تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816844905




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افرادي كه ازذهن دوستان‌وآشنايان خط مي‌خورند! درميزگرد بهداشت‌روان ايسنامطرح شد:لزوم ايجاد اورژانس رانپزشكي نگاه قيم‌مابانه،ايراد سيستم ساماندهي بيماران رواني


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: افرادي كه ازذهن دوستان‌وآشنايان خط مي‌خورند! درميزگرد بهداشت‌روان ايسنامطرح شد:لزوم ايجاد اورژانس رانپزشكي نگاه قيم‌مابانه،ايراد سيستم ساماندهي بيماران رواني


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعي - خانواده

«بهداشت روان»، علمي است براي بهتر زيستن و رفاه اجتماعي كه تمام زواياي زندگي از اولين لحظات حيات جنيني تا مرگ اعم از زندگي داخل رحمي، نوزادي، كودكي تا نوجواني، بزرگسالي و پيري را در بر مي‌گيرد. بهداشت روان، دانش و هنري است كه به افراد كمك مي‌كند تا با ايجاد روش‌هايي صحيح از لحاظ رواني و عاطفي بتوانند با محيط خود سازگار شده و راه حل‌هاي مطلوب‌تري را براي حل مشكلاتشان انتخاب كنند.

به گزارش خبرنگار «اجتماعي» ايسنا، 10 اكتبر روز جهاني سلامت روان نامگذاري شده است. سلامت روان براساس تعريف سازمان جهاني بهداشت، عبارت است از قابليت ارتباط موزون و هماهنگ با ديگران، تغيير و اصلاح محيط فردي و اجتماعي و حل تضادها و تمايلات شخصي به طور منطقي، عادلانه و مناسب. در نتيجه بهداشت روان تامين رشد و سلامت رواني فردي و اجتماعي، پيشگيري از ابتلاء به اختلال رواني، درمان مناسب و بازتواني آن مي‌شود.

طبق آخرين گزارشات منتشر شده از سوي سازمان بهداشت جهاني، بسياري از كشورها بخش بسيار اندكي از بودجه بهداشتي خود را صرف بهداشت رواني مي‌كنند. يك پنجم، 100 كشوري كه آمارهاي خود را به اين سازمان ارائه كرده‌اند، كمتر از يك درصد بودجه بهداشتي خود را براي سلامت رواني هزينه مي‌كنند. در حالي كه طبق آمارهاي اين سازمان، 13 درصد هزينه‌هاي درمان بيماري‌ها، به دسته گسترده‌اي از اختلالات عصبي رواني مربوط مي شود.

يافته‌هاي جديد حاصل از تحقيقات اين سازمان نيز بيانگر اين واقعيت است كه مراقبت از بهداشت رواني هنوز در اولويت قرار نگرفته است و منابع جهاني براي مبتلايان به اختلالات رواني و عصبي به منظور رفع نيازهاي روزافزون بهداشت رواني ناكافي و توزيع آن‌ها در جهان نابرابر است.

سرويس اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به مناسبت اين روز ميزگردي را با حضور رييس كانون حمايت از خانواده بيماران روان‌پريش، عضو هيات علمي و انجمن بيماران اسكيزوفرني، رييس ستاد ساماندهي، درمان و توانبخشي بيماران رواني مزمن سازمان بهزيستي و رييس هيات مديره انجمن صنفي مراكز مراقبت از بيماران رواني مزمن برگزار كرد كه گزارش اين ميزگرد در پي مي‌آيد.

بين20 تا 25 درصد مردم جهان داراي درجاتي از اختلالات رواني هستند

اختلالات رواني شامل بيماري‌هاي دوران نوزادي تا پيري مي‌شود

دكتر ضياء‌ قائم مقام فراهاني، عضو هيات علمي و انجمن بيماران اسكيزوفرني درباره شيوع بيماري‌هاي رواني در جهان و ايران در اين ميزگرد گفت: بين20 تا 25 درصد مردم جهان درجاتي از اختلالات رواني دارند كه حداقل نيمي از آن‌ها نيازمند خدمات اساسي روانپزشكي و بهداشت روان هستند و ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست.

وي تغييرات رفتار، خصوصيات خلقي، علايق، پرخاشگري و اختلال در خلق‌و‌خو را از جمله نشانه‌هاي به خطر افتادن سلامت روان عنوان و اظهار كرد: بيماري‌هاي رواني طيف وسيعي از اختلالات خفيف تا شديد روانپزشكي را در بر مي‌گيرند.

قائم مقام فراهاني با بيان اين كه بر مبناي دوران «رشد» بيماري‌هاي رواني خاص هر رده سني تعريف مي‌شود، يادآور شد: اين اختلالات رواني شامل بيماري‌هاي دوران نوزادي، كودكي، نوجواني، ميانسالي و پيري مي‌شود كه هر رده سني، بيماري‌هاي رواني خاص خود را دارد.

به گزارش ايسنا، دكتر حسين نحوي‌نژاد، رييس ستاد ساماندهي، درمان و توانبخشي بيماران رواني مزمن سازمان بهزيستي كشور نيز در مورد پروسه زماني تشخيص بيماري‌هاي رواني، گفت: اين پروسه در بيماري‌هاي مختلف رواني متفاوت است. به عنوان مثال در مورد بيماري‌هايي همچون اسكيزوفرني، اين زمان به بيش از شش ماه و يا در افسردگي به بيش از دو ماه مي‌رسد. البته براي تشخيص بيماري آيتم‌هاي مختلفي در كنار يكديگر قرار داده و سپس نتيجه‌گيري مي‌شود.

نحوي‌نژاد نيز بيماري‌هاي رواني را به دو دسته كلي، «روان پژند» و «روان پريش» تقسيم و تصريح كرد: دسته اول افرادي هستند كه با واقعيت‌ها اختلالي پيدا نمي‌كنند؛ يعني ارتباطشان با واقعيت قطع نمي‌شود و نسبت به بيماي خود بصيرت دارند. اما دسته روانپريش‌ها، قضاوت درستي از واقعيت‌ها ندارند و دچار توهمات مي‌شوند و به خود و يا ديگران مي‌توانند، آسيب برسانند.

وي ادامه داد:‌ اختلالات رواني در روند رشد افراد ايجاد مي‌شود كه مي‌تواند حتي از دوران كودكي ايجاد شود.

بيماران رواني، افرادي كه از اذهان دوستان و آشنايان خط مي‌خورند!

استفاده از بيمار رواني به عنوان « ژانر وحشت» فيلم‌هاي سينمايي، بي‌انصافي است

برخي از مسوولان با نگاه منفي نسبت به بيماران رواني،كمك به آن‌ها را هدر دادن منابع مي‌دانند

صادق‌فر، رييس كانون حمايت از خانواده بيماران روان‌پريش با حضور در اين ميزگرد به طرح انتقادات و مشكلات پيش روي خانواده‌هاي بيماران رواني پرداخت و انگ زدايي از جامعه و ديدي كه همگان نسبت به دسته از افراد دارند اولين موضوعي بود كه وي به آن اشاره كرد و گفت: انگ و برچسبي كه به بيماران رواني مي‌خورد، گاهي آن‌ها را از هستي و زندگي ساقط مي‌كند.

وي با بيان اين كه با توجه به پيشرفت علم پزشكي و داروهاي توليد شده، بيماري رواني به سرعت بهبود مي‌يابد، تصريح كرد: اين در حاليست كه انگي كه به اين بيماران مي‌زنند، هميشه همراه آن‌هاست و همه اين بيماران را به عنوان فردي مي‌شناسند كه از اذهان دوستان و آشنايان خط مي‌خورد.

وي خاطرنشان كرد: خانواده‌ها بايد باور كنند، بيماران رواني دو بار متولد مي‌شوند، يكبار زمان به دنيا آمدن و يكبار نيز پس از بيماري. اين دسته از افراد پس از بيماري ديگر آدم سابق نيستند و بايد توانمندي‌هايشان را به آن‌ها بازگردانيم، چرا كه بيمار حق دارد از مابقي توانمندي خود استفاده كند و اين كار عملي است.

رييس كانون حمايت از خانواده بيماران روان‌پريش با انتقاد از فيلم‌هاي سينمايي ساخته شده، همچون «خوابگاه دختران»، «پارك وي» و «با من بمان» كه چهره بسيار خشني از بيماران رواني ارائه كرد، گفت: چنين فيلم‌هايي باعث دغدغه‌ بسياري از خانواده‌ها مي‌شود. اين در حاليست كه بايد همواره مدنظر داشت كه خشونت در افراد عادي بسيار بيشتر از بيماران رواني است، اما اين كه از بيمار رواني به عنوان «ژانر وحشت» استفاده مي‌شود، بي‌انصافي است و باعث منزوي‌تر شدن و ديد منفي مردم نسبت به آن‌ها مي‌شود.

صادق‌فر از رسانه‌ها خواست در راستاي فرهنگ‌سازي و نحوه برخورد با اين دسته از بيماران به كمك خانواده‌ها و بيماران آيند.

وي با طرح اين سوال كه چرا بيماران نبايد از امكان همدلي و كرامت انساني بهره‌مند شوند، در حالي كه به عنوان يك شهروند ايراني حق دارند از امكانات اجتماعي و دولتي استفاده كنند، يادآورشد: حتي گاهي برخي از مسوولان نگاه منفي نسبت به بيماران رواني دارند و خدمات قابل ارائه به آن‌ها را دور ريختن پول و هدر دادن منابع مي‌دانند.

امكانات توانبخشي بهزيستي در دسترس همگان نيست

استفاده از خدماتي چون مددكاري، توانبخشي، روانشناسي و روانپزشكي نيازمند توانايي مالي ماهانه 200 تا 250 هزار تومان است

رييس كانون حمايت از خانواده بيماران روان‌پريش، با بيان اين كه جامعه جهاني معتقد بر توانبخشي مبتني بر جامعه است تا بيمار در آغوش خانواده از امكانات دولتي استفاده كند، در مورد نيازهاي جامعه بيماران رواني گفت: يكي از مهم‌ترين نيازهاي اين بيماران، مراكز روزانه توانبخشي و ايجاد اشتغال براي آن‌هاست كه سازمان بهزيستي اين كار را شروع كرده، اما امكاناتش در دسترس همگان نيست.

به گفته صادق‌فر، تيم‌هاي روان درماني كم كار هستند و يك تيم متمركز روان درماني كه با يكديگر هم عقيده باشند، كمتر ديده مي‌شود.

وي ادامه داد: همچنين خانواده‌ها اگر بخواهند، تك‌تك امكانات همچون مددكاري، توانبخشي، روانشناسي و روانپزشكي را در اختيار داشته باشند، بايد به طور ميانگين ماهانه حدود 200 تا 250 هزار تومان پرداخت كنند، اما همه خانواده‌ها توان پرداخت اين هزينه را ندارند!

صادق‌فر خواستار تحت پوشش بيمه قرار گرفتن خدمات روان درماني شد و اعلام كرد: درمان بيماري‌هاي رواني در دراز مدت صورت مي‌گيرد، اين در حاليست كه خانواده‌ها براي دريافت خدمات مددكاري بايد حداقل ساعتي پنج هزار تومان بپردازند.

ايجاد «خانه‌هاي بين راهي بيماران رواني» راه‌حلي براي رفع مشكل خانواده‌ها

نحوي‌نژاد: ايجاد 14 خانه بين‌راهي در 14 استان

طاهرخاني: امكان ايجاد خانه بين‌راهي وجود ندارد و آن چه هست تنها در حد طرح است

رييس كانون حمايت از خانواده بيماران روان‌پريش معتقد است: پس از بستري بيمار و انجام اقدامات دارويي، بيمار در حالي كه خانواده هنوز در شوك بيماري فرد به سر مي‌برد، به آن‌ها سپرده مي‌شود، اين در حاليست كه خانواده همچون دوران حاد بيماري به بيمارشان نگاه مي‌كنند.

صادق‌فر با انتقاد از اين كه برخي خانواده‌هاي بيماران رواني سال‌هاست حتي به مسافرت و مهماني نرفته‌اند، تصريح كرد: اين خانواده‌ها مكاني ندارند تا با حفظ حرمت بيمارشان و آبروي، بيمارشان را براي چند روز نگهداري كنند.

رييس كانون حمايت از خانواده بيماران روان‌پريش، ايجاد «خانه‌هاي بين راهي بيماران رواني» را راه‌حلي براي رفع چنين مشكلي خواند كه بوسيله آن مي‌توان بيماران رواني را به صورت موقت نگهداري كنند.

نحوي‌نژاد در رابطه با ايجاد خانه‌هاي بين‌راهي گفت: ايجاد اين خانه‌ها در برنامه بهزيستي لحاظ شده و سال ديگر راه‌اندازي مي‌شود و در حال حاضر ايجاد 14 خانه بين راهي در 14 استان در نظر گرفته شده است.

نحوي‌نژاد با بيان اين كه برخي بيماران در شرايط ترخيص از مراكز شبانه‌روزي قرار دارند، اما خانواده آن‌ها در شرايط بحراني هستند و نمي‌توان بيمار را به چنين خانواده‌اي فرستاد، اظهار كرد: لذا بايد سرپناهي وجود داشته باشد تا ضمن اين كه روند درمان و بازتواني بيكاران رواني قطع نشود، از سرپناهي برخوردار باشند.

علي‌رغم گفته‌هاي مسوول بهزيستي، دكتر طاهرخاني ـ رييس هيات مديره انجمن صنفي مراكز مراقبت از بيماران رواني مزمن ـ در مورد خانه‌هاي بين راهي به نكته قابل توجهي اشاره كرد و گفت: خانواده‌ها انتقاد مي‌كنند، خانه بين راهي وجود ندارد، من به جرات مي‌گويم در حال حاضر امكان برقراري خانه بين راهي وجود ندارد و آن چه هست تنها طرح است!

با تقلب مركزي خاص بيماران رواني داير مي‌كنيم!!!

براي استفاده از ابزارها دستمان بسته است

رعايت حقوق افراد در توان يك و يا دو وزارتخانه نيست

كمبود30 هزار تخت روانپزشكي در كشور

وي كه سعي مي‌كند، واقع‌بينانه به قضيه نگاه كند، ادامه داد: زماني كه مي‌خواهيم مركزي خاص بيماران رواني داير كنيم،‌ با تقلب اين كار را مي‌كنيم!!! به يك خانواده‌ها مي‌گويم اينجا اين‌طوري، اون‌طوري، زير آبي مي‌ريم، چپ مي‌ريم، راست مي‌ريم تا بتوانيم در محله‌اي مركز ايجاد كنيم.

رييس هيات مديره انجمن صنفي مراكز مراقبت از بيماران رواني مزمن تصريح كرد: هر محله‌اي مي‌رويم،10 نفر معترض پيدا مي‌شود كه مي‌خواهند جلوي ما را بگيرند. با اين وجود خانه بين راهي يعني چه؟ يعني اين كه در آپارتمان شما عده‌اي بيمار رواني راحت رفت و آمد كنند، آن‌هم در كنار محل زندگي شما !!!!

طاهرخاني خاطر نشان كرد: ما دوست داريم، خيلي كارها انجام دهيم، اما براي استفاده از ابزارها دستمان بسته است، چرا كه شرايط اجتماعي و زيربناهاي اين كار بايد مهيا باشد.

به گزارش ايسنا، قائم مقام فراهاني پس از اظهارات طاهرخاني كه باعث اعتراض ساير مدعوان ميزگرد شده بود، گفت: بسياري از مسايل در تئوري به صورتي درست طرح شده است و تلاش مي‌شود تا انجام شود، اما صحبت اين است كه اگر مي‌خواهيم حقوق افراد را اعم از سالم و غيرسالم به لحاظ جسمي و رواني رعايت كنيم، نيازمند ابعاد بسيار گسترده‌اي هستيم كه در توان يك و يا دو وزارتخانه نيست.

وي تصريح كرد: خلاهاي موجود به همفكر، همكار و هماهنگ نبودن باز مي‌گردد، چرا كه هر كداممان مي‌خواهيم به گونه‌اي اظهار نظر كنيم!! و ممكن است نواقصي در برنامه‌ها وجود داشته باشد، به عنوان مثال مديران طي نامه‌اي عنوان كرده‌اند، 30 هزار تخت روانپزشكي كم داريم.

صادق‌فر در ادامه با تاكيد بر اين كه جاي خالي توانبخشي پس از ترخيص بيمار از بيمارستان و تحويل آن به خانواده، بسيار احساس مي‌شود، خاطر نشان كرد: خانواده‌ها حق ندارند، آدم‌ها را غربال كنند!! حريم خانواده آنقدر مقدس است كه بايد همه اعضاي خانواده‌ در كنار يكديگر حفظ شوند، لذا مردم نبايد زحمات خانواده‌هاي بيماران رواني را به باد دهند و آن‌ها را مورد تمسخر قرار دهند.

نحوي نژاد در پاسخ به اين سوال كه چرا جاي خالي توانبخشي بين مسير بستري تا ترخيص و ورود فرد به خانه به شدت احساس مي‌شود، خاطر نشان كرد: 33 هزار نفر در حال دريافت خدمات از بهزيستي هستند و 57 هزار نفر نيز شناسايي شده‌اند كه حتي يك خدمت هم دريافت نكرده‌اند. اگر اين تعداد را ضربدر پنج يعني ابعاد خانواده كنيم، حداقل 200 هزار نفر وجود دارند كه به ما اعتراض مي‌كنند، چون هنوز هيچ خدمتي از بهزيستي دريافت نكرده‌اند و مسلما جاي اين بخش خالي ديده مي‌شود.

قائم مقام فراهاني ـ عضو هيات علمي و انجمن بيماران اسكيزوفرني ـ‌ نيز در اين مورد تاكيد كرد: در قانون مصوب سال 65 مجلس شوراي اسلامي، به وزارت بهداشت اجازه داده شد مسوول آموزش، درمان و توانبخشي بيماران رواني باشد، اما در قانون برنامه سوم جايي براي توانبخشي در سيستم بهداشت و درمان كشور لحاظ نشده است.

وي با انتقاد از حذف رديف اعتباري استخدام مربي براي آموزش بيمار رواني مزمن جهت بازگرداندن بيمار به جامعه، بيان كرد: در بسياري از مواقع كمبود قانون نداريم، بلكه در تامين منابع و مسايل اجرايي كمبود داريم.

دكتر طاهر خاني ـ رييس هيات مديره انجمن صنفي مراكز مراقبت از بيماران رواني مزمن ـ‌ نيز درباره توانبخشي بيماران رواني مزمن، تصريح كرد: توانبخشي افراد، نيازمند آجرچيني اوليه است و تيم توانبخشي آخرين آجرها را مي‌چيند. همچنين كسي كه خواستار توانبخشي مناسبي است، بايد وضع مالي و آگاهي خانوادگي خوبي داشته باشد.

وي با بيان اين كه محور توانبخشي تيم توانبخشي نيست، بلكه خانواده است، عنوان كرد: پس تيم توانبخشي بايد پس از حمايت‌هاي اجتماعي و خانوادگي قوي، سيستم كمك رساني خود را ارائه كند.

رييس هيات مديره انجمن صنفي مراكز مراقبت از بيماران رواني مزمن، خاطر نشان كرد: بسياري از افراد جامعه وضعيت مالي و آگاهي مناسبي ندارد تا بتوانيم آجرچيني اوليه را انجام دهيم. لذا اگر مي‌گويند توانبخشي داري نقص است، درست است، اما بايد پرسيد اين نقص از كجا سرچشمه مي‌گيرد؟

طاهرخاني با اشاره به اين كه سيستم فعلي، خانواده‌ها را از توانبخشي دور كرده است، تاكيد كرد: خانواده شاكي است كه بيمار من كنترل نمي‌شود و راست هم مي‌گويد. بايد پرسيد مقصر كيست؟ اما معلوم نيست.

وي با اين گفته كه قانون با تعريف بيمار رواني حاد و مزمن، بخش ساماندهي بيماران رواني مزمن را به ستاد بهزيستي سپرده و تكاليفي را براي خانواده مشخص كرده است، عنوان كرد: اگر پولي كه بابت توانبخشي به خانواده‌ها مي‌پردازيم، تنها براي توانبخشي استفاده شود، پول خيلي كمي نيست!!!

رييس هيات مديره انجمن صنفي مراكز مراقبت از بيماران رواني مزمن افزود: اين كه چرا 50 و يا 100 هزار تومان يارانه پرداختي كفاف بيمار را نمي‌دهد، بايد گفت: وضع خانواده رو به راه نيست و به نان شب خود محتاج است و پول توانبخشي را صرف نان شبش مي‌كند كه اين مسئله باعث مي‌شود، بحث توانبخشي زير سوال برود.

طاهرخاني با بيان اين كه اهمال‌هايي نيز از سوي ما صورت مي‌گيرد، اذعان كرد: اما آيا همه تقصيرها به گردن تيم توانبخشي است؟ زماني كه تيم توانبخشي در كل سيستم شناسايي نمي‌شود و اين‌ها با هم هماهنگ نيستند، چطور انتظار داريم جامعه اين تيم را بپذيرد؟

وي خطاب به صادق‌فر گفت: ايراد خانم صادق‌فر اين است كه نمي‌داند، خانواده، بيمار، جامعه و پرستار هم جزء تيم توانبخشي محسوب مي‌شوند.

رييس هيات مديره انجمن صنفي مراكز مراقبت از بيماران رواني مزمن سوال خود درباره اين كه چه كسي مقصر است را اين گونه پاسخ داد: الان دولت، مراكز، بيمار، خانواده و غيره را مقصر مي‌دانم. خانواده، جامعه و غيره اهمال‌هاي غيرقابل جبراني را در حق بيماران انجام مي‌دهند و انتقاد من به كل سيستم است و هر كسي در جاي خود داراي نواقصي است.

طاهرخاني در برابر اين كه براي رفع تناقض‌ها و نواقص‌ چه بايد كرد، نيز عنوان كرد: نيازمند تيم توانبخشي مرجعي در اين زمينه هستيم تا با كسب اطلاعات و ارائه مشاوره‌هاي لازم، تيم‌هاي تخصصي زير مجموعه خود را راهنمايي كند، اما آيا هزينه مالي چنين برنامه‌اي مهياست؟ بايد گفت: نه، مهيا نيست، لذا انتقادات خانواده‌ها درست است، اما اركانش به همه سيستم حتي خود خانواده‌ها هم باز مي‌گردد.

بيمارستان‌ها و مركز بيماران رواني، تداعي كننده زندان در اذهان !!!

انتقال بيماران رواني با دو وسيله نقليه پر سرو صدا!!!

رييس كانون حمايت از خانواده‌هاي بيماران روان پريش با تاكيد بر استانداردسازي مراكز نگهداري و بيمارستان‌هاي رواني افزود: مكان‌ و لباس‌هاي بخش‌هاي رواني مطلوب نيست و اگر استانداردهاي بيمارستان‌ها و مركز بيماران رواني با كيفي شدن خدمات همراه شود، ديگر تداعي كننده زندان در اذهان نخواهد بود.

بحث «اورژانسي روانپزشكي» از ديگر نكات مهمي بود كه صاق‌فر با اشاره به آن، تصريح كرد: وقتي بيماري فرد به حالت حاد مي‌رسد، خانواده نمي‌داند، چگونه با او رفتار كند و براي جلوگيري از آبروريزي تنها راهي كه برايش باقي مي‌ماند، كمك خواستن از اورژانس و پليس «110» است، يعني دو ماشين پر سر و صدا!!!

وي ادامه داد: اين دو وسيله نقليه خود باعث جلب توجه مردم مي‌شود، ‌در صورتي كه اين مساله را مي‌توان با ايجاد «اورژانس روان پزشكي» و يا استفاده از خودرو سواري ساده و تجهيز شده، حل كرد.

رييس كانون حمايت از خانواده بيماران روان‌پريش يكي از دغدغه‌هاي خانواده‌ها را نگهداري بيماران رواني پس از فوت والدين اعلام و اظهار كرد: اين موضوع نيازمند اصلاحات قانوني است، هر چند اداره سرپرستي قوه قضاييه اين كار را به صورت قانونمند انجام مي‌دهد، اما كافي نيست و افراد نيازمند يك حمايت بيروني بيشتري همچون مددكاري هستند.

صادق‌فر از مسوولان وزارت بهداشت و سازمان بهزيستي پرسيد، چه اقداماتي قرار است براي بيماران رواني حاد انجام شود؟ آيا بيماران حاد نيازمند توانبخشي نيستند؟ چرا جاي خدمات كار درماني و غيره خالي است؟ آيا قرار است، بيماران حاد را به مزمن و سپس پشت نوبتي تبديل كنيم؟ و زماني كه توانايي فرد بيمار تحليل رفت به فريادش برسيم؟ آيا خانواده‌هايي كه بيماران رواني مزمن دارند، نبايت تحت آموزش قرار گيرند؟

يارانه 70 تا 90 هزار توماني براي نگهداري بيماران رواني مزمن در منزل

«نگاه قيم مآبانه» يكي از ايراداتي وارد بر كل سيستم ساماندهي بيماران رواني

نحوي‌نژاد در مورد كمك هزينه حق پرستاري نيز توضيح داد: اين كمك هزينه تنها براي بيماران ضايعه نخاعي تعريف شده بود و در حال حاضر در قالب دستورالعمل‌هاي ارسال شده به استان‌هاست، در صورتي كه بيماران رواني كه دو سال در مراكز بهزيستي ساكن هستند، به شرط ترخيص و تحويل به خانواده، 60 درصد مبلغ يارانه را دريافت مي‌كنند.

وي سقف اين يارانه پرداختي كه120 تا 150 هزار تومان است را منوط به اعتبارات و وضعيت بيماران رواني دانست كه اين يارانه در حال حاضر با رقم بين 70 تا90 هزار تومان پرداخت مي‌شود.

نحوي‌نژاد عنوان كرد: 18 مركز مراقبت و پيگيري در منزل (سرپايي)، 16 مركز جامع، 14 مركز روزانه و 90 مركز شبانهروزي تحت نظارت و پوشش سازمان بهزيستي قرار دارد.

رييس ستاد ساماندهي، درمان و توانبخشي بيماران رواني مزمن سازمان بهزيستي 28 درصد بيماران رواني مزمن را سرپرست خانوار معرفي كرد و گفت: حدود 72 درصد نيز يا خانواده‌هاي گسسته دارند و يا آن كه مجرد هستند.

به گزارش ايسنا، رييس هيات مديره انجمن صنفي مراكز مراقبت از بيماران رواني مزمن يكي از ايراداتي وارده بر كل سيستم ساماندهي بيماران رواني را «نگاه قيم مآبانه» به آن‌ها عنوان كرد و گفت: مي‌گويم چون والدين اين دسته از بيماران هستيم، بايد برايشان تصميم بگيريم. اين در حاليست كه دنيا از اين مرز عبور كرده وبه حقوق انساني بيماران رواني به عنوان يك انسان تاكيد مي‌شود كه بايد رعايت شود، نه اين كه از روي دلسوزي به اين‌ها خدمات بدهيم.

طاهرخاني ادامه داد: درعين حال سيستم دولتي كشور در حال حاضر بيشتر از اين كه به خود بيمار سرويس دهند، به خانواده‌هاي آن‌ها سرويس مي‌دهد.

اين گفته وي، باز هم اعتراضاتي را بدنبال دارد كه قائم‌مقام فراهاني با وارد شدن به بحث گفت: به نظر من جامعه از حقوق انساني بيماران رواني گذشته است! اگر ما از خانواده حمايت مي‌كنيم به اين دليل است كه يك بيمار رواني يك خانواده را از كار مي‌اندازد، اگر سيستم نتواند به اين جواب بدهد، اين خانواده نمي‌تواند به ساير كارهايش برسد و ايجاد مراكز روزانه براي كاهش فشار به خانواده‌هاست.

80 درصد رزيدنت‌هاي روان پزشكي دوست ندارند با بيماران رواني فاميل معاشرت كنند

اگر توانستيد 9 هزار تخت روانپزشكي استاندارد در ايران پيدا كنيد نشان دهيد!!

قائم مقام فراهاني در مورد انگ‌زدايي از بيماران رواني مزمن خاطر نشان كرد: سعي كرده‌ايم، اين كار را عملي كنيم. به عنوان مثال مراكز بيماران رواني مزمن شيراز، اصفهان و تهران در خيابان‌هاي اصلي شهرها داير شده است، اين كار يعني انگ‌زدايي. همچنين با ارسال نامه به دادستان‌هاي برخي از شهرها گفتيم، بيماران رواني نيز حق حيات دارند و قاضي نيز راي داده كه مركز مي‌تواند در خيابان‌ها و كوچه‌هاي شهر ايجاد شود.

وي با بيان اين كه انگ‌زدايي يعني اين كه تعدادي از بيماران در حال حاضر مشغول به كار هستند، يادآورد شد: اين كار به همت يك يا دو مسوول صورت نگرفته، بلكه با همت قانون انجام شده است. پس مي‌توان با فرهنگسازي انگ‌زدايي را انجام داد.

نحوي‌نژاد نيز درباره حقوق بيماران رواني گفت: مباحثي چون حقوق بشر، مورد قبول همه است، اما از دكتر طاهرخاني به عنوان شهروند ايراني كه خود متخصص اين امر است، انتظار مي‌رود، محيط خودش را بشناسد.

وي ادامعه داد: رزيدنت‌هاي روانپزشكي در نظرسنجي بدون نامي كه از آن‌ها سوال كرده بود، اگر فاميلتان بيمار رواني باشد، شما دوست داريد با آن رفت و آمد كنيد يا نه؟ 80 درصدشان گفته بودند، نه! و اين است وضعيت جامعه ما!!!! نمي‌توانيم يك شبه مدينه فاضله بسازيم.

وي كه از گفته‌هاي دكتر طاهرخاني ناراحت شده بود خطاب به وي گفت: جاي طنز قضيه اين جاست كه آقاي دكتر داراي مركز شبانه‌روزي نگهداري از بيماران رواني مزمن هستند.

عضو هيات علمي و انجمن بيماران اسكيزوفرني نيز با وارد شدن به اين بحث گفت: پرداخت50 هزار تومان به خانواده بيماران رواني باري از روي دوش آن‌ها بر مي‌دارد و به سلامت جامعه كمك مي‌كند.‌ گر چه من هم با سيستم يارانه‌پروري مخالفم و بايد به توليد برسيم، اما انصاف لازمه هر اظهارنظري است و در اين باره حاضر نيستم به كسي باج بدهم و حقي را ناحق كنم!!

قائم مقام فراهاني افزود: مقايسه تخت‌هاي رواني كشور انگليس با جمعيتي حدود 24/3 ميليون نفر كمتر از ايران نشان مي‌دهد، انگليسي 55 هزار تخت روانپزشكي دارد كه تعدادي به استثناي آسايشگاه‌ها و خانه‌هاي بين راهي در آن كشور است، اما اگر توانستيد در ايران 9 هزار تخت روانپزشكي استاندارد پيدا كنيد به من هم نشان دهيد.

وي گفت: بر اساس تحقيق صورت گرفته، از سال 40 شمسي تاكنون و در حالي كه قانون، الزام اختصاص10 درصد تخت‌ها به بخش روانپزشكي را ذكر كرده، درصد تخت‌هاي روانپزشكي ايران نسبت به كل تخت‌هاي بيمارستاني سير نزولي داشته است.

پوشش بيمه‌اي 78 درصدي بيماران رواني مزمن تحت پوشش بهزيستي

بيمه پايه، پاسخگوي نيازهاي بيماران رواني است!!!

خدمات توانبخشي رواني جزو پوشش‌هاي بيمه‌اي نيست

استفاده از داروهاي وارداتي عادت غلط بسياري از بيماران رواني

با وجود بيمه فراگير، نيازي به يارانه نداريم

به گفته رييس ستاد ساماندهي بيماران رواني مزمن سازمان بهزيستي كشور، 78 درصد بيماران رواني مزمن تحت پوشش بهزيستي داراي دفترچه بيمه خدمات درماني هستند و مابقي نيز تا پايان امسال تحت پوشش بيمه پايه درمان قرار مي‌گيرند.

نحوي نژاد در پاسخ به اين سوال كه آيا بيمه‌هاي پايه پاسخگوي نيازهاي درماني بيماران رواني مزمن است؟ عنوان كرد: بيمه پايه پاسخگوي نيازهاي بيماران رواني هست، چرا كه داروهاي مورد استفاده اين‌ها داروهايي نيست كه همانند بيماران MS از خارج كشور وارد شود.

دكتر قائم مقام فراهاني ـ عضو هيات علمي و انجمن بيماران اسكيزوفرني ـ نيز در مورد بحث بيمه‌هاي درماني بيماران رواني مزمن اظهار كرد: در بحث درمان تيمي، ‌خدمات توانبخشي رواني جزو پوشش‌هاي بيمه‌اي قرار نگرفته و اين موضوع به وزارت بهداشت منعكس شده است. هر چند اين موضوع به سياست‌هاي كلي شوراي عالي بيمه باز مي‌گردد.

وي از شوراي عالي بيمه خواست، براي رفع تبعيض، حقوق بيمه‌اي بيماران رواني را در زمينه دريافت خدمات كار درماني، توانبخشي رواني ـ اجتماعي، مهارت آموزشي و برخي خدمات روانشناسي تحت پوشش قرار دهند و دولت نيز بايد چنين خدماتي را با تامين اعتبار پوشش دهد.

دكتر نحوي‌نژاد در پاسخ به اين سوال كه آيا الزامات قانوني براي پوشش بيمه‌اي بيماران رواني وجود دارد ، چرا كه قانون تنها به پوشش بيمه‌اي پايه افراد اشاره دارد، گفت: قانون برنامه چهارم اذعان داشت، به ازاي هر يك ميليون نفر جمعيت،300 بيمار رواني وجود دارد كه طبق اين تعريف بايد 21 هزار بيمار رواني داشته باشيم، اما تعداد افراد ثبت شده در بانك اطلاعاتي به90 هزار نفر مي‌رسد.

وي افزود: معناي «ساماندهي» برخورداري اين افراد از بيمه را به ذهن متبادر مي‌كند و بيمه پايه داروهاي اين دسته از بيماران را پوشش مي‌دهد، اين در حاليست كه بسياري از بيماران عادت غلطي دارند و آن استفاده از داروهاي وارداتي است.

نحوي نژاد ادامه داد: اگر بيمه فراگيري داشته باشيم كه در زمان ناتواني بتواند هزينه هتلينگ افراد را پوشش دهد، ديگر نيازي به يارانه نداريم و چون اين كار انجام نمي‌شود، دولت به مراكز يارانه پرداخت مي‌كند و اگر ساز و كار بيمه‌اي اتخاذ شود، بسياري از مشكلات رفع مي‌شود.

اذعان مي‌كنيم، استانداردهاي مراكز بيماران رواني مزمن مطابق با استانداردهاي جهاني نيست

سطح عملكرد بعضي بيماران رواني نسبت به عملكرد كلي انساني، كمتر از 25 درصد است

رييس ستاد ساماندهي، درمان و توانبخشي بيماران رواني مزمن سازمان بهزيستي در مورد استانداردسازي مراكز رواني، يادآورشد: اذعان مي‌كنيم، استانداردهاي مراكز مطابق با استانداردهاي جهاني نيست و به همين دليل است كه مراكز درجه‌بندي مي‌شوند. استفاده از روش ارزشيابي باعث تشويق و ارتقا كيفيت خدمات مي‌شود تا مراكز خود را به حداقل‌هاي مورد نياز برسانند كه طي سال‌هاي اخير استفاده از چنين روشي‌هايي كيفيت مراكز را افزايش داده است.

قائم مقام فراهاني نيز در مورد استانداردسازي بيمارستان‌هاي روانپزشكي، تصريح كرد: از سال 83 به بعد، وزارت بهداشت درصدد تهيه فرم‌هاي استانداردسازي بود كه هنوز هم بحث استانداردسازي بيمارستان‌ها آماد نشده است.

وي با اعتقاد بر اين كه در استانداردسازي مباحث كمي و كيفي بخش‌هاي رواني و حقوق انساني بيماران مد نظر قرار مي‌گيرد، گفت: به عنوان فردي بي‌طرف ادعا مي‌كنم، 18 مراكز سرپايي (خدمات در منزل) بخش خصوصي كه با حمايت سازمان بهزيستي راه‌اندازي شده است، در سطح كشور نمونه هستند.

عضو هيات علمي و انجمن بيماران اسكيزوفرني ادامه داد: موافقم شرايط بايد به گونه‌اي ايجاد شود تا حمايت‌هاي كافي از بيماران رواني انجام شود، اما واقعيت موجود اين است كه سطح عملكرد بعضي از اين بيماران نسبت به عملكرد كلي انساني كمتر از 25 درصد و نيازمند تيمار و مراقبت است.

قائم مقام فراهاني با اين پرسش كه تامين اعتبارات حمايت از بيماران رواني را چه كسي بايد مطرح كند؟ گفت:آيا اين كار را سازمان‌هاي غيردولتي، روزنامه‌نگاران، نمايندگان كميسيون بهداشت مجلس و يا غيره بايد انجام دهند؟ بايد توجه داشت، لازمه چنين كاري نگاه وسيع در ابعاد مادي و انساني نسبت به موضوع است.

75 درصد مردم شهر تهران ‌بيماري‌هاي رواني و علايم آن را نمي‌شناسند

قوانين بيماران رواني براي سال‌هاي گذشته است

رييس كانون حمايت از خانواده بيماران روان‌پريش، عنوان كرد: بر اساس پژوهش صورت گرفته در شهر تهران، 75 درصد مردم از بيماري‌هاي رواني اطلاعي ندارند و علايم آن را نمي‌شناسند. همچنين هنوز برخي از كلمه «ديوانه» براي بيماري رواني استفاده مي‌كردند. بيماري افسردگي براي آن‌ها آشنا بود و مي‌شناختند، اما اسكيزوفرني را نه!!!

صادق‌فر افزود: حتي آن‌ها باور نداشتند، هر كسي مي‌تواند در معرض اين بيماري‌ها قرار گيرد!! لذا پيشگيري از بيماري‌هاي رواني نيازمند اطلاع‌رساني و آموزش به مردم است.

صادق‌فر بيان كرد: داشتن شغل و كار براي كساني كه از بيماري رواني رنج مي‌برند، بسيار مهم و ضروري است، چرا كه باعث تسريع بازگشت آن‌ها به اجتماع، جلوگيري از عود بيماري، ماندگاري خروج آن‌ها از منزل و حتي ترك سيگار و كاهش فشار بر خانواده مي‌شود.

بازبيني حقوق بيماران رواني از ديگر آيتم‌هايي بود كه رييس كانون حمايت از خانواده بيماران روان‌پريش با اشاره به آن، اظهار كرد: قوانيني كه در رابطه با بيماران رواني تدوين شده، براي سال‌هاي گذشته است، در حالي كه بسياري از مسايل مربوطه تغيير كرده و اين قانون بايد مطابق نيازها و امكانات امروز بازنگري شود.

وي امكانات دارويي جديد، قوانين تدوين شده درباره حقوق معلولان، حقوق شهروندي و غيره را ازجمله اين تغييرات دانست.

صادق‌فر در ادامه با اشاره به يكي از مشكلات عديده خانواده‌هاي بيماران رواني يعني سوء‌استفاده از اين دسته از بيماران، تاكيد كرد: حتي بقال سر كوچه هم به اين افراد مواد تاريخ گذشته مي‌فروشد و فكر مي‌كنند، اين‌ها نمي‌فهمند!! اين در حاليست كه افرادي كه تصور مي‌كنند، آدم سالمي هستند و ادعاي سلامت روان مي‌كنند، بايد زكات سلامتي خود را با حاميت از بيماران رواني بپردازند، اما بسيار دردآور است كه اين حرف‌ها هميشه برعكس مي‌شود.

وي آموزش به خانواده‌ها را از موارد ضروري براي روبرو شدن آن‌ها با ماهيت بيماري و شناسايي راهكارها خواند و توضيح داد: چنين طرحي با كمك معاونت سلامت شهرداري تهران و ستاد ساماندهي بيماران رواني سازمان بهزيستي در چهار منطقه، 20 ، هشت، يك و دو در خانه‌هاي سلامت شهرداري تهران آغاز شده است.

وي به خانواده‌ها توصيه كرد تا با عضويت در تعاوني «اميد توان ايرانيان»، از امكاناتي كه در اختيار آن‌ها قرار مي‌گيرد، بهره‌مند شوند.

صادق‌فر امكانات اين تعاوني را شامل خدمات تفريحي، آموزشي و آموزش شغل در حد توان بيمار خواند كه مي‌توانند با شماره تلفن‌هاي 09355050412 و 88576145 ثبت‌نام كنند.

رييس كانون حمايت از خانواده بيماران روان‌پريش با اشاره به خانواده‌هايي كه در مضيقه‌هاي مالي قرار دارند، گفت: آيا اين خانواده‌ها نبايد حق پرستاري دريافت كنند؟ چرا كه اگر بيماران به مراكز نگهداري سپرده شوند، هزينه‌هاي آن‌ها چند برابر مي‌شود. هر چند در حال حاضر براي حق پرستاري ماهانه 50 هزار تومان پرداخت مي‌شود، اما اين رقم نيز به صورت منظم ارائه نمي‌شود.

ثبت‌ 90 هزار بيمار رواني مزمن در بانك اطلاعاتي بهزيستي

معتقد نيستيم، بهزيستي بايد زندگي بيماران رواني مزمن را سامان دهد

نحوي نژاد، مخاطبان اصلي ستاد ساماندهي بيماران رواني سازمان بهزيستي را بيماران رواني مزمن بزرگسالان خواند و خاطر نشان كرد: به استثناي كودكان داراي اختلالات نافذ رشد (اويتسم)، ستاد ساماندهي، تنها بيماران رواني مزمن بالاي 18 سال را تحت پوشش قرار داده است.

نحوي نژاد با بيان اين كه كار ستاد ساماندهي بيماران رواني مزمن سازمان بهزيستي، ساماندهي اين بيماران براساس قوانين چون برنامه سوم و چهارم توسعه است، يادآورشد: بايد توجه كرد بيمار رواني مزمن كيست و چه نوع وظايفي بر عهده اين ستاد قرار دارد؟ يعني قانونگذار به جايي رسيده كه فرآيند، ارجاع و درمان عده‌اي از افراد داراي اختلالات رواني ناقص انجام مي‌شود و يا اين كه كاري گروهي در مورد آن‌ها صورت نمي‌گيرد كه ستاد ساماندهي بهزيستي بايد با چنين پديده‌اي روبرو شود.

وي تاكيد كرد: در حال حاضر در بانك اطلاعاتي ستاد ساماندهي بيماران رواني بهزيستي، 90 هزار بيمار رواني ثبت‌نام شده‌اند كه از اين تعداد، هم‌اكنون 33 هزار نفر از خدمات اين سازمان از طريق140 مركز شبانه‌روزي، روزانه، جامع، مراقبت در منزل و اوتيسم غيردولتي و مراكز بهزيستي بهره‌مند هستند.

رييس ستاد ساماندهي، درمان و توانبخشي بيماران رواني مزمن سازمان بهزيستي عنوان كرد: علاوه بر افرادي كه از خدمات مركز بهزيستي استفاده مي‌كنند، عده بسياري نيز از خدمات مراقبت در منزل اين سازمان بهره مي‌برند.

به گفته نحوي‌نژاد، حدود 16 هزار نفر از افراد ثبت نام شده در بهزيستي كمك هزينه نگهداري در منزل دريافت مي‌كنند كه اين كمك هزينه، هزينه رفاهي و معيشتي آن‌ها نيست.

وي با بيان اين كه معتقد نيستيم، بايد زندگي بيماران رواني مزمن را سامان دهيم، گفت: چرا كه علاوه بر اين كه چنين وظيفه‌اي نداريم، اعتبارات مربوط آن را نيز نداريم و كمك هزينه پرداختي به اين دسته از بيماران براي دسترسي آن‌ها به داروهاي درماني است.

به گفته رييس ستاد ساماندهي، درمان و توانبخشي بيماران رواني مزمن سازمان بهزيستي، با اختصاص اعتبارات لازم، تا پايان امسال 22 هزار نفر از بيماران رواني مزمن پشت‌نوبت دريافت خدمات تحت پوشش قرار مي‌گيرند، بدين ترتيب تعداد مددجويان بهزيستي به 55 هزار نفر افزايش مي‌يابد. همچنين10 هزار نفر نيز به جمع افراد دريافت كننده كمك هزينه نگهداري در منزل اضافه مي‌شود.

ساماندهي بيماران رواني مزمن نيازمند اعتبار 77 ميليارد توماني

نحوي‌نژاد اعتبار مورد نياز براي بهره‌مندي بيماران و حمايت از مراكز و خانواده‌ها آن‌ها در سال جاري را 77 ميليارد تومان اعلام و عنوان كرد: اين در حاليست كه اعتبار سال جاري 24 ميليارد تومان است. هر چند كه قرار نيست، مدينه فاضله درست كنيم، اما براي ارتقاي سطح مراكز، پوشش پشت نوبتي‌ها و وضعيت رفاهي بيماران، نيازمند اين مقدار اعتبار هستيم.

رييس ستاد ساماندهي، درمان و توانبخشي بيماران رواني مزمن سازمان بهزيستي با بيان اين كه بودجه بيماران رواني حدود 75 درصد افزايش يافته است، اما كفاف حمايت‌ها را نمي‌كند، اذعان كرد: 22 هزار نفر عنوان شده را با حداقل خدمات وارد گود حمايت مي‌كنيم كه از اين تعداد 10 هزار نفر مستمري‌بگير هستند و مابقي به صورت سرپايي خدمات دريافت مي‌كنند.

وي در مورد شرايط بيماران رواني مزمن براي دريافت مستمري از سازمان بهزيستي يادآورشد: به جز بحث از كار افتادگي و شدت بيماري، وضعيت مالي و اجتماعي آن‌ها نيز مدنظر قرار مي‌گيرد و كساني كه اغلب درآمد ثابتي ندارند، مشمول دريافت مستمري مي‌شوند كه البته نامش مستمري نيست، بلكه خدمات و هزينه كمك رفاهي مستمر است.

نحوي‌نژاد، بسته خدماتي بهزيستي در بخش بيماران رواني مزمن را در چهار سطح خواند و اعلام كرد: در اولين سطح مخاطب بهزيستي كل جامعه است كه سعي در آگاهي عامه جامعه داريم. همچنين افراد در معرض آسيب مخاطب دسته دوم و بيماراني كه نيازمند دريافت خدمات هستند، مخاطب دسته سوم و در نهايت افرادي كه علاوه بر اين كه زمين گير هستند، نيازمند سرپرستي و خدمات مستمر هستند، همانند مجهول الهويه‌ها در سطح چهارم دريافت خدمات بهزيستي قرار مي‌گيرند.

نحوي نژاد با بيان اين كه در حال حاضر ظرفيت ايجاد مراكز شبانه‌روزي كند و متوقف شده و مراكز روزانه و مراقبت در منزل در حال گسترش است، تاكيد كرد: در مورد راه‌اندازي مراكز روزانه و خدمات در منزل، محدوديتي نداريم و سهميه بسيار خوبي براي استان‌ها لحاظ شده است، اما سقف راه‌اندازي مراكز شبانه‌روزي را بسته‌ايم، چرا كه اعتبار لازم را نداريم و به رشد مدنظر رسيده‌ايم.

وي در پايان ايجاد «شبكه هوشمند براي نظارت بر روند توانبخشي بيماران رواني مزمن» را يكي از نيازهاي اين بخش دانست و گفت: اين مساله عملي نمي‌شود، مگر آن كه بيمارستان‌ها در تعامل تنگانگ با مراكز بيماران رواني مزمن بهزيستي قرار گيرند.

انتهاي پيام
 شنبه 20 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن