تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خداى عزوجل را اطاعت كند خدا را ياد كرده است، هر چند نماز خواندن و روزه گرفتن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817114926




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وضعيت نابسامان بهداشت در آذربايجان شرقي


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: وضعيت نابسامان بهداشت در آذربايجان شرقي
*وحيد زينالي
آمارهاي موجود نشان مي دهد، آذربايجان شرقي در اجراي طرحهاي دولت نهم مربوط به ارتقاي بهداشت و سلامت بسيار موفق بوده است، اما با اين حال، هنوز وضعيت نابسامان بهداشت در برخي مراكز درماني اين استان سبب نارضايتي شهروندان شده است.

تناسب نداشتن سرانه بهداشت و درمان و نامتناسب بودن تعرفه هاي درماني از جمله موضوعاتي است كه به وضعيت نابسامان بخش بهداشت و درمان نه تنها در استان، بلكه در كشور دامن زده و مردم را بيش از گذشته دچار مشكل كرده است.
در حال حاضر، استان 5/3 ميليون نفري آذربايجان شرقي نه تنها در شاخصهاي مربوط به وضع بهداشت و سلامت وضع مطلوبي دارد، بلكه در بسياري از حوزه ها نيز در جايگاهي بالاتر از متوسط كشوري قرار گرفته است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي تبريز، ارتقاي بهداشت و سلامت را نتيجه همكاري بين بخشي دانسته و مي افزايد: بدون شك، بهبود سطح بهداشت و سلامت در جامعه به تنهايي از عهده وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشكي خارج است.
احمد خليلي با بيان اين كه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشكي، تنها 25 درصد كارهاي پيشگيري و درمان جامعه را بر عهده دارد، مي گويد: در اين ميان، 25 درصد مسائل مربوط به بهداشت و درمان مربوط به دستگاه هاي بين بخشي بوده و 50 درصد باقيمانده نيز ميزان مشاركت و همكاري افراد جامعه است.
*تجهيز مراكز درماني در آذربايجان شرقي
يكي از بزرگترين مشكلات بخش درمان در آذربايجان شرقي، كمبود تجهيزات درماني بود، اما اين نقيصه در دو سال گذشته به خوبي برطرف شده است.
اباسعد قره داغي، معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي تبريز مي گويد: با توجه به كثرت بيماريهاي قلبي و عروقي در منطقه، طي سالهاي گذشته مهمترين مشكل موجود در استان، كمبود تجهيزات درماني مربوط به اين نوع بيماريها بود.
به گفته وي، تا چندي پيش بيماران قلبي مجبور بودند براي آنژيوگرافي 9 ماه و براي درمان بيماريهاي قلبي نيز 12 ماه به انتظار بنشينند.
قره داغي با بيان اين كه در دو سال گذشته، ميزان تجهيزات درماني بيماريهاي قلبي در آذربايجان شرقي دو برابر شده است، اظهار مي دارد: در حال حاضر، متوسط انتظار بيماران آنژيوگرافي به دو ماه و متوسط انتظار درمان بيماران قلبي نيز به چهار ماه رسيده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي تبريز تأكيد مي كند: با وجود اين، اما هيچ يك از بيماراني كه به طور اورژانسي نيازمند آنژيوگرافي و يا درمان هستند، در نوبت نمي مانند.
وي، راه اندازي اورژانس بيمارستان قلب را مهمترين پيشرفت براي منطقه شمال غرب كشور دانسته و مي گويد: گرچه بيمارستان شهيد مدني تبريز از 12 سال قبل به عنوان مركز قلب و عروق منطقه فعاليت دارد، اما تاكنون اقدامي براي راه اندازي اورژانس قلب انجام نشده بود.
*كاهش مرگ و مير در آذربايجان شرقي
با تلاشهاي صورت گرفته در بخش بهداشت و درمان آذربايجان شرقي، ميزان مرگ و مير بر اثر بيماريهاي مختلف در اين استان كاهش يافته است.
احمد كوشا، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي تبريز گفت: ميزان مرگ و مير در نوزادان اين استان 11 در هزار مي باشد كه موفقيتي بزرگ به شمار مي آيد.
وي همچنين مي افزايد: متوسط زايمان ايمن در اين استان نيز به رقم مناسب 7/96 درصد رسيده و دليل آن نيز انتقال تمام زايمانها به مراكز درماني حتي در نقاط محروم بوده است.
به گفته وي، عواملي چون سرطان، تصادفات و ديگر بيماريها از ديگر عوامل مرگ و مير در آذربايجان شرقي به شمار مي آيد.
*نارضايتي شهروندان از ارائه خدمات بهداشتي و درماني
برخي از شهروندان آذربايجان شرقي از چگونگي ارائه خدمات درماني در مراكز بهداشتي اين استان اظهار نارضايتي مي كنند.
نبود تجهيزات كافي، فقدان برخي از داروهاي تجويز شده، مشكلات حوزه اورژانس، محروميت تعدادي از شهروندان از حمايت سازمانهاي بيمه گر و نبود حسن اخلاق در برخورد با بيماران، از جمله مشكلات شهروندان در مراجعه به مراكز بهداشتي درماني است.
آنان معتقدند، با وجود اين كه خدمات بسياري پس از انقلاب اسلامي در زمينه درمان به اقشار آسيب پذير ارائه شده و مي شود، اما هنوز در اين زمينه نارساييهايي وجود دارد و عده اي حتي در مراكز درماني نيز براي دريافت خدمات، مشكل دارند.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي تبريز و قائم مقام وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي در گفتگو با خبرنگار ما، در اين باره مي گويد: در يك نظرسنجي علمي كه در بيمارستان امام خميني (ره) تبريز انجام شده بود، مشخص شد 80 درصد مراجعان به اين مركز درماني از خدمات ارائه شده رضايت دارند.
وي مي افزايد: اين در حالي است كه نتايج نظرسنجيهاي صورت گرفته در همين بيمارستان در هشت ماه پيش ، 55 درصد بوده است.
احمدعلي خليلي، مهمترين عامل نارضايتي شهروندان از ارائه خدمات درماني آذربايجان شرقي را مربوط به ارجاع بيماران به بيرون از بيمارستانها براي تهيه اقلام دارويي عنوان كرده و اظهار مي دارد: در برخي از بيمارستانها به علت كمبود نقدينگي و مشكلات مالي، تهيه اقلام دارويي نسخه ها به خود بيماران سپرده مي شود كه موجبات نارضايتي آنان را فراهم مي كند.
وي با تأكيد بر اين كه اصولاً وظيفه تهيه تمام داروها بر عهده بيمارستانهاست، مي افزايد: اين نارضايتي زماني به اوج خود مي رسد كه اطرافيان بيمار مجبور به تهيه نسخه هاي اضطراري و گرانبها در ساعات شب مي شوند.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي تبريز، درباره نامناسب بودن برخورد كاركنان بيمارستانها به ويژه پرستاران مي گويد: پرستاران در مواقع كار زياد، دچار خستگي مفرط مي شوند كه اين امر در نحوه برخورد آنها با بيمار و اطرافيان او تأثيرگذار است كه البته استرس فوق العاده اطرافيان بيمار به هنگام مراجعه به مراكز درماني، مشكلات را دوچندان مي كند.
وي در عين حال، با اشاره به استانداردهاي جهاني تصريح مي كند: طبق اين استانداردها، به ازاي هر تخت بيمارستاني، وجود 9 درصد پرستار الزامي است، اما متأسفانه اين الگوها در كشورما رعايت نمي شود.
خليلي با يادآوري شمار تختهاي بيمارستاني آذربايجان شرقي اظهار مي دارد: بر اساس استانداردهاي جهاني،، بايد به جاي 3 هزار پرستار ، تعداد 4 هزار و 500 پرستار ارائه خدمت مي كردند.
قائم مقام وزير بهداشت در ادامه، اظهار نارضايتي شهروندان از كمبود تجهيزات بيمارستاني را نپذيرفته و عنوان مي كند: در سه سال گذشته، 100 ميليارد ريال تجهيزات مختلف بيمارستاني براي مراكز درماني آذربايجان شرقي خريداري و نصب شده كه بي سابقه است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي تبريز همچنين از افتتاح بيش از 30 پروژه درماني در استان آذربايجان شرقي خبر داده و مي گويد: با بهره برداري از اين پروژه ها كه به مناسبت سي امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي صورت مي گيرد، ضريب رضايتمندي شهروندان از خدمات درماني استان افزايش خواهد يافت.
مدير بيمارستان عالي نسب تبريز نيز در گفتگو با خبرنگار ما مدعي مي شود: اين بيمارستان با داشتن سيستم مديريت يكپارچه و دارا بودن 3 استاندارد مديريت كيفيت، خدمات قابلي به شهروندان و هموطنان ارائه مي كند.
حسين عيدي مي افزايد: بيمارستان عالي نسب از نظر تجهيزات بيمارستاني بعد از بيمارستانهاي تخصصي تهران، در سطح كشور بي نظير است و در حال حاضر با تجهيزات مدرن، خدمات فوق تخصصي را ارائه مي كند.
مدير بيمارستان عالي نسب تبريز اظهار مي دارد: در راستاي ارتقاي ميزان رضايتمندي مردم از خدمات درماني، در آينده نزديك 16 تخت «سي سي يو» و «آي سي يو» به شمار تختهاي بيمارستان عالي نسب افزوده مي شود.
عيدي ادامه مي دهد: خدمات اورژانس بيمارستان عالي نسب منوط به اخذ پول نيست و اين خدمات كاملاً رايگان است.
وي، بي حوصلگي اطرافيان بيماران را مورد انتقاد قرار داده و مي گويد: بارها شده كه به علت ازدحام در اطراف تختهاي بيمارستاني، امكان ارائه خدمات ممكن نشده است.
رئيس بيمارستان امام رضا ( ع) تبريز نيز برخورد ناشايست برخي از پرسنل بيمارستان با ارباب رجوع را ناخواسته و سهوي دانسته و مي گويد: طي بخشنامه اي مقرر شده، با افزودن يك تيم جامعه شناس و روانشناس و برپايي آموزشهاي مدوام، مشكلات موجود در اين زمينه كاهش يابد.
محمد محمدزاده، نسبت به برخورد خارج از ضابطه پرسنل بيمارستان امام رضا(ع) با بيماران و اطرافيان آنها تصريح مي كند: تمام كادر بيمارستان با بسيج امكانات، درصدد ارائه خدمات مطلوب به شهروندان هستند و در اين ميان برخورد غيرمسؤولانه يك يا چند نفر، سبب زير سؤال رفتن تمام اين خدمات مي شود.
وي با تأكيد بر اين كه هيچ يك از پرسنل بيمارستان حق برخورد ناشايست با شهروندان را ندارند، از اعمال نظام تنبيه در اين بيمارستان خبر داده و مي گويد: در چارچوب اين نظام، با متخلفان به شدت برخورد مي شود.
محمدزاده خاطرنشان مي كند: همواره بر اين نكته كه حق با مشتري است، تأكيد كرده ام و هر هفته در جريان برگزاري شوراي اداري بيمارستان، بر اين موضوع اصرار دارم.
محمدزاده بر فرهنگ سازي براي ايجاد تعامل مناسب ميان پرسنل مراكز درماني و ارباب رجوع تأكيد كرده و مي افزايد: هزينه براي فرهنگ سازي، ميزان سرانه سلامت را كاهش و رضايتمندي عمومي را افزايش مي دهد.
مدير بيمارستان خصوصي شمس تبريز نيز مي گويد: مشكل اصلي، خودداري بيمه هاي مكمل از انعقاد قرارداد با بيمارستانهاست.
جلال الدين شكوري در گفتگو با خبرنگار ما تصريح مي كند: بايد بيمه هاي مكمل، تابع قانون بوده و در انعقاد قرارداد با بيمارستان، طبق تعرفه هاي سازمان نظام پزشكي عمل كنند.
وي، ارجاع بيماران و يا اطرافيان آنان به خارج از بيمارستان براي تهيه اقلام دارويي را امري نادرست مي داند.
شكوري مي گويد: هر 15 روز يك بار ارزشيابي درون سازماني از كاركنان به عمل مي آيد تا كيفيت ارائه خدمات دچار خدشه نشود.
وي خاطرنشان مي كند: تفاوت بزرگ فعاليت يك سيستم غيردولتي با يك سيستم دولتي در آن است كه مشتري مداري در دستگاه هاي غيردولتي حرف اول را مي زند.
مدير بيمارستان شمس با انتقاد از عدم اعطاي اعتبار ويژه خدمات اورژانس توسط معاونت درمان به بيمارستانهاي خصوصي مي افزايد: با وجود اين، بيمارستان شمس به بي بضاعتي مالي بيمار بي توجهي نكرده و سعي شده است خدمات مطلوبي به اين قشر ارائه شود.
مدير درمان تأمين اجتماعي آذربايجان شرقي نيز در گفتگو با خبرنگار ما مي گويد: احداث بيمارستان جديد تأمين اجتماعي مدرن در تبريز به دليل خودداري از تحويل زمين در بلاتكليفي به سر مي برد.
جمال الدين نيكنامي مي افزايد: با وجود موافقت و دستور مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي، احداث بيمارستان جديد در تبريز به دليل همكاري نكردن برخي از ارگانهاي مربوطه ميسر نيست.
وي ادامه مي دهد: نبود همكاري بين بخشي در منطقه، مهمترين عامل رغبت نكردن سرمايه گذاران در پروژه هاي عمراني است.
وي با تأكيد بر نياز مبرم كلانشهر تبريز به احداث مراكز درماني پيشرفته اظهار مي دارد: در حال حاضر، از زمان ساخت بيمارستان 29 بهمن تبريز كه زير پوشش تأمين اجتماعي است، بيش از 40 سال مي گذرد و اين براي كلانشهر تبريز به هيچ عنوان شايسته نيست.
وي مي گويد: در جهان مدرن امروز، ساختمان بيمارستاني يكي از مستحكم ترين سازه هاي شهري به شمار مي رود. اين در حالي است كه ساختمان بيمارستان 29 بهمن تبريز گرچه در طول زمان بارها بازسازي شده، اما كاملاً فرسوده و از رده خارج است.
مدير درمان تأمين اجتماعي آذربايجان شرقي با بيان اين كه به جاي اين بيمارستان 96 تختخوابي فرسوده، پيشنهاد احداث بيمارستاني جديد به سازمان ارائه شده است، مي گويد: شخص مديرعامل سازمان ضمن استقبال از اين طرح، مجوز احداث بيمارستاني 150 تختخوابي را صادر كرده اند، اما به دليل خلف وعده مسؤولان محلي، تاكنون چنين امري محقق نشده است.
نيكنامي تصريح مي كند: نياز تأمين اجتماعي، تأمين زميني به مساحت 10 هكتار در غرب تبريز است، در حالي كه كلانشهري مانند شيراز پس از تبريز، مجوز ساخت بيمارستان را اخذ كرده، اما با همكاري استانداري و شهرداري شيراز، زميني به مساحت 31 هكتار در اختيار مديريت درمان آن استان قرار گرفته است.
 پنجشنبه 18 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 168]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن