تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818911185




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وضعیت تندر قرمز ماند


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: تولید خودرو سواری طی 5 ماه نخست امسال، 4/9درصد رشد کرد اما...


وضعیت تندر قرمز ماند


حمیدرضا بهداد
سه خودروساز نیمهدولتی کشور با تولید 403هزار و 953 دستگاه محصول سواری طی 5 ماه نخست امسال به رشدی 4/9درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دست یافتند.






ایندرصد رشد که با توجه به آمار رسميسازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به دست آمده، تنها به ایرانخودرو، سایپا و خودرو مربوط بوده و میزان تولید خودروسازان بخش خصوصی نقشی در آن ندارد.
این در شرایطی است که آمار تولید 7 خودرو از جمله تندر-90، ریو و پژو روآ منفی شده است.
در این آمار، خودرو با رشد تولیدی 1/17درصدی، بیشتریندرصد رشد را به خود اختصاص داده و ایرانخودرو نیز به عنوان بزرگترین خودروساز خاورمیانه به رشد تولیدی 1/11درصدی دست یافته است.
سایپا نیز که دومین خودروساز بزرگ خاورمیانه به حساب ميآید، رشد تولیدی 5/1درصدی را طی 5 ماه نخست امسال و در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته به دست آورده است.
از نکات مهم آمار تولید خودرو سواری طی 5 ماه نخست امسال باید به افت تولید شدید
تندر-90 اشاره کرد. البته پژو روآ نیز کاهش تولید قابل توجهی را تجربه و زانتیا، ریو و ماکسیما نیز با افت تولید مواجه شدهاند.
رکورد تولید نیز طبق معمول در اختیار پراید است و مرسدس بنز مونتاژی ایرانخودرو نیز کمترین آمار تولید خودرو سواری را طی 5 ماه نخست امسال در اختیار دارد.
بیشترین درصد رشد را نیز با فاکتور گرفتن از مگان، پژو 405 به خود اختصاص داده است.
چراغ تولید تندر، هنوز هم قرمز
کاهش تولید 1/59درصدی تولید تندر-90 طی 5 ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از ادامه وضعیت نابسامان تولید این میهمان فرانسوی و پرحاشیه صنعت خودرو ایران دارد.
ایرانخودرو تا پایان مرداد تنها 2هزار و 542 دستگاه تندر را به تولید رسانده و خودرو نیز آماری 5هزار و 396 دستگاهی را در تولید این محصول از خود به جا گذاشته است. این ارقام، از کاهش تولید 76درصدی تندر-90 در ایرانخودرو و 38درصدی در خودرو طی 5 ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت ميکند.
کمبود قطعات تندر-90 دلیل تیراژ ضعیف و افت تولید این محصول به حساب ميآید.
در واقع بدهی مالی خودروسازان به خصوص ایرانخودرو به شرکت رنو (تامینکننده قطعات تندر-90 در ایران) سبب شده تا این شرکت نتواند در تامین قطعات، روند مناسبی را داشته و آن طور که باید و شاید، شایسته عمل کند.
تندر-90 قرار بود به عنوان خودرویی ارزان در بازار ایران عرضه شود اما مشکلات تولید و تیراژ اندک آن اجازه تحقق این هدف را نداد و تندر، هم اکنون به خودرویی گران در بازار تبدیل شده است.
کاهش تولید 38درصدی روآ
روآ را باید تنها عضو خاندان پژو در ایرانخودرو دانست که طی 5 ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افت تولید روبهرو شده است. روآ که به هیچ وجه اوضاع مناسبی را در بازار نداشته و مشتریان چندان آن را تحویل نميگیرند، افت تولیدی 36درصدی را در بازه زمانی مورد نظر تجربه کرده است. ایرانخودروییها چندی پیش تولید مدل معمولی این محصول را متوقف و روآی سال را جایگزین آن کردند.
روآ قرار بود به نوعی جای خالی پیکان را در بازار خودروهای زیر 10میلیون تومان برای ایرانخودرو پر کند، اما بازار روی خوش به آن نشان نداد و ایرانخودروییها نیز به تدریج از تیراژ روآ کاستند. به نظر ميرسد اگر روآی سال نیز در بازار جواب ندهد، ایرانخودرو به طور کل از خیر تولید این محصول بگذرد. روآ و تندر-90 دو محصول زیان ده صنعت خودرو ایران به شمار ميروند.
مونتاژیهای ایرانخودرو
آمار تولید 5 ماه نخست امسال خودرو سواری در کشور، از افت تولید دو محصول مونتاژی ایرانخودرو یعنی گرند ویتارا و مرسدس بنز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. ویتارا شاسی بلند ژاپنی ایرانخودرو که در سایت خراسان این شرکت به مونتاژ ميرسد طی 5 ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افت تولید 17درصدی مواجه شده است.
ایرانخودرو طی 5 ماه نخست امسال یکهزار و 253 دستگاه از این شاسی بلند متعلق به شرکت سوزوکی را به مونتاژ رسانده است.
ایرانخودرو البته در تولید مرسدس بنز طی بازه زمانی مذکور هیچ افت و خیزی را تجربه نکرده است و همان طور که طی 5 ماه نخست امسال، 60 دستگاه مرسدس بنز را به مونتاژ رسانده، در مدت مشابه سال گذشته نیز دقیقا همین تعداد بنز را از خط مونتاژ خود خارج کرده است.
این میهمان آلمانی تیراژ بسیار اندکی در ایرانخودرو داشته و برخی مسوولان این شرکت از احتمال حذف آن طی آینده ای نه چندان دور خبر دادهاند.
مثبتهای ایرانخودرو
با فاکتور گرفتن از روآ، سایر اعضای خانواده پژو در ایرانخودرو با رشد تولید طی 5 ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دست یافتهاند.
این در حالی است که پژو 405 رشد چشمگیر 51درصدی را تجربه کرده است.
پژو 405، پرتیراژترین محصول ایرانخودرو به حساب آمده و به رغم قدیمي بودنش، از بازار خوبی در ایران برخوردار است. اگر از مگان که تیراژ اندکی دارد بگذریم، بیشتریندرصد رشد تولید خودرو سواری طی 5 ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به 405 اختصاص دارد.
از سوی دیگر پژو دیگر محصول پرفروش ایرانخودرو نیز طی 5 ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد تولید مواجه شد. به نحوی که ایرانخودروییها توانسته اند تولید این محصول را که مانند 405، علاوه بر تهران در سایت خراسان شرکت نیز به تولید ميرسد، 32درصد رشد دهند.
پژو 206 نیز که در 2 مدل هاچبک و صندوقدار به تولید ميرسد، در بازه زمانی مورد نظر 16درصد رشد را تجربه کرده است.
ایرانخودرو همچنین طی 5 ماه نخست امسال با تولید 34هزار و 915 دستگاه سمند رشد تولیدی 22درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از خود به جا گذاشته است.
این محصول که لقب «اولین برند ملی صنعت خودرو ایران» را یدک ميکشد در 3 مدل سریر، LX و سورن در تیراژی زیر 90هزار دستگاه به تولید ميرسد.



افت تولید دنبالهدار ریو و زانتیا
این روزها اگر نگاهی به نمودار قیمت ریو در بازار بیندازیم متوجه روند رو به رشد نرخ این محصول مونتاژی سایپا خواهیم شد. این در حالی است که گرانی ریو را باید از ناحیه اختلال در تولید آن دانست. این کرهای مونتاژی طی 5 ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت تولیدی 16درصدی را تجربه کرده است.
آن طور که به گوش ميرسد سایپا در حال حاضر با کمبود قطعات ریو مواجه و افت تولید این محصول نیز از همین موضوع سرچشمه ميگیرد.
کاهش تولید ریو در شرایطی است که مونتاژی فرانسوی سایپا یعنی زانتیا نیز طی 5 ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت تولیدی 10درصدی را به خود ميبیند. هر چند سایپاییها اعلام کردهاند که به میزبانی زانتیا در سال 89 پایان ميدهند، اما هنوز حذف این محصول از خط تولید سایپا طی سال آینده قطعی نشده است.
پراید تخت گاز ميرود
سایپا و خودرو طی 5 ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با تولید 202هزار و 960 دستگاه پراید به رشدی 4/11درصدی در تولید این محصول دست یافتهاند. هرچند در آمار سازمان گسترش اشارهای به برنامه تولید سال جاری پراید نشده، اما با توجه به آمار فعلی و در صورت ادامه این روند تولید، پراید تا انتهای سال جاری آمار تولیدی حدودا 500هزار دستگاهی را از خود به جا خواهد گذاشت.
این در شرایطی است که پراید کمکیفیتترین خودرو داخلی به حساب آمده و در تصادفات جاده ای نقشی به سزا دارد.
ماکسیما افت کرد، مگان رشد
قدیميترین خودروساز ایران هر چند با تولید یکهزار و 471 دستگاه مگان طی 5 ماه ابتدایی امسال، رشدی 333درصدی را در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته در توليد اينخودرو تجربه کرده، اما در تولید ماکسیما با افت تولید 16درصدی روبهرو شده است. خودرو البته در تولید خودروهای دو دیفرانسیل، نظیر نیسان رونیز هم افت تولیدی 11درصدی را طی 5 ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به خود ميبیند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 362]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن