واضح آرشیو وب فارسی:ابرار: بايد بر روى هنر جنگ تحقيق بيشترى صورت بگيرد
جنگ بر هنر ما تأثير مستقيم و غيرمستقيم گذاشت و بايد كسانى كه كارشان تحقيق است اين تأثيرات را بررسى كنند تا ميزان و شكل آن معلوم شود. آيدين آغداشلو؛ نقاش پيشكسوت و استاد دانشگاه؛ به شبستان گفت: «دفاع مقدس به عنوان حادثه اى بزرگ، عميق و با اهميت قطعاً بر هنر و نقاشى ما تأثير زيادى گذاشته است.» وى ادامه داد: «كتاب هاى تصويرى و تحقيقى زيادى تا به امروز در مورد جنگ منتشر شده است ولى متاسفانه تاكنون هيچ تحقيق مدونى در مورد تأثير جنگ بر هنر نقاشى ايران چاپ نشده است.» آغداشلو در تعريف تأثير مستقيم و غيرمستقيم دفاع مقدس بر هنر نقاشى توضيح داد: «تأثير مستقيم شامل نقاشى هاى كاملاً جنگى و با مضامين دفاع مقدس است كه در آنها جنگ كاملا مشهود به تصوير كشيده شده است ولى دفاع مقدس تأثيرات غيرمستقيمى نيز در نقاشى ايران داشته كه بايد توجه بيشترى روى تمام نقاشى هاى آن دوره شود تا آنها نيز معلوم شوند.» وى گرافيك را يكى از موفق ترين حوزه هاى هنرهاى تجسمى در نشان دادن جنگ دانست و بيان كرد: «تأثيرپذيرى جنگ در گرافيك به ميزان بسيار گسترده ترى منعكس شده و مى توان اين تأثيرپذيرى را در پوسترها و كارهاى گرافيكى كه به طور مداوم و در حجم قابل توجهى به دفاع مقدس پرداخته اند، ديد.» اين استاد دانشگاه پرداخت هنرمندان حوزه انديشه و هنر اسلامى به موضوع جنگ را بيشتر از ساير هنرمندان ذكر كرد و افزود: «بيشتر هنرمندان حوزه مذكور با برپايى نمايشگاه هاى مختلف، كارها و آثار زيادى را در راه نشان دادن ارزش هاى دفاع مقدس و انديشه هاى آن خلق كرده اند ولى اين به اين معنا نيست كه ساير هنرمندان كارى در اين حوزه نكرده اند.» وى اظهار كرد: «هنرمندان ساير حوزه هاى فكرى نيز به جنگ به عنوان يك مسأله بسيار مهم و غير قابل گريز كه در زندگى و مسايل عاطفى ملت ما تاثير زيادى گذاشته است، پرداخته اند.» اين نقاش پيشكسوت پرداخت به دفاع مقدس را مختص عده محدودى ندانست و بيان كرد: «انعكاس جنگ و اعتراض به اين مقوله محدود به كار چند هنرمند خاص نيست و در عين حالى كه در كار آنها شايد بيشتر اين پرداخت نمايان باشد ولى در آثار ديگران نيز قابل رديابى است، شايد موضوع يك اثر با دفاع مقدس در رابطه نباشد ولى تمامى آن تأثير و تمامى آن واقعه در اثر به صورت پنهان و لايه اى وجود داشته باشد.» وى وجود آثار شعارى را در مورد اين موضوع امرى عادى توصيف كرد و گفت: «آثار خيلى شعارى هم براى دفاع مقدس قطعا خلق شده اند اين جنبه هاى گوناگون و متنوع اين تأثيرپذيرى و انعكاس جنگ در هنر است و مختص ايران نيز نيست بلكه هنرمندان بزرگى در تمام دنيا در مقوله جنگ شعارى هم كار كرده اند.» وى اظهار كرد: «اگر اثر هنرمندانه، عميق، لايه لايه و ماندگار باشد به خودى خود شعار دادن را نيز بى اشكال مى كند در اين رابطه مى توان به تابلوى گورنيكاى پابلو پيكاسو نيز اشاره كرد كه در رابطه با جنگ است و علاوه بر شعار دادن با رعايت همه عناصر يك اثر هنرى طراز اول ماندگار شده است.» آغداشلو همچنين بيان كرد: «يك موقع مى توان خيلى هنرمندانه شعار هم داد كه اين بستگى به هنرمندش دارد ولى اگر بخواهيم اثرى را با ذكر اينكه شعارى است محكوم كنيم، شتابزده از روى موضوع گذشتن است.» وى ماندگارى آثار هنرى را به اينكه آن را چه كسى خلق كرده مرتبط دانست و افزود: «طبيعى است كه اثرى كه بر مبناى احساسات فورى، در لحظه و با شدت و طغيان شكل مى گيرد خيلى ماندگارى ندارد ولى اگر همين اثر هنرمندانه به مخاطب ارائه شود قابل تأمل خواهد شد.» وى به دور شدن مخاطب عام از شعار در هنر اشاره كرد و گفت: «آثار شعارى در لحظه آغاز برانگيزاننده است زيرا معمولا در آنها از يك سرى سمبل هايى كه هم مورد علاقه مردم هستند و هم خاطره انگيز استفاده مى شود ولى ماندگارى و تأثير اين آثار بر مخاطب در درازمدت كم است.» وى در يك جمع بندى كلى وضعيت پرداخت هنر به مقوله دفاع مقدس را خوشحال كننده ندانست و افزود: «متأسفانه نمونه هاى درخشان در اين حوزه زياد نيستند و آن تعهدى كه هنرمندان نسبت به جنگ، مردم و ملت داشته اند هرچند تعهدى شريف است ولى چگونگى اداى اين تعهد جاى بحث و تحقيق دارد.»
چهارشنبه 17 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ابرار]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 180]