تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دوست ندارم كه در كودكى از دنيا مى رفتم و وارد بهشت مى شدم و بزرگ نمى شدم تا پروردگارم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820491194




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون استاندار گيلان : آيينهاي معنوي بايستي به نسل جوان انتقال يابد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: معاون استاندار گيلان : آيينهاي معنوي بايستي به نسل جوان انتقال يابد
داخلي. فرهنگي.

معاون سياسي امنيتي استاندار گيلان گفت: آيينهاي معنوي هر استان بايستي به نسل جوان انتقال يابد.

" اكبر درزي " چهارشنبه شب در مراسم آييني جشن خرمن كه در روستاي احمد سرگوراب شفت برگزار شد افزود: برپايي اين آيينهاي شكرگزاري در گذشته ريشه در همبستگي و اخوت انسانها داشته كه علاوه برزنده نگاهداشتن آنها بايستي واين همبستگي و اخوت به جوانان آموزش داده شود.

وي اظهار كرد: جشن آييني خرمن گيلان در حالي برگزار مي‌شود كه ممكن بود امسال به دليل خشكسالي مصيبت بزرگي بر استان مستولي شود ، امابا تدبير مسوولان و همكاري مردم اين مصيبت به شادي در جشن خرمن تبديل شد.

جشن آييني خرمن به پاس شكرگزاري از نعمات خداوندگار و پايان برداشت برنج از شاليزارهاي گيلان با حضور جمعي از مسوولان استان و مردم برگزار شد.

جشن خرمن، يكي از جشن‌هاي باستاني اين خطه پرنعمت است كه به پاس شكر نعمت در پايان فصل زراعي برگزار مي‌شده و سال‌ها بود كه مراسم سمبليك آن رو به فراموشي گذارده شده بود.

اينك با رويكرد جديد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان نسبت به احياي سنتها، اين جشن آييني كه نمادي از قدرشناسي، دوستي و همكاري مردم اين سرزمين طبيعت است در گاه شمار جشنهاي استان قرار گرفته است.

جشنواره‌هايي چون "انارچيني" در روستاي انبوه ، نوروزبل، سوسن چلچراغ و ... با مراسم بسيار ديدني كه تلنگري براي حفظ هويت و فرهنگ غني ايراني و گيلاني است طي سالهاي اخير در گيلان برگزار مي‌شود.

در قسمتي از مزرعه پيرمردان اجراكننده آتشي برپا كرده و در حال گرم كردن سازهاي خويش هستند تا هر بيشتر نواي بهتري از آنها تراوش شود.

پيرمرد با لباس محلي سه بار ظرف مسي را به سمت آسمان بالا مي‌برد و از خداوند طلب بارش باران و آفتاب (عناصر مورد نياز براي رشد خوشه‌هاي برنج ) مي‌كند.

به صورت نمادين و با حركاتي موزون كاشت، داشت و برداشت برنج انجام مي شود و در انتها با گذاشتن مجمعه‌اي حاوي دانه‌هاي برنج و در ميان آنها شمع بر سر خود دستان خود را به سوي آسمان بلند كرده و شكر خدا را به جا مي آورد.

صداي ساز و دهل فضا را پر كرده ، گروه بازيهاي محلي چون لافند بازي در حال اجراست و گروه نمايشي عروسي گوله كه همان عروسي غوله‌است در حال آماده شدن بر ميدان باز نمايش هستند.

جوانان ، نوجوانان ، زنان ، كودكان ، پير زنان و پيرمردان زيادي در جشن خرمن حضور يافته‌اند.

پيرزني آنقدر خوشحال است كه صداي خنده‌اش فضا را پر كرده، مي‌گويد: اين مراسم خيلي زمان است كه ديگر اجرا نمي‌شد.

وي گفت: در مدتي كه اين مراسم اجرا نمي‌شد هركس خود در زمين زراعي خويش پس از برداشت محصول شكر خداوند را بجا مي‌آورد و اندكي از محصول خويش را نيز خيرات مي‌كرد.

وي علت خنده خويش را تداعي خاطرات گذشته مي‌داند و مي‌گويد اجراي اين مراسم و صداي ساز و دهل مرا به ياد شاديهاو خاطرات شيرين گذشته مي‌اندازد.

مراسم رقص خرمن آغاز شده و جمعيت هر بار بيشتر ،و به صحن اجرا نزديك تر مي شوند.

معاون فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري گيلان در اين مراسم گفت: برگزاري جشن خرمن، يادآوري و معرفي آداب ، سنت و فرهنگ غني اين ديار است.

"محمدجعفر عابدنژاد" افزود: برگزاري چنين مراسمي در استان علاوه بر اداي وظيفه ديني و ايماني، زمينه‌هاي حضور گردشگران در استان را فراهم نموده و موجب توسعه صنعت گردشگري خواهد شد.

وي از مطبوعات و رسانه‌هاي جمعي خواست براي نشر و معرفي اين گونه مراسم تلاش مضاعفي مبذول دارند تا جاذبه‌هاي گيلان به گونه‌اي بهتر مورد توجه گردشگران قرار گيرد.

وي اظهار كرد: برگزاري اين آيينها و زنده نگاهداشتن آنها موجب خواهد شد تا عاملي باشد براي پايبندي جوانان به فرهنگ خود و همينطور در امان ماندن آنان از فرهنگ بيگانه.

" منصور هادي پور " دبير برگزاري جشنواره خرمن و گو با خبرنگار ايرنا گفت: اين جشن پس از گذشت ‪ ۲۵‬سال بار ديگر از سال گذشته احيا شد و به پاس شكرگزاري از يك سال زراعي پر بركت،مردم اين منطقه لحظات شادي را براي خود و هم محليهاي خويش ايجاد مي‌كردند.

وي افزود: اجراي موسيقي محلي، ني نوازي، رقص خرمن، طناب بازي، قيش بازي، سواركاري، كشتي محلي و مراسم آييني عروس و غوله برنامه‌هايي شادي است كه در اين جشن اجرا مي‌شود.

وي ، روي آوردن به برگزاري جشنهاي محلي و منطقه‌اي كه ريشه در آيين اين مرزو بوم دارند را راهي براي جلوگيري ازنفوذ فرهنگ بيگانه دانست.ك/‪۴‬ ‪۶۰۴/۱۸۸۱‬
 پنجشنبه 18 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن