رفتار و خلق و خوي يك ريشه قديمي دارد اما تحقيقات و يافته‌ها در اين زمينه خيلي قديمي نيستند.

به گفته وي، طي تحقيقاتي كه در دانشگاه جندي شاپور اهواز بر روي تعدادي از كودكان انجام شد مشخص شد كه تغييرات حتي كوتاه مدت در تغذيه بر روي رفتار آنها اثر مي‌گذارد كه ريشه آن به ناقل‌هاي شيميايي مغز بر مي‌گردد.

وي ادامه داد: همچنين به عنوان نمونه در كودكاني كه در اصطلاح بيش فعال هستند و داراي ويژگي‌هايي نظير"بي قراري، ناآرامي و داراي نمرات پايين در دروس خود هستند"، اگر نوع تغذيه آنها را عوض كنيم بهبود تا ‪ ۵۰‬درصد در رفتار آنها ديده مي‌شود.

دكتر اماني با اشاره به كم خوني و كمبود روي و اثرات آن در انسان خاطرنشان كرد: كمبود روي در كشور ما از ديرباز مطرح بوده و اين كمبود مي تواند بر روي فرايند مغز، خلق و خوي و رفتار اثر سويي بر جاي بگذارد و حتي موجب افسردگي در انسان شود.

وي همچنين با اشاره به فقر آهن نيز گفت: فقر آهن شيوع بالايي در دنيا دارد و يكي از علت‌هاي مهم كاهش يادگيري در انسان است.

وي با بيان اينكه ما كشور جواني داريم كه ‪ ۴۶‬درصد آن زير ‪ ۱۵‬سال هستند خاطرنشان كرد: اگر كمبود آهن در كودكان، نوجوانان و افراد جوان و فعال جامعه رفع نشود شاهد نسلي خواهيم بود كه فاقد كارايي، خلاقيت و عدم رقابت با كشورهاي ديگر خواهد بود.

عضو هيات علمي دانشگاه اهواز در همين زمينه يادآور شد: بررسي‌ها نشان داده كه در كودكاني كه داراي عملكرد ذهني خوبي نبودند با اضافه كردن آهن به غذا و تغذيه آنها، نمرات و فعاليت‌هاي مغزي و ذهني و يادگيري آنها تا حدود زيادي بهبود يافت.

وي توجه به تغذيه كودكان به خصوص در سالهاي اوليه زندگي آنها را مهم خواند و گفت: سوء تغذيه بر روي يادگيري كودكان (در كوتاه مدت و بلند مدت ) اثر مي‌گذارد.

اماني همچنين نقش صبحانه را در يادگيري كودكان مهم دانست و ياد آورشد:
صبحانه علاوه برافزايش قند خون، در يادگيري افراد به خصوص در كودكان بسيار موثر است و بايد تركيب صبحانه نيز دربرگيرنده و تامين‌كننده نيازهاي بدن باشد.

وي تركيب "نان، خرما، پنير و ميوه" را براي صبحانه مفيد دانست و گفت:
مي توان از غذاهاي محلي و بومي خود كه سرشار از ريزمغذي‌ها و ويتامين‌ها و مواد سودمند است استفاده كرد و يا براي رفع سوء تغذيه غذاها را غني‌سازي كرده و در اختيار كودكان مان قرار دهيم.

وي همچنين با اشاره به برخي مواد در ظروف يك بار مصرف يادآور شد: در اين ظروف تركيباتي به كار مي‌رود كه با عملكرد مغزي و برخي هورمون‌هاي بدن ناسازگارند و مي‌تواند بر روي توليد مثل مردان اثر كاهنده بگذارد و موجب چاقي‌هاي شكمي و يا رويش موهاي ناخواسته در زنان شود.ك ‪۳‬
 پنجشنبه 25 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 288]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن