تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند! زبان را عذابى دهد كه هيچ يك از اعضاى ديگر را چنان عذابى ندهد. زبان گويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818937915




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفت‌و‌گو با رييس شوراي‌عالي عنوان شد:توسعه نظارت، تقويت تشكيلات و افزايش همكاري‌ها در جامعه حسابداران


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: در گفت‌و‌گو با رييس شوراي‌عالي عنوان شد:توسعه نظارت، تقويت تشكيلات و افزايش همكاري‌ها در جامعه حسابداران
گروه بورس – مجيد اسكندري: يك سال از تشكيل سومين شوراي‌عالي «جامعه حسابداران رسمي ايران» مي‌گذرد. با توجه به تقويت جايگاه حسابداران رسمي در دنيا و نقش آنها در ايجاد شفافيت و سلامت اقتصادي جوامع و نيز ابلاغ سياست‌هاي اصل 44 در كشور، سومين شوراي‌عالي جامعه حسابداران رسمي ايران، فعاليت خود را در جهت تحقق اين دو مهم متمركز كرده است.


دكتر مهدي كرباسيان، رييس شوراي‌عالي جامعه حسابداران رسمي ايران در گفت‌و‌گو با دنياي اقتصاد فعاليت يك ساله اين شورا را در ابعاد گوناگون مورد بررسي قرار داده است.
او معتقد است: «جامعه حسابداران رسمي مي‌تواند بازوي قدرتمندي براي دولت، سازمان بورس و سازمان خصوصي‌سازي در جهت اجراي صحيح اصل 44 قانون اساسي باشد.»
30هزار سال - نفر تجربه
دكتر مهدي كرباسيان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با اشاره به عضويت 1500نفر حسابدار رسمي شاغل و غيرشاغل با حدود متوسط 20سال سابقه تجربي و حضور استادان دانشگاه در جامعه حسابداران رسمي ايران، فعاليت اين تشكل در راستاي توسعه خصوصي‌سازي را مورد اشاره قرار داد و گفت: شوراي‌عالي سوم با ايجاد كارگروه اصل 44، به عنوان مشاور دولت، سازمان بورس و سازمان خصوصي‌سازي، اجراي سياست‌هاي اصل 44 را در برنامه خود قرار داده است.وي افزود: در جلسه‌اي كه قرار است بين كارگروه يادشده و مديران سازمان خصوصي‌سازي و جامعه حسابداران رسمي برپا شود، در جهت تحرك بيشتر، فعاليت وسيع‌تر و رفع ابهامات موجود درخصوص همكاري حسابداران و خصوصي‌سازي بحث و بررسي خواهد شد.
كميته 5نفره، يك حسابدار
رييس شوراي‌عالي «جامعه» درباره ارزيابي و قيمت‌گذاري شركت‌هاي مشمول واگذاري توسط حسابداران رسمي گفت: سازمان خصوصي‌سازي با ابلاغ يك مصوبه از جامعه حسابداران رسمي خواسته است تا در اجراي دستورالعمل قيمت‌گذاري شركت‌ها با اين سازمان همكاري كنند.وي افزود: بر اين اساس كميته‌اي پنج‌نفره متشكل از يك نفر حسابدار رسمي، يك نفر كارشناس رسمي دادگستري، يك نفر كارشناس منتخب از مركز مشاوران ماده 187 و دو نفر نماينده سازمان خصوصي‌سازي موظف به اجراي دستورالعمل قيمت‌گذاري شده‌اند.
كرباسيان در ادامه با اشاره به اهميت و جايگاه نظارت در جامعه حسابداران رسمي تاكيد كرد: يكي از نكات مورد توجه شوراي‌عالي سوم، توسعه نظارت دقيق بر كار اعضا در كنار توسعه كمي است كه به اين منظور، كارگروه كنترل كيفيت تقويت شده و در جلسات شورا به هيات‌مديره و دبيركل جامعه تاكيد مي‌شود كه براي جلوگيري از بروز تخلفات، نظارت خود را افزايش دهند.وي افزود: در زمان تشكيل شوراي‌عالي سوم، هيات‌عالي انتظامي جامعه تقريبا راكد بود، اما در حال حاضر فعال شده و هيچ پرونده‌اي كه در هيات بدوي به آن رسيدگي شده و بايد در هيات عالي انتظامي به آن رسيدگي شود، وجود ندارد. رييس شوراي عالي «جامعه» همچنين خريداري ساختمان جديد با همكاري بانك ملي و اختصاص ساختمان قديم به مركز تحقيقات و پژوهش جامعه حسابداران رسمي و فعال كردن كارگروه رفتار حرفه‌اي و كارگروه موسسات حسابرسي را از ديگر اقدامات اين شورا برشمرد. كرباسيان سپس به امضاي تفاهم‌ ميان سازمان تامين اجتماعي و «جامعه» اشاره كرد و گفت: به دليل بروز اختلافات ميان كارفرمايان و كارگران بخش خصوصي درباره سوابق بيمه اي، وظيفه «حسابرسي بيمه‌اي» به حسابداران رسمي محول و توسط مديرعامل سازمان به كارفرمايان ابلاغ شده است. وي همچنين از امضاي تفاهم‌نامه‌اي ديگر بين وزارت تعاون و جامعه به منظور حسابرسي اتحاديه‌ها و تعاوني‌ها خبر داد.
دخالت در پوشش نظارت
رييس شوراي عالي جامعه درباره انتقاد اعضاي جامعه از افزايش نظارت بورس بر جامعه و ايجاد شائبه دخالت دولت در اين تشكل حرفه‌اي گفت: در ابتداي فعاليت شوراي سوم، مصوبه شوراي عالي بورس در خصوص تعريف حسابرسان معتمد، ابلاغ و به سازمان اجازه داده شد، تخلفات اعضا را بررسي كرده و حسب نظر كميته، متخلفان را معرفي كرده و فعاليت آنها را به حالت تعليق درآورد. وي توضيح داد: شوراي عالي ضمن اعتراض به اين مصوبه، با برپايي چند جلسه با مسوولان سازمان بورس و وزير اقتصاد وقت (دانش جعفري) مقرر كرد كه آيين‌نامه ياد شده دوباره مورد بررسي قرار گيرد، اما با تغيير وزير، اين كار ناتمام ماند و انتظار مي‌رود در جلسه‌اي با وزير فعلي اقتصاد (حسيني)، اين امر انجام شود. كرباسيان ادامه داد: در جلسه دو هفته قبل با وزير اقتصاد، تقاضاهاي جامعه مطرح شد و وزير ضمن حمايت از گسترش و ارتقاي حرفه حسابداري آمادگي خود را براي برپايي يك نشست با شوراي عالي جامعه طي يك ماه آينده اعلام كرد.
رييس شوراي عالي جامعه سپس گفت: از سوي ديگر كميته روابط بورس با اعضاي جامعه تشكيل شده و در كميته نظارت بورس نيز يك نفر از اعضاي جامعه حضور دارد و اميدواريم با اصلاح بندهاي آيين‌نامه ياد شده، سازمان بورس، بخش اصلي نظارت را به جامعه واگذار كند.
حمايت از حسابرسي خصوصي
كرباسيان درباره رقابت سازمان حسابرسي با جامعه حسابداران رسمي گفت: آيين‌نامه‌اي در هيات دولت تصويب شده كه يك كميته پنج نفره درخصوص واگذاري حسابرسي شركت‌هاي دولتي به سازمان حسابرسي يا جامعه حسابداران رسمي تصميم‌گيري كند.وي توضيح داد: اين كميته كه مركب از معاون وزير اقتصاد، دبيركل جامعه، رييس سازمان حسابرسي، رييس هيات نظارت جامعه و رييس هيات نظارت سازمان حسابرسي است، با تشكيل جلسه، ابهام موجود درخصوص واگذاري حسابرسي شركت‌ها را برطرف خواهند كرد.البته برخي از شركت‌هاي بزرگ كه حسابرسي آنها با جامعه بوده، مكلف شده‌اند كه مجددا حسابرسي خود را به سازمان حسابرسي واگذار كنند.
رقابت ناسالم با حق‌الزحمه‌هاي ناچيز
كرباسيان درباره وضعيت حق‌الزحمه حسابداران رسمي گفت: يكي از مواردي كه در دست بررسي است، برطرف شدن ابهامات موجود در اين زمينه است كه در اين مورد به كارگروه كنترل كيفيت، تكليف شده كه وضعيت 178 موسسه عضو جامعه را حداقل يك بار در سال از طريق بازديد، بررسي كنند و اگر در اين باره شكايتي وصول شود، كارگروه يادشده بررسي خواهد كرد.
رييس شوراي عالي جامعه درباره برنامه‌هاي آتي اين شورا گفت: تبيين جايگاه ويژه حسابداران در اجراي اصل 44، ارتقاي كيفي بر اساس استانداردهاي جهاني، ارتباط با موسسات بين‌المللي، برپايي همايش‌هاي تخصصي، برخورد جدي با تخلفات و توجه ويژه به تحقيقات از طريق اختصاص بودجه پژوهش مهم‌ترين برنامه‌هاي شورا است.
 سه شنبه 16 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن