تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817667240




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بهانه روز جهاني كودك/ كودكان كار، بزرگسالان كوچك


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: به بهانه روز جهاني كودك/ كودكان كار، بزرگسالان كوچك
يك زيرزمين پر از صداي چرخ خياطي، يك كارگاه پر از صداي تراش فلز، يك اتاق كه فقط از آن صداي چند ورق كاغذ و بالا و پايين رفتن حروف روي صفحه كليد رايانه به صدا مي رسد.


يك گروه جوان و پير كه در حال كاركردن هستند، يكي پارچه را مي برد، يكي چرخ مي كند، آن يكي با كلاه و دستكش و عينك ايمني فلز را مي برد و ديگري با چرخ دستي نخاله هاي ساختماني را به اين طرف و آن طرف مي آورد و در ميان اين گروه يكي دو نفر توجه تو را به خود جلب مي كنند، آنهايي كه صورتشان داد مي زند كه هنوز 15 يا حداكثر 16 سالشان است اما دستانشان 30، 35 ساله اند.
كتابهاي علوم اجتماعي ات را ورق مي زني و حالا مي داني كه اسم آنها"كودكان كار" است.
كودكان كار افراد زير 18 سالي هستند كه به دليل مشكلات معيشتي و تامين نيازمندي هاي خانواده كار مي كنند و بحث آنها از كودكان خياباني و يا كودكان كار خياباني جداست.
"محمود سعادتي" يكي از اين كودكان كار است با اينكه با داشتن سبيلي پر پشت و چهره اي اخم آلود بيشتر از 18 سال به نظر مي رسد اما شناسنامه اش مي گويد 16 سال و دو ماهه است، او كارگر روزمزد است و بيشتر بنايي مي كند.
محمود اهل يكي از روستاهاي اطراف سمنان است، سيكل دارد، از چهارده سالگي بنايي را شروع كرده و مي گويد: بايد قيافه ات ترسناك باشد تا براي كارگري انتخاب شوي تا كارفرما فكر نكند تو بچه اي و نازك نارنجي هستي.
او مي گويد: اشتغال زود هنگام سبب شده گاهي وقت ها در خانه همينطور بدون علت اخم هايم توي هم مي رود و قيافه ام مثل وقتي مي شود كه سركار هستم آن قدر كه همه از من مي ترسند در حاليكه اصلا دست خودم نيست شايد عادت كرده ام و يا از خستگي كار باشد كه اينطوري مي شوم.
"زينب" برخلاف محمود قيافه اش داد مي زند كه حداكثر 15 ساله است وقتي از او سنش را پرسيدم با شيطنت بچگي ريز خنديد و گفت: دو روز ديگر تولدم است دارم براي خودم اين را مي دوزم، بعد دامن قرمز بلندي را به من نشان داد كه بعضي از قسمت هاي آن پولك دوزي شده بود.
زينب در يك كارگاه خياطي كار مي كند، دو برادر دو قلوي 10 ساله دارد، پدرش در يكي از شهرهاي اطراف سمنان كار مي كند و ماهانه به آنها سر مي زند، مادرش هم با كمك موسسه هاي كاريابي منزل مردم را نظافت مي كند.
او معتقد است: كار عار نيست حتي اگر در يك كارگاه خياطي بزرگ فقط بتواني درزهايي كه ديگران اشتباهي دوختند را بشكافي مهم آخر ماه است كه مي تواني حقوق بگيري و خرج زندگي را در بياوري.
برادرزاده پنج ساله ام عاشق شكلات تخته اي كاكائويي است و امروز روز جهاني كودك است مي روم تا برايش از شيريني فروشي معروف سمنان شكلات هديه بخرم جلوي شيريني فروشي اطرافم پر مي شود از بچه هايي كه آدامس، برگه هاي دعا و فال حافظ مي فروشند و با وزنه اي كه معلوم نيست چقدر ميزان است آدم ها را وزن مي كنند چشمهايشان نگاهت مي كنند و انتظار دارند از آنها خريد كني همه شان كم سن و سالند شايد حداكثر 9 سال.
ياد برادرزاده ام مي افتم كه درحاليكه شكلاتش را مي خورد و دور دهانش كاكائويي شده با شيرين زباني به من مي گويد:" عمه برام كارتون شرك مي ذاري ببينم ؟" صداي بچه ها در گوشم مي پيچد: "خانم از اين بخر از اين"، "وزن وزن سالم" قيافه خشن محمود يادم مي آيد و خنده ريز زينب كه براي خودش دامن قرمز دوخته است، آنوقت از خودم مي پرسم واقعا روز جهاني كودك براي كدام كودكان است ؟ در طبقه بندي هاي سازمان بهزيستي كودكان زير 18 سالي كه كار مي كنند كودكان كار هستند، علاوه بر اين "كودكان كار خياباني " و كودكان "خياباني" هم جزء تقسيم بندي هاي اين سازمان قرار دارند.
"محمدعلي طاهري" مديركل سازمان بهزيستي استان سمنان با بيان اينكه در اين استان كودكان كار و كار خياباني فعاليت مي كنند گفت: در اين استان كودكان خياباني به ندرت مشاهده مي شوند و در صورت وجود با همكاري شهرداري نيروي انتظامي و سازمان بهزيستي جمع آوري مي شوند.
وي وجود مراكز ساماندهي كودكان كار خياباني در استان سمنان را يكي از نقاط مثبت كمك به اين كودكان عنوان كرد و گفت: بايد به وضع معيشتي، بهداشتي، بيمه اي و آموزشي اين كودكان بيشتر توجه شود.
مديركل بهزيستي گفت: با گذشت هشت ماه از تاسيس اين مركز 30 نفر از كودكان كار خياباني پذيرش شده و پس از ساماندهي و بررسيهاي لازم براي شناسايي وضعيت خانواده به آغوش خانواده بازگشته اند.
ك/4 506/8340/599/608 شماره 484 ساعت 13:24 تمام
 چهارشنبه 17 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن